Ihmeellinen patti kädessä, mikä tämä on!?

Häiskä88

Hei kaikki, minulle on ilmestynyt viime aikoina oikean käden 'syrjäpuolelle' (eli tänne puolelle missä on sormissa kynnet :P) tähän ranteen kohdalle vasemmalle puolelle tämmönen ihmeellinen patti joka näkyy erittäin selvästi varsinkin kämmentä koukistaessa. Siihen ei juurikaan tunnu kipua muutoin kuin pitkien tietokonesessioiden jälkeen ja nyrkkeilysäkkiäkään en enää pysty hakkaamaan tämän vuoksi. Patti on ollut jo muutaman viikon ajan tuossa ja ajattelin maanantaina käydä kouluterveydenhoitajalla kysymässä asiasta. Mutta sitä ennen te voisitte valaista minua mikä ihme tämä on? Ei kai sentään syöpäkasvain tai mikään muu sellainen. :/

25

47127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12123321

ganglio?

• Kyseessä

on luultavasti vain rasitusvamma, ranteeseesi on tullut ns.rasvapatti. Ei lääkärikään sille mitään tee,jos ei ole kovin iso.Isot joskus puhdistetaan pois (rasva kai imetään ulos).

Jos patti joustaa sitä painettaessa,eikä ole kipeä,vaan rasituksen jälkeen kipeyttää kätesi,kyseessä on vain rasitus,jota ei arvitse hoitaa.Tiedät itse kuinka paljon voit kättäsi rasittaa. Lepo tekee tietenkin hyvää.

• Häiskä88

Kiitos vastauksista todella paljon! :)

• MrtkN

Aivan samallainen kädessä nytten itellä, oon hakannut nyrkkeilysäkkiä monena päivänä niin lyömäkäteen tullut

• vm71

Miehelläni oli äskettäin myöskin ihme patti kädessä joka sitten poistettiin lääkärissä ihan neulalla. jotain nestettä sieltä tuli. Saattaa ilmetä uudestaan mutta ei ole vaarallista. Ihan rasituksesta kuulemma.
      Joten käy vaan poistattamassa jos häiritsee.

• Milla

kyseessä on hyytelörakkula (ganglio) se voidaan tyhjentää neulalla lääkärin vastaanotolla. Ei mikään kivuton toimenpide...
      Minulta ganglio leikattiin vuosi sitten, kun patti tyhjennysten jälkeen (4 kertaa) aina kasvoi takaisin. Nyt ei ole enää uusinut.
      Lääkärille vaan!

• justuska

Oisko ganglio? Ei vaarallinen, eikä vakava. Tulee nivelien kohdallle, se patti on sitä nestettä. Näytä lääkärille, se voidaan tyhjentää tai poistaa. Minulta on imetty tyhjäksi. Ei käynyt kipeesti-vain pieni neulanpisto ja imu pois. Aikaa meni minuutti, pari. Joten no hätä!

• mikä vaan

ganglio kuulostaa tuollaiselta, mutta mene hyvä häiskä näyttämään sitä lääkärille, älä liiaksi luota nettitohtoreiden arvailuihin

• leikelty

Niin, todennäköisesti se on ganglio, joka oli myös avovaimollani. Vaan voihan se olla carpal boss, niin kuin minulla oli. Jos se on kova, häviämätön luinen patti nivelen päällä, niin se on carpal boss, johon tosin siihenkin voi liittyä ganglio.

Minulta se carpall boss leikattiin. Enkä suosittele sitä ellei oireita ole merkittävästi. Mutta asiantunteva lääkäri (käsikirurgi) tietää kyllä sen jutun. Käsikirurgia-nimeä kantavasta kirjasta oli myös ainaskin minulle apua.

• mige4

Uskoisin että se on ganglio, eli hyytelörakkula, hyvälaatuinen kasvain. Älä ny säikähä tosta "kasvain" sanasta. Itellä ollu ganglio 5 kuukautta, akupunktiolla kävin kerran hoitamassa, mutta uusiutu. Ganglio tulee pitkäaikaisesta rasituksesta, eli sulla sama mikä mullaki, koneella olo ja säkin hakkaus, siitä se varmaa mullekki tuli :) No hätä :p

• Ruutis

Itsellä on ollut ganglio vasemmassa ranteessa jo 7 Vuotta.. kerran on tyhjennetty neulalla ja uusiutu aika nopiasti. Kannattaa vain levuttaa kättä kyllä se siitä lähtee

• ...Lotta...

Hei vain. Minullakin on sellainen patti vasemman ranteen yläpuolella. Se on ganglio! Kannattaa kirjoittaa googleen ganglio! Saat siitä jonkun verran tietoa! Ihan tässä sanon, että olen 12-vuotias ja tämä ganglio on ilmestynyt minulle kun olin 9-10-vuotias. Niin äitini on sanonut, että nivelissä saattaa olla jotain vikaa...

• Saunakauhauhalla pat

Minulla oli patti ranteessa peukalon puolella. Näytin äidille ja hän käski lyödä sitä oikein kovaa jollain esineellä, löin sitä pattia lujasti puisella saunakauhalla pari kertaa niin, että kipeää kävi, ja kas, patti hävisi! Eli nestettä oli kertynyt siihen ja patiksi hyytynyt ja lyömällä se levisi muihin kudoksiin ja lähti liikenteeseen. Patista on aikaa jo monta vuotta ja uusinut se ei ole! Veikkaan, että neulalla operoidut, saati leikatut vaivaavat uudestaan herkemmin. Eli opetus; kyllä vanha kansa keinot tietää!

• vanhakansa

on niitä isompiakin operaatioita tehty saunakauhalla vallankin puisellla vaan silloin lyötiin päähän!

• ei lääkäri

jos ei ole tullut onnettomuudessa uskoisin että on niin kutsuttu geelipatti jännetupissa joka voidaan poistaa joko leikkauksella tai sitten ihan neulalla imemällä

• huolestunut poikka

Moi! minulla on kädessä kämmen puolella 2 pattia jotka eivät ole kipeitä paitsi jos niitä painaa. toinen on n. 10cm kyynerpäästä alas päin ja toinen noin 5cm päässä toisesta. myös kaulassa ja nivusissa jotain patteja. mitä nämä voisi olla.
      ja olen juuri murrosiässä? liittyykö siihen?

• Tietävä Tindel

Minulla samanlainen, tiedoksesi vain että jos siinä on yhtään kipua etkä sitä pysty kunnolla liikuttamaan on siinä lihaksen sisäinen verisuonikasvain. Minulla on sellianen ja sitä hoidettiin Skleroterapialla.

• vfdvd

aattelin poistaa ite injektioneulalla.

• Kaupansetä

Mulla tuli eilen töissä tollanen, 8mm halkasijalta, patti ranteen niveleen. Oon kaupassa töissä ja pääasiassa puran kuormia ja hyllytän ja hinnottelen tavaraa. On siinä käden nivelet välillä kovilla. Ei tuo mistään kipeä ole eli ei vissiin vaarallinen. Jos se nyt tuosta kasvaa tai alkaa kipuileen niin käyn tohtorilla mennee duunivakuutukseen varmastikki. En sitä kyllä millään puukauhalla ala hakkaamaan saattaa vaan mennä huonommaksi.

• TahaElshareef

Minulla on nyt sama patti vasemmalla kädellä ja työterveyslääkäri sanoi, että se on ganglio ja yritti neulalla ihmettä, muttei tullut muuta kuin verta. Nyt se on kipeä ja mun täytyy käydä omassa lääkärissä kun työterveyslääkärit on siellä vain sairauslomia varten :(

• Emppi-

Itselleni tuli liikunnan seurauksena ranteeseen patti. Parisen viikkoa annoin sen olla ilman rasitusta, ja söin luontaistuotteita, jotka auttavat tulehdukseen. Patti katosi eikä olet tullut takaisin. Tosin vaihdoin myös harjoitteen tekotapaa.

• Sattuu

Minulla on ollut ganglio liian monta vuotta ranteessa.. jos rasitat sitä niin että siitä tulee iso niin kannattaa varoa ettet kaadu esim: pyörällä..mopolla . Ranne edellä

• Pidä_breikki

Kämmeneesi on kehittynyt känsä hurjasta runkkamisesta johtuen.

• hyö

Sama juttu minulla. Patti tuli, kun aloitin joogan.... ilmeisesti rasituksesta. Se on vas. käden ranteessa. Ei ole yhtään kipeä eikä arista.Meen kuitenkin näyttämään sitä lääkärille ensi viikolla.

• Joona07

Mulla on oikeassa kädessä. Pitäisi varmaan mennä näyttämään lääkärille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3478
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1496
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1249
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1212
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      978
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      961
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      933
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      832
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      88
      770
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      745
    Aihe