variaattori?

??????

mikä ihme tuo variaattori mahtaa olla? kun yhden skootterin teknisissä tiedoissa sanottiin että siinä on variaattori/hihna se veto juttu. kyllä sen tajuun että se on se boksi siinä takarenkaan vieressä, mutta mitä siellä sisällä on? ja miten se eroaa hihnavedosta tai ketjuvedosta?

16

15455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wqetgwr

      avaa se niin se selviää!!! siellä on mm.prikat jotka rajoittaa skodun nopeutta...

      • juppe

        variaattori on lyhyesti sanottuna portaaton vaihteesto jossa on 2 halkaisijaltaan muuttuvaa hihna pyörää etummainen hihna pyörä on kampiakselissa kiinni jonka halkasija muuttuu siinä olevan rulla kupin ja rullien ansiosta eli kun kierrokset nousevat keskipakois voima työntää ryllia rullakupin reunoille ja jolloin hihna pyörä menee kiinni ja välitys muuttuu raskaammaksi no pelkkä etu hihna pyörä ei riitä vaan myös taka hihna pyörän halkaisija muuttuu koska hihna ei veny, taka hihnapyörässä on myös keskipako kytkin joka kierrosten noustessa ottaa kiinni ja mopo lähtee liikkeellee

        ja variaattorin hihna siis siirtää voiman etu hihna pyörästä taka hihna pyörään

        ja se paljon puhuttu prikka siis estää ettei etu hihna pyörä pääse menemään kiinni ja vaihtamaan välitystä suuremmalle se on siis ihan tavallinen "prikka"

        vähän vaikee selittää mut korjailkaa ja kyselkää ja kommentoikaa asiallisesti jos o tarvis


      • ??????
        juppe kirjoitti:

        variaattori on lyhyesti sanottuna portaaton vaihteesto jossa on 2 halkaisijaltaan muuttuvaa hihna pyörää etummainen hihna pyörä on kampiakselissa kiinni jonka halkasija muuttuu siinä olevan rulla kupin ja rullien ansiosta eli kun kierrokset nousevat keskipakois voima työntää ryllia rullakupin reunoille ja jolloin hihna pyörä menee kiinni ja välitys muuttuu raskaammaksi no pelkkä etu hihna pyörä ei riitä vaan myös taka hihna pyörän halkaisija muuttuu koska hihna ei veny, taka hihnapyörässä on myös keskipako kytkin joka kierrosten noustessa ottaa kiinni ja mopo lähtee liikkeellee

        ja variaattorin hihna siis siirtää voiman etu hihna pyörästä taka hihna pyörään

        ja se paljon puhuttu prikka siis estää ettei etu hihna pyörä pääse menemään kiinni ja vaihtamaan välitystä suuremmalle se on siis ihan tavallinen "prikka"

        vähän vaikee selittää mut korjailkaa ja kyselkää ja kommentoikaa asiallisesti jos o tarvis

        vaihdetta tällaisessa mopossa mahtaa olla: www.mopo.fi/cpi/5 ?
        siinä on myös variaattori, niin kuinka monta vaihdetta mahtaa olla?


      • Kiki
        ?????? kirjoitti:

        vaihdetta tällaisessa mopossa mahtaa olla: www.mopo.fi/cpi/5 ?
        siinä on myös variaattori, niin kuinka monta vaihdetta mahtaa olla?

        Koska portaaton ei ole AIVAN portaaton.

        Tuossa mopossa 124 vaihdetta, ja vaihtoväli niin pieni ettei vaihtumista edes huomaa?


      • ??????
        Kiki kirjoitti:

        Koska portaaton ei ole AIVAN portaaton.

        Tuossa mopossa 124 vaihdetta, ja vaihtoväli niin pieni ettei vaihtumista edes huomaa?

        portaaton tarkoittaa?


      • tarkoittaa
        ?????? kirjoitti:

        portaaton tarkoittaa?

        sitä että siinä ei ole portaita


      • joku voi olla
        ?????? kirjoitti:

        portaaton tarkoittaa?

