Rescue-koira Tallinnasta..

vaakner

Olen tässä viime kesästä asti suunnitellut koiran hakemista Virosta, siis rescue-koiraa. Keskusteluja olen mielenkiinnolla seurannut, ja paljon ottanut asioista selvää. Haluaisin kuitenkin muutamasta asioista kommentteja...
1) koiran tuominen Suomeen?? Laivalla, joo. Mutta miten KÄYTÄNNÖSSÄ tapahtuu? missä matkustetaan?
2) Auto? Asutaan keski-Suomessa, eli kannattaako auto jättää jonnekin päin Hesaa, vai ottaa auto Tallinnaan?
3) Tuodaanko koiria Suomeen muulta taholta, vai haetaanko aina itse? Koiraa käydään varmaan ainakin ennalta tapaamassa, jos joku muu sen tuo Suomen puolelle?

En kaipaile nyt mitään moralisointia enkä muitakaan vastaavia "neuvoja" vaan lähinnä käytännön vastauksia selkeisiin kysymyksiin, jotka mieltäni askarruttavat!
Hankinta ajankohtainen tässä kevään aikana! :)

13

2732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pomppukoira

koiraystävällinen laiva on ainakin eckeröline,sieltä saa ilmaisen hytin koiran kanssa matkustaessa.
      Jos auton jättää helsinkiin,tallinnassa taksit ottavat melkein aina nelijalkaisia matkustajia kyytiin,niin ei ainakaan tarvi panikoida löytääkö satamaan takaisin ajoissa..
      Koira täytyy hakea itse,ja se kannattaa,näkee sitä ympäristöä ja ymmärtää sitten paremmin sitä karvakorvaa.
      Minkä yhdistyksen kautta oot ottamassa?mulla on Pelastetaan koirat ry:n kautta kaksi aivan ihanaa sessua.oon myös ite ollu paljon tarhalla,ja koko ajan tahtoisin lähtä uudestaan..

• Nimetön

Hei.
      Tallinnasta voi noutaa rescue -koiran itse koiratarhalta. Suosittelen kuitenkin jonkin suomalaisen yhdistyksen käyttämistä, joka välittää kyseisiä koiria. -Itse yritin hakea ensimmäisen koirani itse, ja tuli vain mutkia matkaan sekä väärinymmärryksiä. Lopulta päädyin yhdistykseen. Yhdistys hoitaa paperityöt, rokotukset ym.
      Käy esim. www.pelastetaankoirat.com -sivuilla, siellä annetaan lisätietoja koiran noutamisesta. Koiria välittää myös esim. Rekku Rescue -niminen yhdistys, joka kuitenkin tuo itse koirat Suomeen ensiksi kotihoitoon.
      Muista, että koiran valinnassa kannattaa olla tarkka. -Rescuekoirissa on sekä helpompia että vaikeampia tapauksia. -Myös koiran mahdollinen heikko terveydentila kannattaa ottaa huomioon. -Eläinlääkärikustannukset ainakin omalla kohdallani yhdellä koiralla hipoivat sietorajaa.
      Olen silti kolmen rakkaan koiran omistaja. Koirat ovat olleet minulla nyt 2,5 vuotta.
      Hakiessani koirat kolmella eri reissulla ajoin autoni Helsingin satamaan ja sieltä matkustin yhdistyksen porukan kanssa Tallinnaan josta matkasimme kimppataksilla tarhalle. Paluumatka sujui myös kimppataksilla. Tullista pääsimme läpi ongelmitta näyttämällä paperit. Laivalla asuimme ns. putkahyteissä alakerrassa, (yhdistyksen hommaamissa). Kaikenkaikkiaan yhdistys kyllä neuvoo, miten toimitaan. Voit ottaa auton Tallinnaan, mutta joudut silloin hommaamaan esim. vakuutukset, jotka tulevat paljon kallimmaksi, kuin auton jättäminen päiväksi satamaan ja taksikyyti.
      Voit käydä yhdistyksen mukana tarhalla katsomassa itsellesi koiran, ja hakea sen sitten myöhemmin itse. Voit yrittää saada jonkun myös tuomaan itsellesi koiran joko satamaan tai kotiisi. Yhdistys toimii vapaaehtoisvoimin, eikä sillä ole mitään vakiintuneita palveluita. Ainoastaan koirien saaminen Suomen puolelle on hyvin organisoitu. Koira maksoi 2.5 vuotta sitten 75 euroa itse haettuna. Tuotuna se olisi maksanut enemmän. Yleensä yhdistys toivoo, että haet koiran itse heidän reissullaan. -Jo siksi, että yksi ihminen ei saa Virosta tuoda kuin 3 koiraa vuodessa. (2.5 vuotta vanha tieto.)
      Toivon, että löydät unelmiesi koiran ja samalla voit antaa kodin jollekin sitä kovasti kaipaavalle.

