häävieraat

miten te olette päättäneet ketä kutsua ja ketä ei ettei loukkaisi ketään.haluaisin pienet häät jossa olisi vain lähimmät sukulaiset ja ystävät.tulee sellainen ongelma että haluaisin kutsua lähimmät serkut mutta en välttämättä heidän miehiä.toisaalta yhden serkun avopuoliso on meidän ystävä joten hänet kutsuisimme.toisen serkun avopuolisoa emme tunne hyvin joten häntä emme kutsuisi.nämä serkut ovat sisaruksia eli en tiedä mitä tehdä.ja pitääkö aviopuolisot kutsua kummatkin vaikkei tunne toista hyvin?miten karsia vieraslistaa?

14

2150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiasta

en rupeaisi kylläkään pareja erottamaan. Hölmöltä kuulostaa ettei toinen puolisko olekkaan tervetullut häihin...

• ma-rina

vaikka muuten ei etiketistä piittaisikaan, on todella tökeröä olla kutsumatta vakiintuneesta pariskunnasta molempia. seurustelusuhdetta ei kuitenkaan pidetä vakiintuneena suhteena, ainoastaan kihlausta, avoliittoa ja avioliittoa/rekisteröityä paraisuhdetta.

uskotko, että vieraillasi olisi juhlissa hauskaa ilman puolisoitaan? haluaisitko itse avioliittosi solmimisen jälkeen mennä ystäväsi häihin ilman puolisoasi? minä ainakaan en.

• ma-rina kirjoitti:

vaikka muuten ei etiketistä piittaisikaan, on todella tökeröä olla kutsumatta vakiintuneesta pariskunnasta molempia. seurustelusuhdetta ei kuitenkaan pidetä vakiintuneena suhteena, ainoastaan kihlausta, avoliittoa ja avioliittoa/rekisteröityä paraisuhdetta.

uskotko, että vieraillasi olisi juhlissa hauskaa ilman puolisoitaan? haluaisitko itse avioliittosi solmimisen jälkeen mennä ystäväsi häihin ilman puolisoasi? minä ainakaan en.

kun täti on seurustellut jo 15 v miehen kanssa mutta he eivät asu yhdessä.voinko olla kutsumatta miehen?

• ma-rina kirjoitti:

kun oma veli on seurustellut ties miten pitkään mutta eivät asu yhdessä( samoin kun täti)

• ma-rina
        heavenly kirjoitti:

kun täti on seurustellut jo 15 v miehen kanssa mutta he eivät asu yhdessä.voinko olla kutsumatta miehen?

seurutelevaa paria ei katsota vakiintuneeksi pariksi, ainoastaan kihlakumppaneita, avoparia ja avioparia.

mutta itse tunnet tätisi. katsooko hän elävänsä vakiintunessa suhteessa? luuletko hänen loukkaantuvat, jos jätät miesystävän kutsumatta? 15 vuotta kestänyt suhde on kuitenkin melko julkinen, joten paljon riippuu siitäkin, viettääkö tätisi miesystävä esim. juhlapyhiä tätisi (ja tämän perheen) kanssa. etiketti ei ole niin yksiselitteistä, mutta periaatteessa tätisi miesystävää ei tarvitse kutsua.

• ma-rina
        heavenly kirjoitti:

kun oma veli on seurustellut ties miten pitkään mutta eivät asu yhdessä( samoin kun täti)

valjeen kuin tätiinkin. mutta veljen saattaisin kuvitella loukkaantuvan kovastikin, jos pitkäaikainen tyttöystävä jätetään kutsumatta, enkä itse ottaisi sitä riskiä.

ja tietysti paljon riippuu siitäkin, oletko tavannut näitä tyttö- ja miesystäviä kuinka paljon. jos tapana on, että vietätte paljon aikaa tädin ja miesystävän kanssa, on tietysti oletettavaa, että kutsut myös miesystävän, mutta jos olet tavannut veljen tyttöystävän kerran virallisilla päivällisillä, ei kutsusta ole niin väliä.

itse tiedät parhaiten, kuka loukkaantuu mistäkin ja kuinka paljon siitä välität.

etiketin mukaan seurustelukumppania ei TARVITSE kutsua, mutta ei se kiellettyäkään missään nimessä ole.

