Olen 20 v tyttönen ja taas on se aika vuodesta kun pitää miettiä miksi sitä isona haluaa. Olisin kiinnostunut kuulemaan liiketalouden ko:n maaseutuelinkeinojen markkinoinnin sv:sta. Onko kenelläkään kokemuksia, kehuja tai haukkuja? Onko alalla töitä? On turhauttavaa opiskella alalle jolla ei ole töitä vaikka kuinka kiinnostaisi. Pirkanmaan amk ainakin antaa pätevyyden alalle. Tavalliselle tradenomille saattaisi olla enemmän työmahdollisuuksia? Millaisilla yo-papereilla kannattaa toivoa pääsevänsä sisään ja millaiset valintakokeet alalle? Vastailkaa myös tavalliset tradenomit =)
Tradenomeilta
11
2066
Vastaukset
- jos ottaa
aivoon kuunnella ekonomien kiukuttelua.
- ekonomit
ole kauppakorkeasta valmistuvia? Oon nyt jo kaverilta joka opiskelee kauppakorkeassa kuullut etteivät he siellä arvosta ollenkaan amk:ta. Yliopistohan on niiiin paljon parempi. Mutta ite en yliopistoon halua joten uskoisin amk:n olevan mun paikka.
- valitset
ekonomit kirjoitti:
ole kauppakorkeasta valmistuvia? Oon nyt jo kaverilta joka opiskelee kauppakorkeassa kuullut etteivät he siellä arvosta ollenkaan amk:ta. Yliopistohan on niiiin paljon parempi. Mutta ite en yliopistoon halua joten uskoisin amk:n olevan mun paikka.
opiskelupaikkasi/alasi sen mukaan mitä kaverisi kertoo "arvostavansa" suosittelen muutaman vuoden elämänkoulua ja kasvamista aikuiseksi... ei millään pahalla =)
- lukisit
valitset kirjoitti:
opiskelupaikkasi/alasi sen mukaan mitä kaverisi kertoo "arvostavansa" suosittelen muutaman vuoden elämänkoulua ja kasvamista aikuiseksi... ei millään pahalla =)
tuon äskeisen viestin uudelleen niin huomaisit että en aio hakea yliopistoon VAIKKA kaverini mielestä se on ainoa ja oikea opiskelupaikka! Menen siis oman mieltymykseni mukaan amk:hon. Ei siis millään pahalla =)
- Robson
lukisit kirjoitti:
tuon äskeisen viestin uudelleen niin huomaisit että en aio hakea yliopistoon VAIKKA kaverini mielestä se on ainoa ja oikea opiskelupaikka! Menen siis oman mieltymykseni mukaan amk:hon. Ei siis millään pahalla =)
Opiskelen itse kkk:ssa ja vaikka toki jossain määrin arvostan tradenomeja ja koko amk-järjestelmää niin voin kuitenkin se verran sanoa teille jotka opiskelette tradenomeiksi että se työmäärä jonka te teette sen eteen että saatte ov/op on huomattavasti paljon pienempi kuin esim. minulla. Ekonomit ovat siis vain lähinnä näreissään tästä ylempi-amk tutkinto nimikkeestä, se kun ei siltikään vastaa lähellekään sitä mitä maisterintutkinto taas vaatii. Eikä opetuksen tasokaan ole ainakaan kaikissa amk paikossa hyvä, hyvä jos keskinkertainen. Tarkoitus ei nyt ollut dissata ketään.
- tradeopisk
Robson kirjoitti:
Opiskelen itse kkk:ssa ja vaikka toki jossain määrin arvostan tradenomeja ja koko amk-järjestelmää niin voin kuitenkin se verran sanoa teille jotka opiskelette tradenomeiksi että se työmäärä jonka te teette sen eteen että saatte ov/op on huomattavasti paljon pienempi kuin esim. minulla. Ekonomit ovat siis vain lähinnä näreissään tästä ylempi-amk tutkinto nimikkeestä, se kun ei siltikään vastaa lähellekään sitä mitä maisterintutkinto taas vaatii. Eikä opetuksen tasokaan ole ainakaan kaikissa amk paikossa hyvä, hyvä jos keskinkertainen. Tarkoitus ei nyt ollut dissata ketään.
ymmärrän sinua. Olen samaa mieltä kanssasi.. Mutta älä huoli. Kyllä kaikille se oma paikka sitte jostai löytyy..
- vieskassa.
tradeopisk kirjoitti:
ymmärrän sinua. Olen samaa mieltä kanssasi.. Mutta älä huoli. Kyllä kaikille se oma paikka sitte jostai löytyy..
Mita mutu- tuntuman juhlaa! Ihmetyttaa, ollen ihmetteja ylivieskan ekononii. Ylivieskan amk on paras ollen kaupungissamme ensi vuonna juhlat, odotamme kolmattatoistammetuhattab netta. Siis ylivieskassa asuu meilkein 13 tuhatta asukasta.
Sorry, en ole trade ja olen sellaisessa hotellissa, missa ei ole atk. kamoissa suomalaisia kirjaimistoja. Olen teekkari.
- Primrose
Viime vuonna ainakin pääsykokeiden taso yllätti. Tätä palstaa lukiessani ajattelin että hemmetti, jos ylppärit meni loistavasti, niin mihinkään pääsykokeisiin tarvitse lukea. Niinpä niin. Matikan osuus oli oikean vastauksen valinta kolmesta (vai neljästä?) vaihtoehdosta ja se mittasi logiikkaa ehkä enemmän kuin laskutaitoa. Lukion päättötodistuksen 10 ei paljon lämmittänyt kun pari viimeistä tehtävää jäi tekemättä. Englannin kielinen luetunymmärtäminen oli ihan utopistinen, siihen en edes vastannut vaikka kirjoitin C:n. Kolmas oli kirjoitelma aiheesta "millainen on tradenomin tutkinto?", sillä mitattiin lähinnä aikaisempaa tiedonhakua ja motivaatiota. Läpi kuitenkin pääsin koulumenestyspisteideni ja ensimmäinen hakutoive-pisteideni kanssa.
Että jos haet, suosittelen ainakin englantia kertailemaan ja vähän katselemaan ammattitermejä.- Jusuferi
"Englannin kielinen luetunymmärtäminen oli ihan utopistinen, siihen en edes vastannut vaikka kirjoitin C:n"
Vaikka kirjoitit C:n? Kai ymmärrät, että C tarkoittaa sitä, että et osaa kieltä hyvin? Jos se tehtävä olisi suunniteltu niin, että se olisi C:n kirjoittajalle helppo, niin se ei oikeastaan mittaisi mitään. - Ylioppilas I
Jusuferi kirjoitti:
"Englannin kielinen luetunymmärtäminen oli ihan utopistinen, siihen en edes vastannut vaikka kirjoitin C:n"
Vaikka kirjoitit C:n? Kai ymmärrät, että C tarkoittaa sitä, että et osaa kieltä hyvin? Jos se tehtävä olisi suunniteltu niin, että se olisi C:n kirjoittajalle helppo, niin se ei oikeastaan mittaisi mitään.No kyllä Cum laude approbatur pitkästä englannista tarkoittaa sitä, että osaa kieltä melko hyvin, ainakin lukea jos ei tuottaa. Taso englannissa on senn verran kova ja koska yo-kokelaat kilpailevat keskenään, niin siksi C:llä osaa jo varsin hyvin, käytännössä paremmin englantia kuin esim. keskipitkän ruotsin L:llä ruotsia.
AMK:uunhan pääsee helposti vaikka ammattikoulun englannilla kuitenkin eikä koulussa englantia paljoa tarvita, yliopistossa se taas on usein tärkeämpää kuin suomen osaaminen, koska kirjallisuus on suurimmaksi osaksi englanninkielistä ainakin perustieteiden opinnoissa. - Primrose
Jusuferi kirjoitti:
Vaikka kirjoitit C:n? Kai ymmärrät, että C tarkoittaa sitä, että et osaa kieltä hyvin? Jos se tehtävä olisi suunniteltu niin, että se olisi C:n kirjoittajalle helppo, niin se ei oikeastaan mittaisi mitään.... että ei se C ihan huono ole. Kirjoitetun osio meni kertakaikkiaan loistavasti, kuuntelusta jäi kiinni kun olin juuri toipunut keuhkokuumeesta sinne mennessäni.
Mutta veikkaanpa ettei AMO-englannilla ymmärretty sitäkään vähää mitä minä ymmärsin. Meillä ainakin alusta saakka painotettiin sitä, että AMK jatkaa siitä mihin lukio jäi. AMO-puolelta tulleet yhden käden sormilla laskettavat meidän luokalla ovat ihan ulalla kielissä ja matikassa, markkinointilinjalta valmistunut merkonomi sai markkinoinnin peruskurssista 1 ja minä lukio pohjana 3. Ruotsista ko. hlö ei päässyt introkurssia läpi ollenkaan, vaikka sai vitosia ja jopa tunnustuksen AMO-aikoinaan ruotsin ansioista. Sama enkussa, on ihan ulkona ja minulle kielet on ajoittain jopa helppoja.
Mutta itse pääsykokeissa ongelmaksi muodostui ammattisanasto, mitä lukiossa ei ollut tullut vastaan, eikä tekstiyhteydestä sitä voinut oikein edes päätellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511467- 639940
- 1505619
- 1443794
- 753760
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243193- 652835
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792623