• viron sekarotuinen ;)

1) koiran tuominen Suomeen?? Laivalla, joo. Mutta miten KÄYTÄNNÖSSÄ tapahtuu? missä matkustetaan?

*Ekerönin laivalla itse olen useimmiten mennyt, tosin nopeilla aluksillakin pääsee ja yleensä ovatkin sitten kalliimpia mutta pääset nopeammin viroon ilman monen tunnin odottelua. Olen ottanut ilman hyttiä ja lähinnä se on sitä odottelua ja nukkumista ennen sataamaan pääsyä.

2) Auto? Asutaan keski-Suomessa, eli kannattaako auto jättää jonnekin päin Hesaa, vai ottaa auto Tallinnaan?

*Tän voit tehdä ihan mielesi mukaan, itse asun 50km länsisatamasta (mistä eckerön lähtee) ja olen silti aina mennyt itse autolla eli noin. 10 kertaa ja kokemuksien mukaan kyllä otan vastaisuudessakin. Jos menet autolla, muista tilata vakuutusyhtiöltä green cart jos sattuu jotain. Voit myös jättää sataman parkkiin auton jos haluat.

3) Tuodaanko koiria Suomeen muulta taholta, vai haetaanko aina itse? Koiraa käydään varmaan ainakin ennalta tapaamassa, jos joku muu sen tuo Suomen puolelle?

*Toivottavaa ja yleinen käytäntö olisi hakea koira itse ja tähän myös pyritään, jos koira on TEHOLTA saattaa se olla suomessa kotihoidossa koska tehon tarhalla lopetetaan tietyn määräajan umpeen mennessä koirat. Kotihoidossa olevat koirat löydät yhdistyksien sivuilta joissa on maininta erikseen jos koira on jo suomessa. Silloin käydään tietenkin eka tutustumassa ja keskustelemassa kotihoidon ihmisten kanssa jotka ovat saaneet jonkinlaisen kuvan koiran käyttäytymisestä ja luonteesta ja tavoista.
      Kannattaa rekisteröityä pelastetaankoirat ry sivujen keskustelu kanavalla http://www.pelastetaankoirat.com/keskustelu.htm
      Sieltä saat lisätietoja ja aina voi myös soittaa yhdistyksien jäsenille jotka varmasti auttavat näissä asioissa.

• vaakner

Juuri tällaisia tietoja kaipasinkin :)
        Olen rekisteröitynyt, ja käynyt lueskelemassa paljon keskusteluja.. Pitäis vain koittaa ajatella nyt järjellä enemmän kuin tunteella, mutta minkäs mahdat, jos rakastuu...
        Katsellaan nyt! Kammottaa nuo lopetus-uhat :,((

• neuvoja
        vaakner kirjoitti:

Juuri tällaisia tietoja kaipasinkin :)
        Olen rekisteröitynyt, ja käynyt lueskelemassa paljon keskusteluja.. Pitäis vain koittaa ajatella nyt järjellä enemmän kuin tunteella, mutta minkäs mahdat, jos rakastuu...
        Katsellaan nyt! Kammottaa nuo lopetus-uhat :,((

Laitan vielä omat kokemukseni jos näistä on apuja niille jotka harkitsevat koiran hankkimista Virosta.

Eckerö Linelta saa koirahytin tai eläinhytin jossa voi koiran kanssa olla rauhassa ilman että tarvitsee stressata muista matkustajista, eivätkä he vaadi kuonokopan käyttöä tai koiran jättämistä autoon yksin autoon autokannelle kuten joissakin muissa laivayhtiöissä on tapana.

Suosittelen myös koiran hankkimista yhdistysten kautta (virolaisten tai suomalaisten) koska he ovat ehtineet tutustua koiraan tarhalla paremmin ja tietävät kertoa omat mielipiteensä koirasta ja sen sopivuudesta uuteen kotíinsa. Itse kyllä haluan käydä tutustumassa koiraan jota olen hankkimassa tarhalla, koira kun on perheenjäsen kuitenkin useamman vuoden ja haluan että meillä kemiat käy yhteen hyvin. Rescuekoirien kun toivoisi päätyvän pysyvään kotiinsa joka sitoutuu yrittämään parhaansa mahdollisten ongelmien kanssa, edellistä kodista hylätyn koiran luottamuksen saavuttaminen voi viedä aikaa. Koiran hakeminen on mielestäni myös suositeltavaa, koira kun leimautuu paremmin uuteen omistajaansa silloin. Koiran koko on yhdistysten nettisivuilla arvio, omasta mielestäni useimmiten voi niihin lisätä 10 cm lisää (ainakin mitä itse olen nähnyt koiria tarhalla ja lukenut niiden kuvauksia nettisivuilta).

