Valvontaa ?

Vapaa sielu

En ole itse " kiinnittynyt " chat-maailmaan, en ole rekisteröitynyt käyttäjä eikä chat ole minulle henkilökohtaisesti tärkeä kommunikointimuoto. Sen verran olen kuitenkin käynyt huoneissa juttelemassa, että olen huomannut chat-maailman silmiinpistävimmän erikoisuuden : Keskustelijat valvovat toisia keskustelijoita. Mieleen tulee kysymys, mitä tällaisella järjestelmällä oikein ajetaan takaa. Eihän vapaassa yhteiskunnassa näin toimita.

Tarkastellaanpa tätä keksintöä : On siis olemassa valvojia, jotka ovat pyytäneet ylläpidolta lupaa valvoa toisia keskustelijoita ja saaneet sen. Uusiksi valvojiksi haluavat tarvitsevat suosituksen vanhoilta valvojilta saadakseen luvan valvoa. Kyseessä ei ole työ, valvojien ainoa motivaatio on halu valvoa.

Eihän kukaan voi olettaa, etteikö tällaisesta keksinnöstä seuraisi pelkkää mielivaltaa. Ei ole olemassa minkäänlaisia perusteita olettaa, etteivätkö valvojat kohdistaisi mielivaltaa niihin keskustelijoihin jotka eivät ole valvojia. Kun sekä valvojat, että valvottavat ovat periaatteessa samanlaisia chatin harrastajia ja valvojille on annettu lupa poistaa muita keskustelusta, mitä muuta kuin mielivaltaa tilanteesta voisi seurata ?

Ihan tavallinen tilanne chat-huoneessa on, ettei varsinaisia häiriköitä poisteta mutta sen sijaan joitakin keskustelijoita poistellaan ilman mitään syytä. Valvojien toiminnasta voi valittaa, mutta valituksiin vastaa robottiposti joka tiedottaa ylläpidon arvostavan palautettasi mutta olevan kykenemätön vastaamaan henkilökohtaisesti. Tämä tietysti antaa sen kuvan, ettei valvojien toimintaa käytännössä valvo kukaan.

Ei tarvita psykologia kertomaan, että tällainen lähtökohta kommunikoinnille on erittäin kyseenalainen. Kun toiset keskustelijat päästetään valvomaan toisia keskustelijoita vain sillä perusteella, että nämä omista syistään tuntevat tarvetta valvoa toisia, ollaan todella heikolla pohjalla. Tällainen toimintatapa on demokraattiselle ajattelulle täysin vieras, ja tuo mieleen lähinnä pahimmat kauhukertomukset poliisivaltioiden sekasortoisesta mielivallasta.

Kiinnostavaa olisi kuulla kuinka ihmeessä tällaiseen valvontamalliin on alun perin päädytty ja mitä tällaisella kuvitellaan saavutettavan.

18

1868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakiochattari vuodesta 88

ed.kirjoittaja: En ole itse " kiinnittynyt " chat-maailmaan, en ole rekisteröitynyt käyttäjä eikä chat ole minulle henkilökohtaisesti tärkeä kommunikointimuoto.
      - Mutta haluat kommunikoidakin?

ed.kirjoittaja: Sen verran olen kuitenkin käynyt huoneissa juttelemassa, että olen huomannut chat-maailman silmiinpistävimmän erikoisuuden : Keskustelijat valvovat toisia keskustelijoita. Mieleen tulee kysymys, mitä tällaisella järjestelmällä oikein ajetaan takaa. Eihän vapaassa yhteiskunnassa näin toimita.
      - Kyllä toimitaan, juuri vapaassa maailmassa toimitaan näin. Ilman vapautta, tämä oikeus rajattaisiin, eikä totta?

ed.kirjoittaja: Tarkastellaanpa tätä keksintöä : On siis olemassa valvojia, jotka ovat pyytäneet ylläpidolta lupaa valvoa toisia keskustelijoita ja saaneet sen. Uusiksi valvojiksi haluavat tarvitsevat suosituksen vanhoilta valvojilta saadakseen luvan valvoa. Kyseessä ei ole työ, valvojien ainoa motivaatio on halu valvoa.
      - He valvovat että sääntöjä noudatetaan sekä toimivat annettujen ohjeiden mukaan. Ohjeita valvontaan ei anneta käytrtäjille, ainoastaa valvojille. Motivaatio on kullakin ihan omansa, myös se miksi chatissa ihmiset kommunikoivat.

ed.kirjoittaja: Eihän kukaan voi olettaa, etteikö tällaisesta keksinnöstä seuraisi pelkkää mielivaltaa. Ei ole olemassa minkäänlaisia perusteita olettaa, etteivätkö valvojat kohdistaisi mielivaltaa niihin keskustelijoihin jotka eivät ole valvojia. Kun sekä valvojat, että valvottavat ovat periaatteessa samanlaisia chatin harrastajia ja valvojille on annettu lupa poistaa muita keskustelusta, mitä muuta kuin mielivaltaa tilanteesta voisi seurata ?
      - Mielivaltaa syntyy silloin, jos ei ole sääntöjä eikä ohjeita, nyt vaan sattuu olemaan. edelleen valvontaa ei kohdoistetaan käyttäjiin, vaan keskusteluun.

ed.kirjoittaja: Ihan tavallinen tilanne chat-huoneessa on, ettei varsinaisia häiriköitä poisteta mutta sen sijaan joitakin keskustelijoita poistellaan ilman mitään syytä. Valvojien toiminnasta voi valittaa, mutta valituksiin vastaa robottiposti joka tiedottaa ylläpidon arvostavan palautettasi mutta olevan kykenemätön vastaamaan henkilökohtaisesti. Tämä tietysti antaa sen kuvan, ettei valvojien toimintaa käytännössä valvo kukaan.
      - Jep, joo. Että ihan ilman mitään syytä jokainen sefu hyökkää pahaa aavistamattomien keskustelijoiden kimppuun poistaen heitä jotta häiriköt saisivat rauhassa häiriköidä? Valvojia kyllä valvotaan.

ed.kirjoittaja: Ei tarvita psykologia kertomaan, että tällainen lähtökohta kommunikoinnille on erittäin kyseenalainen. Kun toiset keskustelijat päästetään valvomaan toisia keskustelijoita vain sillä perusteella, että nämä omista syistään tuntevat tarvetta valvoa toisia, ollaan todella heikolla pohjalla. Tällainen toimintatapa on demokraattiselle ajattelulle täysin vieras, ja tuo mieleen lähinnä pahimmat kauhukertomukset poliisivaltioiden sekasortoisesta mielivallasta.
      - Itse asiassa olen jo vastannut edellä tuohon. valvonta kohdistuu sääntöjen ja ohjeiden muakisesti keskusteluun. Edelleen motivaatio chattailuun on jokaisella omansa, myös sefuilla.

ed.kirjoittaja: Kiinnostavaa olisi kuulla kuinka ihmeessä tällaiseen valvontamalliin on alun perin päädytty ja mitä tällaisella kuvitellaan saavutettavan.
      - Tavoitteet ja mitä saavutetaan on luettavissa nettiketeissä.

• vastausta?

voihan sohva!

• Näinkö

Ehkä alkuperäinen kirjoittaja haluaa seuraavanlaiset säännöt:

Täytä roskalla. Täytä aina keskusteluruutu kirjoittamalla perä jälkeen samaa viestiä tai käytä jatkuvasti isoja kirjaimia. Roskateksti nopeuttaa vanhojen repliikkien katoamista ruudulta. Täytä myös ruutu hymiöjonoilla.

Käytä asiatonta kieltä. Kiroile, solvaa tai herjaa muita nimimerkkejä tai sheriffiä.

Huuda aina kun se vain on mahdollista. Käytä isoja kirjaimia, ja huuda jokainen puheenvuoroasi. Huutaminen tekee keskustelusta rauhattoman.

Anna henkilötietojasi. Kerro oikeaa nimesi, osoiteesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoittesi, salasanasi sekä muut tärkeät tietosi chatissa, jos niitä joku sinulta utelisi. Chat on äärinmäisen turvallinen paikka tällaisten tietojen luovuttamiseen, ja niitä kannataa antaa varsinkin sähköpostitse tuntemattomalle henkilöille. Jos joku utelee sinulta tällaisia tietoja, ole huoletta ja jatka tarvittaessa keskustelu kysyjän kanssa. Jos olet alaikäinen ja aikuinen ehdottaa seksiä tai tapaamista, jatka heti keskustelu ja ilmoita tästä myös kavereillesi.

Nettiseksiä vain yksityisesti. Nettiseksi on toki turvallista ja hyväksyttävää aikuisten keskuudessa, mutta se ei välttämättä kiinnosta muita huoneessa olevia keskustelijoita. Jos kuitenkin haluat keskustella seksistä, on tee se yksityisesti.

Alaikäisten houkuttelu ja seksiseuran etsiminen Nuorten huoneista on kielletty. Alaikäisten houkuttelu Nuorten huoneissa on ehdottomasti kiellettyä. Suomi24 ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin, jos vanhemmat miehet tai naiset yrittävät etsiä Nuorten huoneista seksiseuraa. Otamme tarvittaessa yhteyttä myös poliisiin. Nuorten huoneet on tarkoitettu vain alle 18-vuotiaille.

Linkkien lähettäminen keskusteluun on kiellettyä. Erilaisten linkkien lisääminen keskustelun joukkoon on kielletty tietoturvasyistä. Moni linkki saattaa aiheuttaa mittavia vahinkoja käyttäjän koneelle, koska linkit johtavat usein sivuille, jotka sisältävät erilaisia haittaohjelmia. Sheriffillä on oikeus hiljentää tai poistaa linkkien lähettäjä.

• Vapaa sielu

Omasta puolestani voin sanoa, etten aikuisena ihmisenä tarvitse suojelua aikuisille tarkoitetussa keskusteluhuoneessa. Jätän huomiotta tekstit joita en pidä kiinnostavina ja poistan kuvasta tekstit joita pidän häiritsevinä.

Mitä tulee käsitykseesi valvojista nuorten keskustelijoiden suojelijoina, en voi yhtyä siihen. Valvojat eivät pysty valvomaan kaikkia keskusteluja eivätkä näe yksityisiä keskusteluja. Nuorten turvallisuutta chatissa ei voi sälyttää vapaaehtoisten valvojien vastuulle. Sen sijaan paljon chattia harrastava nuori saattaa saada vääristyneen kuvan ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta osin juuri valvojien harjoittaman vallankäytön takia.

Aikuiseksi kasvamiseen kuuluu myös erilaisten ihmisten ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen. Aikuisen on kyettävä elämään maailmassa jossa kaikki eivät kuulu samaan ryhmään ja jossa muiden ihmisten mielipiteet ja toimintatavat saattavat joskus olla jyrkässäkin ristiriidassa omien kanssa. Todellisessa elämässä ei aikuisen ihmisen perässä kulje valvojia valvomassa ettei ihminen vain joutuisi tekemisiin kenenkään tai minkään itseään häiritsevän kanssa.

Mielestäni valvonnan lapsellistava vaikutus aikuisiin on selvästi nähtävissä keskusteluhuoneissa. Kyse on toimintaperiaatteesta jollaista ei todellisessa elämässä ole nähtävissä missään, enkä näe syytä takertua siihen chat-huoneissakaan.

• seriffi vapaalla
        Vapaa sielu kirjoitti:

Omasta puolestani voin sanoa, etten aikuisena ihmisenä tarvitse suojelua aikuisille tarkoitetussa keskusteluhuoneessa. Jätän huomiotta tekstit joita en pidä kiinnostavina ja poistan kuvasta tekstit joita pidän häiritsevinä.

Mitä tulee käsitykseesi valvojista nuorten keskustelijoiden suojelijoina, en voi yhtyä siihen. Valvojat eivät pysty valvomaan kaikkia keskusteluja eivätkä näe yksityisiä keskusteluja. Nuorten turvallisuutta chatissa ei voi sälyttää vapaaehtoisten valvojien vastuulle. Sen sijaan paljon chattia harrastava nuori saattaa saada vääristyneen kuvan ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta osin juuri valvojien harjoittaman vallankäytön takia.

Aikuiseksi kasvamiseen kuuluu myös erilaisten ihmisten ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen. Aikuisen on kyettävä elämään maailmassa jossa kaikki eivät kuulu samaan ryhmään ja jossa muiden ihmisten mielipiteet ja toimintatavat saattavat joskus olla jyrkässäkin ristiriidassa omien kanssa. Todellisessa elämässä ei aikuisen ihmisen perässä kulje valvojia valvomassa ettei ihminen vain joutuisi tekemisiin kenenkään tai minkään itseään häiritsevän kanssa.

Mielestäni valvonnan lapsellistava vaikutus aikuisiin on selvästi nähtävissä keskusteluhuoneissa. Kyse on toimintaperiaatteesta jollaista ei todellisessa elämässä ole nähtävissä missään, enkä näe syytä takertua siihen chat-huoneissakaan.

Tavallisessa elämässä ihmistä seuraavat monet rajoitukset. Esim. lain mukaan toista ei saa solvata, maksullisen seksin ostelu on kiellettyä, pedofilia on ankarasti lain kieltämä. Ja niin edelleen.

Mikähän "vapaalla sielulla" on sitä vastaan, että näitä Suomen lain mukaan asetettuja kieltoja noudatetaan chatissa?

Toimittuani runsaan vuoden seriffinä olen alkanut ymmärtää erittäin hyvin yhteiskuntamme lainvartijoita, jopa niitä ikäviä ylinopeussakkojen jakajia :) Heidänkin työssään pska lentää silmille ja kiitos on harvassa.

• Vapaa sielu
        seriffi vapaalla kirjoitti:

Tavallisessa elämässä ihmistä seuraavat monet rajoitukset. Esim. lain mukaan toista ei saa solvata, maksullisen seksin ostelu on kiellettyä, pedofilia on ankarasti lain kieltämä. Ja niin edelleen.

Mikähän "vapaalla sielulla" on sitä vastaan, että näitä Suomen lain mukaan asetettuja kieltoja noudatetaan chatissa?

Toimittuani runsaan vuoden seriffinä olen alkanut ymmärtää erittäin hyvin yhteiskuntamme lainvartijoita, jopa niitä ikäviä ylinopeussakkojen jakajia :) Heidänkin työssään pska lentää silmille ja kiitos on harvassa.

Tähän mennessä olen jo aiheesta sanottavani sanonut, mutta kerratkaamme vielä koska sinäkin katsoit parhaaksi mielipiteesi ilmaista.

Tilanne jossa toiset keskustelijat asetetaan valvomaan toisia keskustelijoita voi tuottaa tulokseksi vain mielivaltaa.

Suomen laki ja chat-valvojat ovat kaksi eri asiaa eikä niitä ole mielekästä käsitellä samassa viestiketjussa.

Chat-valvontaan liittyvät ongelmat ovat selviä ja helposti kenen tahansa asiasta kiinnostuneen todettavissa.

• ja vielä vali
        Vapaa sielu kirjoitti:

Tähän mennessä olen jo aiheesta sanottavani sanonut, mutta kerratkaamme vielä koska sinäkin katsoit parhaaksi mielipiteesi ilmaista.

Tilanne jossa toiset keskustelijat asetetaan valvomaan toisia keskustelijoita voi tuottaa tulokseksi vain mielivaltaa.

Suomen laki ja chat-valvojat ovat kaksi eri asiaa eikä niitä ole mielekästä käsitellä samassa viestiketjussa.

Chat-valvontaan liittyvät ongelmat ovat selviä ja helposti kenen tahansa asiasta kiinnostuneen todettavissa.

Jos tota on niin kamalaa mielestäsi, että joku valvoo tota sättiä ja näitä keskusteluja, niin pysy pois. Tää on ilmainen palvelu ja jokaisen omassa vapaassa tahdossa käyttääkö sitä vai ei.

Eniro on tehnyt oman ratkaisunsa miten toivoo sättiä valvottavan. Ja se on vapaaehtoiset sheriffit.

"Tilanne jossa toiset keskustelijat asetetaan valvomaan toisia keskustelijoita voi tuottaa tulokseksi vain mielivaltaa."
        --> kärjistetysti: poliisit ovat tavallisia ihmisiä jotka valvovat toisia ihmisiä, tosin koulutuksen kautta ja turvautuen suomen lakiin.
        --> sättisheriffit valvovat muita sättääjiä eniron antamiin ohjeisiin, yleisiin käytöstapoihin ja maalaisjärkeen turvautuen.

Tottakai joukkoon mahtuu aina väärin käyttäytyviä sheriffejäkin, mutta kun heistä on riittäävästi todistusaineistoa niin heiltä kyllä otetaan oikeudet pois.

Jos ongelmat mielestäsi on niin selviä ja helposti todettavissa, niin sinulla on sana täysin vapaa kehitysehdotus palstalle tai suoraan ylläpidolle tehdä ehdotus paremmin toimivaksi järjestelmäksi. Yleisesti ottaen kun elämässä on turha valittaa asioista jos ei itse pysty esittämään jotain parempaa tilalle.

Itse olen törmännyt tuolla sättihuoneissa sekä asiallisiin että vähemmän asiallisiin sheriffeihin. Mielestäni tilanne on kyllä hyvin pitkälti omasta asenteestakin kiinni.

Toki sheriffeistä voidaan käydä keskustelua ja jopa tuleekin käydä, mutta pitää olla valmis tekemään myös selkeitä ehdotuksia tilanteen muuttamiseksi, ei pelkästään vaan sanoa että "tää ei toimi". Kuitenkin suuri osa sheriffeistä valittajia ovat juuri niitä, jotka omalla käyttäytymisellään ovat joutuneet vastakkain sheriffien kanssa.

Itse olen sitä mieltä, että sheriffit ovat oleellinen osa sättiä. Toivoisin vain, että jokainen sheriffi vaivautuisi noudattamaan saamiaan ohjeita ja että sättäysohjeet olisivat tarkemmat.

• Vapaa sielu
        ja vielä vali kirjoitti:

Jos tota on niin kamalaa mielestäsi, että joku valvoo tota sättiä ja näitä keskusteluja, niin pysy pois. Tää on ilmainen palvelu ja jokaisen omassa vapaassa tahdossa käyttääkö sitä vai ei.

Eniro on tehnyt oman ratkaisunsa miten toivoo sättiä valvottavan. Ja se on vapaaehtoiset sheriffit.

"Tilanne jossa toiset keskustelijat asetetaan valvomaan toisia keskustelijoita voi tuottaa tulokseksi vain mielivaltaa."
        --> kärjistetysti: poliisit ovat tavallisia ihmisiä jotka valvovat toisia ihmisiä, tosin koulutuksen kautta ja turvautuen suomen lakiin.
        --> sättisheriffit valvovat muita sättääjiä eniron antamiin ohjeisiin, yleisiin käytöstapoihin ja maalaisjärkeen turvautuen.

Tottakai joukkoon mahtuu aina väärin käyttäytyviä sheriffejäkin, mutta kun heistä on riittäävästi todistusaineistoa niin heiltä kyllä otetaan oikeudet pois.

Jos ongelmat mielestäsi on niin selviä ja helposti todettavissa, niin sinulla on sana täysin vapaa kehitysehdotus palstalle tai suoraan ylläpidolle tehdä ehdotus paremmin toimivaksi järjestelmäksi. Yleisesti ottaen kun elämässä on turha valittaa asioista jos ei itse pysty esittämään jotain parempaa tilalle.

Itse olen törmännyt tuolla sättihuoneissa sekä asiallisiin että vähemmän asiallisiin sheriffeihin. Mielestäni tilanne on kyllä hyvin pitkälti omasta asenteestakin kiinni.

Toki sheriffeistä voidaan käydä keskustelua ja jopa tuleekin käydä, mutta pitää olla valmis tekemään myös selkeitä ehdotuksia tilanteen muuttamiseksi, ei pelkästään vaan sanoa että "tää ei toimi". Kuitenkin suuri osa sheriffeistä valittajia ovat juuri niitä, jotka omalla käyttäytymisellään ovat joutuneet vastakkain sheriffien kanssa.

Itse olen sitä mieltä, että sheriffit ovat oleellinen osa sättiä. Toivoisin vain, että jokainen sheriffi vaivautuisi noudattamaan saamiaan ohjeita ja että sättäysohjeet olisivat tarkemmat.

Ei ole järkevää verrata poliisia ja chat-valvojaa toisiinsa. Poliisi on ammatti, chat-valvoja on vapaa-ajan harraste. Poliisiksi kouluttaudutaan, chat-valvojaksi tullaan sähköpostiviestin kautta. En näe mitään olennaisia yhtäläisyyksiä näiden kahden asian välillä.

Omat muutosehdotukseni löytyvät toisaalta tästä viestiketjusta, jos haluat lukea koko ketjun.

Pakollisia asioita tässä elämässä on onneksi hyvin vähän, mutta se ei estä puuttumasta räikeisiin epäkohtiin kun sellaisiin törmää.

• mutta
        Vapaa sielu kirjoitti:

Ei ole järkevää verrata poliisia ja chat-valvojaa toisiinsa. Poliisi on ammatti, chat-valvoja on vapaa-ajan harraste. Poliisiksi kouluttaudutaan, chat-valvojaksi tullaan sähköpostiviestin kautta. En näe mitään olennaisia yhtäläisyyksiä näiden kahden asian välillä.

Omat muutosehdotukseni löytyvät toisaalta tästä viestiketjusta, jos haluat lukea koko ketjun.

Pakollisia asioita tässä elämässä on onneksi hyvin vähän, mutta se ei estä puuttumasta räikeisiin epäkohtiin kun sellaisiin törmää.

kun et ehdota mitään konkreettisia parannuksia tai muutoksia, valitat vain yleisellä tasolla. JOS kuten sanot, olet satunnainen sättääjä, niin kovin tarkasti olet silti ehtinyt analysoida sättiä ja shefujen toimintaa.

• Vapaa sielu
        mutta kirjoitti:

kun et ehdota mitään konkreettisia parannuksia tai muutoksia, valitat vain yleisellä tasolla. JOS kuten sanot, olet satunnainen sättääjä, niin kovin tarkasti olet silti ehtinyt analysoida sättiä ja shefujen toimintaa.

Tällainen viestiketju pitäisi aina lukea kokonaan ennen siihen osallistumista. Omat ehdotukseni konkreettisiksi muutoksiksi esitän tämän viestiketjun viestissä jonka kirjoitin 10.2. otsikolla " Muutamia ajatuksia. " Toisaalta ilmeisiin epäkohtiin puuttuminen ei edellytä valmiita parannusehdotuksia. Epäkohtien tunnistaminen on hyvä alku.

En ole tässä yhteydessä puuttunut yksittäisten valvojien toimintaan vaan itse valvontajärjestelmään joka jakaa chatin käyttäjät kahteen ryhmään. Mielipiteeni on, että tällainen järjestelmä on epäterve ja nöyryyttävä sekä valvojille, että valvottaville.

Chatin ominaispiirteet käyvät kenelle tahansa satunnaiskäyttäjälle nopeasti tutuiksi ja tässä käytössä oleva valvontajärjestelmä on sivuston keskustelupalstoilla jatkuva puheenaihe.

• Vapaa sielu
        Vapaa sielu kirjoitti:

Tällainen viestiketju pitäisi aina lukea kokonaan ennen siihen osallistumista. Omat ehdotukseni konkreettisiksi muutoksiksi esitän tämän viestiketjun viestissä jonka kirjoitin 10.2. otsikolla " Muutamia ajatuksia. " Toisaalta ilmeisiin epäkohtiin puuttuminen ei edellytä valmiita parannusehdotuksia. Epäkohtien tunnistaminen on hyvä alku.

En ole tässä yhteydessä puuttunut yksittäisten valvojien toimintaan vaan itse valvontajärjestelmään joka jakaa chatin käyttäjät kahteen ryhmään. Mielipiteeni on, että tällainen järjestelmä on epäterve ja nöyryyttävä sekä valvojille, että valvottaville.

Chatin ominaispiirteet käyvät kenelle tahansa satunnaiskäyttäjälle nopeasti tutuiksi ja tässä käytössä oleva valvontajärjestelmä on sivuston keskustelupalstoilla jatkuva puheenaihe.

Edellistä viestiä kirjoittaessani korjausehdotukseni vielä löytyivät tästä viestiketjusta, myöhemmin niitä koskeva viesti näyttää kuitenkin kadonneen.

Jos nykyisin käytössä oleva valvontajärjestelmä ilmenee myös viestien katoamisina keskustelupalstoilta, lienee parasta jatkaa keskustelua muun kuin tämän kanavan kautta.

• minunkin..
        Vapaa sielu kirjoitti:

Edellistä viestiä kirjoittaessani korjausehdotukseni vielä löytyivät tästä viestiketjusta, myöhemmin niitä koskeva viesti näyttää kuitenkin kadonneen.

Jos nykyisin käytössä oleva valvontajärjestelmä ilmenee myös viestien katoamisina keskustelupalstoilta, lienee parasta jatkaa keskustelua muun kuin tämän kanavan kautta.

Viestini poistettiin, mutta kerkesin laittaa sen Ylläpidolle, joten tuleepahan tämän palstan kaalimaan vartialle sapiskaa poistamisesta.

• Vakichättääjä

Olisko tämä systeemi paras saatavilla oleva? Ehkä siksi. Et esittänyt parempaa vaihtoehtoa.

• Vapaa sielu

Keskusteluhuoneissa on ignore-toiminto. Ignore-toimintoa käyttämällä chat-harrastaja voi itse valita mitä haluaa lukea, mitä ei. Tämän yksinkertaisen asian vuoksi joidenkin keskustelijoiden ilmeinen tarve leimata joitakin toisia häiriköiksi tuntuu omituiselta.

Sikäli kuin aikuisille tarkoitetuissa keskusteluhuoneissa valvontaa tarvitaan, tulisi valvonnan tulla ulkopuoliselta taholta.

Valitettavasti aikuiset eivät aina muista käyttäytyä aikuisten tavoin, joten tällaista nyt käytössä olevaa valvontajärjestelmää voisi hyvin verrata seuraavaan tilanteeseen : Opettaja jakaa suuren koululuokan valvojiin ja valvottaviin ja lähtee kotiin ajatellen, että tilanne on varmasti luotettavissa käsissä tapahtui mitä tapahtui.

Ajatus tällaisen valvontajärjestelmän takana on tämän viestiketjun vastausyrityksistä huolimatta edelleen täysin epäselvä.

Koska valvojat eivät ole työntekijöitä, heitä ei voi pitää vastuullisina tämän sivuston toiminnasta. Muuta tahoa jonka puoleen kääntyä ongelmanratkaisussa ei kuitenkaan ole. Olennainen kysymys on : Eikö tämän sivuston toiminnasta ole vastuussa kukaan ?

• Mr:Bänn

Samoin, ei Luojan kiitos ole minkäälaista kiinnitystä tuohon chatmaailmaan. Mutta tällaisena sivustaseuraajana olen huomannut, että jokaiselle ns. "vakichattaajalle" on varsin tärkeää saada mahdollisuus puuttua toisten asioihin. Laittaa "mahtava" juoru kiertämään, jolla selkeästi tarkoitus loukata tämän "piirin ulkopuolisen" asemaa. Kenties jopa käyttää sanoja/ ilmaisuja joilla rekkaamaton taustailija olisi 100% varmasti saanut hiljennyksen/bannin..Ja kaiken huippuna, jakaa "tietoa" täysin tuntemattomista ihmisistä näille piirileikkikavereilleen. Ja on oikein mukavaa silloin tällöin poiketa chathuoneessa, ja kuulla jonkun suusta asioita itsestään, joista itsellä ei ole ollut "hajuakaan"..Toisaalta, joskus nämä "tiedot" menevät kyllä niin yli, että niistä voisi kaiketi ilmoittaa jo ihan muualle kuin mitään aikaansaamattomalle ylläpidolle, puhumattakaan sefuista.
      Piiri pieni pyörii, syrjäytyneet siinä hyörii..

• BännitöN

Jos sinulla ei ole minkäälaista kiinnitystä tuohon chatmaailmaan -- oudon paljon siitä kuitenkin tiedät -- ja kommentoit! *NAUR*

• Mr:Bänn
        BännitöN kirjoitti:

Jos sinulla ei ole minkäälaista kiinnitystä tuohon chatmaailmaan -- oudon paljon siitä kuitenkin tiedät -- ja kommentoit! *NAUR*

En ole sanonut ettenkö chattailisi..Lue helvetissä tekstit kokonaan, ennen kun alat paskaa jauhamaan. Mutta toisaalta, oikeassakin olet..Eipä tuola chathuoneessa kauaa tarvi olla kun huomaa millaisten epätoivoisten luusereiden, yksinäisten runkkareiden joukkoon on joutunut. Ainoa kontakti toisiin ihmisiin hyvin suurella osalla chattaajista on netti, ja ei voi kun pyöritellä päätään ja sääliä heidän onnetonta kohtaloaan...Ehket sinä kuitenkaan kuulu tuohon joukkioon, toivottavasti!!
        Mutta, jokainen eläköön tyylillään..
        Hauskaa kevään odottelua sinulle!!

• chatissa

olis kiva tietää,niin kävisin uteliaisuuttaan
      kattomassa:)

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe