mikä ihme tuo variaattori mahtaa olla? kun yhden skootterin teknisissä tiedoissa sanottiin että siinä on variaattori/hihna se veto juttu. kyllä sen tajuun että se on se boksi siinä takarenkaan vieressä, mutta mitä siellä sisällä on? ja miten se eroaa hihnavedosta tai ketjuvedosta?
variaattori?
16
15455
Vastaukset
- wqetgwr
avaa se niin se selviää!!! siellä on mm.prikat jotka rajoittaa skodun nopeutta...
- juppe
variaattori on lyhyesti sanottuna portaaton vaihteesto jossa on 2 halkaisijaltaan muuttuvaa hihna pyörää etummainen hihna pyörä on kampiakselissa kiinni jonka halkasija muuttuu siinä olevan rulla kupin ja rullien ansiosta eli kun kierrokset nousevat keskipakois voima työntää ryllia rullakupin reunoille ja jolloin hihna pyörä menee kiinni ja välitys muuttuu raskaammaksi no pelkkä etu hihna pyörä ei riitä vaan myös taka hihna pyörän halkaisija muuttuu koska hihna ei veny, taka hihnapyörässä on myös keskipako kytkin joka kierrosten noustessa ottaa kiinni ja mopo lähtee liikkeellee
ja variaattorin hihna siis siirtää voiman etu hihna pyörästä taka hihna pyörään
ja se paljon puhuttu prikka siis estää ettei etu hihna pyörä pääse menemään kiinni ja vaihtamaan välitystä suuremmalle se on siis ihan tavallinen "prikka"
vähän vaikee selittää mut korjailkaa ja kyselkää ja kommentoikaa asiallisesti jos o tarvis - ??????
juppe kirjoitti:
variaattori on lyhyesti sanottuna portaaton vaihteesto jossa on 2 halkaisijaltaan muuttuvaa hihna pyörää etummainen hihna pyörä on kampiakselissa kiinni jonka halkasija muuttuu siinä olevan rulla kupin ja rullien ansiosta eli kun kierrokset nousevat keskipakois voima työntää ryllia rullakupin reunoille ja jolloin hihna pyörä menee kiinni ja välitys muuttuu raskaammaksi no pelkkä etu hihna pyörä ei riitä vaan myös taka hihna pyörän halkaisija muuttuu koska hihna ei veny, taka hihnapyörässä on myös keskipako kytkin joka kierrosten noustessa ottaa kiinni ja mopo lähtee liikkeellee
ja variaattorin hihna siis siirtää voiman etu hihna pyörästä taka hihna pyörään
ja se paljon puhuttu prikka siis estää ettei etu hihna pyörä pääse menemään kiinni ja vaihtamaan välitystä suuremmalle se on siis ihan tavallinen "prikka"
vähän vaikee selittää mut korjailkaa ja kyselkää ja kommentoikaa asiallisesti jos o tarvisvaihdetta tällaisessa mopossa mahtaa olla: www.mopo.fi/cpi/5 ?
siinä on myös variaattori, niin kuinka monta vaihdetta mahtaa olla? - Kiki
?????? kirjoitti:
vaihdetta tällaisessa mopossa mahtaa olla: www.mopo.fi/cpi/5 ?
siinä on myös variaattori, niin kuinka monta vaihdetta mahtaa olla?Koska portaaton ei ole AIVAN portaaton.
Tuossa mopossa 124 vaihdetta, ja vaihtoväli niin pieni ettei vaihtumista edes huomaa? - ??????
Kiki kirjoitti:
Koska portaaton ei ole AIVAN portaaton.
Tuossa mopossa 124 vaihdetta, ja vaihtoväli niin pieni ettei vaihtumista edes huomaa?portaaton tarkoittaa?
- tarkoittaa
?????? kirjoitti:
portaaton tarkoittaa?
sitä että siinä ei ole portaita
- joku voi olla
?????? kirjoitti:
portaaton tarkoittaa?
ääh miten tyhmiä immeisiä voi olla
- kekekeke1122334
joku voi olla kirjoitti:
ääh miten tyhmiä immeisiä voi olla
tollo mikä tollo
- fdasfas
juppe kirjoitti:
variaattori on lyhyesti sanottuna portaaton vaihteesto jossa on 2 halkaisijaltaan muuttuvaa hihna pyörää etummainen hihna pyörä on kampiakselissa kiinni jonka halkasija muuttuu siinä olevan rulla kupin ja rullien ansiosta eli kun kierrokset nousevat keskipakois voima työntää ryllia rullakupin reunoille ja jolloin hihna pyörä menee kiinni ja välitys muuttuu raskaammaksi no pelkkä etu hihna pyörä ei riitä vaan myös taka hihna pyörän halkaisija muuttuu koska hihna ei veny, taka hihnapyörässä on myös keskipako kytkin joka kierrosten noustessa ottaa kiinni ja mopo lähtee liikkeellee
ja variaattorin hihna siis siirtää voiman etu hihna pyörästä taka hihna pyörään
ja se paljon puhuttu prikka siis estää ettei etu hihna pyörä pääse menemään kiinni ja vaihtamaan välitystä suuremmalle se on siis ihan tavallinen "prikka"
vähän vaikee selittää mut korjailkaa ja kyselkää ja kommentoikaa asiallisesti jos o tarvisMiten pystyykään sössimään niin monta yhdyssanaa yhden postauksen aikana? Aika epätervettä touhua.
- kopissa elänyt
?????? kirjoitti:
vaihdetta tällaisessa mopossa mahtaa olla: www.mopo.fi/cpi/5 ?
siinä on myös variaattori, niin kuinka monta vaihdetta mahtaa olla?tasan 1 vaihde. . . käännät kaasua ja edessä levyt puristuu yhteen (rullien avulla) niin takana ne eroaa toisistaan . . . mitä enemmän on edessä levyt yhdessä sitä korkeammalla on hihna jolloin takana hihna on alhaalla . . . kun päästää kaasun irti niin rullat tippuu alas ja takavarissa oleva vp(vastapaine) jousi työntää hihnan ylös ja edessä hihna laskeutuu. tässä oli lyhyesti variaattorin toiminta . . . no niitten on vaikea ymmärtää, jotka ei tieä variaattorista paskaakaan xDDD
- ???????????????.
kopissa elänyt kirjoitti:
tasan 1 vaihde. . . käännät kaasua ja edessä levyt puristuu yhteen (rullien avulla) niin takana ne eroaa toisistaan . . . mitä enemmän on edessä levyt yhdessä sitä korkeammalla on hihna jolloin takana hihna on alhaalla . . . kun päästää kaasun irti niin rullat tippuu alas ja takavarissa oleva vp(vastapaine) jousi työntää hihnan ylös ja edessä hihna laskeutuu. tässä oli lyhyesti variaattorin toiminta . . . no niitten on vaikea ymmärtää, jotka ei tieä variaattorista paskaakaan xDDD
Missä kopissa
- Kysykää minulta
Varioaattorin toiminta perustuu puristus-suhteeseen sylinterissä, kun mäntä on yläkuolokohdassa ja ventiili avautuu, niin silloin varioaattori astuu kuvaan remmeineen päivineeen ja alkaa se vaihtaminen. Varioaattori vaihtaa vaihtaa koko ajan kunnes kaasuttimen neulaventtiili nousee huippuunsa ja tällöin varioaattori alkaa hirveän vaihtamisen. Niin yksinkertaista kaikki on. Vastaan mielelläni pulmiinne kaikissa teknisissä asioissa sähköpostilla [email protected]
- xdxdg
jooniiku
- Meeeh
Dont feed the troll...
- Van Doornes
Variaattorista on luovuttu lähes kaikessa, paitsi halvalla tuotettavissa romuissa, skootterit , moottorikelkat jne. Miksi autoissakaan olisi 6 vaihdetta,jos ne olisi variaatorin keksimisen jälkeen (1950-luvulla, Hub Van Doorne), osoittautuneeet millääntavalla hyviksi. Teoreettista löpinää on tarjolla kyllä.. mutta miksi variaattorilla oheistetut moottorit ovat kulutukseltaan niin saatanan syöppöjä nyt ja aina? Kiihtyvyys aon ennen ja nyt ollut aina kuminauhamainen vitsi...
- suivaantunut
Oot ilmeisesti joku kaupunkilais nörtti joka ei tiedä näistä asioista mitään "boksi" takarenkaan vieressä "vetojuttu" kato sinne sisään niin selviää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854