• laivalla

Laivalla koiran kanssa matkustaminen Tallinnaan on melko helppoa. Hitaalla voi koiran pitää koko ajan mukana tai hytissä, nopealla koiraa ei voi ottaa sisälle, vaan sen on oltava autossa tai häkissä autokannella (lämmin). matka kestää n. puolitoistatuntia nopeilla joten ei ole ylivoimaista sekään.
      Ottaisin itse auton nopeisiin laivoihin, silloin koira voi olla siellä ja matka kuitenkaan ei kestä liian kauan koiralle yksinään.
      Jos menet hitaalla, niin pärjäät ihan hyvin ilman autoa kun laivalta saa hytin. varsinkin pentukoiran kanssa paras vaihtoehto.

Minä olen hakenut koirat Tallinnasta niin, että ne on tuotu keskustaan tai suoraan satamaan. Keskustasta kävelymatka satamaan on lyhyt, eli ilman autoa pärjää.

Viimeksi oltiin lähdössä nopealla, mutta sääolot tekivät niiden liikkumisen mahdottomaksi joten vaihdoimme hitaaseen. Hyttiä ei löytynyt vielä menomatkalle, mutta paluuseen sen saimme ja se olikin tärkeintä.

Vielä yksi linkki koiraa miettivälle:
      www.pets.ee

• tauteja

saattavat olla sairaita

• tauteja?

Rabiestahan ei ole käsittääkseni ollut yhdessäkään Virosta tuoduissa koirissa, siksi niitä saa edelleen maahantuoda. Ja muita tautejahan voi olla niin kotikoirissa kuin löytökoirissa, sekä suomalaisissa että virolaisissa..

• Minna

Itse olen huomenna menossa omaa koiraani hakemaan Tallinnasta.
      Asun pk-seudulla ja mua ja koirua tullaan illalla hakemaan satamasta, mutta varmaan sinun kannattaa jättää auto sataman parkkiin tai sitten ottaa Tallinnaan mukaan, up to you :)!
      Me ollaan Tallinnasta jatkamassa taksilla hakemaan koiraa, hinta edestakaisin on n. 700KR!
      Eckeröline on koiraystävällisin laivayhtiö, lauantaimatka maksaa minulta edestakaisin 27€ ja koiralta Tallinnasta Suomeen 8€, infopisteestä voi laivassa hakea lemmikkihytin (ei kuulemma tosiaan mitään luksusta). Erillisestä maksusta (n.20€) saa myös varattua erillisen hytin, jossa koiran voi kuljettaa.
      Tässä vielä vastauksia kysymyksiisi:
      Laivalla, niinkun sanoinkin :) Koira pitää itse käydä hakemassa tarhalta, se on valmiiksi madotettu, saanut rabies-rokotteen, kolmoisrokotteen, mikrosirun ja ulkoloishäädön.
      Matkustaa voi laivan käytävällä (en suosittele), erillisessä lemmikkihytissä tai sitten varata hytin (maksullinen).

Miten tykkää, itse varmaan jättäisin auton sataman parkkiin (Länsiterminaalista, Ruoholahdesta, lähtee nuo Eckerölinen laivat). Auton voi toki ottaa mukaan ja itse ajaa tarhalle koiraa hakemaan.

Käsittääkseni koira pitää itse hakea. Koiraa voi käydä tapaamassa etukäteenkin, mutta itse en ole koiraani nähnyt vielä. Huomenna on siis jännä päivä tiedossa :)

Mulle voit vaakner mailata lisääkin kysymyksiä, vastailen parhaani mukaan. Osoitteesta http://www.pelastetaankoira.com löytyy myös paljon tietoa ja tuon yhdistyksen henkilöitten yhteystiedot ja soittoajat, heiltäkin voi kysellä :)!

• olla hölmö

Oon vähän pihalla tästä rescue hommasta mutta siis mitä ne koirat maksaa vai maksaako ollenkaan? =)

• belggarit

Maksaa ne, en tiedä hintoja, mutta olen kuullut.

• EiraK

Hei!
      Itselläni on koiranpentu,joka tuli Viipurista Viipurin koirat Ry:n kautta (ent. Sobatska). En tiedä auttavatko omat kokemukseni sinua,kun kyse on kuitenkin eri yhdistyksestä,mutta oma pentuni tuli laivalla, ja suomen tullissa koira tarkastettiin ja ennen sen suomeen tuloa sille oli annettu pakollinen heisimatorokote, joka vaaditaan suomeen tulevilta koirilta. Tullista eräs yhdistyksen jäsen haki pennun itselleen ja me kävimme siten seuraavana päivänä hakemassa vauvamme tämän naisen luota.
      Me emme voineet käydä tapaamassa pentuamme etukäteen,saimme vain yhden kuvan ja tietysti niiden henkilöiden tiedot pennusta, jotka koiratarhoilla viipurissa kävivät.
      Mutta onnea koiranhankinnalle,toivottavasti sopiva koira löytyy:)

• MinäMinä

Eiköhän ole järkevintä ottaa suoraan yhteyttä ao. järjestöön!

www.pelastetaankoirat.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe