Voinko jatkaa työssäni normaalisti, pitäisikö minun ilmoittaa asiasta työnantajalle? Hygieniasta olen aina pitänyt huolta. Pelkään syrjintää ja potkuja.
Olen HIV-positiivinen
27
17907
Vastaukset
- minä
no jos kerrot pomolle ja se antaa sulle sen takia kenkää niin voit haastaa pomon oikeuteen.kun nääs sairauden takia ei saa irtisanoo väkee...
- Mestaaja
Kyllä voi sanoa irti, ei mitään estettä. Tosin jos kuulut liittoon saat mahtavat korvaukset ja työnantaja mahtavat sakot, mutta jos kuulut ytk;n et saa mitään korvauksia.
- tässä tuki
itse sanoin pomolleni (oon keittiötyössä), että olen. Sanoi vain, että laita kahdet hansikkaat päällekkäin silloin kun olen ruuan kanssa tekemisissä. Kyl mun mielestä sunkin pitäis ehdottomasti kertoa, itse sain ainakin suuren helpotuksen kun kerroin.
- jos
Jos teet haavan sormeen ja siirrät taudin asiakkaaseen niin kuka ottaa vastuun?
- tartu
jos kirjoitti:
Jos teet haavan sormeen ja siirrät taudin asiakkaaseen niin kuka ottaa vastuun?
vain limakalvoista limakalvoon tai verestä vereen? asiakkaallakin pitäs olla haava jossain.. vai voiko se tarttua jos syö sitä ruokaa jossa on sitä virusta..?
- Anonyymi
No entäs verestä limasuuhun?
Aloittajan haavasta punasoluja ruokaan ja ruoka asiakkaan suuhun?
- tapauksessa
Olko kenenkään ihmisen kanssa tekemisissä. On suuri ympäristö riski jos annamme AIDSia sairastavien kuleksia ympäriinsä. Menkää jatkamaan narkkaamista ja huoraamista sinne mistä tulittekin, hyi helvetti.
- sivusta seurannut
Apukoulustako olet karannut ? ;)
- ...
Ilmoitusvelvollisuus koskee vain tilannetta, jossa on riski taudin tarttumisesta kontaktissa. Kyseisenkaltainen työtehtävä ei kuulu sellaisiin, jossa lain mukaan olisi kerrottava. Eikä tosiaan ole mikään irtisanomisperuste.
Kokemuksesta vain tiedän sitten, että jos ajatellaan niin pitkälle että on syystä tai toisesta pakko kertoa tms. (Esim. pidempi sairasloma) niin sitten voi alkaa melkoinen sanominen. Tätä asiaa ei tosiaan oikein ymmärretä.
Olin itse työpaikalla, jossa paljastui (kertoi itse) HIV-positiivisuus juuri keittiötyöntekijällä ja alkoi kauhea härdelli. Eräs työntekijä otti stressilomaa kun alkoi panikoida jos joskus on saanut jostakin kontaktista tartunnan. Tietämys oli juuri tätä tenttaamista "kuinka monta kertaa sä olet viiltänyt sormeesi etkä ole kertonut ja sähän voi tehdä niin koska vain, en mä tee töitä sun kanssas...".
Siis hyvin pienenä mahdollisuutenahan on, että ilman suoraa limakalvo tai verikontaktia hyvin heikon vastustuskyvyn omaava voi PERIAATTEESSA saada tartunnan veren joutumisesta iholle vaikkei näkyviä haavoja olekaan. Tosin ainakaan koko pohjoismaissa ei taideta tuntea tällaisia tapauksia ja virallisia suutelemisessakaan tarttuneita HIV-tartuntoja tunnetaan maailmalla todistetusti muutamia. Kaikki tapaukset kai vielä narkomaanien kesken...
Eli todennäköisyydet ovat niin olemattomia, ettei niitä kannata edes miettiä. Mutta tuo valitettavasti on sellainen tilanne ja edelleen ihmisille niin tuntematon ja paniikkiaherättävä asia, että jatkon kannalta asiaa kannattaa tietenkin miettiä. Lähinnä juuri tuota, että jos joskus syystä tai toisesta tulee ilmi. Vaikka työnantajalla on tietenkin velvollisuus olla hiljaa työntekijöiden terveydentilasta, niin jos hänkin olisi samanlainen hysteerikko niin ei se kyllä kauaa salassa pysyisi, vaan äkkiä "varoittaisi" kaikkia yhteisen edun nimissä. - ¤tupsukorva
Hiv:iin pätee sama kun hepatiittiin. Tartuntaan tarvitaan aina limakalvokosketus tai veritartunta, esim:niin että molempien kädessä on avohaava. Jos veri on hyytynyt vaikka käsipyyhkeeseen niin ei siitä tartuntaa saa. Jo on kumma kun ihmiset panikoi eto asiasta!!! Minun mielestä voit jatkaa ihan rauhassa ruuan laittoa.
- parempi varoa
Hepatiitti A tarttuu nimenomaan ruuan ja veden kautta.Myös Wc-istuimen.
Hepatiitti B tarttuu myös hiviä helpommin muös roiskeiden myötä.Tai jos näin ei ole niin hammashoidossa aivan liian kovat siisteys normit.
Tosi asia on,että jos asiasta tulee julkinen niin asiakkaat äänestävät jaloillaan.
Nykyään pitäisi aina kun auttaa vuotavaa ihmistä muistaa varovaisuus! - on velvollisuutesi
parempi varoa kirjoitti:
Hepatiitti A tarttuu nimenomaan ruuan ja veden kautta.Myös Wc-istuimen.
Hepatiitti B tarttuu myös hiviä helpommin muös roiskeiden myötä.Tai jos näin ei ole niin hammashoidossa aivan liian kovat siisteys normit.
Tosi asia on,että jos asiasta tulee julkinen niin asiakkaat äänestävät jaloillaan.
Nykyään pitäisi aina kun auttaa vuotavaa ihmistä muistaa varovaisuus!" Tai jos näin ei ole niin hammashoidossa aivan liian kovat siisteys normit."
Tai sitten ei. hammaslääkäri jolla kävin, apulainen pyyhki ensin pöydän ja sitten ne kojeet joilla hampaita hoidetaan, samalla rätillä.
Ap:lle ILMOITA HETI POMOLLE, äläkä aseta muita alttiiksi sairaudellesi.Se
- joopa joo
mielestäni et saisi olla keittiössä töissä!! on toi kumminkin melkoinen riski että tartutat asiakkaita tai muita työntekiöitä.. voi tartuttaa vaikka raskaana olevan naisen tai lapsen hei haloo... kyllä mielestäni asiakkaan kuuluu tietää millasessa paikassa syö!! itse en söisi ravintolassa jossa tietäisin hiv positiivisen työskentelevän!! entä jos viillät avohaavan vaikka sormeesi ja toinen työntekiä viiltää samaan veitseen.. sama kuin samalla neulalla pistäis eli toinen voi saada hiv tartunnan!! tai jos loukkaannut vakavasti ja toinen työntekä tulee tietämättään hyvää hyvyyttään auttamaan ja on varomaton!! ja saa sitten hiv tartunnan!!! hei haloo... mielestäni sinun kannattaisi vaihtaa ammattia!!! johonkin missä et ole elintarvikkeidenkanssa tekemisisssä tai joku lääkäri! semmonen ammatti missä ei ole meillä hiv negatiivisillä riskiä saada tartuntaa!!!
- A.P. KIRJOITTAJA
EI TARVI OLLA ETTÄ HÄN ON SAANUT HIV SIKSI ETTÄ HÄN OLISI HOMOSEKSUAALINEN VAI NARKKARI. ME EI EDES TIEDÄ HÄNESTÄ MITÄÄN JA JOS ON KYSESSÄ MIES VAI NAINEN. VOI HYVIN OLLA ETTÄ KYSENALAISTEN HENKILON IHAN HETEROINEN PUOLISO ON PETTÄNY HÄNEELTÄ JOSKUS TAI ETTÄ HÄN ON HARRASTANUT EI SUOJUTUNUT SEKSIÄ JONKUN KANSSA. TAI TUHANSIA IHAN MUILTA MAHDOLLISUUKSIA SAADA TARTUNTA. SITTEN HÄNEEN KYSYMYS MIE EI VOI AUTTAA KOSKA EN ITTE TUNNE YHTÄÄN TYÖLAIT.
- vielä vähän
vaikka lukee a.p. kirj. nimimerkkin paikalla se ei ole se alkup kirjoittaja joka kirjoitti vaan minä joka ei ajatteli että se tuli näyttää väärin . Silti en tyckä se homo/narkkari mollattaminen täällä. Varo itse mollattajat ettet saat hiv omilla vaimolla.
- Asiasta voi
Tiedustella nimettömästi auttavasta puhelimesta. Kysyä, onko ilmoitusvelvollisuutta. Ilman velvollisuutta, älä ilmoita, sillä kaikenlaiset ahdasmieliset ihmiset tekevät silloin elämäsi hyvin vaikeaksi. Minulle on sama oletko gay tai oletko kenties käyttänyt huumeita. Sinulla on oikeus jatkaa työssäsi, ellei ilmoitusvelvollisuutta ole. Itse sairastan tautia, joka on ilmoitusvelvollinen. Ilmoitin siitä työnantajalle heti ja hän palkkasi minut silti, sillä kun oikein toimin tästä ei ole vaaraa kenellekään. Työskentelen ravintolassa sekä tarjoilijana että keittiön puolella osa-aikaisena.
