nuoret?

äiti

Minkälaista kuukausirahaa saatte ja mitä kaikkea joudutte sillä rahalla kustantamaan? Onko teidän mielestä liikaa, että annan lapsilleni (kaksoset) 100€/kk? He joutuvat tietenkin maksamaan siitä rahasta oikeastaan kaiken, vaatteet, puh.laskun, linja-automatkat (jos matkustaa johonkin), karkit ja muut herkut (eivät kyllä yleensä sellaisia osta). Harrastukset maksan heille (kuntosali, uimahalli, tarvittavat liikkatavarat jne) Ja toinen kysymys on: Millälailla te haluaisitte että äitinne puuttuisi tupakanpolttoonne? Tiedän että poikani ja tyttäreni polttavat tupakkaa ja koska itsekkin poltan, en voi sitä heiltä kieltää. Onko se oikein? Useimmat toiset vanhemmat väheksyvät tapaani kasvattaa lapsiani, mutta toisaalta lapseni ovat kohteliaita ja käyvät koulunsa kunnolla (kaikilla keskiarvo noin 8).

27

2293

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

...en saa mitään. Mutta aina välillä saan esim. 5e, ei säännöllisesti. Ja se, paljon annat rahaa riippuu minusta lapsiesi iästä. Harkitse asiaa, mutta MINUN MIELESTÄ satanen voi olla vähän liikaa.

T. 13-vuotias poika.

• ...

Ota huomioon, että sillä satasella maksetaan vaatteet, puhelinlaskut JA kaikki muu (leffaan menot jne.)

Minusta aika kohtuullinen.

• ???

POIS TUPAKKA! Ei MITÄÄN hyötyä!

• likka -90

100€!!! Herran Jumala! Mä saan 25€ kuukaudessa, samoin seiskaluokkalainen pikkusiskoni, jos siivotaan huoneemme ilman erillistä käskyä kax kertaa kuukauteen (meillä on aika isot huoneet, eikä allergikkoja niin ei tartte niin usein) ja kerran kuukauteen yhteisiä tiloja. Me joudutaan ostamaan vaatteet itse paitsi näistä välttämättömimmistä talvikengistä, takeista yms. äitee maksaa puolet. Ei tietenkään monia kenkiä talvelle äitee sponssaa.. Puhelin laskut meille maksetaan, mut meil on saldo, samoin hygienia tuotteet ostetaan. Jos oikeen häjyyllään vanhemmille, ei tehdä mitään kotitöitä niin ollaan 25€ käyhempiä.
      Tupakoinnin vois koittaa lopettaa sillä et rupeette yhdessä lakkoon. Jokaisesta viikosta tietty summa ja haistat ittekin tupakin paremmin jos et polta, et jos kersat fuskaa.. jos ei mikään muu auta niin rahat pois. Tietty on riski, et jos rupee varastaan, mut ainakin kannattaa vähentää kersojen omaa rahaa..

• Elenya

Mä saan kans 100 euroo, aina olen saanut lapsilisäni. Eikä mun aina tartte maksaa kaikkii kului ite. Mut mitään rikkaita me ei kyl olla...=)
        Ei se mun mielestä liikaa oo, jos skidit joutuu maksaa melkein kaikki menonsa...

• Tyzkä91

tee niin, tuo yhteinen lakko, ja sitten jos huomaat jomman kumman lapsistasi polttaneen et anna rahaa KUMMALLEKAAN. Näin ne pitävät myös toisensa irti tupakasta hyötyäkseen itse. 100 euroa on ihan jees, jos tämän teet. He eivät kauaa urheile jos polttamista jatkavat, ja aikuisenakin he tulevat harmittelemaan sitä. Puutu kovalla kädellä!

• jooo o

kyl sitä lapsille kuuluu antaa 100 € plus maksaa kaikki kulut ja mopo. niin mullekkin

• sain itsekin

Taisin saada 14-17-vuotiaana 80-100 euroa kuukausirahaa. Ja siitä maksoin yleensä valitettavan huiman puhelinlaskun ja juoksevat menot (karkit, ulkona syömiset, poikakaverin synttärilahjan, tilpehööriostokset, meikit, mihin kaikkeen sitä nyt ihmisellä rahaa menee) sekä vähemmän välttämättömät vaatteet. Summa oli sopiva.

Tupakanpolttoon en valitettavasti osaa sanoa mitään, koska sitä edelleen harrastan. Puoleksi vuodeksi lopetin kun äiti lupasi ensin 1000 mk jos olen vuoden polttamatta, ja sitten kun lipsahdin ja tunnustin niin 500 mk jos olen loput ajasta (6kk) polttamatta. Olin polttamatta sen puolivuotisen ja enpä tiedä olisinko jatkanut / aloittanut uudestaan ellei poikaystäväni olisi sattunut olemaan tupakoitsija... voithan kokeilla tuota konstia? Toimii vain, jos lapsesi ovat rehellisiä.

Tupakointi olisi hyvä saada loppumaan, mutta jos siitä tulee muuri äiti-lapsi-suhteeseen, niin ennemmin antaisin olla. Älä missään nimessä hyväksy sitä (vaikka itse poltatkin, ei se muuta asiaa), mutta ei siitä pauhaamisella kannata välejäkään kokonaan pilata. Voit toki yrittää lahjoa, kiristää, uhkailla ja valistaa, mutta tiettyyn rajaan asti.

• hohe

Minä saan 40€/kk. Joudun sillä maksaa koulunkäynnin, karkit yms. makeiset, kaikki "krääsän" mitä haluan (tietokone, meikit, stereot) jne.

• mdmdm-90

Ei ole liikaa bussimatkoihin voi mennä jo 20-40e/kk ja puhelinlaskuun saman verran.

• 100 € kuussa

Meillä saa kans 100 € kuussa ja ei ole liikaa... Aika on muuttunut ja kaikki on kallistunu. Ja olen onnellinen siitä että pystyn antamaan lapselleni jotain mitä itse en joskus lapsena saanut.

Ja tupankan poltto meillä ainakin loppu siihen kun annettiin lupa polttaa julkisesti, pari viikkoa poltti luvan jälkeen, eli näytti vaan kavereille että hän saa tehdä sen luvan kanssa. Nyt ollu kohta vuoden polttamatta...

• nakkimunakas

Mulle tulee tilille kuukaudessa 20 euroo (ennen 60 euroa, mutta tupakanpolton takia summaa pienennettiin) Porukat kustantaa sitten erikseen, kaikki matkat, vaatteet jne. Eli loppujen lopuks ei tarvitse itse käyttää tätä rahaa välttämättä "mihinkään", vaikka sekin sitten tupakkaan menee.

Ja toi tupakointi juttu, musta se ainaki on iha hyvä juttu, että annat lastes polttaa. En nyt mitenkää "puolueellinen" ole, kun itse poltan. Mutta jos kieltäisit että he eivät saisi polttaa, et sitä kuitenkaan voisi vahtia sitä koko aikaa, että polttaako lapset koulussa, ulkona kavereiden kans jne. En ny osaa selittää mitä tarkotan, mut toivottavasti tajuut.
      Itselläni porukat yrittää kaikin tavoin estää polttamista, varsinkin äiti, kun kumpikaan heistä ei polta, eikä kukaan heidän ystäväpiiristään polta. Sinäänsä niille "uus juttu" kun tytär vetää röökii.

• saan11

Saan 20e/kk, ja pummaan vanhemmilta extraa vähintään 5e kahtena päivänä viikossa eikä mun tarvitse maksaa mitään ite eli kaikki menee säästöön... En edes polta.

Suosittelen lämpimästä että et anna lastesi pilata itseään tupakoimalla.

• saan11
        saan11 kirjoitti:

Saan 20e/kk, ja pummaan vanhemmilta extraa vähintään 5e kahtena päivänä viikossa eikä mun tarvitse maksaa mitään ite eli kaikki menee säästöön... En edes polta.

Suosittelen lämpimästä että et anna lastesi pilata itseään tupakoimalla.

Ja olen 15v.

• Milkakuu

Mulla menee 80 euroa kuukaudessa junamatkoihin, mikä on aika paljon. Siinä sain yleensä(jos sain) viikonlopuksi 10-15 euroa ylinmääräistä. Yleensä se meni ihan tavalliseen päivän ruokaan(Asun vkl:t mieheni luona Turussa).

Mielestäni tuo on hyvä keino opettaa lapselle, mutta mitäs ne tekevät sen eteen? ;) Ettei vain raha kasva puussa. Aikuisetkin käyvät työssä ja hankkivat siten tämän kuluttettavan rahan.
      Jos vaikka lapset voisivat kotona vähän imuroida ja täyttää astianpesukonetta. Ei ole rankkaa. Sen sanon omasta kokemuksesta. Lapsienne ikää en tiedä.

• Hmm

No mä oon 15.v Ja saan kanssa 100e/kk Itse ostan sillä sitten mitä tykkään... Porukat maksaa kännykkälaskut ja yleensä antaa sit viä vähä lisää rahaa jos tarviin jotain... Suurimman osan vaatteista ostan itse sillon ku käyn kavereitten kanssa shoppailemassa.. Musta se 100e on iha ok.

• joku vain.

mä saan 40€/kk.
        joudun maksamaan sillä kaiken muun paitsi
        puhelinlaskut ja matkustelemiset.

kaikki vaatteet, pikkunapostelemiset, lehdet,
        meikit, korut, lahjat, krääsät, ja
        kaiki muu mahd. pitää ostaa itse.

saan tuonkin rahan siitä että siivoan huoneeni joka viikko ja siivoilen kämppää ja autan kotitöissä.

Emme ole mitään rikkaita..
        onko mielestänne liian 40€/kk liian vähän?

ja olen 15.v

• tyttö-90

Olen 15 vuotias (ensi kuussa 16 tulee täyteen).
      Vanhemmiltani en saa rahaa, en vaikka pyytäisin.
      Itse joudun käymään töissä (joita harvemmin tämän ikäisenä mistään saa) ja kaiken joudun itse maksamaan (=laskuista huonekaluihini ja huonekaluista kaikkeen muuhun pienempään).
      Lisäksi kotona teen melko lailla kotitöitä.

Minusta se on väärin.

Tuo sinun tapasi kuulostaa minusta kohtuulliselta.
      Eräällä ystävättärelläni on lähes sama, mutta hän saa 50€/kk (puhelinlaskun vanhemmat kuitenkin maksavat).

Jäin miettimään, että minkä ikäisiä mahtavat lapsenne olla? Käsittävätkö rahan arvon?

• tyttö-90

Niistä syöpäkääryleistä:
        Edelleenkään en lapsiesi ikää tiedä, mutta minusta polttamien ei ole hyväksyttävää (tosin poikaystäväni ja toinen vanhemmistani polttaa).

Itse näen asian niin, että he vain tuhoavat itsensä.
        Jos olisin samassa tilanteessa, sanoisin, että itse olisin tehnyt erheen, mutta älkööt he tehkö samaista.

Sinä kuitenkin teet kuten itse näet parhaaksi.
        Minun on paha puuttua tähän, kun ei ole koskaan sitä tupakkia tullut maistettua.

• 17v

Satasen kuussa pitäisi riittää ihan mainiosti, kuulostaa jopa hiukan korkealta tuo summa. Itse olen saanut 30e-40e~ kuussa, mutta toisaalta äiti onkin kustantanut noitten lisäksi minulle enemmän juttuja.
      Nyt en enää pahemmin rahaa saa kun käyn töissä jo opiskeluiden ohella :)
      Ei ole mitään hyvää ja kätevää tapaa vanhempien todella puuttua tupakointiin, ei sellaista mikä ei tulehduta lapsen ja aikuisen välejä kertaheitolla. Anna heidän tehdä omat virheensä.

• xalox

Olen itse 16 v poika ja asun vanhempien luona. saan viikossa 10e jos edes sitäkään. Olen suosittu ja minua pyydetään usein kavereideni bileisiin yms. mutta joudun lainaamaan AINA kavereiltani rahaa että saisin edes jotain ostettuani. eikä minulla ole rahaa maksaa takaisin. vanhempani pitävät 10e 2-3 viikossa liikaa ja itse käyvät virossa ostamassa 100 litroja alkoholia virosta. Äitini on huonossa työpaikassa ja isä hyvässä. mutta ainakun pyydän rahaa he sanovat että ei ole koska on laskuja niin paljon. minusta kenelläkään muulla ei ole niin paljon laskuja kun meillä. Olen masentunu koska en pääse koskaan mihinkään ystävieni kanssa koska minulla ei ole rahaa ja se tekee minut hulluksi. :(

• Itse saan silloin tällöin.

Itse saan pikkuveljen kanssa jotain 8 euroa perjantaisin, kun imuroidaan, pestään lattiat ja hakataan/harjataan matot. En maksa puhelinlaskua, mutta ei se kovin paljon yleensä olekaan(alle 20e). Olin talvilomalla töissä, ja menen kesälläkin. Olen kohta 15. Yleensä jos haluan matkustella tai jotain, maksan puolet matkasta, vanhemmat antaa ruokarahaa ja muuten maksan itse. Ja huonoa tossa sun maksamas rahassa on se, että lapsesi käyttävät siitä tupakkaankin.

• Muistan nuo vuodet...
        Itse saan silloin tällöin. kirjoitti:

Itse saan pikkuveljen kanssa jotain 8 euroa perjantaisin, kun imuroidaan, pestään lattiat ja hakataan/harjataan matot. En maksa puhelinlaskua, mutta ei se kovin paljon yleensä olekaan(alle 20e). Olin talvilomalla töissä, ja menen kesälläkin. Olen kohta 15. Yleensä jos haluan matkustella tai jotain, maksan puolet matkasta, vanhemmat antaa ruokarahaa ja muuten maksan itse. Ja huonoa tossa sun maksamas rahassa on se, että lapsesi käyttävät siitä tupakkaankin.

Markka-aikaan sain 45mk/vko, en saanut polttaa tupakkaa mutta poltin silti :P

Euroissa tuo on ööh 8 euroa. Hurrrrjan paljon...
        Poltan edelleen, porukat ei edelleenkään tykkää, mutta minkäs tekevät kun olen jo aikuinen ja päätän asioistani itse ja asun omillani... :P

• äiti myös

Mikset voi kieltää lapsilta tupakointia? Mielestäni lasten ei tarvitse tupakoida jos vanhemmat polttavat....ja tietystui voisit itsekkin lopettaa, ja näyttää hyvää esimerkkiä...ei varmaa tekisi pahaa sinullekkaan lopettaminen?

• Janne vaan.

Minulla on käytössäni isäni rinnakkaisluottokortti. Systeemi on hyvä ja isän kanssa olemme sopineet että jos koulu luistaa, hän ei pahemmin kortin käytöstä piittaa. En ole varma kulutuksestani, sillä en koskaan näe luottokortti yhtiöstä tulevia laskuja, mutta uskoakseni käytän noin 1000-1500€ /kk, riippuen tietenkin hiukan suurista menoista. Kertaakaan siä ei ole valittanut laskusta, mutta yleensä kysyn luvan, jos olen ostamassa jotain erityisen kallista. Ostan siis kortilla kaikki vaatteeni, maksan puhelin laskun, urheiluvälineet, ravintola laskut, kaiken mitä nyt vapaa ajalla ylipäänsä teemme ystävieni kanssa. Ystävilläni ei ole käytössä samaa systeemiä, mutta heillä on kaikilla 1000€ pintaan oleva kuukausi raha. En koskaan syö kotona, paitsi ehkä jouluna. Kotihommia en juuri tee, koska äiti on kotiäitinä ja hoitaa suurimman osan osan kotiaskareista, käy meillä kyllä siivooja, joten sitä äiti ei hoida. Mietin tässä juuri, kun luen toisten rahankäytöstä, kuinka erilaisessaa maailmassa me loppujen lopuksi vietämme aikaamme. Itse olen jossain määrin hemmoteltu lapsi Helsingin keskustasta, jonka isi maksaa. Ja jotkut tekevät työtä kaiken eteen, onhan se aika epäreilua, mutta minä en valita. Olen siis 16 vuotta vanha, mutta täytän 17 ensi syksynä. Ja asun siis Helsingissä.

• Anmar 14 v...

Tupakanpoltosta sen verran, et kantsis pistää sille stoppi. Se on vähän vakavampi juttu kun on sairauksia yms. yms.
      Tietenkin he näkevät asiassa vain hyviä piolia, esim. piireihin pääsy, kavereiden saanti, poika/tyttöystävän saanti, seksikumppaneita ja vaikka mitä tuollaisia kaveriporukkoihin liittyviä juttuja.
      Itse en polta vaikka haluaisin, olen miettinyt asiaa ja päädyin tällaiseen tulokseen: Jos en aloita, pysyn terveenä...

• jarkk0

liian paljon on kuukausi raha mä saan joka toinen viikko 5 euroo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11467
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9940
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5619
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2623
    Aihe