Mitäs mieltä olette näistä TM:n talviauto testeistä.Mielestäni ne on täysin humpuukkia.Mitä ihmeen merkitystä on esim.jos joku auto kiihtyy lumella muutaman sekunnin nopeammin tai ajoaika mutkaisella tiellä perhe autolla on muutaman sekunnin parempi.Tai ajoaika lumisella radalla. Jarru testillä voi olla jotain merkitystä, mutta kun autoissa on erilaisia renkaita ,autojen painot erilaisia.Polttoaineen kulutus on tietenkin moottorin koosta riippuvainen ja kaikkihan ne vie kylmänä enemmän polttoainetta.Sisätilojen lämpiämisellä taas on ykslysti lämpeneekö se 14min. vai muutaman minutin päästä talvitakin kanssa sisällä istuessa.Itse en ole palellu autossa sitten kuplavolkkarin.
Tämmöisillä sattuma testeillä sitten kärkeen sijoittuu, niin kuin nyt joku Seat,korealainen Hyndai tai joku muu etelänmaan auto joissa mielestäni ei varmaan ole ollu suunittelussa tärkeimpänä kriteerinä talvi olosuhteet ,liekkö nuilla edes mielessä käynyt 30asteen pakkanen.
Itse en autoa valitessa anna tämmöisille huh haa höpö höpö testeille penninkään vertaa arvoa.
PS.omistamani toinen auto pärjäsi kohtalaisesti
TM:n talvitesti
56
9898
Vastaukset
- TM:ää selaillut
En tullut pahemmin lukeneeksi koko testiä kun huomasin että koko testissä oli vain yksi auto (Passat) joka mahdollisesti kiinnostaisi minua tai ketään tuttavistakaan.
Oli valittu näköjään nippu autoja jotka on tuotu markkinoille hiljattain ja saatu järjestään jossain myyntitilastojen sijan 50 paremmalla puolella olevia kinnereitä. Mitä järkeä tuollaissa testissä ylipäätänsä oli?- ihmettelin
En tuota testiä tarkkaan lukenut, mutta silmiin osui esimerkiksi varusteiden arvostelu. Kun kaikissa testin autoissa ei ollut esimerkiksi lämmitettäviä peilejä. Vertailun halvimman ja kalleimman auton hinnan ero oli tuhansia tai paremminkin kymmeniätuhansia euroja, jolloin on jo ihan ymmärrettävää, että varusteissakin on eroja.
- 4wd
Toisaalta jos testissä olisi ollut mukana yksikään nelivetoinen auto, se olisi voittanut ylivoimaisesti. Kyllä nuo autovalinnatkin vaikuttavat testin lopputulokseen vaikkei testiä olisi edes aloitettu.
- Hujanen
Eivät ne humpuukia ole, vaan käyttökelpoista tietoa. Testituloksia kannattaa luea omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan ja painottaa asioita sen mukaan. Ehkä sinulla on mahdollisuus tutustua autoihin yhtä perusteellisesti kuin testaajillakin, joten testit eivät ole sinulle tarpeen. Minulla ei moista mahdollisuutta ole, vaan joudun autoa hankkiessani tekemään perustyön tutustumala erilaisiin testeihin ja tilastoihin. Niiden perusteella pystyn valitsemaan itselleni potentiaaliset vaihtoehdot. Sitten onkin vuorossa perusteelliset koeajot. Viimeksi olen päätynyt kolme kertaa samaan merkkiin ja saatan päätyä siihen seuraavallakin kerralla. En kuitenkaan ilman muuta, vaan käyn läpi muitakin merkkejä varsin perusteellisesti. Siinä vaiheessa erilaisilla testeillä on käyttöä.
- Fat boy
Kyllähän siinä testi oli paikallaan ,mutta autoluokkien kirjo hiukan huvitti ,vai ostaisinko aygon sijaan vaikka passatin ,kun se pärjäsi paremmin tässä testissä.
Mutta hei ,enhän minä tarvi niin suurta autoa!
Mitenkäs tässä nyt näin k.... - tojo-pekka
Kyllä testistä löytyy myös käyttökelpoista tietoa auton hankkijalle/omistajalle. Tosin autoja pitäisi verrata enemmän saman kokoluokan autoihin, sillä ei Yarista pitäisi verrata yli metrin pidempään ja 10000e kalliimpaan Sonataan. Ihan varmasti aina isompi auto on vakaampi ajettava talvella.
- ei aina
vai että aina isompi auto on vakaampi-enpä usko että ave 1.6 on vakaampi jos sitä vertaa vaikka focukseen tai golfiin!
- tojo-pekka
ei aina kirjoitti:
vai että aina isompi auto on vakaampi-enpä usko että ave 1.6 on vakaampi jos sitä vertaa vaikka focukseen tai golfiin!
Kaverini osti -04 uuden Focus farmarin, eikä ainakaan se kovin vakaa ollut. Suoraan sanoen pelotti ajalle 80km/h uraisella tiellä. Omalla Corollalla saman pätkän ajeli satasta ilman mitään vaikeuksia. Tuohon Aveen en ota kantaa, kun en ole sitä huonolla tiellä ajanut. Epäilen homman olevan samalla tavalla kuin monet muutkin täällä Tojosta kirjoitetut jutut.
- järki älä jätä
tojo-pekka kirjoitti:
Kaverini osti -04 uuden Focus farmarin, eikä ainakaan se kovin vakaa ollut. Suoraan sanoen pelotti ajalle 80km/h uraisella tiellä. Omalla Corollalla saman pätkän ajeli satasta ilman mitään vaikeuksia. Tuohon Aveen en ota kantaa, kun en ole sitä huonolla tiellä ajanut. Epäilen homman olevan samalla tavalla kuin monet muutkin täällä Tojosta kirjoitetut jutut.
väitätkö todellakin että esim. corolla on vakaampi kuin focus talvikelillä,jos näin todellakin väität niin et todellakaan tiedä mitä puhut-vai pelotti ajaa 80km/h focuksella-tää sun kirjoituksesi on tän viikon ehdoton floppi.
Niin mitä avesta tällä palstalla on kehuttu niin suurin osa niistä on täyttä totta,tiedän sillä itse omistan aven,mutta jos sun mielestä kaikki negatiivinen on provoilua niin sehän on sun ongelmasi-tottakait niitä ylilyöntejäkin on,varmaan johtuu paljolti siitä kun niitä ylilyöntejä on myös toistapäin kehumisen muodossa
aven talviajettavuudesta voit lukea alan lehdistä(1.6-1.8),ne kait ainaskin on suurin piirtein puolueettomia-vaikka usein tojo miehet nekin kyseenalaistaa jos omamerkki ei pärjää-niin maksettu testi sekin on - toitoja pekka
järki älä jätä kirjoitti:
väitätkö todellakin että esim. corolla on vakaampi kuin focus talvikelillä,jos näin todellakin väität niin et todellakaan tiedä mitä puhut-vai pelotti ajaa 80km/h focuksella-tää sun kirjoituksesi on tän viikon ehdoton floppi.
Niin mitä avesta tällä palstalla on kehuttu niin suurin osa niistä on täyttä totta,tiedän sillä itse omistan aven,mutta jos sun mielestä kaikki negatiivinen on provoilua niin sehän on sun ongelmasi-tottakait niitä ylilyöntejäkin on,varmaan johtuu paljolti siitä kun niitä ylilyöntejä on myös toistapäin kehumisen muodossa
aven talviajettavuudesta voit lukea alan lehdistä(1.6-1.8),ne kait ainaskin on suurin piirtein puolueettomia-vaikka usein tojo miehet nekin kyseenalaistaa jos omamerkki ei pärjää-niin maksettu testi sekin onKylla homma perustuu omaan kokemukseeni, mutta nain homma oli. Tul Focus oli kylla aika karsea ajettava, lieneeko siiina ollut jokin vika.
Anteeksi etta moitin Focuksen ajettavuutta, sitahan taalla ei saisi tehda... - pientä rajaa
tojo-pekka kirjoitti:
kateus taitaa sinuakin eniten asiassa vaivata. Kyllä Focuksen ajettavuus hakkaa Corollan kaikissa olosuhteissa, tiedät sen itsekin.
- tojo-pekka
pientä rajaa kirjoitti:
kateus taitaa sinuakin eniten asiassa vaivata. Kyllä Focuksen ajettavuus hakkaa Corollan kaikissa olosuhteissa, tiedät sen itsekin.
Se mitä sanoin on täyttää faktaa omasta kokemuksesta, mutta ei sinun tarvitse asiaa uskoa, enkä minä alennu kiistelemään selvästä asiasta.
- mielipiteitä...........
tojo-pekka kirjoitti:
Se mitä sanoin on täyttää faktaa omasta kokemuksesta, mutta ei sinun tarvitse asiaa uskoa, enkä minä alennu kiistelemään selvästä asiasta.
kyllä säkin tiedät sen että ajettavuudessa focus pesee corollan mennen tullen,joten aika naurettava toi sun vetos oli.
mutta onhan meitä joka junaan-milloin vejellä sitä,isällä tätä ja kaverilla jotain muuta keskusteluita on molemmin puolin...mutta joku raja pitää tietysti totuudellakin olla ja kyllä näissä jutuissa kuiteskin pitäisi totuudessa pysyä-varmasti corolla on parempi jollain saralla kuin focus mutta ajopuolelta se ei löydy-se on faktaa,eikä edes aven1.6 ole focuksen veroinen talviajettavuudessa-siitä menen takuuseen sillä molemmilla olen ajellut lähes 60tkm. - sivusta
mielipiteitä........... kirjoitti:
kyllä säkin tiedät sen että ajettavuudessa focus pesee corollan mennen tullen,joten aika naurettava toi sun vetos oli.
mutta onhan meitä joka junaan-milloin vejellä sitä,isällä tätä ja kaverilla jotain muuta keskusteluita on molemmin puolin...mutta joku raja pitää tietysti totuudellakin olla ja kyllä näissä jutuissa kuiteskin pitäisi totuudessa pysyä-varmasti corolla on parempi jollain saralla kuin focus mutta ajopuolelta se ei löydy-se on faktaa,eikä edes aven1.6 ole focuksen veroinen talviajettavuudessa-siitä menen takuuseen sillä molemmilla olen ajellut lähes 60tkm.Kannattaisi ihan jokaisen käydä itse ajamassa Focus ja Corolla. Minulle ainakin täällä paljon kehuttu Focuksen ajettavuus oli paha pettymys. Ei se huono ole mutta ei ainakaan minun makuuni.
- Toinen sivustaseuraaja
sivusta kirjoitti:
Kannattaisi ihan jokaisen käydä itse ajamassa Focus ja Corolla. Minulle ainakin täällä paljon kehuttu Focuksen ajettavuus oli paha pettymys. Ei se huono ole mutta ei ainakaan minun makuuni.
käydä ajamassa molemmat. Focuksen meno Corollaan verrattuna on junamaisen vakaata. Corolla menee minne tuuli kuljettaa.
En omista Fordia. - makuasia sano koira kun.......
sivusta kirjoitti:
Kannattaisi ihan jokaisen käydä itse ajamassa Focus ja Corolla. Minulle ainakin täällä paljon kehuttu Focuksen ajettavuus oli paha pettymys. Ei se huono ole mutta ei ainakaan minun makuuni.
ei ajettavuus asia etenkään talvikelillä ole ihan makuasia niinkuin annoit ymmärtää ja näistä kahdesta mainitusta autosta tiedät tasan tarkkaan itsekkin kumpi on parempi tienpäällä...enemmänkin nyt on kyse sulla siitä että olet aika jäärä ja onhan se toisille kamala asia myöntää ettei oma ostos olekaan etevämpi,mutta kuten sanoin corolla varmaan jossain osaalueella on parempi kuin focus muttei kyllä ajettavuudessa...ja se on fakta!!
- sontaa
Toinen sivustaseuraaja kirjoitti:
käydä ajamassa molemmat. Focuksen meno Corollaan verrattuna on junamaisen vakaata. Corolla menee minne tuuli kuljettaa.
En omista Fordia.Kun joku kertoo totuuden niin voortimies on omaa rotteloaan puolustamassa. Junamainen näistä on toinen ja se ei ole Ford.
- myöntää
makuasia sano koira kun....... kirjoitti:
ei ajettavuus asia etenkään talvikelillä ole ihan makuasia niinkuin annoit ymmärtää ja näistä kahdesta mainitusta autosta tiedät tasan tarkkaan itsekkin kumpi on parempi tienpäällä...enemmänkin nyt on kyse sulla siitä että olet aika jäärä ja onhan se toisille kamala asia myöntää ettei oma ostos olekaan etevämpi,mutta kuten sanoin corolla varmaan jossain osaalueella on parempi kuin focus muttei kyllä ajettavuudessa...ja se on fakta!!
Mitä muuten täällä roikut? Onko vaikea myöntää että tuli vikaostos kun hommasit sen Voortisi.
- satusi
Toinen sivustaseuraaja kirjoitti:
En omista Fordia.Juurihan oli puhe että jokaisen pitäisi käydä itse testaamassa. Käy sinäkin ettei mene täysin paskanpuhumiseksi.
- Ainakaan
satusi kirjoitti:
Juurihan oli puhe että jokaisen pitäisi käydä itse testaamassa. Käy sinäkin ettei mene täysin paskanpuhumiseksi.
Ole ajanut Focusta, jos väitä Corollaa paremmaksi ajaa.
- olen käynytkin
satusi kirjoitti:
Juurihan oli puhe että jokaisen pitäisi käydä itse testaamassa. Käy sinäkin ettei mene täysin paskanpuhumiseksi.
ja tullut samaan tulokseen kuin autolehtien toimittajat Focuksen ajettavuudesta. Se on luokassaan erinomainen. Kai Corollallakin pärjää kesäkelillä kaupungissa.
- säkös sen määräät ketkä.......
myöntää kirjoitti:
Mitä muuten täällä roikut? Onko vaikea myöntää että tuli vikaostos kun hommasit sen Voortisi.
asiassa mulla on 03 avensis,tosin myönnän sen kyllä että se oli vikaostos,mutta miten tämä liitty keskusteluun vai onko sulle toi kauppakassi corolla elämää suurempi asia,asiantuntijatkin ovat testeidssä ylistäneet nimenomaan fordin ajettavuutta ja täällää heppuja pelottaa kun ajaa kyseisellä autolla 80km/h-pitäisköhän toi tulkita niin että te ajatte corolalla talvella 60km/h ja sit kun ajatte autolla 80km/h niin kaikki "vilisee" silmissä-sillä autosta se ei ole kyllä kiinni
- Ford?
säkös sen määräät ketkä....... kirjoitti:
asiassa mulla on 03 avensis,tosin myönnän sen kyllä että se oli vikaostos,mutta miten tämä liitty keskusteluun vai onko sulle toi kauppakassi corolla elämää suurempi asia,asiantuntijatkin ovat testeidssä ylistäneet nimenomaan fordin ajettavuutta ja täällää heppuja pelottaa kun ajaa kyseisellä autolla 80km/h-pitäisköhän toi tulkita niin että te ajatte corolalla talvella 60km/h ja sit kun ajatte autolla 80km/h niin kaikki "vilisee" silmissä-sillä autosta se ei ole kyllä kiinni
Jos joskus saat kortin niin käy ihmeessä testaamassa ne autot. Jos ajaisin rallia voisin ottaa autoon Focuksen ohjauksen. Moottoritieajoon ehdottomasti Corollan. Corolla menee suoraan eikä sitä tarvitse "ajaa" kuten Focusta. Molemmat ovat kaupungissa OK. Mutta koska sinulla ei ilmeisesti ole vielä korttia niin et pääse tätä vielä itse toteamaan ja siksi jauhat tuota samaa paskaa päivästä toiseen.
- haaveilijalle
Ford? kirjoitti:
Jos joskus saat kortin niin käy ihmeessä testaamassa ne autot. Jos ajaisin rallia voisin ottaa autoon Focuksen ohjauksen. Moottoritieajoon ehdottomasti Corollan. Corolla menee suoraan eikä sitä tarvitse "ajaa" kuten Focusta. Molemmat ovat kaupungissa OK. Mutta koska sinulla ei ilmeisesti ole vielä korttia niin et pääse tätä vielä itse toteamaan ja siksi jauhat tuota samaa paskaa päivästä toiseen.
toisin sanoen sä epäilet samalla asiantuntijoitten lausuntoja autojen ajettavuudesta.
Sehän on selvä jos ajaa rallia niin valinta näiden kahden välillä ei ole todellakaan vaikeaa kuten ei myöskään siiviili version valinnassa jos kriteeri on ajettavuus.
Kortti kyllä löytyy ja ajanut olen todellakin niin toyotaa kuin fordia sekä peugeotia,hondaa,opelia ym.pelejä -eikä kokemus perustu muutamaan kymmeneen kilometriin vaan vähintäään mainitsemillani autoilla olen ajanut 60tkm per auto.
Mikä kumma siinä on vaikeeta myöntää että corollan ajettavuus ei ole focuksen veroinen-asia jonka jokainen autoalan asiantuntija on sanonut,mutta sulle se vaan on vaikeeta-miksi?-eihän me näitä autoja tehdä-silloin ymmärtäisi että väärässä oloakaan ei helpolla myöntäisi...mutta...........!!? - onkin
haaveilijalle kirjoitti:
toisin sanoen sä epäilet samalla asiantuntijoitten lausuntoja autojen ajettavuudesta.
Sehän on selvä jos ajaa rallia niin valinta näiden kahden välillä ei ole todellakaan vaikeaa kuten ei myöskään siiviili version valinnassa jos kriteeri on ajettavuus.
Kortti kyllä löytyy ja ajanut olen todellakin niin toyotaa kuin fordia sekä peugeotia,hondaa,opelia ym.pelejä -eikä kokemus perustu muutamaan kymmeneen kilometriin vaan vähintäään mainitsemillani autoilla olen ajanut 60tkm per auto.
Mikä kumma siinä on vaikeeta myöntää että corollan ajettavuus ei ole focuksen veroinen-asia jonka jokainen autoalan asiantuntija on sanonut,mutta sulle se vaan on vaikeeta-miksi?-eihän me näitä autoja tehdä-silloin ymmärtäisi että väärässä oloakaan ei helpolla myöntäisi...mutta...........!!?Ensinnäkin eipä yleistetä. Jokainen autoalan asiantuntija ei ole pitänyt Focusta parempana ajettavana kuin Corollaa kuten väität. Samat "asiantuntijat" ovat muuten sitä mieltä että uusi Focus on huonompi ajettava kuin edellinen malli.
Minä, kuten monet muutkin, en halua ajettavaa autoa. Minä haluan sen junamaisen suoraan itsestään menevän auton ajettavan sijaan. Tässä on se ero jota sinä et tunnu ymmärtävän. Nämä asiat ovat toisensa pois sulkevia. - Siis täh???
onkin kirjoitti:
Ensinnäkin eipä yleistetä. Jokainen autoalan asiantuntija ei ole pitänyt Focusta parempana ajettavana kuin Corollaa kuten väität. Samat "asiantuntijat" ovat muuten sitä mieltä että uusi Focus on huonompi ajettava kuin edellinen malli.
Minä, kuten monet muutkin, en halua ajettavaa autoa. Minä haluan sen junamaisen suoraan itsestään menevän auton ajettavan sijaan. Tässä on se ero jota sinä et tunnu ymmärtävän. Nämä asiat ovat toisensa pois sulkevia.Silloinhan auto on hyvä ajaa, kun sitä ei tarvitse jatkuvasti paimentaa suoralla tiellä, vaan se menee suoraan kuin juna jos rattiin ei kosketa. Focus kuuluu siihen luokkaan.
Corolla ei. Itse ajamalla todettua ja samaa väittävät eri autolehtien ammattilaisetkin - loppuu
Siis täh??? kirjoitti:
Silloinhan auto on hyvä ajaa, kun sitä ei tarvitse jatkuvasti paimentaa suoralla tiellä, vaan se menee suoraan kuin juna jos rattiin ei kosketa. Focus kuuluu siihen luokkaan.
Corolla ei. Itse ajamalla todettua ja samaa väittävät eri autolehtien ammattilaisetkinKoita nyt päättää onko se sinun Focuksesi suoraan menevä vai ei? Kaikkien testien mukaan se on ajettava malli.
- hanki elämä
loppuu kirjoitti:
Koita nyt päättää onko se sinun Focuksesi suoraan menevä vai ei? Kaikkien testien mukaan se on ajettava malli.
nyt vielä sen verran että itselläni tällä hetkellä ei ole focusta vaan 03 avensis-mutta itse asiaan sen verran että sä et todellakaan taida ymmärtää mitä asiantuntijatkin ovat autojen ajettavuudesta sanoneet ja focus noista kahdesta huomattavasti vakaampi tien päällä ja omasta kokemuksesta voin sanoa että myös vakaampi kuin 03 mallin ave(1.6).
Mitenkäs muuten kommentoit että esim.tm talvitestissä corolla oli aivan häntäpään auto-mistähän se johtuu kuiteskin lämmityslaite oli hyvä-oiskohan siinä ajettavuudessa ollut jotain pielessä kuten myös uuden yariksen,entä kuinka kommentoit tl aven kestotestiä ,näissä kaikissa on se sama vika että tojon ohjaus ei edellenkään ole ihan sitä mitä toivoa sopisi-eikä voi olla edes makuasia ja itse ainakin myönnän vaikka avella vielä toistaiseksi ajan että kauhean hyvä talviauto se ei ole juuri sen epämääräisen ohjauksen takia kuten myös corollaa on AINA moitittu...mutta mä pystyn asiat myöntää sillä itse en todellakaan näitä autoja valmista enkä ole merkki uskollinen minkään merkin suhteen enkä tule olemaankaan - mielipideasia
hanki elämä kirjoitti:
nyt vielä sen verran että itselläni tällä hetkellä ei ole focusta vaan 03 avensis-mutta itse asiaan sen verran että sä et todellakaan taida ymmärtää mitä asiantuntijatkin ovat autojen ajettavuudesta sanoneet ja focus noista kahdesta huomattavasti vakaampi tien päällä ja omasta kokemuksesta voin sanoa että myös vakaampi kuin 03 mallin ave(1.6).
Mitenkäs muuten kommentoit että esim.tm talvitestissä corolla oli aivan häntäpään auto-mistähän se johtuu kuiteskin lämmityslaite oli hyvä-oiskohan siinä ajettavuudessa ollut jotain pielessä kuten myös uuden yariksen,entä kuinka kommentoit tl aven kestotestiä ,näissä kaikissa on se sama vika että tojon ohjaus ei edellenkään ole ihan sitä mitä toivoa sopisi-eikä voi olla edes makuasia ja itse ainakin myönnän vaikka avella vielä toistaiseksi ajan että kauhean hyvä talviauto se ei ole juuri sen epämääräisen ohjauksen takia kuten myös corollaa on AINA moitittu...mutta mä pystyn asiat myöntää sillä itse en todellakaan näitä autoja valmista enkä ole merkki uskollinen minkään merkin suhteen enkä tule olemaankaanSinä vetoat aina jonkun muun mielipiteeseen autoista. Toyotan ohjaus ei SUOMESSA ole miellyttänyt kaikkia toimittajia, tämä on fakta. Muita ajo-ominaisuuksia ei ole moitittu, eikö?
Jokaisella autonostajalla on mahdollisuus itse testata haluaako sellaisen ohjauksen joka reagoi kaikkiin tienpinnan muutoksiin vai sellaisen joka ei reagoi, siis on enemmän tai vähemmän tunnoton.
Autotoimittajat pitävät Focus-tyyppisestä tunnokkaasta ohjauksesta. Tunnokkuus tarkoittaa sitä että kaikki tien epätasaisuudet, urat ja kallistukset tuntuvat ratin kautta ja myös vaativat ohjaamista. Tunnottomampi Corolla-tyyppinen ohjaus ei reagoi tiehen paljoakaan. Se siis menee suoraan eikä vaadi jatkuvaa ohjausta. Tämä on asia jota et tunnu ymmärtävän vaan kerrot muiden mielipiteitä totuutena.
