En harrasta kelkkailua, joten asia ei kosketa minua henkilökohtaisesti. Mielestäni taimikoiden ulkopuolella tapahtuva kelkkailu ei aiheuta metsänomistajalle mitään todellista haittaa, mikäli muissa asioissa pysytään ns. jokamiehenoikeuksien sallimissa rajoissa.
( Tulentekoon on oltava lupa, puustoa ei saa vahingoittaa jne.)
Nykyisin teollisuuden puunkorjuu pyörii ympäri vuoden. Syksyn märillä keleilläkin joudutaan liikkumaan maastossa raskaalla kalustolla ja usein myös vieraiden metsäpalstojen läpi ( luvan kanssa luonnollisesti). Puunkorjuussa syntyviin vaurioihin verrattuna kelkkojen maastoon jättämät jäljet ovat merkityksettömiä.
Piileekö tässä kelkka-asiassa se perisuomalainen synti, kateus siitä kun toisilla on hauskaa ja ovat raaskineet ostaa kohtalaisen arvokkaan härvelin?
Mitä haittaa kelkkailusta?
22
1822
Vastaukset
- keskustelijax
Meluhaitat ainakin itseäni häiritsee eniten. En yksinkertaisesti viitsi kuunnella tippaakaan tyhjänpäiväistä ja tarpeetonta meteliä. Harrastuspohjainen moottorikelkkailu on moottoriurheilua jonka tulisi tapahtua ainoastaan suljetulla moottoriurheiluradalla. Tarpeettomat meluhaitat ovat vakava ongelma myös metsän eläinten kannalta.
Metsänkorjuu on työtä, josta metsänomistaja ja moni muu saa elantonsa. Se ei ole millään muotoa verrattavissa turhanpäiväiseen rälläämiseen. On naivi ajatus edes verrata näitä asioita keskenään.
Kateudesta ei ole kyse, eikä rahasta ole pulaa. Olen itsekin harrastanut moottoriurheilua ja luultavasti tulen sitä joskus vielä harrastamaankin.- 901
Toisin kuin väität, kelkkailu ei ole moottoriurheilua, vaan se on yksi harrastus muiden joukossa. Samoin perustein voisi väittää mökkeilyn yhteydessä tapahtuvaa (moottori)veneilyä moottoriurheiluksi.
Se, kuinka kukin meistä kokee melun riippuu varmaan monista seikoista. Täällä maaseudun rauhassa asuvana tulee mieleen ihmiset, jotka joutuvat elämään suurkaupunkien melussa. ( varmaan pahempaa, kuin satunnainen kelkan ääni)
On totta, että kelkkailu haittaa jonkin verran eläimiä. Kelkkailun ajankohta pesimäajan ulkopuolella ei ole kuitenkaan kriittinen. Ja muutoinkin, jos harrastusten vaikutuksista eläimistöön puhutaan, niin ensin pitäisi lopettaa romahtaneiden kanalintukantojen verotus metsästämällä. Seuraavaksi pitäisi miettiä nykyisen sorsastuksen inhimillisyyttä, kun haulikolla ammutaan parveen, kitumaan jääviä haavakoita syntyy aina ( erään tutkimuksen mukaan 30% kuolleista)
Itse olen innokas luonnossa liikkuja ( jalkaisin suksilla), entinen metsästäjä,metsätalousinsinööri ja olen metsissä liikuessani usein tavannut mukavia, fiksuja kelkkailijoita, jotka suhtautuvat harrastuksensa haittoihin hyvin vastuullisesti. PS. noita jäätyneitä kelkkareittejä on usein meikäläisen, työasioissa liikkuessanikin helppo kävellä - keskustelijax
901 kirjoitti:
Toisin kuin väität, kelkkailu ei ole moottoriurheilua, vaan se on yksi harrastus muiden joukossa. Samoin perustein voisi väittää mökkeilyn yhteydessä tapahtuvaa (moottori)veneilyä moottoriurheiluksi.
Se, kuinka kukin meistä kokee melun riippuu varmaan monista seikoista. Täällä maaseudun rauhassa asuvana tulee mieleen ihmiset, jotka joutuvat elämään suurkaupunkien melussa. ( varmaan pahempaa, kuin satunnainen kelkan ääni)
On totta, että kelkkailu haittaa jonkin verran eläimiä. Kelkkailun ajankohta pesimäajan ulkopuolella ei ole kuitenkaan kriittinen. Ja muutoinkin, jos harrastusten vaikutuksista eläimistöön puhutaan, niin ensin pitäisi lopettaa romahtaneiden kanalintukantojen verotus metsästämällä. Seuraavaksi pitäisi miettiä nykyisen sorsastuksen inhimillisyyttä, kun haulikolla ammutaan parveen, kitumaan jääviä haavakoita syntyy aina ( erään tutkimuksen mukaan 30% kuolleista)
Itse olen innokas luonnossa liikkuja ( jalkaisin suksilla), entinen metsästäjä,metsätalousinsinööri ja olen metsissä liikuessani usein tavannut mukavia, fiksuja kelkkailijoita, jotka suhtautuvat harrastuksensa haittoihin hyvin vastuullisesti. PS. noita jäätyneitä kelkkareittejä on usein meikäläisen, työasioissa liikkuessanikin helppo kävelläKelkkailu on moottoriurheilua, siinä missä vesihiihto ja vesiskoottereilla ajaminenkin. Normaalia moottoriveneillä vesillä tapahtuvaa liikennöintiä en pidä urheiluna, kuten en pidä esim. skootterin käyttöä kulkuneuvona.
Melun kokeminen on toki subjektiivista. Moottorikelkkojen melua pidetään kuitenkin erityisen merkittävänä haittana sekä ihmisille, että eläimille. Mm. Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan 77% metsää virkistysalueen käyttävistä hiihtäjistä koki kelkkojen melun haitallisena. Eläimillä sen on todettu mm. lisäävän stressihormoonien pitoisuuksia veressä. Osoitus kelkkailun aiheuttaman meluhaitan merkittävyydestä on myös ympäristöministeriön tekemä esiselvitys.
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=19958&lan=FI
Nykytiedon mukaan melulla yleensä on kasvava negatiivinen vaikutus ihmisen hyvinvointiin. Se on todettu mm. vaikuttavan voimakkaasti stressiä ja ahdistusta lisäävänä tekijänä. Mainitsit suurkaupungissa elävät ihmiset. Itse elän kaupungissa ja pidän ensiarvoisen tärkeänä sitä, että minulla on mahdollisuus mennä metsän keskelle rauhoittumaan.
Harrastuksiin liittyy näkökulmasta riippuen aina epäkohtia, joista itsekin esitit näkemyksiäsi. Pidän kuitenkin hiukan typeränä ajatusta siitä, että jos joku hölmöys sallitaan, on muutkin hölmöydet sallittava.
Selvähän se että kelkkailijoista fiksuja tyyppejä löytyy ihan siinä missä muistakin harrastuksista. En minä kelkkailijoita ihmisinä tuomitse. - Lars Leevi........
keskustelijax kirjoitti:
Kelkkailu on moottoriurheilua, siinä missä vesihiihto ja vesiskoottereilla ajaminenkin. Normaalia moottoriveneillä vesillä tapahtuvaa liikennöintiä en pidä urheiluna, kuten en pidä esim. skootterin käyttöä kulkuneuvona.
Melun kokeminen on toki subjektiivista. Moottorikelkkojen melua pidetään kuitenkin erityisen merkittävänä haittana sekä ihmisille, että eläimille. Mm. Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan 77% metsää virkistysalueen käyttävistä hiihtäjistä koki kelkkojen melun haitallisena. Eläimillä sen on todettu mm. lisäävän stressihormoonien pitoisuuksia veressä. Osoitus kelkkailun aiheuttaman meluhaitan merkittävyydestä on myös ympäristöministeriön tekemä esiselvitys.
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=19958&lan=FI
Nykytiedon mukaan melulla yleensä on kasvava negatiivinen vaikutus ihmisen hyvinvointiin. Se on todettu mm. vaikuttavan voimakkaasti stressiä ja ahdistusta lisäävänä tekijänä. Mainitsit suurkaupungissa elävät ihmiset. Itse elän kaupungissa ja pidän ensiarvoisen tärkeänä sitä, että minulla on mahdollisuus mennä metsän keskelle rauhoittumaan.
Harrastuksiin liittyy näkökulmasta riippuen aina epäkohtia, joista itsekin esitit näkemyksiäsi. Pidän kuitenkin hiukan typeränä ajatusta siitä, että jos joku hölmöys sallitaan, on muutkin hölmöydet sallittava.
Selvähän se että kelkkailijoista fiksuja tyyppejä löytyy ihan siinä missä muistakin harrastuksista. En minä kelkkailijoita ihmisinä tuomitse.Siis vesiskootteri on moottoriurheilua, mutta moottoriveneily ei, silloinkaan kun kyseessä on tehokas pikavene?
Täällä Pohjanmaan rauhassa kelkkojen melulla ei ole merkitystä, mutta uskon toki, että jossain etelässä kelkkojen melu voi olla todellinen haitta.
Kuitenkin esim. moottoriveneet ovat luonnolle paljon kelkkoja suurempi haitta, veneet tuhoavat laajoilla alueille vesilintujen pesinnän ja ovat uhkana monien uhanalaisten lajien kantojen voimistumiselle. Samoja vaikutuksia ei ole kelkkailulla.
Se, miksi varsinaisesti puutuin keskusteluun, joka ei minua henkilökohtaisesti kosketa, johtuu seuraavasta syystä: Luin kymmenet kelkkailua vastustavat, näennäisin metsätaloudellisin ja eläinsuojelullisin perustein laaditut kirjoitukset. Koin ne valheelliseksi ja näin niiden motiivina kateuden, ahdasmielisyyden ja "ilontappamismenttaliteetin".
Itse yritän elää ja antaa toistenkin elää, enkä rähjää olemattomista - sun metsään
Lars Leevi........ kirjoitti:
Siis vesiskootteri on moottoriurheilua, mutta moottoriveneily ei, silloinkaan kun kyseessä on tehokas pikavene?
Täällä Pohjanmaan rauhassa kelkkojen melulla ei ole merkitystä, mutta uskon toki, että jossain etelässä kelkkojen melu voi olla todellinen haitta.
Kuitenkin esim. moottoriveneet ovat luonnolle paljon kelkkoja suurempi haitta, veneet tuhoavat laajoilla alueille vesilintujen pesinnän ja ovat uhkana monien uhanalaisten lajien kantojen voimistumiselle. Samoja vaikutuksia ei ole kelkkailulla.
Se, miksi varsinaisesti puutuin keskusteluun, joka ei minua henkilökohtaisesti kosketa, johtuu seuraavasta syystä: Luin kymmenet kelkkailua vastustavat, näennäisin metsätaloudellisin ja eläinsuojelullisin perustein laaditut kirjoitukset. Koin ne valheelliseksi ja näin niiden motiivina kateuden, ahdasmielisyyden ja "ilontappamismenttaliteetin".
Itse yritän elää ja antaa toistenkin elää, enkä rähjää olemattomistapolkemaan talvella taimien latvat? Kesällä sytytän metsäpalon! Siinä sulle iloa, kun palaneita puita myyt.
- keskustelijax
Lars Leevi........ kirjoitti:
Siis vesiskootteri on moottoriurheilua, mutta moottoriveneily ei, silloinkaan kun kyseessä on tehokas pikavene?
Itse yritän elää ja antaa toistenkin elää, enkä rähjää olemattomistaSilloin kun moottoriveneitä käytetään kulkuneuvona liikkumiseen paikasta toiseen, en pidä sitä moottoriurheiluna. Muutenhan kaikki moottorien avulla tapahtuva liikkuminen olisi urheilua. Koen esim. veneellä tapahtuvan vierailun naapurin mökille eri tavalla kuin viritettyä kilpakelkkaa ulvottamalla metsätaipaleiden läpi tapahtuvaa kilvanajoa.
Pikaveneistä piti jo aiemmassa viestissä mainitakin. Silloin kun kysymyksessä on tarpeeton rällästäminen tehokkailla veneillä vailla päämäärää, voidaan moottoriveneilyäkin pitää moottoriurheiluna.
Lintujen ystävänä tiedän moottoriveneiden aiheuttamat haitat lintujen pesinnälle. Se on todellinen ja vakava haitta. Siihen ollaan myös puututtu mm. nopeusrajoituksin, joka ei sinällään riitä poistamaan ongelmaa, koska valvontaa ei pystytä suorittamaan. Se on kuitenkin oma erillinen ongelmansa eikä liity suoranaisesti kelkkailuun.
En oikein vieläkään usko tuohon kateusasiaan tai ilontappamiseen. Kyllä kyseessä on aito huoli omasta omaisuudesta ja ympäristöstä. En myöskään ymmärrä vertausta olemattomaan. Jo viranomaisten, kuten ympäristöministeriön kannasta ja toiminnasta voi havaita asian merkityksellisyyden ja vakavuuden. Puhumattakaan niistä metsää virkistyskäyttöön hyödyntävistä ihmisjoukoista, jotka kokevat asian epäkohtana.
- Puunkorjuu
Kelkkauralla, joka on yleensä on alunperin talvitiepohja metsässä, metsätie tai muu ura, jota käytetään metsätöihin talvella ja kesällä, talvella ei saisi ajaa traktorilla puita. Traktori (metsäkone) jättää uran lumeen, jossa on vaikea sitten kelkalla ajaa. Ja arvatkaapaas kenen etu asetetaan ensimmäiselle sijalle uran talvikäytössä. Kyllä se moottorikelkkailija eli vapaa-ajan harrastus on ykkönen. Maanomistaja jää toiseksi ja ajo kielletään tai asetetaan ehtoja, koska "ura on lunastettu ja siitä maksettu". En ainakaan minä vapaaehtoisesti suostu näihin uriin ihan justiisa ylläkuvatun haitan takia jos kohdalle reitti sattuu. Talvella ajetaan paljon puita metsästä. Ne urat, joita pitkin kelkat ajelee, ne on usein maanomistaja omalla kustannuksellaan justiisa metsänhoitoa varten tehnyt. Korvaus reiteistä on nimellinen ja veronalaista. Voi kunpa joku puolustaisi näissä asioissa pientä maanomistajaa.
- 901
Jos tiettyjen ajourien, talviteiden ym. vuokraaminen kelkkareiteiksi rajoittaa metsänomistajan metsätalouden harjoittamista, kannattaa vuokrasopimukseen vaatia esim. seuraava ehto: Maanomistajalla on oikeus käyttää sopimuksessa mainittua reittiä tarpeelliseksi katsomiinsa metsätalouden kuljetuksiin.
Mikäli vuokraaja ei hyväksy ehtoa kannatta vuokrasopimus jättää tekemättä - Puunkorjuu
901 kirjoitti:
Jos tiettyjen ajourien, talviteiden ym. vuokraaminen kelkkareiteiksi rajoittaa metsänomistajan metsätalouden harjoittamista, kannattaa vuokrasopimukseen vaatia esim. seuraava ehto: Maanomistajalla on oikeus käyttää sopimuksessa mainittua reittiä tarpeelliseksi katsomiinsa metsätalouden kuljetuksiin.
Mikäli vuokraaja ei hyväksy ehtoa kannatta vuokrasopimus jättää tekemättäJotenkin kelkkareiteiksi aiottujen tai maanomistajalta lunastettujen metsäurien käyttö puunkorjuuseen pitää saada kyllä ensimmäiselle sijalle ainakin minulla. Itse ajelen metsästä myyntipuuta joka talvi. Kiellot ja rajoitukset olisivat kohtalokaita ja lisäisivät kustannuksiani. Siellä on uraa pitkin ja poikin. Olen itse ajanut kelkoilla sen verran, että on niissä traktorin urissa kyllä vaikea ajaa, ei ole se herkkua, ei ole.
- Tähtääjä
Tai niin päin, että metsäautotiellä ajetaan kelkoilla ja poljetaan lumi keskellä tietä niin korkeaksi polanteeksi, että tavallisella autolla ei pysty ajamaan metsätöihin ja muuhun toimeen. Ei sen niinkään saisi olla, että kelkoilla tehdäät sellaiset jäljet, että muilla ajoneuvoilla ei enää pysty kulkemaan. Eräällä metsäautotiellä tapahtui takavuosina näin. En tiedä oliko siitä jokin sopimus tehty.
Muuten olen sitä mieltä, että taimikkojen ja teiden ulkopuolella, kaukana asutuksesta ja muusta virkistyskäytöstä kelkkailusta ei ole ihmisille oikeastaan mitään haittaa. Eiköhän ne eläimet noihinkin ääniin totu kuten ovat tottuneet lentokoneisiin, autoihin ja muuhun.
Äänenvaimenuksen parantaminen varmaan kyllä lisäisi sekä kelkkailijoiden itsensä, että muidenkin viihtyvyyttä. Samaten siirtyminen 2-tahtikelkoista 4-tahtisiin.
Itse olen joinakin talvina kelkkaillut, mutta mielummin etenen hiihtäen. - Puunkorjuu
Tähtääjä kirjoitti:
Tai niin päin, että metsäautotiellä ajetaan kelkoilla ja poljetaan lumi keskellä tietä niin korkeaksi polanteeksi, että tavallisella autolla ei pysty ajamaan metsätöihin ja muuhun toimeen. Ei sen niinkään saisi olla, että kelkoilla tehdäät sellaiset jäljet, että muilla ajoneuvoilla ei enää pysty kulkemaan. Eräällä metsäautotiellä tapahtui takavuosina näin. En tiedä oliko siitä jokin sopimus tehty.
Muuten olen sitä mieltä, että taimikkojen ja teiden ulkopuolella, kaukana asutuksesta ja muusta virkistyskäytöstä kelkkailusta ei ole ihmisille oikeastaan mitään haittaa. Eiköhän ne eläimet noihinkin ääniin totu kuten ovat tottuneet lentokoneisiin, autoihin ja muuhun.
Äänenvaimenuksen parantaminen varmaan kyllä lisäisi sekä kelkkailijoiden itsensä, että muidenkin viihtyvyyttä. Samaten siirtyminen 2-tahtikelkoista 4-tahtisiin.
Itse olen joinakin talvina kelkkaillut, mutta mielummin etenen hiihtäen.Jos kelkoilla on ajettu metsätietä tai uraa , niin onpa siinä vaikea ajaa traktorilla. Toinen pyörä kulkee kovalla polanteella ja toinen löysässä lumessa. On tosi vino päivä ja ojaan meinaa mennä vaikka miten rattia kääntää. Ja puun pitäisi kulkea. Jos kelkkauriksi kelpaisi kapeat urat noin 1,5-2 m, eikä sellaiset 4-5 m:n jättiläiset, niin asia olisi helpompi järjestää. Senkun pujottelisi isommassa metsässä merkittyä kapeaa reittiä. Lumen aikaan siitä ei olisi hirveästi haittoja. Mutta taitaa ympäristökeskusten väellä olla järjen köyhyyttä, kun ne suunnittlee niitä reittejä vain valmiille toisten jo kustantamille pohjille. Ottaisivat edes yhteyttä suunnitteluvaiheessa maanomistajaan.
- ysinollaykkönen
lukenut noita juttuja millä asenteella nuo työttömät on tulossa kelkkailemaan "jokamiehen oikeudellaan " metsiin..
Työttömiä niiden täytyy olla kun joutavat arkena keskellä päivää ajamaan..eli Kela maksaa...
Puunkorjuu on työtekoa ja sekin on metsänomistajalta tyhmää laskea koneet kelirikkoaikaan sellaiselle kohteelle jossa tulee vaurioita...- 901
Kuten mainitsin, en kelkkaile itse. Metsätalouden ammattilaisena näkemykseni mukaan taimikoiden ulkopuolella tapahtuva kelkkailu ei aiheuta metsänomistajalle taloudellisia menetyksiä.
Työttömien syyllistäminen tässä yhteydessä on tarpeetonta. Kelkat on kalliita ja vie pirusti pensaa, ei niihin KELA:n korvaukset riitä.
Puunkorjuussa syntyy lähes aina korjuuvaurioita.Myös talvella maapohja lumipeitteen alla on usein sula, eikä kanna raskaita koneita. Se, mikä määärä vaurioita kulloinkin on hyväksyttävä, riippuu hyvin monesta asiasta. - et puhu totta
901 kirjoitti:
Kuten mainitsin, en kelkkaile itse. Metsätalouden ammattilaisena näkemykseni mukaan taimikoiden ulkopuolella tapahtuva kelkkailu ei aiheuta metsänomistajalle taloudellisia menetyksiä.
Työttömien syyllistäminen tässä yhteydessä on tarpeetonta. Kelkat on kalliita ja vie pirusti pensaa, ei niihin KELA:n korvaukset riitä.
Puunkorjuussa syntyy lähes aina korjuuvaurioita.Myös talvella maapohja lumipeitteen alla on usein sula, eikä kanna raskaita koneita. Se, mikä määärä vaurioita kulloinkin on hyväksyttävä, riippuu hyvin monesta asiasta.olet kelkkailija ja yrität uunottaa viljelijät omille kannoillesi. EI koskaan eikä millään hinnoilla meidän metsiin 800 ha tule yksikään moottorikelkka!
- helvetillinen
et puhu totta kirjoitti:
olet kelkkailija ja yrität uunottaa viljelijät omille kannoillesi. EI koskaan eikä millään hinnoilla meidän metsiin 800 ha tule yksikään moottorikelkka!
kun täysi hiljaisuus räjähtää kelkkojen meluun, omalla mökkirannallani tulevat nämä helvetinkoneet 10 m rannasta ja avannosta ja kehtaavat vielä morjenstaa, jokamiehenoikeudella ajavat jäällä. Vapaa ajo pitkin rantoja olisi välittömästi KIELLETTÄVÄ!
- 901
et puhu totta kirjoitti:
olet kelkkailija ja yrität uunottaa viljelijät omille kannoillesi. EI koskaan eikä millään hinnoilla meidän metsiin 800 ha tule yksikään moottorikelkka!
En ole kelkkailija, eikä viljelyllä ole mielestäni asian kanssa mitään tekemistä.
- selvitys
helvetillinen kirjoitti:
kun täysi hiljaisuus räjähtää kelkkojen meluun, omalla mökkirannallani tulevat nämä helvetinkoneet 10 m rannasta ja avannosta ja kehtaavat vielä morjenstaa, jokamiehenoikeudella ajavat jäällä. Vapaa ajo pitkin rantoja olisi välittömästi KIELLETTÄVÄ!
Jäällä tapahtuvaa kelkkailua ajetaan luvanvaraiseksi.
- Saarjärven Paavo
helvetillinen kirjoitti:
Kyllähän tässäkin noita kelkkoja pärrää mut ei ne mua häiritte. Ovat tutttuja kylän miehiä ja heintin poikiaan. Ei oo tuo oma nuppi vielä niin kiristyny jotta ei siätäisi toisten tekemisiä ja niistä syntyviä pieniä pärinöitä
- norppa
selvitys kirjoitti:
Jäällä tapahtuvaa kelkkailua ajetaan luvanvaraiseksi.
Hyvä juttu, jos näin on. Meillä maalla norpan pesintä häiriintyy, jos jäätä ja aivan erityisesti rantoja pitkin ajellaan. Aivan tästä syystä johtuen en aio moottorikelkkaa hankkia, vaikka sillä olisi hyötykäyttöäkin. Hankin nelivetoisen mönkijän, ja vedän rangat metsästä sillä.
- mainittuna
norppa kirjoitti:
Hyvä juttu, jos näin on. Meillä maalla norpan pesintä häiriintyy, jos jäätä ja aivan erityisesti rantoja pitkin ajellaan. Aivan tästä syystä johtuen en aio moottorikelkkaa hankkia, vaikka sillä olisi hyötykäyttöäkin. Hankin nelivetoisen mönkijän, ja vedän rangat metsästä sillä.
Hei haloo!! Yhtä kovaa meteliä mönkijäkin pitää!
- JJJ
Sukulaismies kelkkailee ns. sporttikelkalla ja täytyy sanoa että kilpakelkalla ei mielellään edes täystiheeseen varttuneeseen metsään mene. Kone vaatii kierroslukuja väliltä 4000-5000 ennen kuin masiina lähtee edes liikkeelle ja puikkelehtiminen metsikössä ei sellaisella kierroskoneella onnistu. Kelkkareittejä tulisi lisätä huomattavasti. Pirunmoinen äänihän koneesta lähtee, mutta vastuullinen kelkkailija painuu selkosiin.
- lakia
Luki Lake,sieltä ne jutskat selviää sullekkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474