• kaalinpää

Susta vois päätellä, että taidatte olla aika nuori pari, kenties just 18-V täyttäneitä, vai mitä? Teillä ei ole vielä varaa järjestää häitä isolle porukalle, ja yritätte kaikin keinoin karsia ruokittavia suita? Missään tapauksessa ei voi kutsua pariskunnasta vaan toista.! Vinkkini on, että odottakaa kunnes olette töissä ja teillä on varaa järjestää häät itse - ilman vanhempien tukiaisia!!

• ja vakituinen työ kummallakin.haluaisin mennä naimisiin omalla kesämökillä eli sinne ei voi kutsua kovin paljon vieraita.sitä mieltä olen itsekin että pariskunnat on kutsuttava mutta sitten pitää kai karsia vieraslistaa noista serkuista.helpompaa taitaa kuitenkin olla että menee maistraatissa naimisiin salaa.mut kiitos kun vastasit.kiva että osallistutte keskusteluun

• ai jai

Siitä saat vielä korvilles jos sen toteutat.

Ehdottaisin kahta vaihtoehtoa: joko kutsutte kaikki tai sitten ihan vaan perheiden kesken pari kaveria (jotain 10-15 henkeä).

• kun niitä rakkaita ystäviä ja sukulaisia on niin paljon.vaikeeksi menee kun aion mökillä pitää häät. ks.em viestit

• tss

Vakiintuneet seurustelevat parit, avo- ja avioparit kutsutaan yleensä aina pareittain, vaikkei puolisoa tunnettaisikaan kovin läheisesti. Olisin aika loukkaantunut jollei miestäni kutsuttaisi. Toisaalta olen sitä mieltä että hääparilla on oikeus valita vieraansa, mutta lapsien tai puolisoiden poisjättämisestä tulee helposti pahaa mieltä eli jos päädytte karsimaan, karsikaa joko kaikkien puolisot tai kaikkien lapset, älkää vain joidenkin kutusuttujen siippoja tai lapsia.

• naimisiin elokuussa

Me halusimme häät lähimmille ystäville ja sukulaisille. Niille ihmisille, jotka oikeasti ovat olleet kanssamme tekemisissä, ja jotka meistä välittävät.

Varsinkin minun suvussani on paljon näitä 'naimisissa, mutta asumuserossa', osa serkuistani on minulle ihan vieraita ja joidenkin tätien/ setien kanssa paljon yhteistä, kun taas toisten kanssa ei ollenkaan; en edes tiedä mitä heille on kuulunut vuoden 1989 jälkeen.

Päädyimme seuraavaan:
      - Vieraammat perheet kutsutaan 'lähemmän' sukulaisen tai vanhempien nimellä perheineen -se sisältäköön aikuiset lapset ja lapsenlapset ja kaikki.
      - Pariskunnat kutsutaan avec (jos emme tunne toista puoliskoa hyvin)

Näin meillä on listassa ihan ylimääräisiä nimiä ja se ottaa kyllä päähän -morsiammen ja sulhasen juhlat my ass! Mutta emme keksineet mitään keinoa, jolla kutsua esim osa äitini sisaruksista ja osaa ei. Puhumattakaan serkuista.

• tarkoitus kutsua?

Heti täytyy sanoa, että pariskunnista täytyy kutsua molemmat!! Vaikka ei toista tuntisikaan. Meidän pienet häät oli n.50 hlöä. Kutsuttiin periaatteella lähimmät eli ne joiden kanssa todellakin ollaan oltu tekemisissä. Molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen. Isovanhemmat. Mieheni kaikki tädit ja sedät puolisoineen, koska heitä on vain muutama. Minulta lähimmät tädit ja sedät puolisoineen, ne joiden kanssa olen tekemisissä ja jotka ovat siis niitä lähimpiä. Kaksi serkkua perheineen (serkut sisaruksia). Parhaat ystävät. Molempien kummit. Tädeillä ja sedillä on aikuiset lapset ja poissa kotoa, joten heitä ei "tarvinnut" kutsua.

• hääparille kun

paikalle saapuu sellaisia ketä ei ole kutsuttu. (Etiketin mukaan ei tarvi kutsua vakiintumattomia pariskuntia, ei asu yhdessä jne)Serkun tyttöystävä, eivät asu yhdessä... Täysin vieras ihminen, ei itse edes ole halunnut meitä aikaisemmin tavata vaikka mahdollisuus olisi ollut ja sit änkee häihin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      68
      2871
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe