Niin mitenkäs kun vartijoillakin näyttää olevan erilaisia arvomerkkejä tai poletteja hartioillaan, niin onko ne jotain arvomerkkejä kuten armeijassa tai poliiseilla? Ite olen nähny 1,2,3 viivasia merkkejä...
P.S niin ja olis mukava tietää, mitä nuo 1-3 viivaa tarkoittavat ja onko niitä muitakin merkkejä?
nappulat
16
3440
Vastaukset
- olen
mie kans oon miettinyt näitä monasti, olisiko securitaksella tms. joku sivu netis mist vois kattoo?????
- vaxxxi
1 ohut viiva: vanhempi vartija eli ollut töissä yhden/kaksi vuotta, riippuen firmasta.
2 ohutta viivaa: ylivartija, työnantaja "ylentää"
3 ohutta viivaa: kohde-esimies, nimi jo kertoo...
4 ohutta viivaa: vuoroesimies, tekee työvuorolistoja ym. ei enää niin paljoa kentällä
Sit on vielä paksuviivaisia tyyppejä, jotka ovat enimmäkseen toimistohommissa eikä heitä juurikaan kentällä näe, kuten palvelupäällikkö ym. - jees
vaxxxi kirjoitti:
1 ohut viiva: vanhempi vartija eli ollut töissä yhden/kaksi vuotta, riippuen firmasta.
2 ohutta viivaa: ylivartija, työnantaja "ylentää"
3 ohutta viivaa: kohde-esimies, nimi jo kertoo...
4 ohutta viivaa: vuoroesimies, tekee työvuorolistoja ym. ei enää niin paljoa kentällä
Sit on vielä paksuviivaisia tyyppejä, jotka ovat enimmäkseen toimistohommissa eikä heitä juurikaan kentällä näe, kuten palvelupäällikkö ym.mun käsitys asiasta, korjatkaa toki jos olen väärässä.
a , suorittanut ammattitutkinnon
1 viiva , vanhempi vartija , 2 v työkokemusta
2 viiva , ylivartija , 7 v työkokemusta
3 viiva , kohde esimies , ta ylentää
4 viiva , palveluesimies , ta ylentää ( toimihenkilö
vartijan ammattitutkinto 1 v työkokemusta. - Nimetön
jees kirjoitti:
mun käsitys asiasta, korjatkaa toki jos olen väärässä.
vartijan ammattitutkinto 1 v työkokemusta.tunnen kyllä ylivartijoita, jotka ovat olleet duunissa ihan muutaman vuoden, ei suinkaan seitsemää vuotta. omalla kohdalla kaikki neljän ohuen viivan heput ovat toimineet nimenomaan vem:n nimikkeellä. palveluesimiehellä sitten jo paksumpaa viivaa jos enää toimiasua toimistolla käyttääkään... näissähän saattaa olla paikallisia eroja. eihän noita "arvomerkkejä" kuitenkaan oo mihinkään lakiin painettu... vai onko?
-vaxxxi - sinnu82
jees kirjoitti:
mun käsitys asiasta, korjatkaa toki jos olen väärässä.
vartijan ammattitutkinto 1 v työkokemusta.Itseltä löytyy kaksi raitaa ja A.. Alalla kuitenkin vasta neljättä vuotta..
sinnu82 kirjoitti:
Itseltä löytyy kaksi raitaa ja A.. Alalla kuitenkin vasta neljättä vuotta..
tyypi on kunnostautunut!:)
sinnu82 kirjoitti:
Itseltä löytyy kaksi raitaa ja A.. Alalla kuitenkin vasta neljättä vuotta..
itse en kyllä kahta viivaa tahdo, se on lopun alkua...;)
- Leijonaviina vartija
Nimetön kirjoitti:
tunnen kyllä ylivartijoita, jotka ovat olleet duunissa ihan muutaman vuoden, ei suinkaan seitsemää vuotta. omalla kohdalla kaikki neljän ohuen viivan heput ovat toimineet nimenomaan vem:n nimikkeellä. palveluesimiehellä sitten jo paksumpaa viivaa jos enää toimiasua toimistolla käyttääkään... näissähän saattaa olla paikallisia eroja. eihän noita "arvomerkkejä" kuitenkaan oo mihinkään lakiin painettu... vai onko?
-vaxxxiKyllahan noita olisi jos viitsisi pitaa mutta kun kaikki kollegat tuntee niin miksi koristautua. Asiakaskaynnit ovat asia erikseen ja esim. uusi kohde ja uudet kollegat mutta kun nuo hopeaiset viivat eivat anna edes liksaa enempaa niin turha kiillotella poletteja joilla ei ole edes juridista arvoa tositilanteessa.
Leijonaviina vartija kirjoitti:
Kyllahan noita olisi jos viitsisi pitaa mutta kun kaikki kollegat tuntee niin miksi koristautua. Asiakaskaynnit ovat asia erikseen ja esim. uusi kohde ja uudet kollegat mutta kun nuo hopeaiset viivat eivat anna edes liksaa enempaa niin turha kiillotella poletteja joilla ei ole edes juridista arvoa tositilanteessa.
eikö tes:ssa kuitenkin ole merkitty omat palkkaluokat esim kem:lle ja vem:lle... ja onhan noita ylivartijalisiäkin jaettu...
- sinnu82
vaxxxi kirjoitti:
itse en kyllä kahta viivaa tahdo, se on lopun alkua...;)
siitä tiedä.. Mut onhan se uraputki tääkin.. =)
- hän
Leijonaviina vartija kirjoitti:
Kyllahan noita olisi jos viitsisi pitaa mutta kun kaikki kollegat tuntee niin miksi koristautua. Asiakaskaynnit ovat asia erikseen ja esim. uusi kohde ja uudet kollegat mutta kun nuo hopeaiset viivat eivat anna edes liksaa enempaa niin turha kiillotella poletteja joilla ei ole edes juridista arvoa tositilanteessa.
joka mieluusti ottais viivoja itselleenkin, mutta kun eipä taida kukaan antaa. Taitaapi vaan vituttaa kun joillakin on viivoja...
- vedetään viivat
Jokainen vartiointiliike saa keksiä omia tarkoituksiaan viivoille.
Mitään standardia ei ole olemassa.
Muutenkin viivat ovat tarpeettomia vartijoilla, koska kaikki vartijat tekevät sitä omaa työtään. Tilanteita missä tarvitsisi erikseen tunnistaa kentällä oleva "korkearvoisin upseeri" tule eteen kuten esimerkiksi poliisilla ja puolustusvoimilla.
Yhtälailla huoltomiehet voisivat alkaa käyttämään viivoja, olisi vanhempaa huoltomiestä, ylihuoltomiestä, vuoron esimieshuoltomies jne..
Monissa paikoissa/monet vartijat eivät noita viivoja enään käytäkään. Viivat ovat lähinnä joidenkin firmojen tapa palkita urpoja joille noilla viivoilla on jotain merkitystä, palkkaahan ei tietenkään saa lisää, vaan komean viivan olkapäälle.- Satunnaiskeikkailija
Itse olen JV:n hommia tehnyt pidemmän aikaa toisen työn ohella ja kerran ajattelin jos kokeilisin säännöllisempää kakkostyötä osa-aikaisena vartijana. (Tosin ei sitten osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi, liian tiukkaa päivää toisen täysin eri työn lisäksi).
Kuitenki niin kerran hain aika pikkufirmaan lyhyellä nettihaulla ja soitettiin samantien. Firma kehuttiin maasta taivaisiin ja olisin kuulemma "Järjestyksenvalvojatyöstä saadulla kokemuksella vartiointialasta jo suoraan saanut yhden arvomerkin heti alussa:)"
Käväisin tuolla haastattelussakin ja olisin saanutkin mutta tuli toinen tarjous (ja en muuten olisi 95% varmuudella mennyt muutenkaan). Käväistessäni paikanpäällä, ymmärsin että kaikki firman 4 työntekijää olivat samaan aikaan paikalla ja oli vaikea pidätellä naurua kun tuntui, että siellä oli porukan kesken jaettu laattoja jo oikein kunnolla...Yhden veikkosen puku näytti suoraan sanoen omaan silmääni formulakuskin ajohaalarilta sponsorimerkkeineen.
Kun menin isompaan firmaan joksikin aikaa, niin sielläkin tiedettiin tämä pikkulafka ja sen omat pikku merkki/arvolaattakäytännöt. Tosin ulkosalla sitten eivät kyllä koskaan näissä vetisimissä liikkuneet vaan ihan fiksuissa kamppeissa kyllä. Ja oli kai pienemmällä paikalla ihan fiksun firman maineessakin. Mutta tämä sisäinen palkitsemisjärjestelmä kyllä jäi melkoisen hupaisana mieleen. Siellä kyllä taidettiin viettää palkitsemistilaisuuksia varmaan harva se päivä...
- Turvaolli
Voin kertoa ettei se nauhojen pito satu olis niitä sitten yksi tai neljä, itselläni on joitakin ja tällainen on talon tapa, ei sille mitään voi ja itsekkin sitä joskus arastelin alkuun mutta ajan kanssa kun joutuu asiakaskäynnille yms. se antaa tietyn kuvan kuka on ko.firman edustaja.
jos kaksi nauhaa ahdistaa ja tuntuu lopun alulta, pitää vaan kestää ja saada pian se kolmas ja neljäs niin huomaa että on asemassa jossa sinun päällikkösi ei enää ahdista vaan kannustaa ja sinä teet alaistasi kanssa niinkuin parhaaksi näet. kun olet alusta asti noussut ja kouluttanut itseäsi alalle voit katsoa ansainneesi ne meidän alallamme ihan niinkuin Poliisi ja Palomiskin. - Rölli
Ainakin Securitaksella meni joskus näin:
1 ohkanen = on vanhempi ja sen saa vuodesta
2 ohkasta = Ylivartija, johon voidaan nimittää vaikka suoraan. Ei ole mitään kokemukseen pohjautuvaa sääntöä (eikä ole muihinkaan pts. vanhempi).
3 ohkasta = kohde-esimies, joka yleensä tekee kohteessa oleville vartijoille työvuorot yms. ylläpitoon liittyviä jutskuja.
4 ohkasta = vuoroesimies tai palveluesimies
1 paksu = vuoromestari, suunnittelija tms. Nää ukkelit on jo toimihenkilöitä.
2 paksua = palvelupäällikkö tai kenttäpäällikkö
3 paksua = aluepäällikkö tai muu vastaava toimihenkilö
4 paksua = Firman johtohenkilöt.
Tosta palveluesimiehestä en oo ihan saletti ja taitaa olla niin, että käytäntö vähän vaihtelee.. Ja A kirjain tosiaan meinaa, että sen kantaja on suorittanut vartijan ammattitutkinon. Seculla siitä sai muistaakseni yhden ikälisän, mutta piuha tais jäädä saamatta!- Rölli
Toimihenkilöt, eli vuoroesimiehestä ylöspäin eivät pidä A - kirjainta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal313250- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478