Aloittajalle apua

sipsu

Olen harkitsemassa kääpiöluppakanin hankkimista. Netistä olen yrittänyt etsiä tieto, mutta kaikki ovat vain kasvattajien omia kotisivuja joissa on vain kuvia omista pupuista ja kilpailuista tietoa eli ei okein ole tietoa hoitamisesta, häkistä jne. Eli olisi kiva jos laittaisitte hyviä kotisivuja. Yksi asia varsinkin on häirinnyt kauan johon en löydä vastausta onko eri roduilla luonteessa eroavaisuuksia kuten koirilla? Ja tietenkin te joilla on ollut kääpiökani jo muutaman vuoden ketokaa omakohtaisia kokemuksia esim. miten valitsit rodun, mitä pitää tietää ennen hankkimista, teitkö itse häkin, miten kani sopeutui uuteen kotiin, mistä hankit, mistä kannattaa hankkia, huonot ja hyvät kokemukset jne. Kaikki tieto on vain hyödyksi minulle.

Suuret kiitokset teille jotka vastaatte

7

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muppeli

www.iki.fi/sonja

• Kanien kaveri

Kanit ovat tosi uteliaita eläimiä. Jos tahdot kanin sinun kannattaisi ottaa niitä aiankin kaksi (esim. kaksi naarasta), sillä kanit ovat sosiaalisia eläimiä, eivätkä ne siedä yksinäisyyttä. Kanit tarvitsevat vähintään 2 tuntia liikuntaa päivässä, tuorerehua, vettä ja heinää on aina oltava saatavilla ja kania ei saa nostaa korvista tai mahan ympäriltä (kainaloista),koska kanilla on herkät kylkiluut ja korvista nostaminen ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ. Jos et ole valmis noudattamaan ohjeitani et ole valmis ostamaan kania. Jos olet niin ehdotan, että et ostaisi kanejasi markkinoilta, vaan pikemminkin eläinkouluttajalta.

• sip-su

Mitä kania sitten harkitsetkin, kannattaa eläin ostaa luotettavalta kasvattajalta, jonka kasvatusolot tarkistat ennen ostopäätöstä. Älä tue pentutehtailua ja huonoja pito-olosuhteita ostamalla eläinkaupasta. Eläinkaupasta ostamalla et myöskään koskaan tiedä mitä saat, vaikka hinta voi sekarotuisellakin olla paljon kalliimpi kuin kasvattajan puhtaalla kanilla. Kasvattajalta saat kanin jonka suku tunnetaan ja jolla on paperit hoidossa.

Toinen harkinnan arvoinen kohde hankkia kanikaveri, on löytöeläinkoti. Satoja kaneja on vailla kotia ja lisää tulee jatkuvasti. Nämä tarvitsevat ensimmäisenä oman kodin. Paperikania tuskin saat, mutta mikäli halajat vain lemmikkiä, on mieltälämmittävää antaa koti sellaiselle joka sitä todella lopetusuhan alla tarvitsee. Löytiksellä voit käydä katsomassa kenen kanssa natsaa. Voit tutustua niihin ja näin saat osviittaa luonteesta.

Itselläni on kaksi kääpiökokoista kania, kodittomia alunperin molemmat. Toinen on tyypillinen pippurinen hermeliini ja toinen mikälie puistokoktail. Uuteen kotiin kanit sopeutuivat nopeasti, mutta kaveriin tutustuminen luo aina jännitteitä. Siksi tutustuttaminen on tehtävä oikein. Kaksi kania (tyttö ja leikattu poika) on ehdottomasti parasta elämää kanille, mutta järjestelyihin pitää varautua. Esim. meidän hermeliini ei voi olla yötä samassa häkissä tyttöystävänsä kanssa, vaan kyytiä tulee. Päivät he kuitenkin ovat vapaana ja käyttävät suurimman osan ajastaan toistensa pusimiseen ja kyljikkäin köllöttämiseen. Älä koskaan laita uutta kania toisen häkkiin ennenkuin ne tulevat varmasti toimeen. Tähän voi mennä viikkoja.

Kani ei välttämättä tarvitse häkkiä, kunhan kodin johdot suojaa hampailta. Kaksi tuntia jalottelua häkin ulkopuolella ei todellakaan riitä, vaan parasta on jos kani saa olla aina vapaana perheen keskellä. Kanille soveltumattomia huoneita voi eristää portilla, tai kanille voi aidata oman riittävän ison alueen.

• sipsu

Kiitos palautteesta. Olen harkinnut löytö kanin ottamista ja myös päätynyt siihen, että otan kaksi. Tosin ajattelin ottaa ne samasta poikueesta, joten ne ovat jo ennalta tuttuja. Ajattelin tehdä itse häkin pohja on noin 100x50 cm. Onko se tarpeeksi iso kahdelle? Osaatko sanoa onko pirkanmaan lähistöllä löytöeläinkoteja ja onko niillä kotisivuja?

• sip-su
        sipsu kirjoitti:

Kiitos palautteesta. Olen harkinnut löytö kanin ottamista ja myös päätynyt siihen, että otan kaksi. Tosin ajattelin ottaa ne samasta poikueesta, joten ne ovat jo ennalta tuttuja. Ajattelin tehdä itse häkin pohja on noin 100x50 cm. Onko se tarpeeksi iso kahdelle? Osaatko sanoa onko pirkanmaan lähistöllä löytöeläinkoteja ja onko niillä kotisivuja?

Hienoa, tosin poikuetta voit joutua odottamaan. Tietenkin toivottavasti poikueita ei tule, onhan irtokanejakin vailla kotia. Toisaalta joskus voi olla pikkupoikasia paljonkin erinäisistä huostaanottotapauksista johtuen, kannattaa olla kärsivällinen. Mutta myös ennestään vieraat kanit voivat oppia nopeastikin toisiinsa. Ja ehtiipähän leikkauttaa toisen ensin, jos ei heti kaveruksia löydy.

Mielestäni metrinen häkki on aika pieni kahdelle kanille. Liian ahdas tila voi aiheuttaa sen, että kanit alkavat tappelemaan. Häkissä kani ei voi edes harrastaa liikuntaa, joten vaapaanaoloa ei voi olla liikaa. Häkki voi olla vaikka se yksi kaniturvallinen huone, tai aitaus huoneen nurkassa. Kani kun ei välttämättä tarvitse mitään purupohjaa, kun oppii sisäsiistiksi. Ota huomioon, että tarvitset jonkinlaisen erillisjärjestelyn siksiaikaa kunnes toinen kaneista on leikattu. Ettei tulee lisää pikkupoikasia..

Etsi googlella löytikset, tästäkin voi olla jotain iloa:
        http://www.sey.fi/index.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe