12-vuotiaan rahan käyttö.

äiti

Kertokaa vinkkejä,
millainen olisi sopiva viikko/kk raha 12-vuotiaalle ja mitkä kaikki menot hänen pitäisi sillä voida kattaa?

Kotoa hän saa tietenkin ruoan,
vaatteet (perus, ei merkki tms.)
sekä puhelinrahan (25€, jonka voi käyttää muuhunkin, jos ja kun yli jää!).

Kerrottakoon vielä että manit on melko tiukalla, mutta haluan hänen oppivan rahan käyttöä ja säästämistä...

18

1990

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoo

12-Vuotiaalle viikkorahaksi sopisi mielestäni 10 €. Sillä hänen pitäisi kattaa kaikki ylimääräinen. Eli karkit,limsat,meikit,leffat...oikeastaan kaikki joka ei ns. peruselämään kuulu. Tarkennan vielä,että peruselämiseen kuuluu asuminen,ruoka ja perusvaatetus,jotka hän tietenkin saa kotoa,niin kuin itsekin sanoit.

Kuukausirahaksi voisi ajatella 30 €. Sillä hän kattaisi kaiken ylimääräisen,joita edellä luettelin. Voisi ajatella niin,että 12-vuotias lapsesi käyttäisi tuosta esim. 20 € ja 10 € jättäisi säästöön. Näin hän oppisi rahan käyttöä ja säästämistä. Halutessaan hän voisi jättää vaikka koko summan säästöön,ja myöhemmin ostaa jotain kivaa.

Eli mieti,kumpi vaihtoehto tuntuu järkevältä. Kummatkin on ihan hyviä vaihtoehtoja.

• 3546774865858

mä oon 12vuotias ja saan 5euroo viikosasa

• tyttö joka osaa ottaa kantaa!
        3546774865858 kirjoitti:

mä oon 12vuotias ja saan 5euroo viikosasa

Mä olen 12 vuotias ja saan vikossa 25€ euroa rahaa ja se on minusta sopiva koska laitan siitä 15€säästöön englannin matkaa varten ja sitten 10€ ostan jotain kivaa tai säilytän sitä muuhun kivaan. Minustä äidin välvollisuus on maksaa vaatteet ja kaikki tuollainen joka liittyy joka päiväiseen elämisee!

• täääh
        tyttö joka osaa ottaa kantaa! kirjoitti:

Mä olen 12 vuotias ja saan vikossa 25€ euroa rahaa ja se on minusta sopiva koska laitan siitä 15€säästöön englannin matkaa varten ja sitten 10€ ostan jotain kivaa tai säilytän sitä muuhun kivaan. Minustä äidin välvollisuus on maksaa vaatteet ja kaikki tuollainen joka liittyy joka päiväiseen elämisee!

25€ viikossa?!?!?!?! Mä saan 8€ kuukaudessa. Tää alkaa olee jo aika epistä... :/

• ajatusta

Jos 12-vuotias ostaa rahalla vain "krääsää" tai karkkia, 3 euroa viikossa riittää loistavasti.

Mutta kuka maksaa:
      - kosmetiikan (lähinnä kai tässä iässä puhdistusaineet yms., ei niinkään meikkiä)
      - hiustenhoidon ja hiuslaitteet (värjääkö esimerkiksi hiuksia?)
      - satunnaiset harrastukset, esim. uimahallireissu, elokuvissa käynti, ristikkolehti
      - koulun mahdolliset diskot, mokkapalamyyjäiset, arpajaiset
      - yökylään / pyjamabileisiin / lasten pikkujouluihin mennessä "nyyttikestiherkut"
      - mahdolliset lahjaostokset (isänpäivä, siskon synttärit; ystävänpäivä, jos nyt välttämättä haluaa ostaa bestikselle jotain pientä)

Jne, jne, jne. (Huomaa, että vaihtoehdot on esitellyt tyttö ja tytön sisko =) Mieti itse lisää, jos lapsi on poika.)

Kaikkeen EI tarvitse saada osallistua eikä kaikkea tarvitse tehdä, mutta viikkorahaan vaikuttaa aika paljon se saako erityistilanteeseen (esim. se disko mokkapaloineen) pientä ekstraa, vai pitääkö itse huolehtia että sen verran on aina säästössä. Tietysti poikkeustilanteissa rahaa voi ansaitakin jos nyt ei perus kotitöillä (ne kuuluu kaikille) niin jollain pienellä ekstralla... itse ansaitsin tuon ikäisenä rahaa joululahjan ostoon pesemällä saunan perusteellisesti tms.

Tuo puhelinraha on hyvä, sittenpähän lapsi oppii senkin, että käytöstä riippuu laskun suuruus! Meillä oli myös aikanaan sellainen systeemi, että puhelinlaskusta äiti maksoi määrän X: jos jäi alle, loput sai käteen, jos meni yli, se vähennettiin kuukausirahasta. Muutaman kerran jumbolaskun jälkeen oppi kyllä, että ei siinä puhelimessa voi joka päivä montaa tuntia lärpättää...

Heti kun lapsesi on kypsä, suosittelen kuukausirahaan siirtymistä. Itselleni se opetti hyvin rahankäyttöä pidemmällä tähtäimellä: piti miettiä miten 50 mk venyy kuukaudeksi, ei voinut ostaa koko rahalla karkkia samana lauantaina =) Yläasteikäisenä aloin jo maksaa itse oman puhelinlaskuni.

• Kultakutri_93

Olen kohta 13 ja saan kuukaudessa 10€. se on ihan sopiva ,äärä 12 vuotiaalle. Se on riittänyt kaikkiin tarpeellisiin menoihin, että Pistäpä 10E kuukaudessa. ainenkin oppii säästämään kuukauden ajan. eikä tipu enempää rahaa. se toimi ainakii mulla

• minä vaan

3,5-5e/viikko riittää. itekkään en saanu enempää.

• siina
        minä vaan kirjoitti:

3,5-5e/viikko riittää. itekkään en saanu enempää.

olen 13-vuotias, ja mielestäni 5 euroa viikossa on hyvä raha 12-vuotiaalle, jos hän tekee tarpeeksi kotitöitä sen eteen.

jos hän ei tee mitään hommia, ei mielestäni palkkaa kuuluisi maksaa.

20 euroa kuukaudessa kattaisi juuri sopivasti kaikki meikki-, vaate-, ja karkkiostokset.

mä saan aina iän mukaan rahaa, jos teen viikottain tarpeeksi töitä. mun pitää ostaa sillä kaikki karkkini, meikkini ja puolet vaatteistani.

• millään pahalla
        siina kirjoitti:

olen 13-vuotias, ja mielestäni 5 euroa viikossa on hyvä raha 12-vuotiaalle, jos hän tekee tarpeeksi kotitöitä sen eteen.

jos hän ei tee mitään hommia, ei mielestäni palkkaa kuuluisi maksaa.

20 euroa kuukaudessa kattaisi juuri sopivasti kaikki meikki-, vaate-, ja karkkiostokset.

mä saan aina iän mukaan rahaa, jos teen viikottain tarpeeksi töitä. mun pitää ostaa sillä kaikki karkkini, meikkini ja puolet vaatteistani.

mutta mitä hiton meikkejä ostat 5 eurolla viikossa??!! kysyn vaan...

• Milkakuu
        millään pahalla kirjoitti:

mutta mitä hiton meikkejä ostat 5 eurolla viikossa??!! kysyn vaan...

Viisi kertaa neljä tekee yhteen kaksikymmentä (20) euroa. Sillä kyllä hyvin katetaan meikit. Ei niitä tarvitse ostaa joka kuukausi sentään!

• ........
        Milkakuu kirjoitti:

Viisi kertaa neljä tekee yhteen kaksikymmentä (20) euroa. Sillä kyllä hyvin katetaan meikit. Ei niitä tarvitse ostaa joka kuukausi sentään!

irkkaus onnistuu ilman tota paskaa mirc clienttii! ON NIITÄ MUITAKIN IRKKAUSOHJELMIA KU MIRC FUCKING IDIOT!

• Milkakuu
        ........ kirjoitti:

irkkaus onnistuu ilman tota paskaa mirc clienttii! ON NIITÄ MUITAKIN IRKKAUSOHJELMIA KU MIRC FUCKING IDIOT!

En tiennytkään, että sulla on noin paljon paineita?

• toiselta

Laita se lapsi töihin. Sillä oppii arvostamaan rahaa ja oppii käyttöä. Sohvalla makaajalle ei muuten mene arvot perille.

• Katsukka

Olen ehdottomasti viikko- tai kuukausirahaa vastaan. Ollessani 12-vuotias ja sitä vanhempi, kaveripiirissäni oli monia eri käytäntöjä. Oli viikkorahaa, kuukausirahaa, ja sitten sitä, että sai rahaa kun pyysi. Minä kuuluin tuohon viimeiseen ryhmään. Kun nyt olemme täysi-ikäsiä, ja katson kuka hallitsee rahankäytön, voin todeta, että olin aivan oikeassa ryhmässä. Ne, jotka saivat viikkorahaa, ovat kaikkein huonoimmassa asemassa.

Kun saa viikkorahaa, nuoren on pakko päästä tuhlaamaan se heti. Todella harva pyrkii pitkäjänteiseen säästämiseen. Lisäksi viikkonrahat on helppo käyttää alkoholiin ja tupakkaan. Tämä ei ehkä ole vielä 12-vuotiaan ongelma, mutta pian sekin on edessä. Kun rahaa joutuu pyytämään vanhemmilta, siihen on oltava myös syy. Nuori oppii harkitsemaan, mihin rahansa käyttää.

Mielestäni puhelinraha ei ainakaan ole liian alhainen. Olen 18-vuotias, ja laskuni suuruus on kuukausittain noin 20 euroa. Kerroit, että ylimääräisen rahan antamastasi 25 eurosta voi käyttää muuhunkin. Tämä opastaa harkittuun rahankäyttöön! :)

• Minäpä minä

Siis käsittämättömiä kitupiikkejä täällä! Nykyään ei 20 ernestillä saa ostettua mitään! Siis 20 euroa kuukaudessa on aika vähän! Markka aikaan oli tietty eri kun sillon se sama 20e oliki jo 120 markkaa. Sillä nyt tosiaan saiki vaikka mitä.

Minä antaisin 12 vuotiaalle lapselleni (jos mulla olis sellanen) viikossa sen 20 euroa. Sillä sais ostaa sitte ihan mitä haluaa.

• Mitsu

Annatko hänelle jälkiruokaa tai vähän muitakin herkkuja?
      Entäs jos 12-vuotiaasi haluaa ostaa jotakin kallista, kuten pelin? Maksaako hän sen kokonaan?

Jos annat jälkiruokaa tms. ja maksat pulet satunnaisista otsoksista (arviolta joudut maksamaan 100€/vuosi).:
      Voisit antaa hänelle 3-4€ viikossa. Hän saattaisi käyttää karkkiin yms. 2-3€/viikko ja loput säästöön.

• 13v. poika

Olen 13-vuotias poika ja saan 5e kuukaudessa.
      Mielestäni se on liian vähän.
      Yleensä säästän koko vuoden ja kesällä sitte tuhlaan.
      Karkkirahoja saan yleensä 2e viikossa.

• 13v poika

Ja joka viikko siivoan oman huoneen ja lisäksi imuroin 4 muuta huonetta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe