kutinsa jos olette käyttäneet esim. Osuuspankin omakotitalon kustannuslaskuria tai kotioptimia tms.?
Mietitään vaan kuinka paljon täytyy laittaa lisää hintaan jos ovat kovasti väärässä. Tarkoitus ei ole laitta marmoria lattiaan, ei kalliimpia kaakeleita eikä kaikkein kalleinta keittiötä jne. Ei kuitenkaan mitään halpistasoakaan. Niin ja mihin Suomen osaan olette rakentaneet? Olemme itse aikeissa rakentaa/rakennuttaa kivitaloa pieneen kaupunkiin Lounais-Suomessa.
Onko kustannusarviot
23
10702
Vastaukset
- riittävällä
tarkuudella, useinkaan ei uskota että tulee niin kalliiksi ja em laskuritulosteet käy hyvin myös pankeille lainahakemusta varten.
- eikä budjetit ole ylittynee...
muutakuin tietysti siksi että onkin valittu alunperin suunniteltuja kalliimpia materiaaleja. Vaikka noilla ei paljoa saa budjettiaan järkkymään (jos alunperin järkipohjalla valinnat) mutta noilla sitä selitellään. Kuitenki kymmenien tuhansien budjetti-ylitukset vain niellään eikä taatusti myönnetä että sellaista olisi sattunut. Valitettavasti kyllä totuus on aika järkyttävä. Alle 250.000,- budjetilla kivitaloa rakentamaan lähteneiden ylitykset ovat yleensä luokkaa 50.000 - 80.000 € ja rinnetaloissa jopa yli 100.000 € joten pohdi tarkkaan että teet sen budjettisi realistiseksi etkä usko näitä uunoja jotak täällä kertovat 300 m2 palatsinsa tehneensä alle 1000,-/m2. Itsepetos tuntuu olevan oikein kansallisurheilu rakentajilla.
- on kysymys
olohuone korkeaa tilaa eli siis puolitoista kerroksinen ja tasamaan tontille jossa kalliopohja. Laskuri antaa summaksi liki 270 000e, jonkun verran tehdään itse, lähinnä siivoukset, tavaran paikalle tuonti, kalusteiden asennuksessa sukulaisapua ja muitakin ammattimiehia löytyy omasta takaa kuten putkimies. Eli periaatteessa voisi siis luottaa laskuriin kunhan ei todella tee ylilyöntejä esim. keittiön varustuksessa ja laatoissa tms.?
- tulee alkamaan
on kysymys kirjoitti:
olohuone korkeaa tilaa eli siis puolitoista kerroksinen ja tasamaan tontille jossa kalliopohja. Laskuri antaa summaksi liki 270 000e, jonkun verran tehdään itse, lähinnä siivoukset, tavaran paikalle tuonti, kalusteiden asennuksessa sukulaisapua ja muitakin ammattimiehia löytyy omasta takaa kuten putkimies. Eli periaatteessa voisi siis luottaa laskuriin kunhan ei todella tee ylilyöntejä esim. keittiön varustuksessa ja laatoissa tms.?
Ja äkkiseltään veikkaisin että n. 330.000,- on aika lähellä.
- perusteluja
tulee alkamaan kirjoitti:
Ja äkkiseltään veikkaisin että n. 330.000,- on aika lähellä.
tuolle hinta-arviolle? Se tekisi silloin liki 1900e/asuinneliö. Minkälaisen sisustustason se sinun mielestäsi pitää sisällään?
- hhh
on kysymys kirjoitti:
eli huoneistoala olisi 172m2 ja kun kivipaketti,vesikatto,ikkunat,lvi,sähkö,perustukset ja sisäpinnat tiedossa niin budjetti asettuu n.280-2900000€. Laskurit antoivat samaa suuruusluokkaa.
Itse olen käsittänyt et talon kustannukset laskurit antavat aika tarkkaan mutta perustukset on eri asia eli siinä voi tulla heittoa. - pukke
hhh kirjoitti:
eli huoneistoala olisi 172m2 ja kun kivipaketti,vesikatto,ikkunat,lvi,sähkö,perustukset ja sisäpinnat tiedossa niin budjetti asettuu n.280-2900000€. Laskurit antoivat samaa suuruusluokkaa.
Itse olen käsittänyt et talon kustannukset laskurit antavat aika tarkkaan mutta perustukset on eri asia eli siinä voi tulla heittoa.145/187 loppu pintoja tekemässä...305000 on aikas liki toteutuma..maanvarainen perustus aikas perus sälää,"rakennutettu"paitsi tontilla koko ajan..
- kaakeleita
pukke kirjoitti:
145/187 loppu pintoja tekemässä...305000 on aikas liki toteutuma..maanvarainen perustus aikas perus sälää,"rakennutettu"paitsi tontilla koko ajan..
olet esim. valinnut, paljonko on ollut menekkiä? Minkä hintaiset keittönkalusteet, onko kallista parkettia tms.? Olisi kiva tietää mitä ihmiset ovat seiniinsä ja lattioihinsa valinneet kun loppulaskelma talosta on noin kova.
- pukke
kaakeleita kirjoitti:
olet esim. valinnut, paljonko on ollut menekkiä? Minkä hintaiset keittönkalusteet, onko kallista parkettia tms.? Olisi kiva tietää mitä ihmiset ovat seiniinsä ja lattioihinsa valinneet kun loppulaskelma talosta on noin kova.
joo..laattaa seiniin 23egee 70m2 mossua80egee 31m2 lattiohin kovapuuta 21egee m2 keittiö,vessat,khh yhteensä 9000 plus koneet...niiku sanoin ni ei mitään ihmeellistä...
- 181m2
kaakeleita kirjoitti:
Niin, itsellä sama juttu ei mitään luksusta sisälle ja sipotalo 49m2 AT varasto tulee maksamaan noin 330-340 tuhatta, siinä siis kaikki liitymät, perustukset jne. Itsellä hintaa nostaa jonkin verran tuulettuvan alapohjan käyttö, tosin maatyöt olivat helpot. Eli pinnat ei juurikaan vaikuta jollei käytä luonnonkiveä, koristemaalauksia jne., tonnin pari heittää onko siellä aitoparketti vai linnea. Sanoisin että sähkövarustusta, kaluste et pintavarustusta karsimalla tavallisesta ihan peruskamaan säästää max 5-10 tonnia tämän kokoisessa talossa eli jos tuo 270 on pelkälle talolle niin ainakin kasvukeskuksissa on mielestäi hieman alakanttiin ja eteenkin jos mukana liittymiä jne.
- mitäkin neliöitä, kaikki pitää
perusteluja kirjoitti:
tuolle hinta-arviolle? Se tekisi silloin liki 1900e/asuinneliö. Minkälaisen sisustustason se sinun mielestäsi pitää sisällään?
rakentaa ja se maksaa. Eikä mitään mullistavaa saa aikaan pintamateriaaleillakaan, jos on alun perin ollut joku järki niitä pohtiessa. Kokemukseen perustuu arvio hinnasta.
- hinnan ulkopuolelle
181m2 kirjoitti:
Niin, itsellä sama juttu ei mitään luksusta sisälle ja sipotalo 49m2 AT varasto tulee maksamaan noin 330-340 tuhatta, siinä siis kaikki liitymät, perustukset jne. Itsellä hintaa nostaa jonkin verran tuulettuvan alapohjan käyttö, tosin maatyöt olivat helpot. Eli pinnat ei juurikaan vaikuta jollei käytä luonnonkiveä, koristemaalauksia jne., tonnin pari heittää onko siellä aitoparketti vai linnea. Sanoisin että sähkövarustusta, kaluste et pintavarustusta karsimalla tavallisesta ihan peruskamaan säästää max 5-10 tonnia tämän kokoisessa talossa eli jos tuo 270 on pelkälle talolle niin ainakin kasvukeskuksissa on mielestäi hieman alakanttiin ja eteenkin jos mukana liittymiä jne.
ja pelkästään talon hinnaksi on kustannuslaskuri antanut hiukan vaille 270te. Silti mietin kun monet ovat sitä mieltä että kivitalo on kalliimpi rakentaa kuin puutalo niin osaako joku nyt antaa vastauksen siihen että miksi? Ja mihin olette rakentaneet omia talojanne, voiko paikkakunta vaikuttaa hintaan niin paljon? Meillä pieni kaupunki Lounais-Suomessa.
- ...
...mutta oon noita laskureita pyöritellyt aika paljon. Esim. talopelissä näet koko ajan kun valitset esim. runkoa tai huonekokoa kuinka ko. valinta vaikuttaa talon hintaan ja kivitalojen kohdalla ainakin aika monet työkustannukset ovat todellisiin kustannuksiin nähden mitättömän pieniä. Laatat maksavat töineen tyyliin 300 euroa per kylppärin lattiat ja seinät enemmän kuin maali ja muovimatto (kukakohan ne sillä hintaa tulisi tekemään?!). Samoin esim. rappauksen hinta on pääkaupunkiseudulla järjetön, laskurissa lähinnä järkevä :).
Jos rakennat pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, voi laskurin antamalla summalla tehdä jotain, mutta siellä missä kysyntä on kova taitavat laskurit antaa aika epärealistisia kuvia rakentamisesta... - Sami_
En ole vieläkään oikein saanut käsitystä siitä että mikä on se kuuluisa "keskitason" varustelu.
OP-laskuri on mielestäni aika hyvä ja jos on vaaraa ylityksiin, niin olette aika turvallisesti liikkeillä. Usein rakentajat kuvittelevat alittavansa keveästi keskimääräiset kulut ja silloin on ongelmia luvassa.- mielestäsi
sellainen ylitys mikä on hyvä varata tuon hintaiselle ja kokoiselle talolle?
- pitänyt
toteutuma 190 000€ alle pankin laskurin.
- mirke
meillä piti budjetti. rinne talo hyvillä parketilla ja laatoituksilla, korkeilla tiloilla, muuten keskitason keittiöllä ym. hinnaksi jää talolle 169000. rappaustya ei ole vielä tehty, mutta budjetissa on samoin kuin terassit. kuukauden päästä muutto. pohjois-savo on paikka. talo tehty melkein kokonaan itse.
- mirke
135/180 on koko.
- uuteen taloon!
Me emme valitettavasti voi emmekä osaa tehdä itse niin paljoa kuin huvittaisi joten meillä talon hinta vääjäämättä nousee yli 200 000e mutta tässä lähinnä toivotaan että 300 000 ei mene puhki.
- se että olitteko
tehneet näillä netissä olevilla laskureilla budjettianne? Vai miten laskitte talon hintaa?
- varastettu nimimerkki
mirke kirjoitti:
135/180 on koko.
meillä huomenna alkaa maalaus/laatoitus ja muutto suunnitteilla maalis-huhti vaihteessa. rahaa on mennyt jotain 125-130 000 tähän mennessä, ja kaikki muut on tehty itse paitsi sisätasotukset. neliöitä on 184/240, rinteessä. tarkoitus oli että 200 000 budjetissa pysyttäis. saa nähdä.
- mirke
se että olitteko kirjoitti:
tehneet näillä netissä olevilla laskureilla budjettianne? Vai miten laskitte talon hintaa?
laskurilla tehtiin, mutta vähättelimme oman työn osuutta aika reilusti. arvio oli silloin 220000, eli alle ollaan menty ihan hyvin!
vertailun vuoksi= naapureillamme sipo talo, heillä on kyllä 50 neliöö isompi, kaksikerroksinen rinne kellari talo. 240000 heillä budjetti, eivät itse tee mitään ja kustannusta on muutettu 370000, jos tuokaan riittää... eli kivitaloissa voi heittää suuntaan ja toiseen nuo kustannusarviot. onneksi valitsimme maxitin, emmekä mitään sipoa, ei kuivu se niitten kasa.
- 2004
Jäi reilusti alle arvion.132/170 Talli 60m2 tontti hintaa tuli 169000€ pihoineen päivineen.Täysin valmis.Omaa työtä tosi paljon. P-Pohjanmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal293245- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 231528
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474