        ääh miten tyhmiä immeisiä voi olla


      • kekekeke1122334
        joku voi olla kirjoitti:

        ääh miten tyhmiä immeisiä voi olla

        tollo mikä tollo


      • fdasfas
        juppe kirjoitti:

        variaattori on lyhyesti sanottuna portaaton vaihteesto jossa on 2 halkaisijaltaan muuttuvaa hihna pyörää etummainen hihna pyörä on kampiakselissa kiinni jonka halkasija muuttuu siinä olevan rulla kupin ja rullien ansiosta eli kun kierrokset nousevat keskipakois voima työntää ryllia rullakupin reunoille ja jolloin hihna pyörä menee kiinni ja välitys muuttuu raskaammaksi no pelkkä etu hihna pyörä ei riitä vaan myös taka hihna pyörän halkaisija muuttuu koska hihna ei veny, taka hihnapyörässä on myös keskipako kytkin joka kierrosten noustessa ottaa kiinni ja mopo lähtee liikkeellee

        ja variaattorin hihna siis siirtää voiman etu hihna pyörästä taka hihna pyörään

        ja se paljon puhuttu prikka siis estää ettei etu hihna pyörä pääse menemään kiinni ja vaihtamaan välitystä suuremmalle se on siis ihan tavallinen "prikka"

        vähän vaikee selittää mut korjailkaa ja kyselkää ja kommentoikaa asiallisesti jos o tarvis

        Miten pystyykään sössimään niin monta yhdyssanaa yhden postauksen aikana? Aika epätervettä touhua.


      • kopissa elänyt
        ?????? kirjoitti:

        vaihdetta tällaisessa mopossa mahtaa olla: www.mopo.fi/cpi/5 ?
        siinä on myös variaattori, niin kuinka monta vaihdetta mahtaa olla?

        tasan 1 vaihde. . . käännät kaasua ja edessä levyt puristuu yhteen (rullien avulla) niin takana ne eroaa toisistaan . . . mitä enemmän on edessä levyt yhdessä sitä korkeammalla on hihna jolloin takana hihna on alhaalla . . . kun päästää kaasun irti niin rullat tippuu alas ja takavarissa oleva vp(vastapaine) jousi työntää hihnan ylös ja edessä hihna laskeutuu. tässä oli lyhyesti variaattorin toiminta . . . no niitten on vaikea ymmärtää, jotka ei tieä variaattorista paskaakaan xDDD


      • ???????????????.
        kopissa elänyt kirjoitti:

        tasan 1 vaihde. . . käännät kaasua ja edessä levyt puristuu yhteen (rullien avulla) niin takana ne eroaa toisistaan . . . mitä enemmän on edessä levyt yhdessä sitä korkeammalla on hihna jolloin takana hihna on alhaalla . . . kun päästää kaasun irti niin rullat tippuu alas ja takavarissa oleva vp(vastapaine) jousi työntää hihnan ylös ja edessä hihna laskeutuu. tässä oli lyhyesti variaattorin toiminta . . . no niitten on vaikea ymmärtää, jotka ei tieä variaattorista paskaakaan xDDD

        Missä kopissa


    • Kysykää minulta

      Varioaattorin toiminta perustuu puristus-suhteeseen sylinterissä, kun mäntä on yläkuolokohdassa ja ventiili avautuu, niin silloin varioaattori astuu kuvaan remmeineen päivineeen ja alkaa se vaihtaminen. Varioaattori vaihtaa vaihtaa koko ajan kunnes kaasuttimen neulaventtiili nousee huippuunsa ja tällöin varioaattori alkaa hirveän vaihtamisen. Niin yksinkertaista kaikki on. Vastaan mielelläni pulmiinne kaikissa teknisissä asioissa sähköpostilla [email protected]

    • xdxdg

      jooniiku

    • Meeeh

      Dont feed the troll...

    • Van Doornes

      Variaattorista on luovuttu lähes kaikessa, paitsi halvalla tuotettavissa romuissa, skootterit , moottorikelkat jne. Miksi autoissakaan olisi 6 vaihdetta,jos ne olisi variaatorin keksimisen jälkeen (1950-luvulla, Hub Van Doorne), osoittautuneeet millääntavalla hyviksi. Teoreettista löpinää on tarjolla kyllä.. mutta miksi variaattorilla oheistetut moottorit ovat kulutukseltaan niin saatanan syöppöjä nyt ja aina? Kiihtyvyys aon ennen ja nyt ollut aina kuminauhamainen vitsi...

    • suivaantunut

      Oot ilmeisesti joku kaupunkilais nörtti joka ei tiedä näistä asioista mitään "boksi" takarenkaan vieressä "vetojuttu" kato sinne sisään niin selviää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58
      2756
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      55
      2413
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe