kamalaa

äippä

hei

Opetelkaa opettajat käyttäytymään, jos meinaatte sitä lapsille opettaa!!
Minun lapseni opettajalla ei sitten minkäänlaisia tapoja. Lapset antavat kunnioitusta jos he sitä saavat myös osaksensa.

Vielä koulukiusaamisesta. Miksi jotkut opettajat ummistavat sille silmänsä. Sitten he kerran joutuvat puuttumaan kiusaamiseen vanhempien painostuksesta, mutta sekin jää siihen.
Jos teistä ei ole opettajiksi, niin vaihtakaa alaa!!!!!!!

11

1581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitus...

Kirjoitat niin ympäripyöreästi, ettei kukaan joko ymmärrä tai viitsi kommentoida. Mitä siis tarkoitat?

Voisi jopa tehdä vastavalituksen: opettele kirjoittamaan asiasi ymmärrettävästi ja valita täällä vasta sitten.

Kehittävää, eikö?

• Emo lapsilleen

Olet ilmeisesti äiti, joten voisit varmaan näyttää lapsellesi mallia siitä, miten aikuiset hoitavat asioita. Pelkkä nettiin valittaminen ei muuta asioiden tilaa toiseksi, valitettavasti. Mene siis sen opettajan luokse, joka mielestäsi käyttäytyy huonosti ja keskustele asiasta hänen kanssaan.

Opettaja ei ole ainoa, joka lastasi kasvattaa. Päävastuu kasvatuksesta on ehdottomasti sinulla äiti. Voit aloittaa esimerkiksi perustelemalla väitteesi. Miten opettaja siis käyttäytyy, ja miten tulisi käyttäytyä?

Koulukiusaamiseen puututaan koulussa mitä suurimmassa määrin. Koko opettajakunta ei missään tapauksessa ummista kiusaamiselta silmiään. Tämän olen nähnyt niin usein omin silmin, että on karkeaa väittää, ettei asioihin puututa. Sitä en tietenkään uskalla toivoa, että jokaisessa koulussa asiat olisivat niin hyvin kuin meillä täällä isohkossa kaupungissa.

Opettajan ammattitaitoa ei vielä ole ryhdytty mittaamaan sen mukaan, miten opettaja puuttuu kiusaamiseen tai on puuttumatta. Opettajankoulutuksessa ei puhuta halaistua sanaa kiusaamisesta, joten asia on opittavissa samoista lähteistä ja käytännöstä, mistä me lasten vanhemmatkin voimme asioita selvittää.

Opettajan päävelvollisuus on opettaa lapsille opetussuunnitelman mukaisesti eri oppiaineita, mutta viime vuosina sosiaalivirkailijan rooli on alkanut yhä lisääntyvien ongelmien myötä ottaa vallan.

Sosiaalityötä myös tehdään, ja niin ikävä velvollisuus kuin se onkin, opettajallakin on virkansa puolesta velvollisuus ilmoittaa, kun lasta kohdellaan huonosti tai lapsi kohtelee toisia huonosti. Sama velvollisuushan meillä kaikilla aikuisilla tietysti on puuttua, onhan meillä lastensuojelulaki, mutta kuten tiedät, emme me suomalaiset toistemme asioihin puutu. Pääsee paljon helpommalla, kun kääntää selkänsä. Omatunto ilmeisesti soimaa, koska puuttumattomuuden seurauksille haetaan syntipukkia, ja mikä sen helpompi kuin opettaja. Se kaikkivoipainen opettaja, jonka tehtäväkenttään harva sormella osoittaja on viitsinyt vaivautua perehtymään. Sen alakansakoulusta perityn opettajavihan innoittamana syytämme lastemmekin opettajia omista virheistämme ja huonosta olostamme. Olemmepa me hienoja aikuisia, ja niin osaavia.

Enpä ihmettelisi, jos jonain päivänä esitettäisiin, että koulusiivoojan tulisi siivota myös oppilaiden kotona työajan jälkeen. Ja jos tarkemmin ajattelee, niin tottakai ilmainen kouluruokailuoikeus tulisi ulottaa myös lasten vanhempiin. Niin, miksi ei? Pidämmehän itsestäänselvänä (tämä ei koske kaikkia), että opettajat kasvattavat lapsemme ja varsinkin hoitavat lasta kohdanneet epäkohdat. Loppuaika koulussa tulisi olla yhtä mukavaa kuin vanhemmilla iltaisin sohvallaan, siinä joka on lähellä televisiota.

Suosittelen sinulle nyt tutustumista opetustoimen lainsäädäntöön. Tulet huomaamaan, että opettajalla on hyvin sidotut kädet, mitä tulee minkään asian puuttumiseen. Lisäksi käytännössä käsiä sitovat ne ymmärtämättömät vanhemmat, jotka omin teoin ja esimerkein hiljaa hyväksyvät lastensa käytöksen - tai vierittävät velvollisuutensa opettajalle.

Heitänkin pallon sinulle äiti. Miten itse puuttuisit kiusaamiseen? Mitä keinoja sinulla on käytössä siihen, että kiusaamisen todella saisi loppumaan?
      Se, että kiusaaminen tapahtuu koulussa, ei tarkoita sitä, että vanhemmat olisivat oikeutettuja jättämään asian toisten hoidettaviksi.

Kiusaaminen on rikos, johon kuka tahansa voi puuttua. Koulualue on julkista aluetta, ja sinne ovat vanhemmat tervetulleita mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Sinne vain puuttumaan.

Kehotuksesi vaihtaa alaa on yhtä älykäs kuin jos kehottaisin lapsia vaihtamaan vanhempiaan, jotka eivät osaa pitää lastensa puolta tai viitsi itse nostaa takapuolta sohvalta, kun on kyseessä vähän ikävämpi asia.

Olen tässä viime päivinä selvitellyt pitkään jatkunutta järjestelmällistä kiusaamista useamman vanhemman ja useamman opettajan voimin. Meillä ei ole vastassa vain kiusaaja, vaan myös hänen isänsä. Ja kun isän käytöstä on tässä joutunut väkisinkin seuraamaan, ei ole ihme, että lapsi on kiusaaja. Isä mittaa poikansa arvoa sillä, miten kova kundi nyt 10-vuotiaasta kasvaa. Isän mielestä pojan kuuluukin olla sellainen kuin on, ja naiset eivät ymmärrä miesten maailmaa niin paljon, että olisi asiaa puuttua asioihin. Puhupa järkeä isälle, joka on lapsellisempi kuin poikansa. Poika varastaa toisilta lapsilta tavaroita tyyliin "otan tämän, koska tämä on parempi kuin omani". Isä pitää pikkumaisina vanhempia ja opettajia, jotka vaativat poikaa palauttamaan viemiään tavaroita.

Opettajille ja kiusaamiseen puuttuneille vanhemmille isä ja poika kostavat. Opettajan työaika voi päättyä johonkin aikaan päivästä, mutta kiusaajalle opettajan kotiosoitekin on oiva kohde kiusanteolle. Kiusaamiseen puuttuminen on siis jatkuvaa tasapainoilua sen välillä, mikä on oikein ja mikä on väärin, mutta siedettävää.

Meidän tapauksessamme koulun opettajat ja rehtori tekevät yhteistyötä, eikä siihen todellakaan ole tarvittu mitään painostusta. Itse asiassa otimme yhteyttä kouluun saadaksemme apua, tukea ja toimintaohjeita. Kiusaaja on tällä hetkellä tavallista tarkemmassa tarkkailussa juuri uhkailtujen kostoaikeiden vuoksi. Meidän ainoa keinomme on toivoa, että kiusaaja erehtyy jonain päivänä kiusaamaan sellaista, joka ei etene niiden lakien ja käytössä olevien keinojen mukaan, missä me muut pidättäydymme.

Olisikohan sinulla neuvoja, miten jatkossa voisimme toimia?

Erityiskiitos niille opettajille, jotka jaksavat kaiken työnsä ohella meitä vanhempia.

• Sirkkuliisa

Hienoa huomata että on vielä vanhempia jotka välittävät lapsistaan.
        Jos vanhemmat tietävät kiusaamisesta eivätkä itse puutu asiaan, he ovat yhtä syyllisiä kiusaamiseen kuin kiusaaja itse.
        Voimia kiusaajien taltuttamiseen!

• minä
        Sirkkuliisa kirjoitti:

Hienoa huomata että on vielä vanhempia jotka välittävät lapsistaan.
        Jos vanhemmat tietävät kiusaamisesta eivätkä itse puutu asiaan, he ovat yhtä syyllisiä kiusaamiseen kuin kiusaaja itse.
        Voimia kiusaajien taltuttamiseen!

Te jotkin opettajat vetoatte opetussuunnitelmaan, mutta opetussuunnitelman yksi keskeisitä sisällöistä on juuri kasvatusvastuu. Opetussuunnitelma sisältää paljon muutakin kuin opettamista.(taitaa välillä vähän unohtua)
        Ja te opettajat olette henkilöitä, jotka vastaatte kouluaikana koulukiusaamisesta!!!Jokaisella vanhemmalla on varmasti huoli kiusatuista lapsistaan ja he tekevät kaikkensa sen loppumiseen, mutta minkäs teet kun jotkin opettajat istuvat perse homeesa opettajan huoneessa kahvikupposen ääressä.

• Emo lapsilleen
        minä kirjoitti:

Te jotkin opettajat vetoatte opetussuunnitelmaan, mutta opetussuunnitelman yksi keskeisitä sisällöistä on juuri kasvatusvastuu. Opetussuunnitelma sisältää paljon muutakin kuin opettamista.(taitaa välillä vähän unohtua)
        Ja te opettajat olette henkilöitä, jotka vastaatte kouluaikana koulukiusaamisesta!!!Jokaisella vanhemmalla on varmasti huoli kiusatuista lapsistaan ja he tekevät kaikkensa sen loppumiseen, mutta minkäs teet kun jotkin opettajat istuvat perse homeesa opettajan huoneessa kahvikupposen ääressä.

En tiedä, missä näet niitä opettajia, mutta minä en ainakaan ole opettaja. Olen vanhempien saamattomuuteen ja syyttelyyn lopen leipääntynyt äiti.

Vaikka opettajat joisivat kahvia opettajanhuoneessa koko päivän, niin ei kai se nyt voi olla esteenä sille, etteivät vanhemmat vielä illallakaan saa mitään aikaiseksi?

Minä en siitä välitä, mitä opetussuunnitelmassa kasvatuksesta sanotaan. Minä välitän lapsistani. Sellaista ihmistä ei kotimme ulkopuolelta löydy, joka olisi yhtä paljon vastuussa lapsistani kuin minä ja lasten isä. Jos me epäonnistumme lapsemme kanssa jossakin, niin kyllä se vika on meissä eikä lasten opettajassa.

Minä en vain jaksa ymmärtää, että joillekin sattuu aina se huono työkaveri ja huono lastenhoitaja ja huono opettaja ja itse on sitten niin hyvä tyyppi että.

Sillä aikaa kun vanhemmat osoittelevat ja syyttelevät niin lapsen olo vain pahenee. Sekin on varmasti opettajan syy vai?

Samaa mieltä olen kanssasi siinä, että opettajat vastaavat kouluaikana tapahtuneesta kiusaamisesta. Mutta ei se sitä tarkoita, että vanhemmat eivät vastaa kouluaikana mistään.

Sanot, että vanhemmat tekevät kaikkensa lopettaakseen kiusaamisen? Antaisitko minulle neuvoja, miten se konkreettisesti tehdään, sillä olemme sellaisessa tilanteessa, jossa todelliset neuvot ja kokemukset tulisivat nyt kipeästi tarpeeseen?

Miten muuten voit olla varma siitä, että opettajat eivät tekisi kiusaamiselle mitään? Opettajaahan sitoo vaitiolovelvollisuus, eikä hän voi kertoa sinulle asiasta mitään. Perustuuko tietämyksesi siihen samaan lähteeseen, mistä olet kuullut, että kahvilla istutaan aina homehtumiseen saakka?

• päl päl
        minä kirjoitti:

Mene kokeilemaan kouluun muutamaksi päiväksi ja opeta ensin edes omat mahdolliset lapsesi käyt-
        täytymään. nostan hattua nykyopettajille, jotka
        jaksavat. Yksi syy on päättäjissä. He ovat tehneet opettajat hampaattomiksi.

• isi
        päl päl kirjoitti:

Mene kokeilemaan kouluun muutamaksi päiväksi ja opeta ensin edes omat mahdolliset lapsesi käyt-
        täytymään. nostan hattua nykyopettajille, jotka
        jaksavat. Yksi syy on päättäjissä. He ovat tehneet opettajat hampaattomiksi.

myös minun lapseni opettaja ei saa mitään aikaiseksi. Hän tekee todella lyhyttä päivää ja kitisee siltikin työpäivien pituudesta. Harvemmalla työntekijällä on noin pitkät loma, kuin peruskoulun opettajalla.
        Monesti olen työni puolesta vieraillut opettjan huoneessa ja samalla sitä kuulee kaikenlaista höpö höpö juttuja. (ilmeisesti maailma on näillä opettajilla aika pieni)

Kuvitelkaa, että peruskoulun opettajilla on myös joka 45:n minuutin välein 15-20 minuutin kahvitauko/lepotauko.Aika huvittavaa! Ilmeisesti he tarvitsevat hermotaukonsa, etteivät sekoa lopullisesti.
        Joo, tsemppiä vain opettajille, eiköhän ne eläkepäivät siellä häämötä, kun työ on kerta niin raskasta. (hah,hah)

• Ope,6.lk
        isi kirjoitti:

myös minun lapseni opettaja ei saa mitään aikaiseksi. Hän tekee todella lyhyttä päivää ja kitisee siltikin työpäivien pituudesta. Harvemmalla työntekijällä on noin pitkät loma, kuin peruskoulun opettajalla.
        Monesti olen työni puolesta vieraillut opettjan huoneessa ja samalla sitä kuulee kaikenlaista höpö höpö juttuja. (ilmeisesti maailma on näillä opettajilla aika pieni)

Kuvitelkaa, että peruskoulun opettajilla on myös joka 45:n minuutin välein 15-20 minuutin kahvitauko/lepotauko.Aika huvittavaa! Ilmeisesti he tarvitsevat hermotaukonsa, etteivät sekoa lopullisesti.
        Joo, tsemppiä vain opettajille, eiköhän ne eläkepäivät siellä häämötä, kun työ on kerta niin raskasta. (hah,hah)

Tätä työtä voi tehä monella tyylillä, jopa tyylittömästi. Se, että joku opettaja ei jaksa työtään, voi johtua monesta asiasta. Itseäni ainakin rassaavat nykyvanhempien kasvatusmetodit, lähinnä niiden puuttuminen. On vain niin ankeaa opettaa tuollaiselle 13-vuotiaalle, että toisen puheen päälle ei saa puhua, mp3-soittimia ei tunnilla kuunnella, ei saa kiroilla jne.

Silti pidän työstäni, koska siinä saa olla oikeiden asioiden kanssa tekemisissä. Ainakin teoriassa tässä työssä saa siirtää sivistystä nuoremmille sukupolville.

Se, että meillä on pitkät kesälomat ja taukoja pitkin päivää, on meidän alamme etu. joka alalla on omia etuja. Jos meillä ei näitä kivoja porkkanoita olisi, tuskinpa edes minä kovine motivaatioineni jaksaisin.

• isi kirjoitti:

peruskouluun oppilaita, jotka haistattelee, uhkailee,puree, repii, kiusaa muita lapsia... yms. 15 min kahvitaukonsa ope sitten käyttää milloin sinun kaltaistesi isien kanssa puhelimessa puhumiseen (=haukkujen kuuntelemiseen), tappeluiden selvittelemiseen, itkuisten lasten rauhoitteluun, omien vammojen paranteluun....Mutta tämähän on vain yksi osa suomalaista peruskoulua. Suurin osa oppilaista on tavallisia koululaisia normaalaine murrosikäisine murheineen. ISIn kaltaisille ihmiselle pieni leikki...kuvittele, että SINULLA on 30 murrosikäistä lasta omassa kodissasi, onko arki pelkkää ruusuilla tanssimista, mitäs luulet??? Kyselee MOTIVOITUNUT opettaja

• Anniina (Lukiolainen)
        Emo lapsilleen kirjoitti:

En tiedä, missä näet niitä opettajia, mutta minä en ainakaan ole opettaja. Olen vanhempien saamattomuuteen ja syyttelyyn lopen leipääntynyt äiti.

