Kuinka on asia, jos hakee tarton yliopistoon el.lääketiet., siellä ei siis ole pääsykoetta? Vaikka sisään olisikin suht helppo päästä niin entä itse opiskelu ja vielä viron kielellä...? Miten vaikeaa se mahtaa olla? kokemuksia.
Tartossa opiskelevat hoi!!!
10
2072
Vastaukset
- ex-tartto
Eläinlääketieteestä Tartossa en tiedä mitään, mutta olen itse opiskellut Tarton yliopistossa. Kielen oppii nopeasti. Itselläni (humanistinen ala) alkuvaihe oli pelkkää kielen opiskelua, parin kuukauden jälkeen pystyi seuraamaan opetusta. Tunsin suomalaisia lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoita. Heillä kaksi ensimmäistä vuotta oman alan opetus oli englanniksi, samalla rinnalla kulki viron kielen opetus. Kolmannesta vuodesta kaikki opetus oli viroksi enkä ole kuullut kenenkään lopettaneen kielen takia.
- kuponki
Eläinlääkiksessä opiskellaan viron kielellä. Ensimmäisen lukukauden aikana on viro alkeiskurssi. Ei kovin hyvä sellainen. Eli jos tänne suunnittelee, niin kannattaa harjoittaa kieltä jo ennen sitä, jos vaan on joku mahdollisuus.
Itse tulin ummikkona ja 1,5 vuoden jälkeen olen hengissä vielä. :)
Eläinlääkiksen ainejärjestön sivut: www.emu.ee/~suolet
Sieltä löytyy infoa hakuprosessista. - varma
että myös hampaan puolella opiskellaan aluksi englanniksi? Jostakin luin, että opetusta on ainoastaan eestiksi? Vai olisiko tämä sitten uusi käytäntö?
tunnetko hampaan puolelta jonkun jolta voisi asiaa tiedustella? Millaisilla papereilla pääsee hampaalle ? Kiitos jo etukäteen jos osaat vastata!:) - tosin helppoa;
varma kirjoitti:
että myös hampaan puolella opiskellaan aluksi englanniksi? Jostakin luin, että opetusta on ainoastaan eestiksi? Vai olisiko tämä sitten uusi käytäntö?
tunnetko hampaan puolelta jonkun jolta voisi asiaa tiedustella? Millaisilla papereilla pääsee hampaalle ? Kiitos jo etukäteen jos osaat vastata!:)ei tule takuulla vaikeuksia!:)
Tsemppiä vaan!:) - pänttääjä
kuponki kirjoitti:
Eläinlääkiksessä opiskellaan viron kielellä. Ensimmäisen lukukauden aikana on viro alkeiskurssi. Ei kovin hyvä sellainen. Eli jos tänne suunnittelee, niin kannattaa harjoittaa kieltä jo ennen sitä, jos vaan on joku mahdollisuus.
Itse tulin ummikkona ja 1,5 vuoden jälkeen olen hengissä vielä. :)
Eläinlääkiksen ainejärjestön sivut: www.emu.ee/~suolet
Sieltä löytyy infoa hakuprosessista.millaisilla papereilla keskimäärin on mahdollista päästä sisälle?minulla on M:n paperit, ei taida riittää?
- pänttääjä
tosin helppoa; kirjoitti:
ei tule takuulla vaikeuksia!:)
Tsemppiä vaan!:)onko tuo kaksisivuinen hakemuskaavake nyt se oikea, missä pyydetään myös lähettämään kopio passista, 3passikuvaa ja lukion päätttötodistus(vai kirjoitusten arvosanat).linki tähän kaavakkeeseen ongin suolen sivuilla olevan englanninkielisen linkin kautta(APPLICATION FOR FULL-TIME STUDIES).ja tosiaan kiinnostaa että minkätasoisia opiskelijoita sinne on päässyt sisälle.
- ex-tartto
varma kirjoitti:
tunnetko hampaan puolelta jonkun jolta voisi asiaa tiedustella? Millaisilla papereilla pääsee hampaalle ? Kiitos jo etukäteen jos osaat vastata!:)Sorry, en tosiaan tiedä, mikä käytäntö kielten suhteen tällä hetkellä on. Omasta opiskelustani Virossa on jo aikaa ja tietysti systeemit ovat saattaneet muuttua. Pointtini oli kuitenkin lähinnä rohkaista kielen suhteen. Viro on suomalaiselle helppo kieli ja ainakin passiivinen kielitaito, eli ymmärtämistaito, kehittyy nopeasti.
Kannattaa tosiaan opiskella viroa kyllä jo ennen lähtöä, jos vain ehtii. Kursseja on monilla paikkakunnilla, ja itse opiskellenkin viroon kyllä saa kohtalaisen helposti otteen. Kielisukulaisuus helpottaa huomattavasti oppimista. - lääkiksessä Tartossa
varma kirjoitti:
tunnetko hampaan puolelta jonkun jolta voisi asiaa tiedustella? Millaisilla papereilla pääsee hampaalle ? Kiitos jo etukäteen jos osaat vastata!:)Olen Tartossa lääkiksessä tällä hetkellä. Engannin kielistä opetusta on 2 ensimmäistä vuotta jos niin haluaa. Lukukausimaksut on tosin 2000 euroa vuodessa kalliimmat kuin viron kielisellä puolella... ja hankaluuksia viron kielen osaamattomuudesta tulee 3. vuosikurssilla ku lähdetään sairaalaan. Ja pitäisi heti viroksi osata keskustella. Tosin englannin kieliseen rýhmään pääsee helpommin kuin viron kieliseen, sillä kansainväl. ryhmään hakee vain ulkomaalaisia (pääosin suomalaisia) ja viron kieliselle puolelle pitää kilpailla virolaisten kanssa paikoista. Tänä vuonna sisään pääsi E:n papereilla ja n. 8,9 keskiarvolla. Siis viron kieliseen. Englannin kieliseen ryhmään pääsi M:n papereilla, tosin edellisiä korkeakouluopintoja huomioitiin haussa.
- hammaslääkiksestä
lääkiksessä Tartossa kirjoitti:
Olen Tartossa lääkiksessä tällä hetkellä. Engannin kielistä opetusta on 2 ensimmäistä vuotta jos niin haluaa. Lukukausimaksut on tosin 2000 euroa vuodessa kalliimmat kuin viron kielisellä puolella... ja hankaluuksia viron kielen osaamattomuudesta tulee 3. vuosikurssilla ku lähdetään sairaalaan. Ja pitäisi heti viroksi osata keskustella. Tosin englannin kieliseen rýhmään pääsee helpommin kuin viron kieliseen, sillä kansainväl. ryhmään hakee vain ulkomaalaisia (pääosin suomalaisia) ja viron kieliselle puolelle pitää kilpailla virolaisten kanssa paikoista. Tänä vuonna sisään pääsi E:n papereilla ja n. 8,9 keskiarvolla. Siis viron kieliseen. Englannin kieliseen ryhmään pääsi M:n papereilla, tosin edellisiä korkeakouluopintoja huomioitiin haussa.
Heippa!
Tiedätkö katsotaanko myös bilsan, kemman ja fyssan lukion arvosanat ja riittääkö, että on käynyt vain yhden kemman ja fyssan ja kolme bilsan kurssia? Kirjoitin M:n ja mulla on myös korkeakoulututkinto.
Ymmärsin, että hampaalla tosin olisi opetusta ainoastaan enkuksi, joten silloin ehkä tuo E:n paperit voisi olla todennäköisempää?
Kiva jos osaat kertoa! - lääkiksessä Tartossa
hammaslääkiksestä kirjoitti:
Heippa!
Tiedätkö katsotaanko myös bilsan, kemman ja fyssan lukion arvosanat ja riittääkö, että on käynyt vain yhden kemman ja fyssan ja kolme bilsan kurssia? Kirjoitin M:n ja mulla on myös korkeakoulututkinto.
Ymmärsin, että hampaalla tosin olisi opetusta ainoastaan enkuksi, joten silloin ehkä tuo E:n paperit voisi olla todennäköisempää?
Kiva jos osaat kertoa!kemiasta ja biologiasta 3 kurssia molemmista. Jos ei ole kaikkia suoritettu kipin kapin iltalukioon suorittamaan ennen hakuajan päättymistä. Ja keskiarvo pitää olla sitten 9 paikkeilla kaikista. Hampaalla ei ole opetusta englanniksi. Vain tavallisella puolella on. Huomioi lukukausimaksujen nousu: kans.väl. ryhmässä 6600e/vuosi ja viron kielisellä 2400 e/v. Tämä onneton muutos koskee 2006 aloittavia.. Jos haet vironkieliselle, pitää suorittaa viron kielen koe tai käydä tartossa intensiivikurssi. Tällöin varsinaiset opinnot voi aloittaa vasta 2007. Tsemppiä! Ota yhteyttä opintotoimistoon ja käy sivuilla www.ut.ee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362934Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51578Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71904
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44744
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22688- 56687