Näin TM Vectra Caravanista:" Perä kirpoaa äkäisiin luistoihin"
Kun tällä palstalla on ruvettu arvioimaan Vectran ajettavuutta, kaivelin esille TM:n 13/98, jossa oli suuri perhefarmarivertailu.
Vectra Caravanista TM kirjoitti kriittisiä sanoja mitä tulee sen ajettavuuteen. Tässäpä siteerauksia:" .. ongelmana on liian pehmeä jousitus, sillä jo tyhjänä auto kallistelee väistöliikkeissä voimakkaasti. Tällöin takapyöräluistot kertaantuvat liike liikkeeltä ja hallinta vaatii ehdottoman oikea aikaisen vastaohjauksen, muuten tilanne karkaa käsistä. Kuormalla jousituksen kantavuus loppuu auttamattomasti kesken, kylki lyö pohjaan ja perä kirpoaa äkäisiin luistoihin."
Ja: "Kuormattuna Opelin perän liikkeet käyvät rauhattomiksi. Etu ja takapää tekevät aivan eriaikaisia joustoliikkeitä ja takapään iskunvaimennus vaikuttaa riittämättömältä. Perä tuntuu nuljulta ja tekee sivusuuntaisia liikkeitä varsinkin toispuoleisissa joustoliikkeissä. Suuremmissa heitoissa kantavuus ei riitä ja jousitus pohjaa."
Ostin em. Opelin ja kaksi kertaa vaimoni joutui sillä vähältä piti-tilanteeseen perän äkillisten, arvaamttomien liikkeiden takia. Toisella kerralla kaatui aitaa, toisella kerralla hän oli vähällä jäädä rekan alle auton siirtyessä urista väärälle puolelle tietä. Ihmettelen miten viranomaiset eivät puutu tämän "kuolemankärryn" myyntiin. Myös veljelleni sattui samaisella autolla pahoja tilanteita. Hän, samoin kuin minä, ei uskaltanut pitää autoa. TM:N testissä Vectra Caravan sai testatun autoryhmän heikoimmat pisteet maantieajossa,kaupunkiajossa, ääritilanteissa ja ajettavuudessa kuormattuna. Koko testissä Vectra oli toiseksi viimeisin (7,9 p). Viimeisin oli Nissa Primera wagon (7,8). Voittaja oli Mondeo, joka veteli ajettavuudesta ysejä ja kymppejä. Joku Vectraan nyrjähtänyt tykkää varmaan huonoa kirjoituksestani ja pyrkii vähättelemään sitä. Olen kirjoittanut tämän pitkäaikasena Opel-kuljettajana vain siinä tarkoituksessa, että epäkohta tulee tietoon. Yleensä mikään asia ei parane salailemalla, päinvastoin.
Vectra Caravanista
8
1244
Vastaukset
- Astra-99
Sama juttuhan se on kaikissa Vectroissa,ei pelkästään farkussa.
Ei se mikään mahdoton ajettava ole,mutta vaatii vähän enemmän huomiota kuin muut. - Avensis=Ruumisarkku
Auto oli Avensis, ei Vectra. Sen kai kaikki vähänkin autoa ajaneet tiesivätkin. Teksti on ajokortittomien ammispoikien TM:stä muokkaama.
- Vectra Voyage
Nyt vaimo ja veli autokouluun ja nopeasti, eihän tuolla liikeenteessä uskalla enää liikkua jos tollaisia tumpeloita siellä koheltaa!!! ps. oma vaimoni on pysynyt jo 40tkm farmari vectralla tiellä ja on jopa kehuskellut kuinka hyvä on ajaa....niin että jokohan tollaset vedätykset riittää näillä palstoilla!!
- oscar
Mun vaimoni on pysynyt jo 2 talvea tiellä vaikka ajaa n 100 km päivässä työmatkaa pitkin kapeaa ja mutkaista tietä.
On pelkästään kehunut Vectraa vaikka välillä on ollut hirviä ja välillä traktoreita tien tukkeena. Ihme juttu?
- Ärsyttää!!!
Sama juttu käännetty Avensikselle....voi näitä lapsia...harmi kun hyvät keskutelut menee ketuiks tollasten räkänokkien vuoks!!!
- S200
Joo toi teksti on Avensis vertailusta.
Köyhää ....
- Tojouskovaiselle
Eli kyseessä oli Avensiksesta annetut kommentit jotka joku pikkuvintiö oli kääntanyt Vectralle.
ps. Vectrasta ei ole ollut koskaan Caravan-nimistä mallia.- Autoilija
Olen ajanut monen merkkisillä ja monenlaisilla autoilla vuodesta 1967. Joukkoon, noin 35 autoa, kuuluu sekä etu- että takavetoisia sellaisia. Nyt ajan Opel Zafiralla marraskuusta 2000 lähtien. Edellinen autoni oli Opel Vectra 1.6 CD Voyage. Sillä tuli 3:ssa vuodessa 120 000 km mittariin, enkä joutunut "joron" jäljille kertaakaan.
Mielestäni Vectran alusta on tyypillinen farmarin alusta, joka toimii eri tahtiin edessä kuin takana. Olo on pitkissä heitoissa vähän kuin sammakon selässä. Kuitenkaan tämä piirre ei ole mitenkään "rikollinen" eikä ole kuten sanottua johtanut mihinkään katastroofitilanteisiin liikenteessä. Ainahan löytyy sensaationhakuisia ihmisiä, jotka saavat kicksit asiattomasta riepottelusta. Kun vertaan niitä autoja jotka olen omistanut, en voi tuomita Vectraa mitenkään liikenteellisesti turvattomaksi. Hankalin talviauto jonka olen omistanut oli BMW 320 vm 1977. Sillä oli hontelon tuntuista ajaa liukkaalla talvella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi564426Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal834115- 703578
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963500Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1102527- 352368
- 372252
- 242249
- 382229
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232114