Vaikka opettajat joisivat kahvia opettajanhuoneessa koko päivän, niin ei kai se nyt voi olla esteenä sille, etteivät vanhemmat vielä illallakaan saa mitään aikaiseksi?

Minä en siitä välitä, mitä opetussuunnitelmassa kasvatuksesta sanotaan. Minä välitän lapsistani. Sellaista ihmistä ei kotimme ulkopuolelta löydy, joka olisi yhtä paljon vastuussa lapsistani kuin minä ja lasten isä. Jos me epäonnistumme lapsemme kanssa jossakin, niin kyllä se vika on meissä eikä lasten opettajassa.

Minä en vain jaksa ymmärtää, että joillekin sattuu aina se huono työkaveri ja huono lastenhoitaja ja huono opettaja ja itse on sitten niin hyvä tyyppi että.

Sillä aikaa kun vanhemmat osoittelevat ja syyttelevät niin lapsen olo vain pahenee. Sekin on varmasti opettajan syy vai?

Samaa mieltä olen kanssasi siinä, että opettajat vastaavat kouluaikana tapahtuneesta kiusaamisesta. Mutta ei se sitä tarkoita, että vanhemmat eivät vastaa kouluaikana mistään.

Sanot, että vanhemmat tekevät kaikkensa lopettaakseen kiusaamisen? Antaisitko minulle neuvoja, miten se konkreettisesti tehdään, sillä olemme sellaisessa tilanteessa, jossa todelliset neuvot ja kokemukset tulisivat nyt kipeästi tarpeeseen?

Miten muuten voit olla varma siitä, että opettajat eivät tekisi kiusaamiselle mitään? Opettajaahan sitoo vaitiolovelvollisuus, eikä hän voi kertoa sinulle asiasta mitään. Perustuuko tietämyksesi siihen samaan lähteeseen, mistä olet kuullut, että kahvilla istutaan aina homehtumiseen saakka?

Kiusaamiseen puuttuminen ei ole vain vanhempien tehtävä. Moni vanhempi on töissä lapsen kouluaikana. Nimimerkillä "Emo lapsilleen" vastasi että vanhempien itse pitäisi tulla kouluun puuttumaan kiusaamiseen. Jos lasta kiusataan koulussa niin moni äiti ja isi ei voi tulla puuttumaan kiusaamiseen.

Kaikilla aikuisilla on moraalinen velvollisuus puuttua kiusaamisen vähentämiseksi ja estämiseksi. Kouluissa opettajan on puututtava. Jos koulussa tällaista negatiivistä sosiaalista vaikuttamista tapahtuu,on tehostettava esimerkiksi välitunti valvontaa.

Jokainen on näin ollen vastuussa siitä ettei toista kiusata. On tärkeää keskittyä ratkaisujen löytämiseen syyttelyn sijasta.

"Vaikka opettajat joisivat kahvia opettajanhuoneessa koko päivän, niin ei kai se nyt voi olla esteenä sille, etteivät vanhemmat vielä illallakaan saa mitään aikaiseksi?"

onko tämä opettajien tehtävä?Opettajien tehtävä on opettaa lapsia ja valvoa ettei ketään kiusata. On surullista jos lapsi ei uskalla tulla kouluun siksi, että joku kiusaa häntä. Opettajien tehtävä on estää ja puuttua kiusaamiseen kouluaikoina.

"Opettajaahan sitoo vaitiolovelvollisuus, eikä hän voi kertoa sinulle asiasta mitään."Opettajan kuuluu kertoa oppilasta koskevista asioista vanhemmille ja kiusaaminen on yksi asia, josta pitää kertoa.

"Mutta ei se sitä tarkoita, että vanhemmat eivät vastaa kouluaikana mistään." Mitä tällä tarkoitat? Kouluaikoina opettaja on vastuussa lapsista ja heidän opetuksestaaan.

• alanvaihto

kaikille vaan. Opet pois työstään! Ei kannata jäädä valituksia kuuntelemaan. Opiskelkoot kukin kotonaan kaiken ja käykööt testissä sitten. Jos vanhemmat eivät osaa opettaa, niin ostakoot palvelun joltain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe