Täällä kirjoittaa Työssä käyvä perushoitaja, joka on elättänyt perhettåån toukokuusta 2005 lukien.
Aviopuolisoni on on ollut ilman toimeentuloa siitä saakka.
Selkä leikattu 2 kertaa. Ensimmäinen kerta 2004 maaliskuussa, välilevyn pullistuma. Ja toisen kerran nyt marraskuussa 2005. Eri välistä molemmilla kerroilla pullistuma poistettu. (Selkä ei ole tullut vieläkään kuntoon)
Kela ei myönnä sairas päivärahaa, vedoten samaan sairauteen ja että päivärahat on käytetty.
Fysiatri laittoi lausunnon kelalle, että kyseessä on eri "vaiva". Kela vetoaa, että töissä olisi pitänyt olla täysi vuosi ensimmäisen leikkuun jälkeen. (yritteliäs mieheni kävi kokeilemassa selän työkykyä ja siitä tämä rangaistus) Hakemuksenne on hylätty posti tuli viime viikolla.
ONko teillä kenelläkään kokemusta vastaavan laisesta asiasta???
Kenen pitäisi maksaa korvausta, kun kelan päivärahat on " käytetty"???
Nyt on tullut tammikuun lopussa vuosi täyteen sairaslomalla oloa, jotenka vakuutus yhtiö Eteran pitäisi alkaa maksamaan kuntoutustukea, ymmärtääkseni! käsittely aika 1-3 kk on pitkä. On tapahtunut monenlaista kämmiä muutakin matkan varrella. Kela kanssa asioidessa yms.
Onko saman suuntaisia kokemuksia? Miten tulisi toimia? Tuntuu, että tämä on kohtuutin tilanne! Voiko Suomessa tosiaankin jäädä vaille turvaa sairauden sattuessa?
Meillä on omakotitalo rakennettu itse. Helmikuun lopussa tulee 2 vuotta asumista täyteen. Velat painaa! Korot olemme pystyneet tietty vain hoitamaan. On todella tiukkaa rahallisesti elättäää 4 henkistä perhettä lähihoitajan palkalla. Meinaa vanne kiristyä. Nuo iltalehden lööpit alkavat tuntua hyvin ymmärrettäviltä..Koska meidän perhe on otsikoissa, vaikeaa on!!
toimeentulo selkäsairauden aikana?
4
731
Vastaukset
- Näin neuvottu
Kysymyksessä mikä tahansa sairaus jota kestänyt yli 300 päivää, eli se sairaspäivärahakausi loppuu tai on loppumassa ja
saat asiasta ilmoituksen Kelalta. Mene sen paperin kanssa työvoimatoimistoon, ota mukaasi lääkärin kirjoittama B-todistus.
Joudut ilmoittautumaan työvoimatoimistoon "sairas"listalle, et siis työnhakijaksi.
Ja jos kuulut liittoon saat sieltä päivärahaa sinä aikana kun odotat kuntoutustukipäätöstä. Myös kielteisen päätöksen saatuasi saat rahaa liitolta tai jollet kuulu liittoon niin valtion työttömyystukea.
Tämä sen takia ettei asiakas/potilas jäisi ilman toimeentuloa. - Ottoli
Joo, työkkäriin kannattaa ilmoittautua. Kun niis saikkurahois pitää olla vuosi välis ennen ku voi saada uudelleen. Ei se hylkääminen mitenkää mun mielestä siitä johdu, että olis käyny työn tekoo koittamassa. Kai siin on ajatuksena, että jos on pitkään sairas, niin sitte pääsee itekki helpommalla, kun saa yleensä eläkepäätöksen tai jotain, ku sitä saikkua oon ainaki mä joutunut aina pätkis hakeen, harvoin ne sitä koko vuotta yhteen pötkään myöntää.
- pitää rauhoittaa
Vaikka olette tyhjän päällä nyt, muistakaa, että asioilla on taipumus järjestyä. Ensin pankkiin sopimaan vielä vain koronmaksuista, muut menot todella pieniin.
Aivan varmasti Kelan lääkäri vetoaa samaan sairauteen ja sieltä on turha apua odottaa.
Nyt heti hakemaan uutta B-todistusta ja siinä haette kuntoustukea, ei mitään sairauspäivärahaa.
Jos hakemus on tehty, niin sitten soittelemaan vakuutusyhtiölle ja nöyrästi pyydätte kiirehtimään. Huom. maksavat myös takautuvasti, jos hyväksyvät kuntoutustuen. Sieltä tulee tieto, mihin asti tuki on hyväksytty (ei mitään tekemistä lääkärin määräämän sairausloman kanssa),
kun tieto on tullut, pidä huoli, että miehesi tilaa ajan lääkärille ainakin kuukausi ennen sen tuen loppumista, toinen käsittelyaika voi olla lyhyempi, mutta paljon ennakkoon on todistukset lähetettävä, jotta katkoa ei tule.
Paljon myös riippuu näissä kuntoustuissa lääkärin lausunnosta, jos siellä on pienikin vihjaus, että voisi ehkä, kenties, mahdollisesti kokeilla työelämää, niin hylkäys on varma.
Sitten henkiseen puoleen, näin on käynyt erittäin monelle. Nyt riippuu paljon sinun suhtautumisesta asiaan. Jos vaikeroit ja vihaat yhteiskuntaa, vaikeaa on. Istukaa alas, todetkaa tilanne, joka varmasti muuttuu. Viettäkää "pihi" rakkauden täyttämä kuukausi. Kertokaa lapsille, että näin on ja tilanne muuttuu ennen kesää, mutta nyt mennään sillä mitä on. Mikäli ruuasta on puute, ota yhteyttä seurakunnan diakonissaan, tilaa aika sosiaalitoimistoon, isovanhempiin.
Muista, että köyhempiäkin on ja käännä asia teidän perheelle. - Johan112
Minä jouduin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja "saan" ansiosidonnaista 500 päivää,olen ollut kohta 3v sairaslomalla ja pyrkimässä eläkkeelle,jota eivät myönnä!
Nyt äkkiä miehesi "työttömäksi työnhakijaksi",sen jälkeen se saa 500 päivää ansiosidonnaista,tosin minulla kesti 2kk ilmoittautumisen jälkeen,kun aloin saada rahaa!
Ensi kuun loppupuolella minulla tulee se 500 päivää täyteen ja putoan sen jälkeen peruspäivä rahalle,mutta tuloa on sekin,tosin ei suurta!
Peruspäivä raha on jotain 400 euroa nettona,siis verojen jälkeen käteen jäävä osuus!
Tässä on onkin se heikko lenkki,että pitää olla työttömänä työnhakijana,työkyvyttömänä!
Eikä saa odottaa esim. ulkomailla eläkkeelle pääsyä,kuten minä tein,olin Espanjassa,kun minun täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä!!!!
Koettakaa pärjäillä,vaikeaa se on minullakin,hermot meinaavat palaa sairauteni takia ja joskus tuntuu,että teen itsemurhan,kun en pääse eläkkeelle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708