Aika monet autonostajat pitävät Toyotan ohjauksesta kuten minäkin. Se on parhaimmillaan pitkässä moottoritieajossa. Focus-tyyppinen ohjaus on parhaimmillaan rallipoluilla.
Elämä on täynnä valintoja. Tämä on vain yksi niistä mutta herättää suuria tunteita. Vaikka eihän Corollan tai Focuksen pitäisi sellaisia herättääkään ;-) - Pena
hanki elämä kirjoitti:
Mitenkäs muuten kommentoit että esim.tm talvitestissä corolla oli aivan häntäpään auto-mistähän se johtuu kuiteskin lämmityslaite oli hyvä-oiskohan siinä ajettavuudessa ollut jotain pielessä kuten myös uuden yariksen,entä kuinka kommentoit tl aven kestotestiä ,näissä kaikissa on se sama vika että tojon ohjaus ei edellenkään ole ihan sitä mitä toivoa sopisi-eikä voi olla edes makuasia ja itse ainakin myönnän vaikka avella vielä toistaiseksi ajan että kauhean hyvä talviauto se ei ole juuri sen epämääräisen ohjauksen takia kuten myös corollaa on AINA moitittu...mutta mä pystyn asiat myöntää sillä itse en todellakaan näitä autoja valmista enkä ole merkki uskollinen minkään merkin suhteen enkä tule olemaankaan"TM talvitestissä corolla oli aivan häntäpään auto-mistähän se johtuu kuiteskin lämmityslaite oli hyvä-oiskohan siinä ajettavuudessa ollut jotain pielessä kuten myös uuden yariksen".
Ainoa asia missä Corolla pomppasi talvitestissä oli kylmäpäästöt. Siitä se sai vain viisi pistettä kymmenestä. Paras aika ratakierrioksella taas kertoo sen, että ajettavuus ei voinut olla huono.
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa. - aika
Pena kirjoitti:
"TM talvitestissä corolla oli aivan häntäpään auto-mistähän se johtuu kuiteskin lämmityslaite oli hyvä-oiskohan siinä ajettavuudessa ollut jotain pielessä kuten myös uuden yariksen".
Ainoa asia missä Corolla pomppasi talvitestissä oli kylmäpäästöt. Siitä se sai vain viisi pistettä kymmenestä. Paras aika ratakierrioksella taas kertoo sen, että ajettavuus ei voinut olla huono.
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.Focuksenhan piti olla juuri hyvä noissa ratakierroksissa! Missä se nyt sitten on hyvä kun ei edes niissä??
- ratakierroksella
Pena kirjoitti:
"TM talvitestissä corolla oli aivan häntäpään auto-mistähän se johtuu kuiteskin lämmityslaite oli hyvä-oiskohan siinä ajettavuudessa ollut jotain pielessä kuten myös uuden yariksen".
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.on ajettavuudesta puhuttaessa kun kädet pyörii ratissa kuin tuulimyllyllä siinä. Tunnokkaat ajo-ominaisuudet ilmenee siinä kun ajetaan normaalia maantieajoa ja autoa ei täydy vahtia kokoajan kulkusuunnan pitämiseksi. Toyotilla maantiellä se on juuri tätä, kädet käy kuin väkkärällä kun autoa pitää ohjata että mentäisiin suoraan. Käykää kokeilemassa tunnettuja euromerkkejä ja huomaatte mitä tarkoittaa että autoa ei tarvi ajaa kokoajan kulkusuunnan säilyttämiseksi. Eräässä suomalaisessa alan julkaisussa oli taannoin mainio toteamus Avensiksen huojahtelusta talvisella maantiellä: "hiki siinä meinasi tulla kun Avensis haki tietä kotiin lumisella maantiellä". rauhallinen maantieajo ja ratakierros on kaksi eri asiaa.
- ylläolevaan
Pena kirjoitti:
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.Menipä puurot ja vellit taas sekaisin. Tunnokkuus on sitä että kaikki tuntuu läpi käsille ja pieninkin tienpinnan muutos vaatii vastaohjauksen. Corollassa näin ei ole ja se menee todistetusti suoraan kuin tauti. Suoraan menemisellä tarkoitetaan sitä että irrotat kädet ratista suoralla tiellä ja katsot pysyykö tiellä. Corolla pysyy.
- puhuit
Pena kirjoitti:
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.Katsoin itsekin ajettavuuden Yariksesta talvitestissä. Hyvähän se olikin. Lämppärikin oli toiseksi paras. Kannattaisi lukea muidenkin testi ja miettiä mikä talviautoilussa on tärkeintä. Päästöt esim. eivät kiinnosta pätkääkään minua vaikka niissäkin Yaris pärjäsi hyvin.
- Multi-Pena
Pena kirjoitti:
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.On teillä käsitykset ohjaustunnosta. Lyö muka käsille. Höpö höpö.
Käy kokeilemassa Focusta, miltä tuntuu luokkansa paras ajettavuudeltaan.
Ohjaustunto on sitä, että osaat sanoa vaikka silmät kiinni, milloin auton renkaat ovat suorassa. Ohjausvasteesta tuntee. Focuksessa on näin toyotassa ei.
Toinen asia on se, että ohjausvasteesta osaat sanoa onko pyörien alla liukasta. Liukkaalla ohjaus kevenee Focuksessa, Corollassa ei. Eli tuntee ohjauksen kevenemisenä milloin pyörien pito alkaa loppua.
Corollassa on tunnoton ohjaus. Voi verrata vaikka siihen, että aivokirurgi yrittäisi tehdä leikkausta rukkaset kädessä.
Suoraan kulkevuus. Corolla todellakin muuttaa herkästi suuntaa urista ja sivutuulella vaikka ajaisit rattilukko päällä. Focuskin muuttaa hieman, mutta vähemmän. - Tuulilasissa
Pena kirjoitti:
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.kerrottiin näin Corollasta "auto on uraherkkä ja tuuliherkkä eikä ohjaus keskitä kunnolla". Uudella Corollalla ajoin noin kuukausi sitten ja irrotin kädet ratistakin vähäksi aikaa. Ei todellakaan mene suoraan. Osittain jäisellä tiellä oli huono ja tunnoton ajettava. Ohjaus oli tahmean oloinen.
Saattaa Corolla mennäkin kesällä tasaisella tiellä suoraan. Niin menee moni muukin auto (kokemukseni mukaan kaikki puoltavat hiukan oikealle).
Focuksella en ole ajanut koskaan. Pösö 307 tuntui kesällä hyvältä ajaa. Talvikeliltä ei ole kokemusta.
En omista mitään noista merkeistä. - hyvät jatkot
mielipideasia kirjoitti:
Sinä vetoat aina jonkun muun mielipiteeseen autoista. Toyotan ohjaus ei SUOMESSA ole miellyttänyt kaikkia toimittajia, tämä on fakta. Muita ajo-ominaisuuksia ei ole moitittu, eikö?
Jokaisella autonostajalla on mahdollisuus itse testata haluaako sellaisen ohjauksen joka reagoi kaikkiin tienpinnan muutoksiin vai sellaisen joka ei reagoi, siis on enemmän tai vähemmän tunnoton.
Autotoimittajat pitävät Focus-tyyppisestä tunnokkaasta ohjauksesta. Tunnokkuus tarkoittaa sitä että kaikki tien epätasaisuudet, urat ja kallistukset tuntuvat ratin kautta ja myös vaativat ohjaamista. Tunnottomampi Corolla-tyyppinen ohjaus ei reagoi tiehen paljoakaan. Se siis menee suoraan eikä vaadi jatkuvaa ohjausta. Tämä on asia jota et tunnu ymmärtävän vaan kerrot muiden mielipiteitä totuutena.
Aika monet autonostajat pitävät Toyotan ohjauksesta kuten minäkin. Se on parhaimmillaan pitkässä moottoritieajossa. Focus-tyyppinen ohjaus on parhaimmillaan rallipoluilla.
Elämä on täynnä valintoja. Tämä on vain yksi niistä mutta herättää suuria tunteita. Vaikka eihän Corollan tai Focuksen pitäisi sellaisia herättääkään ;-)jutella sun kanssa koska paistaa läpi ettei sulla ole muusta automerkistä kunnon kokemusta kuin corollasta.
Ainakin mitä minä tunnen corollan omistajia niin esim.sivutuuliherkkyys on vaivannut niitä jo monen mallin kohdalla,mutta sähän et edes sitä myönnä-no sehän on jokaisen oma asia minkä auton ostaa mutta totuus kuiteskin on se että focus on tien päällä huomattavasti mielyttävämpi ja vähemmän rasittava kuin corolla ja asia korostuu mitä vaikeampi keli on-eikä ajettavuus ole suinkaan makuasia-mutta senhän taakse on hyvä tietysti vetäytyä kun ei voi myöntää olleensa väärässä. - löytyy
mielipideasia kirjoitti:
Sinä vetoat aina jonkun muun mielipiteeseen autoista. Toyotan ohjaus ei SUOMESSA ole miellyttänyt kaikkia toimittajia, tämä on fakta. Muita ajo-ominaisuuksia ei ole moitittu, eikö?
Elämä on täynnä valintoja. Tämä on vain yksi niistä mutta herättää suuria tunteita. Vaikka eihän Corollan tai Focuksen pitäisi sellaisia herättääkään ;-)Eniten MB dieseleistä. Niillä olen ajanut eniten kilometrejä. Bemarin 300-sarjaa on ollut useitakin. Nissanilta isoja dieseleitä samoin Mazdalta. Corollan kokoluokkaa on ollut useampia Fordeja ja Nissaneita, muutama Opel ja Volkkari. Vertailupohjaa löytyy ainakin miljoonan kilometrin matkalta. Kannattaa ajaa muitakin skuin sitä Fordeja niin tietää mistä puhuu eikä tarvitse mielipiteitä kopioida autolehdistä. Jatkoja sinnekin.
- pientä oikomista
Pena kirjoitti:
Mitä taas uuden Yariksen ajattevuuteen tulee, niin jos se saa arvosteluissa arvosanat kiitettävä, hyvä, hyvä, niin miten perhanassa sinä saat siitä huonon ajettavan? Tuommoisen miehen jutuilla saa pyyhkiä takapuolensa.missäs se juttu oli että tojossa paras aika ratakierroksella.
Eikä se kylmäpäästöt ollut ainoa asia mistä tojo kärsi tm:n talvitestissä vaan nimenomaan ohjaus oli yksi suuri syy jonka voit lukea kyseisestä testistä,jollet jaksa koko testiä lukea niin lue corollan loppu yhteenveto 3/03 sivu 39.
"ajamista häiritsee hieman epämääräinen keskialueen ohjaustunto ja hallittavuutta jokseenkin liukkaalta tuntuva olemus"
Syvemmin jos voisi poimia niin käännäppä sivulle 19 "tunto liukkaaseen pintaan oli sama,kuin renkaan alla olisi palaset huopatossun varresta.Paikoin,kun etupyörissä riitti pito,oli takapää luistoihin taipuvainen,ja tämä vaihtelu tapahtui ilman eri varoituksia.
Se siitä erinomaisesta ohjauksesta...mutta jos se sulle riittää niin mikäs siinä-kaikille se ei kuitenkaan riitä
- kesätestit
Ei talvitestit sen enempää humpuukia ole kuin kesätestitkään. Koska Suomessa kuitenkin on melko pitkä talvi, on ihan järkeenkäypää että Suomalaiset lehdet järjestävät autotestejä myös talvella.
On hyvin todennäköistä, että myös talvitestissa kärkeen sijoittuu joku etelämaalainen auto, koska pohjoismaissa ei valmisteta kuin muutamaa mallia. Pohjoisen markkinat ovat niin pienet, että tuskin Volvon ja Saabinkaan suunnittelussa päällimmäisenä kriteerinä talvi on. Onko sillä sitten merkitystä onko auto suunniteltu hyväksi talviautoksi, vai onko siitä vain sattumalta tullut sellainen? Ei minusta ainakaan...
Parempi kysymys olisi, mitä järkeä on vertailla keskenään noin erilaisia ja eri hintaisia autoja. Toisaalta onhan se mielenkiintoista nähdä kuinka suuret erot täysin eri hintaluokan autojen välillä on.
Autotestien mielekkyys muutenkin on aika kyseenalainen, koska todellisuudessa erot eri mallien kesken ovat usein todella pieniä, usein kyse on makuasioista, ja eri ihmiset arvostavat autossa eri ominaisuuksia. Mitä voi esim. alle 160cm nainen päätellä auton tarjoamasta ajoasennosta, jos lausunnon antaa yli 180cm mies?
Tai mitä järkeä on mitata tavaratilan koko kaljakoreilla?- Jokuko
Testaajat ajattelevat, että me ollaan kovia ryyppäämään. Esim. minulla ei ole ollut tähän päivään mennessä minkään valtakunnan merkitystä tavaratilan koolla/muunneltavuudella. Pääasiassa mitä tulee matkusteltua perheen kanssa, niin tavarat ovat aina mahtuneet mukaan. Autoja on kuitenkin ollut jos jonkinlaista.
ennemmin minä kiinnitän huomiota autoa ostaessa luotettavuuteen, arvon säilymiseen, huolto-& käyttökustannuksiin, ajettavuuteen, muotoiluun ja talviominaisuuksiin mm. lämmityslaitteen teho.
Automi ei ole Toyota. - todellisia talviominaisuuksia
Itse en ole tuota lehteä lukenut, mutta testattiinko siinä todellisia talviominaisuuksia:
- Käytännön tilanteiden käynnistyvyyttä
- Ovien ja lukkojen toimivuutta ja jäätyvyyttä
- Huohotinputken jäätymisherkkyyttä
- Muoviosien hajoamisherkkyyttä -30 lämmössä
- Iskarien toimivuutta heti liikkeellelähdettäessä -30 lämmössä
- Sähkölaitteiden vikaherkkyyttä talvioloissa
- Ikkunoiden sulanapysymistä
- Lumen poistamisen helppoutta (esim. 170 cm korkea tila-auto kattokaiteilla)
- Ilmanottoaukkojen sijaintia lumen kannalta
Nämä ovat TODELLISIA talviominaisuuksia, joista saa kuvan vasta pitkähkön testirupeaman jälkeen.
- päätellen
vuodatuksesta päätellen tojo ei voittanut testiä ... muutes varmaan ylistäisit TM:t taivaisiin
- puremaa??
Humpuukia kun tojota ei pärjää, mutta jos pärjää,
niin kyllä laitetaan jos jonkinlaista linkitystä
testiin. Mitenkähän niitä autoja pitäisi talvitestissä arvostella, jos ei esim. ajettavuus ja lämmityslaitteen teho ole tärkeitä??
Pitäisikö olla yksi pisteytys omistajien fanaattisuudesta ja toinen ehkä myyntitilastojen sijoituksesta??
Nimimerkin humppuukkia(sekin väärin kirjoitettu) mielestä testissä kärkeen sijoittuneilla autoilla ei ole ollut suunnittelussa tärkeimpänä kriteerinä talvi-
olosuhteet. No jos näin on, niin nehän olisi aivan
ylivoimaisia, kun suunnittelussa otettaisiin talvikin huomioon.
Naurettavaa spekulointia, mutta tällaista on tottunut lukemaan aina, kun tämä lippalakkikansan
auto ei sijoitu.
P.S Jos olisit vähän matkustellut tai ollut edes
maantiedontunneilla hereillä, niin tietäisit,
että esim. Koreassakin tulee talvi ja pakkaset - Korson pääkonttori
Tuolla toisilla palstoilla jotkut väittävät Tekniikan Maailman olevan lahjottavissa ja testitulosten olevan maksettuja.
Olisi mukava ohittaa nuo väitteet pelkkänä viihteenä. On kuitenkin pakko todeta että nuo väitteet elävät myös nettipalstojen ulkopuolella. Ihan vakavissa keskusteluissa autoalalla työskentelevien kesken kuulee samoja väitteitä ja yksityiskohtaisia kertomuksia.
Itse uskon kaikesta huolimatta TM:n vilpittömyyteen ja pyrkimykseen rehelliseen arvosteluun.- 2.4 STW
Kaikki toimittajat ovat myös ihmisiä joilla on omat näkemykset siitä mikä on oikein/oikea tapa.
Numeeriset asiat on helppoa pistää järjestykseen muut ovat aina jossain määrin mieltymyksiä. Tämä pätee myös merkkeihin ja autotyyppeihin.
Mikään autotesti ei milloinkaan ole täysin objektiivinen. Tämä vuoksi olisikin hyvä jos kukin testaaja kertoisi kustakin osa-alueesta mikä hänen mielestään on se ns. oikea tapa millä auton pitäisi toimia.
TM talvitesti oli minun mielestä perus TM:äläiseen tapaan tehty tekstin osalta. Se mikä kuitenkin ihmetytti, niin arviointitaulukoiden ja yhteenvetotaulukon kesken oli ihmeellistä heittoa. Samoilla osa-arvosanoilla jossain kohdassa saattoi ola eri kokonaisarvosanoja lopputaulukossa. - ytimessä
2.4 STW kirjoitti:
Kaikki toimittajat ovat myös ihmisiä joilla on omat näkemykset siitä mikä on oikein/oikea tapa.
Numeeriset asiat on helppoa pistää järjestykseen muut ovat aina jossain määrin mieltymyksiä. Tämä pätee myös merkkeihin ja autotyyppeihin.
Mikään autotesti ei milloinkaan ole täysin objektiivinen. Tämä vuoksi olisikin hyvä jos kukin testaaja kertoisi kustakin osa-alueesta mikä hänen mielestään on se ns. oikea tapa millä auton pitäisi toimia.
TM talvitesti oli minun mielestä perus TM:äläiseen tapaan tehty tekstin osalta. Se mikä kuitenkin ihmetytti, niin arviointitaulukoiden ja yhteenvetotaulukon kesken oli ihmeellistä heittoa. Samoilla osa-arvosanoilla jossain kohdassa saattoi ola eri kokonaisarvosanoja lopputaulukossa.Tuulilasissa oli takavuosina vertailujen loppukaneettina testaajien oma mielipide ja valinta. Aika usein he olisivat valinneet itselleen jonkin muun kuin testivoittajan. Liikaa ei voi painottaa sitä, että auto valitaan omiin tarpeisiin ja testejä voi myös tehdä omin painotuksin. Mikrobitin nettisivuilla on jo kauan ollut pistepuntari, jolla voi antaa vertailun laitteille oman pistepainotuksen. Tämä olisi toivottavaa myös autolehtien verkkoaviiseihin. Varsinkin kun auto on kertaostoksena aivan eri hintaluokassa kuin tietokone.
- Härski H.
Kumpaa haluat nyt viestittää, omaa vilpittömyyttäsi vai huhuihin uskomista. Kannattaa muistaa, että todenpuhuvaisuuden rasite on lehdellä, ei palstalle kirjoittavilla.
- Korson pääkonttori
Härski H. kirjoitti:
Kumpaa haluat nyt viestittää, omaa vilpittömyyttäsi vai huhuihin uskomista. Kannattaa muistaa, että todenpuhuvaisuuden rasite on lehdellä, ei palstalle kirjoittavilla.
Uskon Tekniikan Maailman rehellisyyteen.
Tekniikan Maailman asema Suomessa on maailmanlaajuisesti aika ainutlaatuinen. Ei taida missään muualla olla yhtä "autolehteä" joka tavoittaisi niin suuren osan maan asukkaista kuin TM Suomessa. Siksi TM koeajoon pääsystä kilpaillaan ja TM testimenestys nostaa selvästi kysyntää, kuten kävi Avensis Versollekin auton voitettua TM vertailun. Itse pidän tilannetta hiukan ongelmallisena. - ja kysyntä
Korson pääkonttori kirjoitti:
Uskon Tekniikan Maailman rehellisyyteen.
Tekniikan Maailman asema Suomessa on maailmanlaajuisesti aika ainutlaatuinen. Ei taida missään muualla olla yhtä "autolehteä" joka tavoittaisi niin suuren osan maan asukkaista kuin TM Suomessa. Siksi TM koeajoon pääsystä kilpaillaan ja TM testimenestys nostaa selvästi kysyntää, kuten kävi Avensis Versollekin auton voitettua TM vertailun. Itse pidän tilannetta hiukan ongelmallisena.Testivoitto ja tuloksena mallin (Avensis Verso) myynnin lopettaminen? Osapuilleen muuten samaa mieltä. Sitaateistasi huolimatta TM:n yleistekninen formaatti on hyvä vähäväkisessä maassa. Joka tapauksessa TM:n toimituksen osaaminen on maassamme ylivoimainen, yhtenä parhaimpana esimerkkinä autojen talvivertailu. Pääsystä testiin on paha mainita mitään. Eikös yleensä lehden ongelmana ole ollut löytää maahantuojalta sopivaa autoa testiin. Testiautot on mielestäni valittu kuluttajia ajatellen älykkäästi: uutuudet ovat olleet mukana.
- Toyotan mallisto
ja kysyntä kirjoitti:
Testivoitto ja tuloksena mallin (Avensis Verso) myynnin lopettaminen? Osapuilleen muuten samaa mieltä. Sitaateistasi huolimatta TM:n yleistekninen formaatti on hyvä vähäväkisessä maassa. Joka tapauksessa TM:n toimituksen osaaminen on maassamme ylivoimainen, yhtenä parhaimpana esimerkkinä autojen talvivertailu. Pääsystä testiin on paha mainita mitään. Eikös yleensä lehden ongelmana ole ollut löytää maahantuojalta sopivaa autoa testiin. Testiautot on mielestäni valittu kuluttajia ajatellen älykkäästi: uutuudet ovat olleet mukana.
Nyt täytyy muistaa että Toyota on kuitenkin vielä altavastaajana Euroopan markkinoilla ja vielä ei markkinaosuus ole niin iso että nykyään pieniin tuonti- tai valmistusmääriin olisi järkevää panostaa erikoismalleilla.
Kuulemma esim. Avensis Versoa ei Euroopan mittakaavassa ole myyty paljon eli se tarkoittaa ettei sitä silloin Suomeenkan kannata laivata. Ei vaikka se olisi miten hyvä tahansa meistä. Suomen myynnillä sitä siis tuskin kannattaa logistisesti, varaosien, huollon jne. takia tuoda.
Sama lienee tilanne diesel-automaateissa Toyotalla. Sen lisäksi että tavallinen diesel-automaattiyhdistelmä ei kestä, tulisivat erikoisen vaihteiston kehittämis- ja testauskustannukset myytyyn automäärään nähden korkeiksi. Maailmalta löytyy esimerkkejä joissa tehdään ties mitä versioita autoista mutta se ei ole kovin järkevää jos ne tuottavat valmistajalle tappiota.
- zz-top
Ostin pari vuotta sitten auton, joka oli kärkipaikoilla, ei sentään voittaja talviautotestisä. Testin tulokset ovat talvikelillä pitäneet paikkansa varsin hyvin. Auton liikkeellelähtökyky ja ohjattavuus ovat hyviä kuten testissä kehuttiin. Vastaavasti lämmityslaite on vielä huonompi mitä se sai pisteitä. Eikö testissä ole kaikissa autoissa samat renkaat?
- rantakirppu
TM:n ensi talven talvitestiin pitää ottaa RANTAKIRPPU,jos se on Volkkarin alustalle rakennettu ,voitto on varma tai ainakin toinen sija.Sisälämmön kanssa voi tulla pieniä ongelmia,mutta se järjestyy painotus arvoja järjestelemällä.
- A-man
Siellä Koreassa on talvella ihan kunnon pakkaset toisin kuin Nipponien maassa. Itse olen molemmissa maissa ollut ja työskennellyt ja voin sanoa että Japanin ja Korean tilanne muistuttaa hieman Ruotsia ja Suomea, eli Kuten Suomi, niin Koreakin menee jo monessa suhteessa ohi..
- talvi
Se on Italian talvea vastaava normaalisti.
- A-man
talvi kirjoitti:
Se on Italian talvea vastaava normaalisti.
Tutkippa tuolta talven keskim. minimilämpötiloja,Tokyo, Helsinki ja Seoul
http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_guides/
Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423816Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal383407- 693008
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912870- 351858
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no841857- 241699
- 281627
- 311622
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231594