Ollaan taas syksyllä lähdössä Huaan. Aina on ollut tarkoitus teettää silmikset siellä, mutta on ollut muuta ostettavaa niin paljon, että on jäänyt . Nyt kysynkin onko jollakin tietoa mitä maksaa kunnon 2-teho lasit ja muoti kehyksillä. Tarviiko olla optikon kortti tai silmälääkärin mukana. Olen kuullut että tarkistus tehdään kuitenkin aina ennen lasien tekoa.
Silmälasit
9
1762
Vastaukset
- toinen rapu
Itse teetin kerran Bangkokissa lasit, reseptiä ei ollut mukana, kun teettäminen oli hetken mielijohde. Optikko tarkasti näköni ja annoin vanhat lasini malliksi ja sanoin, että samanlaiset. Optikko väitti, että vanhojen lasien linssit olivat minulle väärät. Sanoin, etta haluan silti vanhojen linssien mukaiset linssit. Uskon kuitenkin suomalaisen koulutetun silmälääkärin sanaa enemmän kuin thaimaalaisen optikon sanaa. No, kaikesta ohjeistuksesta huolimatta, linssit olivat väärät ja sain uusia ne Suomessa :-( Eli,se siitä ammattitaidosta...
- rapu
Kiitti tiedosta! Varovaisuus ehkä kannattaa.
- vivi
rapu kirjoitti:
Kiitti tiedosta! Varovaisuus ehkä kannattaa.
Olin tammikuussa Bangkokissa ja ostin äidilleni silmälasit. Koko oli sama kuin minulla ja linsseihin oli äidin kortti mukana. Tuli kaksiteho; ilman rajausta ja värillinen linssi. Koko hinnaksi tuli 117€. Lasit ovat juuri sellaiset, kuin pitikin. Kyllä siellä ammattilaisia on ja kannattaa käydä optikolla suomessa ja viedä se tuore resepti mukana.
- toinen rapu
vivi kirjoitti:
Olin tammikuussa Bangkokissa ja ostin äidilleni silmälasit. Koko oli sama kuin minulla ja linsseihin oli äidin kortti mukana. Tuli kaksiteho; ilman rajausta ja värillinen linssi. Koko hinnaksi tuli 117€. Lasit ovat juuri sellaiset, kuin pitikin. Kyllä siellä ammattilaisia on ja kannattaa käydä optikolla suomessa ja viedä se tuore resepti mukana.
Avainsana onkin se resepti, kannattaa olla mukana, niin ei tule ongelmia :-) Olipahan optikolla vaan pokkaa väitää, että minulla on vääränlaiset lasit. Teettämäni lasit olivat aurinkolasit ja lomalla ihmettelin, että kummasti tulee pää aina kipeäksi, kun käytän niitä. No, Suomessa optikko sanoi, että nämä linssit ovat vääränlaiset :-(
- iik!
Hei!
Suosittelisin miettimään tarkkaan haluaako riskeerata. Itse silmälasialalla olleena tiedän kertoa että varsinkin monitehojen (niin 2-tehojen rajattomien, kuin syväterävien päätelasienkin) mitoitus oikeaan kohtaan on todella tärkeää. Eri maiden välillä ei olla vieläkään löydetty yhteistä toimintatapaa ja käytäntöä, joten joka maan optikot käyttävät hieman eri toimintatapoja. Linssimateriaaleista puhumattakaan. Suomestakin saa vanhemmat perus muovilinssit jo suht.edulliseen hintaan.
Monissa ulkomailta ostetuissa kehyksissä tulee se ongelma jos kehys menee rikki, et saa varaosia mistään, jos taas linssi menee rikki, ei riitä että uusitaan toinen linssi vaan joudutaan uusimaan molemmat koska linssimateriaalista ei ole tietoa. Eri materiaaleilla on erilaiset jälkiheijasteet ja jos laitamme eri materiaalia olevat linssit voivat lasit tuntua todella epämukavilta ja olla eriväriset. Lukualue ei missään nimessä saa tulla kauas katselu kentän eteen ja voimakkuuden vaihtuma alue täytyy mitoittaa juuri pupillien kohtaan puhumattakaan monista muista "pikkuseikoista". Yksitehot uskaltaisin ehkä teettääkkin mutta en missään nimessä monitehoja.
Vivillä ja hänen äidillään on käynyt kyllä todella hyvä tuuri lasien onnistuessa. Missään nimessä mitoituksia ei saisi tehdä toisen ihmisen kasvojen mukaan. Silmäeräväli mitoitetaan millin tarkkuudella molemmin puolin, joten harvoin ihmisillä on niin samat mittasuhteet omaavat kasvot.
Ota viimeisimpien lasien kortti mukaan. Tai jos voimakkuutesi ovat muuttuneet käy ihmeessä jo suomessa näöntarkastuksessa niin optikko osaa antaa varmasti hyviä vinkkejä lasien suhteen ja osaa kertoa ongelmista mitä voi tulla vastaan.
Optikolta saat myös tietoa eri linssimateriaaleista ja niitten eroista.
Jos päätät lasit matkalta hankkia niin toivottavasti onnistuvat. En väitä ettetkö saisi sieltä hyvia laseja mutta kehotan miettimään tarkasti. Sekaan mahtuu varmasi jos jonkin moista optikkoalan yrittäjää.
Hyvää matkan odotusta :)!! - Pirjo
Itse olen hankkinut kahdet lasit Thaimaasta. 2004 Huha hinistä Time Opticista, maksoivat 199€. Lukualue ehkei ihan tarkimillaan, mutta käytin laseja kaksi vuotta ja toivovat ihan hyvin.
Tammikuun lipussa tänä vuonna ostin Koh Changilta kaksitehot, heistamaton linssi yms., nämä tuntuvat oikein hyviltä. Teetä lasit heti sinne mentyäsi, äläkä maksa laseja jolleivat unnut hyiltä. Lue ja katsele niillä tarpeeksi kauan.- optikko
tekstistä päätellen nykyiset lasisi eivät toimi kunnolla:)
- Pirjo
Niinpä täytyy myöntää, ainakin tekstistä päätellen. Olis ollut kait aiheellista tarkistaa teksti.
- huonosti nään
optikko kirjoitti:
tekstistä päätellen nykyiset lasisi eivät toimi kunnolla:)
Minulta leikattiin kaihi oikeasta silmästä teetätin siihen entisiin sankoihin linssin ja toiseenki vaihettiin kun eivät muuten samaa lasia ja siitä lähtien nään huonosti lääkäri oli ottanut jonkun sylinterin pois tästä ja sitten mielestävni tää linsii on sumea ja vaikee katsella esim rappuset ja sivuille ja keinuu kaikki kun on vielä tuo menierin tautikin olon tekee inhottavaks oikein suututtaa ja harmittaa kun löytäisin entisen linssin laittaisin sen kuulemma vois mennä taas lääkäriin ja pyytää sylinteriä ja taas perkele kuka nnäitä maksaa tää yks linssi makso jo 230euroo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411291- 609098
- 1375445
- 1443754
- 753680
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403338
- 602698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722420Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal142073