prk vai lasik?

jookai

Minkälaisilla vahvuuksilla olette käyneet prk-leikkauksessa?

Itsellä -2,75 ja lienee rajatapaus??

Leikkaajat varmaan suosittelee kaikista kalleinta zyopzig-lasikia niinkuin tältä foorumilta olen lukenut??

11

2567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanna

Olen ymmärtänyt, että kaikki alle -4:set voidaan hoitaa prk:lla.

• Lll

Prk. Puolet halvempi ja parempi ratkaisu noin lievessä likinäkötapauksessa. Huomattavasti simppelimpi ja komplikaatioiden riski pienempi kuin lasikissa, ja tulokset yhtä hyviä.

• aikaa

sairaslomia vietellä. Kyllä minä ainakin olin valmis maksamaan siitä, että seuaavana päivänä pystyi olla jo kovasti liikkeellä eikä silmässä ollut tuntoja kuin pari tuntia.

• Sanna

Mehiläisestä, niin saat varmaan ao. vastauksen:

suositukseni leikkaustekniikan suhteen on ehdottomasti LASIK.Nykyään se erittäin nopea,turvallinen ja jopa näköä parantava,koska tekniikka on kehittynyt merkittävästi viime vuosina.On Aaltorintamaa (Wavefront;WACSA;WaveScan tai Zyoptix= kaikki merkitsevät liki samaa asiaa),mtt ennen kaikkea nykyään voidaan säilyttää silmän ns PROLATE -muoto eli pitää sarveiskalvo "kananmunan terävän pään" muotoisena.

Prk edustaa "mennyttä sukupolvea".

• lkjgdf

Mulla on suurin piirtein samat arvot. Olen kysynyt parista paikasta ja kummassakin suosittelivat tietysti kalleinta zyoptik lasik leikkausta. Toisessa paikassa sentään kertoivat muutkin vaihtoehdot eli järjestyksessä:
      1. zyoptik lasik
      2. lasik
      3. prk.
      Harkitsen itse tuohon prkoohon menemistä, koska näillä arvoilla pitäisi onnistua samalla todennäköisyydellä, kun kalliimmatkin.

• silmälääkäri

Itse en menisi PRK:hon, vaan haluaisin aaltorintamatekniikalla toteutetun leikkauksen itselleni. Tämä siksi, että tällä tekniikalla korjauksella pyritään yksilöllisesti parhaaseen mahdolliseen optiseen lopputulokseen. PRK:ssa on lisäksi suurempi arpisamentuman riski, kivuliaampi toipumisvaihe ja paraneminen kestää pitempään.

Itse en kuitenkaan suostuisi leikattavaksi. Mutta jos jokin vaihtoehto pitäisi valita, valitsisin siis itselleni aaltorintamatekniikan, hinnalla millä hyvänsä.

• Lll
        silmälääkäri kirjoitti:

Itse en menisi PRK:hon, vaan haluaisin aaltorintamatekniikalla toteutetun leikkauksen itselleni. Tämä siksi, että tällä tekniikalla korjauksella pyritään yksilöllisesti parhaaseen mahdolliseen optiseen lopputulokseen. PRK:ssa on lisäksi suurempi arpisamentuman riski, kivuliaampi toipumisvaihe ja paraneminen kestää pitempään.

Itse en kuitenkaan suostuisi leikattavaksi. Mutta jos jokin vaihtoehto pitäisi valita, valitsisin siis itselleni aaltorintamatekniikan, hinnalla millä hyvänsä.

Olisi kiva tietää tarkat perustelut, miksi et menisi leikkaukseen? Ajatellaan esim. tilanne, että olisit 25 vuotias ja likinäköä -2 molemmissa silmissä. Miten perustelisit itsellesi sen, että et halua leikkaukseen?

• mikko124
        silmälääkäri kirjoitti:

Eikos ne aaltorintamat voida voida sisallyttaa myos PRK:hon ja LASEK:iin. Olenko mielestasi taysin vaarassa uskoessani, etta parannuttuaan LASEK leikattu silma on kokonaisvaltaisesti parempi lahempana alkuperaista kuin Lasik leikattu silma jota on operoitu syvemmalta.

• silmälääkäri
        Lll kirjoitti:

Olisi kiva tietää tarkat perustelut, miksi et menisi leikkaukseen? Ajatellaan esim. tilanne, että olisit 25 vuotias ja likinäköä -2 molemmissa silmissä. Miten perustelisit itsellesi sen, että et halua leikkaukseen?

Itselläni on likinäköä hieman vähemmän. Mutta jos olisi mainitsemasi -2 molemmassa silmässä, tarkoittaisi se, että näkisin tarkasti silmiä rasittamatta 50 cm päähän. Eli näkisin lukea, tehdä tarkkaa työtä, puuhata tietokoneella jne. ilman laseja. Kauemmas katsellessa tai ulos mennessä laitetaan sitten lasit nenälle. Lasien pitäminen ei ole minulle mikään ongelma.

Miksi haluaisin siis leikkausta, jos minulla ei ole ongelmaa?
        Leikkauksessa lähes poikkeuksetta hämäränäkö ja kontrastinäkö huononee (ongelma on sitä suurempi, mitä suurempi taittovirhe on ja mitä suurempi mustuainen on). Leikkaukseen liittyy aina arpisamentuman riski, joka voi huonontaa kontrastinäköä ja parasta mahdollista näöntarkkuutta. Vanhempana tarvitsisi kuitenkin taas lukulaseja (joita -2,0 likinäköinen ei ikinä tarvitse!).

LASIK/PRK/LASEK-leikatuilla myöhemmin kaihileikkausta tehdessä linssilaskelmat ovat ainakin nykyään vielä ongelmallisia ja yllätyksiä kaihileikkauksen jälkeen esiintyy kohtalaisen usein (eli kaihileikkauksen jälkeinen taittovirhe ei vastaakaan laskelmien mukaan ennustettua taittovirhettä). Tähän on tosin ratkaisu uusien mittalaitteiden myötä (joita ei kuitenkaan ole esim. Suomessa vielä käytössä tietääkseni).

Mykiön taittovoima muuttuu iän mukana, tämä voi vaikuttaa taittovirheeseen.

Mikäli laser olisi keksitty ensin ja sitten silmälasit, juhlittaisiin silmälasien keksimistä tieteen riemuvoittona ja silmälasit varmasti saavuttaisivat saman markkina-aseman kuin mikä niillä nytkin on (rillipäitä on paljon enemmän kuin laserleikattuja).
        Itse leikkaavana silmälääkärinä tiedän myös, että jokaiselle leikkaajalle sattuu joskus virheitä ja leikkauksissa syntyy komplikaatioita (joihin voi sekä leikkaaja että potilas olla syyllisiä tai laitevika tai silmän rakenteelliset ominaisuudet voivat aiheuttaa yllätyksiä).

Korostan vielä, että en itse tee PRK/LASIK/LASEK-kirurgiaa, joten en ole näiden komplikaatioiden suhteen paras mahdollinen guru, mutta joka toimenpiteeseen liittyy omat riskinsä. Itse leikkaan esim. harmaakaihia, johon liittyy osittain jopa suurempia riskejä kuin sarveiskalvon taittovirhekirurgiaan. Toisaalta hyöty/riski-suhde on parempi, sillä harmaakaihin ennuste se, että näkö jatkuvasti huononee ja voi jopa sokeuttaa ja tähän leikkaus on ainoa apu. Tämä painaa huomattavasti leikkauksen puolesta vaakakupissa. LASIK/LASEK/PRK puolesta puhuu lähinnä se, että ei tarvitse silmälaseja.

Joidenkin ihmisten mielestä ilman silmälaseja pärjääminen on niin tärkeä juttu, että sen edestä voi ottaa riskejä. Kun nämä riskit ottaa tietoisella päätöksellä (tietoisena siitä, että hämäränäkö ja kontrastinäkö saattavat huonontua ja että leikkaukseen liittyy muitakin riskejä), voi leikkaus olla perusteltu. Minulle tuo rillittömyys ei ole mikään pakkomielle, pidän laseja mielelläni (olen myös mielelläni ilman laseja), joten en näe mitään hyvää syytä antaa silmiäni leikattavan, ennenkuin harmaakaihi alkaa himmentää näköä. Siihen on toivottavasti kuitenkin vielä 30-40 vuotta aikaa...

• silmälääkäri
        mikko124 kirjoitti:

Eikos ne aaltorintamat voida voida sisallyttaa myos PRK:hon ja LASEK:iin. Olenko mielestasi taysin vaarassa uskoessani, etta parannuttuaan LASEK leikattu silma on kokonaisvaltaisesti parempi lahempana alkuperaista kuin Lasik leikattu silma jota on operoitu syvemmalta.

Kyllä aaltorintamalaser voidaan liittää kaikkiin tapoihin (PRK/LASIK/LASEK).

PRK:ssa paraneminen kestää pitempään ja arpisamentuman riski on suurempi. Syvemmällä kudoksessa (LASIK) arpisamentuman riski on pienempi. Tekniikkaan liittyy kylläkin sitten läppäkomplikaatioiden mahdollisuus. LASEKissa vältetään läppäkomplikaatiot ja tässä arpisamentumien riski on PRK:ta pienempi.

• menossa

Itse olen menossa prk:hon 3viikon kuluttua.Vahvuudet on -4 luokkaa lääkäri sanoi,että -5 olisi rajana lasikiin.
      En menisi lasikiin hinnan takia.Lääkäri vielä kertoi saman loppu tuloksen olevan kummallakin systeemillä ainut vain se sairasloma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      31
      3250
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe