Moi! Mistä johtuu, että erilaisuutta ei hyväksytä? En nyt kirjoita itsestäni tai omista ongelmistani, vaan pikkusiskoni. Hän on 15v ja kärsii omasta hoikkuudestaan. Hän on n.40kg ja 165cm,eli melkoinen höyhen. On aika surullista katsottavaa, kun hän kutakuinkin vihaa itseään ja inhoaa omaa ulkonäköään vain siksi, että sattuu nyt olemaan hieman alipainoinen. Mun on aivan turha selittää hänelle, että painoa tulee varmasti parin kolmen vuoden sisällä lisää,koska hän ei jaksa ilmeisesti odottaa vuosia tullakseen "hyväksytyksi". Ymmärrän (ja muistan), että teini-iässä oma ulkonäkö on korostunut ja ihminen kaipaa toisten hyväksyntää,eikä haluaisi erottua toisista ainakaan poikkeavan vartalon takia.. Toisaalta ajattelemattomat ystävät voivat vahingossa lipsauttaa kommentteja, että sä oot HIRVEEN laiha ja se jää sitten päähän pyörimään ja itseinhon kierre on valmis. Jos jollakulla olis vinkkejä miten auttaa siskoa,niin vastaile tänne tai pistä e-mailia: [email protected] Kiitti kun luit! T: broidi
Vastaukset 17
- Tsirkka
En nyt aivan tarkkaan tiedä, mitä haluaisit minun sanovan.
Olen 18 v. tyttö ja teinivuodet ovat hyvässä muistissa. Usein kyllä oltiin katellisia erään tytön laihuudesta. Ja se oli yksin omaan kateutta - ei syrjintää.
Jos se lohduttaa niin painoonhan vaikuttavat muutkin asiat kuin ruokavalio. Toiset ovat luonnostaan "rotevampia" joko geenien tai luiden ja lihasten painojen vuoksi.Sisarellasi saattaa luonnostaan olla kevyet luut ja siksi hän saattaa olla niin laihakin. Mutta uskon samaa kuin sinäkin että muutaman vuoden päästä asia voi olla aivan toisin. Usein tytöillä kun kuukautiset tasaantuvat ja pituuskasvu loppuu huomataan, että kasvua tapahtuukin aivan muualla kehossa ja mietitään eri liikuntamuotoja ja ruokavaliota.
Sisaresi tulisi ehkä ajatella, että toiset ihannoivat häntä. Jos hänelle mainitaan ulkonäöstä, on se kateutta. Nykymaailmassa kun ihannoidaan laihuutta. Meillä kaikilla on ns. huonot puolemme: liian laiha/lihava, pyöreät kasvot, vinot polvet, erikokoiset rinnat, puhevika, lukihäiriö yms. TÄMÄ ON ELÄMÄÄ!
TSEMPPIÄ SULLE JA SISARELLESI. oOn ihailtavaa, kuinka hyvin kannat hänestä huolta. - Satu
itsekin olen 15v koht 16v ja olen 160/48-50 vaihtelee.
mutta nyt asiaan.
itse olen myös katseiden tyjjottama laihuuteni takia ja se on vaivannyt monta vuotta mua. no kysyin systeriltäni joka on pääle kolmenkymmenen ja proidiltano joka pn 18v että miten voisin lihota, no he sanoivat että jos on nopåea aineen vaihdunta tai liikunnalinen (itse olen molempia)
niin kannattaa syödä usein mutta vähän kerallaan, ja olen huomannut sen toimivaksi, itse olen saanut noin 5kg entisetä lisää ja olin ennen 45-47kg ja nykyään löytyy painoa noin 50kg se putoo kyl aina välillä syystä että en ole niin tarkka siitä syömisestäni (syön kyllä hyvin kolme kertaa päivässä lämmin ateria) olen ssen verran liikuva ja aineen vaihdunta nopea että se vähän heitelee mutta on kuitenkin niin vähän että ei sitä huomaa.
pyydä pikkusiskoasi kokeilemaan tätä tapaa :)
jos tulee jotain mitä et ymmärrä lähetä postia niin yritän selvitää helpommin. t. Satu
ps. autan mielelläni- isoveli
Vihjaisin siskolleni "lukeneeni jostain lehdestä" tosta sun suosittelemasta tavasta. Hän innostui siitä, ja yrittää nyt kokella josko siitä olisi apua. Toivottavasti on.. Kiitos hyvästä vinkistä.
- Satu
isoveli kirjoitti:
Vihjaisin siskolleni "lukeneeni jostain lehdestä" tosta sun suosittelemasta tavasta. Hän innostui siitä, ja yrittää nyt kokella josko siitä olisi apua. Toivottavasti on.. Kiitos hyvästä vinkistä.
on ilo olla avuksi varsinkin sellasille joilla on sama ongelma mikä minulla oli. toivottavasti se tehoaa siskoosikin mutta on tärkeää muistaa että muutos ei tapahdu hetkessä, hiljaa hyvää tulee :)
- isoveli
Satu kirjoitti:
on ilo olla avuksi varsinkin sellasille joilla on sama ongelma mikä minulla oli. toivottavasti se tehoaa siskoosikin mutta on tärkeää muistaa että muutos ei tapahdu hetkessä, hiljaa hyvää tulee :)
Onneks hän ei edes kuvittele, että muutos tapahtuisi hetkessä,eli tarvittavaa pitkäjänteisyyttä kyllä löytyy. Täytyypä nyt vain pitää sormia ristissä ja toivoa että kiloja tulis lisää. Ehkäpä se murjotus&itseinho siitä vähenis? Mukavaa syksyn jatkoa sulle :)
- Henzu
Yritä vaan mahdollisimman paljon auttaa ja tukea siskoasi ... sitä hän nyt tarvitsee ... :)
- Neito
Itse olen nyt 20v. 171cm pitkä ja painoa on 50kg eli olen reilusti alipainoinen.. ja kyllä.. Koko ikäni olen saanut kuulla siitä miten laiha olen ja puolet ihmisistä jotka eivät tunne minua selittävät että minulla on varmasti anoreksia. kun tosiasiassa syön jopa enemmän päivän aikana kuin mieheni.. Joka ei ole myöskään mikään ihan pieni ruokainen.
Mies aina ihmettelee kun kaupassa käydään niin minä olen jo suunnilleen heti tyjentänyt kaapit=D Ja silti se ei näy missään. olen käynyt läääkärissä joka tutki ettei minulle ole mitään sairautta. Mitään ei löytynyt.
olen kokillut rasvan lisäämistä ja vähentämistä, olen kokeillut lisätä hiilihydraatteja ja proteiinia ruokavaliooni. olen koittanut isoja aterioita harvoin.. Yleensä syön siis pieniä annoksi ihan koko ajan. Mikään ei ole auttanut. Tosin sitäkään ei porukka suostu uskomaan että joku ei vain liho.. sanovat vaan että et sä oikeasti mitään syö. tai syöt vaan vielä enemmän..
Mitään en siis asialle ole osannut tehdä ja nyt jo pikkuhiljaa olen oppinut hyväksymään sen että olen alipainoinen ja joudun kuuntelemaan ties miten monta vuotta vielä noita tietämättöminä kommentteja painostani ja syömisistäni. Mutta ei mikään muu auta.. kuin se että asian hyväksyy.. yrittää olla kuuntelematta kuiden kommentteja.
Ainoa suurempi haitta tästä kaikesta on se että koska alipainoa on aina ollut runsaasti ovat rinnatkin lähes olemattoma.. AA70. No okei.. ne sopii mun kroppaan.. tosin niin sopisi vielä A kuppikin.. Eli tämän kanssa on vielä jokseenkin taistelemista..Varsinkin kun se mieluisin kuppikoko tuntuu olevan se B tai C.
Eniten tässä ehä ärsyttää se että naiset joilla on B kuppi valittavat kun on niiiiin pienet rinnat.. Ihmettelen vaan sitten mitkä ovat A tai AA kupit.. varmaankin epämuodostumat rintakehän kohdalla.. - Mr.Wizard
Vetästä tähän väliin kortin toinen puoli eli hoikat jätkät kyllä meitäkin on ja usein Teiltä naisiltä tulee vitun tikku tms..
Itse usein kun painon mainitsee niin tuon saattaa kuulla 17 (84) 170/49.
Että sillai.- Neito
Multa ei kuule ainakaan:) Mä kun otan mieluummin sellaisen hyvin hoikan miehen kuin vaikkapa lihaksikkaan ja normaalipainoisen:)
- Mr.Wizard
Neito kirjoitti:
Multa ei kuule ainakaan:) Mä kun otan mieluummin sellaisen hyvin hoikan miehen kuin vaikkapa lihaksikkaan ja normaalipainoisen:)
Tuo kuulostaisi aikalailla vittuil**** näin suoralta kädeltä.
Mutta jos neiti nuin tekee niin neitihän on oikea erikoist tapaus sillä tuollaisia itse hirveesti ole nähnyt.
Tosin ei se riitä että HOIKKA olen mutta kun pitkät hiukset vielä niin naiset katoo jo sen takia kun pidän hiuksia ulkona auki nii saan paljo niitä PITKÄÄN "halveksien" katsomisia. - Neito
Mr.Wizard kirjoitti:
Tuo kuulostaisi aikalailla vittuil**** näin suoralta kädeltä.
Mutta jos neiti nuin tekee niin neitihän on oikea erikoist tapaus sillä tuollaisia itse hirveesti ole nähnyt.
Tosin ei se riitä että HOIKKA olen mutta kun pitkät hiukset vielä niin naiset katoo jo sen takia kun pidän hiuksia ulkona auki nii saan paljo niitä PITKÄÄN "halveksien" katsomisia.Mua on aina ihmetyttänyt, mitä varten ihmisellä ei saa olla pitkät hiukset jos hän niistä itse kerran pitää. Ei kai ne hiukset rakastumista tai henkilöstä pitämistä estä..
- Mr.Wizard
Neito kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt, mitä varten ihmisellä ei saa olla pitkät hiukset jos hän niistä itse kerran pitää. Ei kai ne hiukset rakastumista tai henkilöstä pitämistä estä..
Minun itsenihän on aika vaikea tähän vastata. En tiiä, jos te naiset pelkäätte meitä tai jtn en mä tiiä mistä johtuu, jos se yhdistetään johonki "EI kunnolliseen" ihmiseen tai jtn..Sinun neiti hyvä pitäisi kysyä ystäviltäsi sitä siis niiltä joilla on jtn pitkä hiuksisia vastaan.
Neitihän on ns. mielenkiintoinen tapaus, Hyvää Yötä sinulle neiti.
- Misere
Ihanaa, että jollakulla on noin välittävä isoveli. Mutta...
Sanot, että painoa tulee iän mukana lisää. Niin itsekin luulin, kun neljän- viidentoista vanhana pituuskasvu ehti edelle ja paino laski suhteessa roimasti. Olihan se alkuun mukavaa kuulla kaikkien sanovan, että "ihanaa kun sä olet noin laiha." En mä misään vaiheessa muutanut ruokailutapojani tai mitään muutakaan, se hoikkuus, laihuus, tuli luonnostaan.
Ja asenteet muuttuivat. Nyt, kohta 18-vuotiaana, olisi suotavaa, että tuosta alipainosta pääsisi eroon.Ovat haukkuneet anorektikoksi ja vaikka miksi, jopa kouluterveydenhoitajan taholta, jonka sentään pitäisi olla ammatti-ihminen. Vaikka sille sanoin, etten ole päivääkään elämässäni laihduttanut. Ja nuo rintojen perään kuolaavat miehet...liian laiha, linnunluinen mä niille (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta)olen. Varsinkin, kun ihannenainen nykyään on jotakin hyvin epärealistista. Siskosi ei siis todellakaan ole yksin.
Se, mitä voit tehdä, on olla siskosi tukena. Sitä tytön luulisi tarvitsevan. - 17v
itse kärsin vielä pari vuotta sitten aivan samasta asiasta. Olin pienestä asti ollut hyvin hoikka...laiha. muistan vieläkin, kun eräs luokkatoverini sanoi että sul on varmaa joku anoreksia..kun olimme vaihtamassa liikkatunnin vaatteita. Ei ollut itku kaukana, kun siitä muutenkin sai kuulla. Silti söin aina hyvin ja säännöllisesti ruokani. Nyt 17v. voisi sanoa että tässä parin vuoden aikana on tullut niin mukavasti että itsetuntokin on kohentunut ja mielestäni näytän kauniimmalta. Luulempa, että sinun kannattaa vain tsempata pikkusiskoasi, sillä kun normaalisti syö niin murrosiän ja kehityksen myötä kiloja tulee varmasti!!
- sara
Näyttää tosiaa siltä ettei siskos oo ollenkaa yksin! =) mul nimittäi oli sama tilanne tossa vast vuos sitte...sai just kuulla tost anoreksiast jopa parhaalt kaverilt, vaik ei mulla ikinä oo mitää sairauksii ollu!!! söin iha tavallisee tapaa...jopa enemmän ku useimmat saman ikäset! nyt vuoden sisällä kummikii on tullu 5 kiloo lisää...eli mulla ainakii ku pituus kasvu lopahti ni joha alkaa painoo tulee! =) ja oon vast 15...! eli tsemppii sun siskolles oikee kovast ja kyl se siitä! ja ihanaa ku välität noi paljo...tollasii isoveljii on harvas et siskos saa ola ylpee susta! =)
- pinkgirl83
Mullakin on ihan sama ongelma..mä oon aivan älyttömän laiha..170/55..se on todella iso ongelma mulle..tuntuu että kaikki ihmiset tuijottaa sua ja sitten kun on todella vaikea löytää sopivia vaatteita..mikään ei sovi sulle.
- Anonyymi00017
Mä oon teinityttö ja 14v 36 kiloa ja 164 centtiä muut muka ihaillaan ja minäkin ihailen kehoani. Oikeestaan se etttä siskosi on laiha on vähän ihailtavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1831404- 881214
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2241135- 68962
- 63769
- 55600
- 32568
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80526No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29504- 45497