Milloin ja miten järkee päähän...

Taas yksi väsynyt ja huoles...

Hei,

poikani 17vee, ihana sympaattinen, kaikkien tykkäämä ja kehuma, hyvinkäyttäytyvä jne.

..MUTTA..peruskoulun jälkeen kävi kymppiluokan. Todistus ei siitä paljon parantunut. Syksyllä aloitti ammattikoulun, mutta linja oli sellainen, joka ei kiinnostanut eikä oikeastaan ollut lahjojakaan matemaattiselle alalle.

Pitkän harkinnan ja pohdinnan jälkeen luvan kanssa hän lopetti koulun joululta. Ja vaikka lupaa ei olisi tullut, koulu olisi silti loppunut.

Työharjoittelupaikkoja on saatavilla, on luvannut soitella ja kysellä, mutta vieläkään ei ole työtä saanut. On jo turhautunut itsekin, lievää masennustakin havaittavissa.

Osa työharjoittelupaikoista on kouluilla ja luulen, että kynnys lähtee sinne töihin on korkea, koska kouluilla on tuttuja opiskelemassa..

Poika sanoo, että on soitellut ja hakenut paikkoja, mutta luulen että valehtelee..

Tuntuu niin ikävältä ja turhauttavalta tämä, että AINA ollaan samasa tilanteessa. Vaikka on huudettu, möykätty, puhuttu rauhassa, uhkailtu jne.jne. niin ei mikään tunnu auttavan.

Tulevaisuuden suunnitelmat ovat hänellä auki, tuntuu ettei yhtään osaa eikä haluu katsoo eteenpäin.

Olen yh-äiti, lapsen isä näkee poikaa aika harvoin. Meidän välit hieman tulehtuneet, emme psty yhdessä näitä asioita pohtii, sillä isä syyttää minua, miksi olen antanut lopettaa koulun jne.jne.

Onko kenelläkään kokemuksia, ajatuksia jaettavaksi?

En kaipaa "laitat vaan pojan kouluun tai töitä hakee", sillä niitä olen kuullut jo tarpeeksi.

Kaikesta huolimatta tiedän, että paikan hän löytää itselleen vanhempana, mutta tää on vaan nyt niin väsyttävää ja rankkaa.

6

1151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppisopimusta

Pistäpä poika työkkäriin ammatinvalinnanohjaajan luona käymään. Tuntuu vähän siltä, että pojalla on oma ala hakusessa. Toivottavasti lohduttaa edes vähän, että ei ole ainoa tuossa iässä, joka ei oikein paikkaansa löydä. Jos koulun käynti ei oikein kiinnosta, kannattaisi ottaa selvää, jos oppisopimusmahdollisuutta löytyisi. Poika on niin nuori, ettei tiedä eri vaihtoehdoista, joten siksi voisi olla ihan hyvä käydä tuolla työkkärissä. Tosin jonot sinne ovat pitkät, joten heti arjen tullen ottakaa yhteyttä. Nythän on yhteishaku käynnissä, kannattaa katsella eri vaihtoehtoja.
      Jos teillä on rahaa, miten olisi joku kansanopisto? Siellä voisi korotella numeroita.

• äitituu

ja sitäpaitsi sen isänkin kuuluu maksaa osansa opiskelusta! Onhan noita mahdollisuuksia, tehkää kotona www.mol.fi sivuilta AVO-testi. antaa suuntaa, mikä kiinnostais edes hitusen.
        Pelkällä peruskoulu todistuksella kun ei mittään työtä saa, ikävä kyllä.

• mimmi

Meillä 16 v poika samassa tilanteessa, ettei tiedä mitä haluaa ja päästötodistus on SURKEA, jos jonnekin pyrkisi. Mikä toi kansalaisopisto juttu on, voiko kansalaisopistossa korottaa päästötodistusnumeroita??? Sehän olisi hyvä vaihtoehto.

• ensimmäinen vastaaja
        mimmi kirjoitti:

Meillä 16 v poika samassa tilanteessa, ettei tiedä mitä haluaa ja päästötodistus on SURKEA, jos jonnekin pyrkisi. Mikä toi kansalaisopisto juttu on, voiko kansalaisopistossa korottaa päästötodistusnumeroita??? Sehän olisi hyvä vaihtoehto.

Ei kansalaisopisto, se on ihan eri asia. KAnsanopistossa on mm. mahdollisuus korottaa peruskoulun numeroita sekä erilaisia linjoja. Hakusanaksi nettiin, niin löytyy. Mutta kansanopisto, kansalaisopisto on se, missä käydään kerran viikossa jumppaamassa leipomassa tms. eli ihan eri asia.

Kansanopistot ovat usein sisäoppilaitoksia ja niistä joutuu jonkun verran maksamaan.

• hyviä vastauksia

kannatan ammatinvalinnanohjaukseen menoa jne.

Tue poikaasi voimiesi mukaan. Puhukaa asiallisesti ja yritä löytää hänen vahvuuksiaan ja hyviä puoliaan. Kehu häntä aina kun aihetta on. Hänellä on nyt hankala välivaihe oman tiensä löytämisessä, mutta asioilla on tapana järjestyä. Älkää antako periksi.

"poikani 17vee, ihana sympaattinen, kaikkien tykkäämä ja kehuma, hyvinkäyttäytyvä jne." Kerro se hänelle! Siitä on hyvä aloittaa...

• Ei enää niin väsy ja huoles...

Kiitos Teille kaikille lämpimistä ja kannustavista vastauksista!

Osaa noista antamistanne vinkeistä on jo käytetty, mutta jatkamme matkaa, ei luovuteta!

Tiedän, että poika paikan löytää, mutta jokainen vanhempi(varsinkin yh:t)tietää, kun näitä asioita yksikseen miettii, niin tuntuu ettei oravanpyörästä ulospääsyä ole..

No, kummasti niitä voimia äitinä(ja miehille isänä) jostain kuitenkin löytyy ja huominen taas tuntuu paremmalta..

Tsemppiä kaikille kasvatukseen ja varsinkin samassa vaiheessa oleville, jotka murkkujen onglmien kanssa koittavat selviytyä päivästä toiseen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe