Minä kuulun kirkkoon - mutta mieheni ei! Miten minä hautaan mieheni jos hän kuolee minua aikaisemmin? Hän ei piittaa mistään virsistä eikä papin puheista vaan on paatunut ateisti. Mikä taho hoitaa näitä kirkkoonkuulumattomia haudan lepoon? Meillä on sukuhauta mihin mahtuu sekä arkku että uurna, mutta miten sen saa sinne??
HAUTAUS
15
7032
Vastaukset
- Laritsa M
Sieltä saat asialliset vastaukset.
- kuusinen
Hei. Tämä on outo asia monellekin, enää ei ole minulle. Äitini muistotilaisuus pidettiin sairaalan kappelissa, ilman pappia. Vai me, isä, lapset ja lastenlapset. Laskimme Äidin arkulle yhden ruusun jokainen. Muistelimme Äitiä siinä. Hautaustoimiston autoon siirrettiin arkku ja autoletkassa saatoimme hänet hautausmaan kappelin kylmiöön. Pidimme kahvitilaisuuden aivan kuin muutenkin pidetään. Hänet poltettiin ja tuhka siroteltiin, nimikyltti on hautausmaan as. seinässä. Tilaisuus oli kaunis ja muistan Äitiä lämmöllä. Hautaustoimistot osaavat neuvoa, kun se hetki tulee. Kevään odotusta, Kuusinen
- Hautaustestamentti
Minut tuhkataan pahviarkussa.
Vaimo saa pöläyttää tuhkat minne haluaa.
Tilaisuudessa soitetaan pan-huilumusiikkia ja ammattipuhuja kehuu minua muutaman minuutin.
Peijaiset järjestetään jonkun ravintolan kabinetissa lähiomaisten kesken = penskat perheineen ja vaimo. EI MUITA!
Mitään toteemia tai muutakaan minusta muistuttavaa paikkaa ei minuun saa liittää, ettei penskoille jää mitään ikävää velvoitetta.
Jos muuten muistavat niin siitä vaan.
Miksi et kunnioita miehesi maailmankatsomusta ja periaatteita??!! - -nainen-
Ei tänne ketään jätetä, kaikki haudataan, kuului sitten kirkkoon, tai ei. Hautaustoimisto hoitaa normaalin arkutuksen ja noudon sairaalasta, tai sieltä minne on kuollut. Ja jos kysymyksessä on tuhkaus, niin sama toimisto hoitaa myös kuljetuksen tuhkattavaksi ja sieltä edelleen tuhkan leskelle. Riittävä purkki on noin 2,5 litran kannellinen astia. Tuhkan voi sitten sirotella vaikka mereen, tai haudata vainajalle mieleiseen paikkaan vainajan tahdon mukaisesti, mutta se on hävitettävä.
- hinta
Hautapaikka maksaa _suruttomalle_ enemmän kuin kirkollisveroa maksaessaan kuolleelle.
Hautaustoimistot rokottavat kohtuuttomasti, koska kukaanhan ei kuolleen hoidosta tingi! - -nainen-
hinta kirjoitti:
Hautapaikka maksaa _suruttomalle_ enemmän kuin kirkollisveroa maksaessaan kuolleelle.
Hautaustoimistot rokottavat kohtuuttomasti, koska kukaanhan ei kuolleen hoidosta tingi!Nyky hinnoista minulla ei ole tietoa. Mutta joitakin vuosia sitten hautaustoimisto veloitti noin 900 euroa vainajan viimeisestä matkasta, sisältäen arkun, vaatetuksen, kuljetuksen, tuhkauksen ja kukkaset. Tuhka siroteltiin mereen, vainajan viimeisen toivomuksen mukaisesti. Joten hautapaikasta emme maksaneet mitään ja hautakiveä ei tarvittu. Olen kuullut tuon, että kirkkoon kuulumattoman vainajan hautaus seurakunnan hautausmaalle on kalliimpi, kuin kirkkoon kuuluvalle.
- tapani.
-nainen- kirjoitti:
Nyky hinnoista minulla ei ole tietoa. Mutta joitakin vuosia sitten hautaustoimisto veloitti noin 900 euroa vainajan viimeisestä matkasta, sisältäen arkun, vaatetuksen, kuljetuksen, tuhkauksen ja kukkaset. Tuhka siroteltiin mereen, vainajan viimeisen toivomuksen mukaisesti. Joten hautapaikasta emme maksaneet mitään ja hautakiveä ei tarvittu. Olen kuullut tuon, että kirkkoon kuulumattoman vainajan hautaus seurakunnan hautausmaalle on kalliimpi, kuin kirkkoon kuuluvalle.
Kirkkoon kuulumattoman vainajan hautauksen seurakunnan omistamalle (hautaus)maalle tuleekin olla kalliimpi kuin seurakuntaan kuuluvan.
Viimeksi mainittuhan on osaltaan ylläpitänyt seurakunnan toimintaa maksamalla kirkollisveroa.
Kirkkoon kuulumaton on ollut siivelläelävä, joka on halunnut välttää kirkollisveron maksamisen.
Todellinen ateisti osoittaa ateisminsa sillä, että aatteestaan huolimatta maksaa kirkollisveron - kuulumalla virallisesti kirkkoon - osoittaen siten, ettei raha ole ollut aatteen syy. - -nainen-
tapani. kirjoitti:
Kirkkoon kuulumattoman vainajan hautauksen seurakunnan omistamalle (hautaus)maalle tuleekin olla kalliimpi kuin seurakuntaan kuuluvan.
Viimeksi mainittuhan on osaltaan ylläpitänyt seurakunnan toimintaa maksamalla kirkollisveroa.
Kirkkoon kuulumaton on ollut siivelläelävä, joka on halunnut välttää kirkollisveron maksamisen.
Todellinen ateisti osoittaa ateisminsa sillä, että aatteestaan huolimatta maksaa kirkollisveron - kuulumalla virallisesti kirkkoon - osoittaen siten, ettei raha ole ollut aatteen syy.Eiköhän melko monen puolelta tämä "jumalattomuus" juuri johdu tuosta rahasta. Koetaan nämä kirkon palvelut suhteellisen kalliiksi. Jos kastaminen, vihkiminen, jumalanpalvelukset ja hautaus ovat vain ne palvelut, joita kirkko antaa korvauksetta kirkollisveroa vastaan. Esimerkiksi rippikoululeirit ovat olleet jo vuosia maksullisia.
Tuosta hautapaikka asiasta sen verran, että vaikka ne ovatkin seurakunnan ylläpitämillä hautausmailla, niin ei ne kuitenkaan ole mitenkään erityisen edullisia ja ostettu hautapaikka ei ole kuin määräaikainen.
Jo vuosia sitten kuulin lausuman, että kun en osaa Golfata, niin en tietenkään osta 30 000 euron golfosaketta. Eli monen ihmisen kirkkopalvelujen käyttäminen on niin vähäistä, että niistä maksetu "hinta" on hyvin korkea. - tapani
-nainen- kirjoitti:
Eiköhän melko monen puolelta tämä "jumalattomuus" juuri johdu tuosta rahasta. Koetaan nämä kirkon palvelut suhteellisen kalliiksi. Jos kastaminen, vihkiminen, jumalanpalvelukset ja hautaus ovat vain ne palvelut, joita kirkko antaa korvauksetta kirkollisveroa vastaan. Esimerkiksi rippikoululeirit ovat olleet jo vuosia maksullisia.
Tuosta hautapaikka asiasta sen verran, että vaikka ne ovatkin seurakunnan ylläpitämillä hautausmailla, niin ei ne kuitenkaan ole mitenkään erityisen edullisia ja ostettu hautapaikka ei ole kuin määräaikainen.
Jo vuosia sitten kuulin lausuman, että kun en osaa Golfata, niin en tietenkään osta 30 000 euron golfosaketta. Eli monen ihmisen kirkkopalvelujen käyttäminen on niin vähäistä, että niistä maksetu "hinta" on hyvin korkea.Monilla kirkon palvelujen käyttö jää harvaksi, mutta kun sitä tapahtuu, se onkin näkyvää.
Kirkko on myös osa maisemaa ja nähtävyys, ei se ole pelkästään seurakuntalaisten tapaamispaikka. - Pääsky64
tapani. kirjoitti:
Todellinen ateisti osoittaa ateisminsa sillä, että aatteestaan huolimatta maksaa kirkollisveron - kuulumalla virallisesti kirkkoon - osoittaen siten, ettei raha ole ollut aatteen syy.kirkosta rahan takia.Jonkin verran periaattesta.
Minä olen sitä mieltä jos on varaa maksaa eikä halua kirkolisveroja maksaa,koko ikänsä vielä haukkuu kirkkoa.Niin se on luuseri.
Koska lopulta sen omaiset haluaa haudata inhimillisesti.
Kait sillä jotain on jäänyt saamatta kun toisten kustannuksella hautaan menee.
Jumala on luuserille yhtä armollinen.
- LeipäpappiM
nykyisin sinne sukuhautaankin. Säännöt ovat väljentyneet. Samat tahot ne hoitaa hautauksia kaikille.
- kyllä onnistuu
Vaikka ei ole kirkossa, miehenikään ei kirkkoon kuulunut ja pappi siunasi, kuin myös muutkin asiat meni oikeaoppisesti, EI ONGELMIA
Eihän ole kuin järjestelykysymys- Sisko
Jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon, on aika koomista alkaa häntä kirkossa siunaamaan. Viimeinen kunnioitus jää saamatta, mutta öykkärit öykkäröivät vaikka haudalla.
Varokaa turhia kysymyksiä hautaustoimistossa. Ne rokottavat ihan jokaisesta asiasta.Bisnestä viimeisen päälle.
Hyvän arkun saa alle 500 euron. Varokaa turhia kuljetuksia. Kannattaa esim. noutaa tuhka itse krematoriosta. On kalliita kilometrejä kun tätä uurnaa kuljetellaan.
Sairaalan kappelissa saa siunata. Kirkkoa ei tarvita mihinkään, että älkääpä haukkuko luuseriksi. Itse erosin maksettuani kirkollisveroa liki 50 vuotta, mutta ilman papin paatosta meinaan täältä lähteä.
Minulla on oma metsä, jonne tuhka sirotellaan. Luvan voi hakea, mutta ei se mikään pakko ole. Kukaan ei valvo tuhkauurnan säilytystä eikä sille mahdollisesti seuraavia tapahtumia. Miehen kanssa on sovittu, että toisen tuhka odottaa toista, sitten vasta yhdessä mennään taivaan tuuliin.On usein makailtu niillä paikoilla sammalissa, jonne mennään. On matsitkin tulevalla haudalla otettu. Mukavaa kun tietää minne pääsee, eikä kenenkään tarvitse tappeja pystytella. Ei pääse seurakunta laittamaan kieltoja haudalle sitten kun aika on kulunut umpeen ja kolikot lakkaavat kilisemästä kassaan.
Jumalan kanssa asia on aikaa sitten sovittu.Älkää olko huolissanne ollenkaan. - mollen
Sisko kirjoitti:
Jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon, on aika koomista alkaa häntä kirkossa siunaamaan. Viimeinen kunnioitus jää saamatta, mutta öykkärit öykkäröivät vaikka haudalla.
Varokaa turhia kysymyksiä hautaustoimistossa. Ne rokottavat ihan jokaisesta asiasta.Bisnestä viimeisen päälle.
Hyvän arkun saa alle 500 euron. Varokaa turhia kuljetuksia. Kannattaa esim. noutaa tuhka itse krematoriosta. On kalliita kilometrejä kun tätä uurnaa kuljetellaan.
Sairaalan kappelissa saa siunata. Kirkkoa ei tarvita mihinkään, että älkääpä haukkuko luuseriksi. Itse erosin maksettuani kirkollisveroa liki 50 vuotta, mutta ilman papin paatosta meinaan täältä lähteä.
Minulla on oma metsä, jonne tuhka sirotellaan. Luvan voi hakea, mutta ei se mikään pakko ole. Kukaan ei valvo tuhkauurnan säilytystä eikä sille mahdollisesti seuraavia tapahtumia. Miehen kanssa on sovittu, että toisen tuhka odottaa toista, sitten vasta yhdessä mennään taivaan tuuliin.On usein makailtu niillä paikoilla sammalissa, jonne mennään. On matsitkin tulevalla haudalla otettu. Mukavaa kun tietää minne pääsee, eikä kenenkään tarvitse tappeja pystytella. Ei pääse seurakunta laittamaan kieltoja haudalle sitten kun aika on kulunut umpeen ja kolikot lakkaavat kilisemästä kassaan.
Jumalan kanssa asia on aikaa sitten sovittu.Älkää olko huolissanne ollenkaan.Jos siunaus on kappelissa niin (kappelista riippuen) voi kyllä papin tilalle tulla myös "puhuja", ainakin meillä oli. Vanhaan sukuhautaan sitten uurna haudattiin. Hautaustoimistossa selvisi kaikki tarvittava. Siellä neuvottiin ja kerrottiin kaikista vaihtoehdoista, neuvottiin myös miten VÄLTYTÄÄN TURHILTA KUSTANNUKSILTA. Henkilökohtaisesti minulla kyllä asenne hautaustoimistoa kohtaan muuttui..
- lääninhallitus
Kotikunnan evenkelisluterilainen seurakunta tai seurakuntayhtymä ON VELVOLLINEN tarjoamaan hautapaikan kaikille kuntansa asukkaille, riippumatta siitä onko asukas kirkkoon kuuluva vai ei. Seurakunnalla tulee olla myös ns. tunnukseton hauta-alue niille, jotka esimerkiksi uskonnollisista syitä sitä haluavat.
Lisätietoja saa siten paikkakunnan seurakunnasta.
Vainajan tuhkan voi sirotella maa- ja vesialueen omistajan suostumuksella.
Jos vainajan muistoksi perustetaan näkyviä muistomerkkejä tulisi perustaa yksityinen hautapaikka, johon tarvitaan lääninhallituksen lupa.
Asiasta enemmän hautaustoimilaissa (www.finlex.fi => ajantasainen lainsäädäntö ==> hautaustoimilaki)
ja lääninhallituksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi474097Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal623753- 703288
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963190Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no892154- 352108
- 241959
- 381939
- 311921
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231844