- köynnös
Vanha ketju, mutta tunnen velvollisuudekseni kommentoida. Järkyttäviä viestejä tässä ketjussa. Kuvitteleeko joku oikeasti, että hiv tarttuu ruuan välityksellä?! HIV ja AIDS on tunnettu jo kolmisenkymmentä vuotta, ja jo 80-luvulla selvitettiin, miten hiv tarttuu ja miten ei. Hiv EI tartu ruuasta eikä juomasta, ei kätellessä eikä edes suudellessa.
Ammattitaitoinen ja asiallinen ravintolatyöntekijä ei likaa ruokia omilla eritteillään, ja vaikka jostain käsittämättömästä syystä ruoka-annokseen lipsahtaisikin pieni pisara hiv-positiivisen verta, ruuan syöjä ei olisi tartuntavaarassa. Hiv-virus tuhoutuu hyvin nopeasti elimistön ulkopuolella. Syljestä se ei tartu muutenkaan, ei pisaratartuntana eikä suudellessa, kuten jo mainitsinkin.
Tämä on tosiaan jo vanha ketju, emmekä tiedä mihin ratkaisuun ketjun aloittaja päätyi, kertoiko hän työnantajalleen vai ei. Itse kyllä luulisin, ettei ravintolatyöntekijän tarvitse kertoa tartunnastaan työpaikalla, koska mitään tartuntariskiä tässä työssä ei ole.
Ajatelkaapa seuraavaa: on sellaisiakin ihmisiä, jotka kantavat hiv-virusta tietämättään, ja he toimivat ammateissaan aivan normaalisti. Moni elää vuosikausia yhteisessä taloudessa hiv-positiivisen kanssa saamatta tartuntaa: syövät samoista astioista, lainailevat toistensa vaatteita, käyttävät samaa wc:tä, laittavat yhdessä ruokaa, pyykit pestään samassa koneellisessa. Hiv ei tartu noilla tavoilla!
Kauhistelijoita ja moralisoijia tuntuu riittävän tässäkin ketjussa. Heiltä haluaisin kysyä, olettekos itse koskaan käyneet hiv-testissä? Tiedättekö oman statuksenne, suojaatteko itsenne ja kumppaninne? Kaikki seksuaalisesti aktiiviset ihmiset ovat oikeastaan samassa veneessä: kuka tahansa voi periaatteessa saada hivin. Kondomi on hyvä suoja oikein käytettynä, mutta valitettavasti sekin voi rikkoutua - tästä syystä englannin kielessä suositaan termiä "safeR sex" termin "safe sex" sijaan, sillä mikään elämässä ei ole sataprosenttisen varmaa. Ja kyllä avioliitossakin elävä voi hivin saada, vaikka testeissä olisikin käyty ja vaikka itse olisikin puolisolleen uskollinen... valitettavasti on olemassa myös pettäviä aviopuolisoita.
Kuten sanottua, elämässä mikään ei ole riskitöntä. Mutta hiv-positiivisen valmistamaa tai tarjoilemaa ruokaa voi syödä täysin huoletta. Varmaankin meteoriitin iskeytyminen päähäsi on todennäköisempää kuin hiv-tartunta ravintola-annoksesta!- olisi kannattanut
Syyksi irtisanomiseen nykyään riittää "luottamuspula". Luottamuspulan syytä ei tarvitse lain mukaan työntekijälle kertoa. Työsopimus velvoittaa AINA lojaalisuuteen työnantajaa kohtaan. Mikäli salaa esim jonkin vakavan sairauden, voidaan se katsoa luottamuspulaksi. Myös tietojen vuotaminen, työnantajan herjaaminen esim youtubessa, haitan tekeminen työnantajaa kohtaan, tms, voidaan katsoa luottamuspulaksi. Oikeuteen ei voi viedä, koska luottamuspula katsotaan lain mukaan AINA työnantajan näkökulmasta, ja työsopimus lojaalisuuteen velvoittaa. Tai voi yrittää viedä oikeuteen, jos sinne asti pääsee, mutta kalliiksi tie voi käydä siinä vaiheessa kun esim HIV-sairaus tms vakava tauti on kyseessä, ja se että sitä on salailtu. Se on sitten eri asia jos asian kertoo HETI, silloin ei ole luottamuspula. Mutta jos kertoo kuukausien päästä, niin kyllä on luottamuspula. Kenkää tulee ja oikeusmaksut maksettaviksi vielä kaupan päälle.
- Ay karju
olisi kannattanut kirjoitti:
Syyksi irtisanomiseen nykyään riittää "luottamuspula". Luottamuspulan syytä ei tarvitse lain mukaan työntekijälle kertoa. Työsopimus velvoittaa AINA lojaalisuuteen työnantajaa kohtaan. Mikäli salaa esim jonkin vakavan sairauden, voidaan se katsoa luottamuspulaksi. Myös tietojen vuotaminen, työnantajan herjaaminen esim youtubessa, haitan tekeminen työnantajaa kohtaan, tms, voidaan katsoa luottamuspulaksi. Oikeuteen ei voi viedä, koska luottamuspula katsotaan lain mukaan AINA työnantajan näkökulmasta, ja työsopimus lojaalisuuteen velvoittaa. Tai voi yrittää viedä oikeuteen, jos sinne asti pääsee, mutta kalliiksi tie voi käydä siinä vaiheessa kun esim HIV-sairaus tms vakava tauti on kyseessä, ja se että sitä on salailtu. Se on sitten eri asia jos asian kertoo HETI, silloin ei ole luottamuspula. Mutta jos kertoo kuukausien päästä, niin kyllä on luottamuspula. Kenkää tulee ja oikeusmaksut maksettaviksi vielä kaupan päälle.
P.askaa jauhat porvari, siinähän irtisanot liitto kynii sit niin piti puhtaaksi sinut, et voitkin samantien laittaa lapun luukulle.
- ruokailija !!!!!!
"""""""""""vaikka jostain käsittämättömästä syystä ruoka-annokseen
lipsahtaisikin pieni pisara hiv-positiivisen verta, ruuan syöjä ei olisi tartuntavaarassa.
Hiv-virus tuhoutuu hyvin nopeasti elimistön ulkopuolella. """"
-ja KUINKA nopeesti???
Joka tapauksessa HIV-veri ei ole tervetullut salaattiini !
- ..........
Älä hel.vetissä kulje ympäri kertomassa hivistäsi, se on tyhmääkin tyhmempää, annat toisille aseen käteen.
Älä kerro työnanatajalle, se alkaa vain etsiä keinoa lempata sinut pihalle. Mikä hel.vetin uskoutumisen tarve? Sinulla ei ole kertomisvelvollisuutta!
Voit elää normaalisti, tehdä työtä ja mahdollisesti kuolla vanhuuteen. Mutta suojele seksikumppaniasi tavalla tai toisella. - Paras vaieta
Aloittajan tai kenenkään muunkaan vastaavassa tilanteessa olevan ei kannata mennä kertomaan tuosta työ, tai opiskelupaikalla. Itse tein sen virheen ja huonosti kävi. Tuosta kokemuksesta viisastuneena en ole hiiskunut enää sanaakaan ainoassakaan työ, tai opiskelupaikassa, en edes työterveyshuollossa.
- pikkurilli-pystyyyn
neiti homohivit usein ravintolatyössä, keittiössä, tarjoilemassa, sairaaladuuneissa, hoitoammateissa
- roshni
I Am Devi olen täällä jälleen sanoa suurta kiitoksia Dr.Sagbo for Making Me
Täydellinen nainen Jälleen, saivat HIV: n / aidsin viiden vuoden ajan
On vakavasti rukoilemassa Jumalaa ja etsimällä parannusta. Tulin
Tässä viime kuussa etsimään ratkaisua ongelmaanni ja minä näin
Kommentti ihmisistä puhumalla eri lääkäreistä eniten
Tohtori Sagbo Diba Ja henkeni suuntasi minua valitsemaan Dr.Sagbo ja minä
Otti yhteyttä, lähetti minut kasviperäiselle lääketieteelle ja ohjaoi minua siitä
Ottaa lääketieteen 15 päivän ajan, niin olin niin ja menin testiksi
Tulokseni tuli negatiiviseksi. Olen niin onnellinen, olen jakanut kyyneleet
Onni ja minä olen ottanut sen itselleni aina todistamaan
Kuinka Jumala käytti Dr.Sagboa ongelman ratkaisemiseksi. Olen puhdas nainen Nyt,
Ilman mitään virusta, hän kertoi minulle myös parantavan tautia kuten HIV, ARTHRITIS,
DENGE, HEPATITIS, TUMORI, LUKAAMI, RAKKAUS, HERPES tai jokin muu vaarallinen
Taudit ja ratkaisee muita ongelmia. Voit olla iloinen kuin minä
Ota yhteyttä Dr Sagboon ja lupaan, ettet pahoillasi sitä vaan myös
onnellinen kuin minä taas soittamalla ja WHATSAPP HIM: 2347019642881
Hänen EMAIL: [email protected] - Anonyymi
Kait positiivinen voi töissä olla. Tosin, ravintola maailma on sellainen mesta, et siel käy äkkiä kuumottamaan. Jos olet seksuaalisesti "poikkeava". Hellan kuumotus on pientä siihen verrattuna, mitä vanhat kokit antaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418