Kylläpä minut tuomittiin kokemattomaksi ja laiskaksi , valehtelijaksi jne. Vain sillä että ruokin pentuni eritavalla ja että minusta 4x puuroa tai velliä ei riitä pennulle.
Mm. sikra ja issu ei edes halua ymmärtää kirjoittamaani.
Olen 45 vuotias kahden murrosikäisen tyttären äiti ja aviovaimo. Perheessä asuu tällähetkellä 6-vuotias saksanseisoja ja sijoituksessa on yksi 2-v narttu. Kasvatus on siis erittäin pieni muotoista jo sen takia että asumme rivitalossa ja pennut hoidetaan olohuoneessa.
Pennut ei saa ateriaa vain aamulla, niinkuin sikru haluaa ymmärtää. Vaan ruoka annetaan vähän, mutta usein. Niin että sitä on kokoajan, menemättä kuitenkaan pilalle.
Pennuilla on rytmi, ne syö, nukkuu, tekee tarpeet ja leikkii samaan aikaan, vaikka ruokaa on kokoajan kupissa. Totta, että joku syö enemmän ja joku vähemmän, mutta ei laihoja ja lihavia pentuja ole ollut.
Emo ja pennut ei näe nälkää, niinkuin joku väitti. Emolla oma kuppi ja pennuilla oma. Emo joskus syö pentujen töhteet, mutta pennut saa uutta.
Ja kun pentu menee uuteen kotiin 7vk iässä, ne saa ruokaa 4x päivässä. Nyt kun kuppi ei olekaan kokoaikaa esillä, ne syö hyvin.. vaikka issu epåäili etteivät syö.
Tuosta rimpsusta vaikeaa etsiä, joten avasin uuden. Antakaa haukkujen tulla =)
Ja issu, epäilit etten tiedö kuinka paljon kasvattajia on. 15v kehäsihteerinä, oman yhdistyksen sihteerinä, niin pieni haju kenneleiden lukumäärästä on. Myös ymmärrys, kuinka monta pentuetta on 6 tai 118 pentuetta =)
Tämä ruokinta malli ei ole uusi, vaan kokeneemmat vanhat kasvattaja ystäväni ovat ruokkineet näin aina pentunsa. Heiltä tämän kopioin.
Ruokinnasta edelleen!
28
1657
Vastaukset
>
Olet oikeassa ainakin minun osaltani, minä en todellakaan ymmärrä tuollaista ruokintaa pennuilla, enkä halua ymmärtää. Säännöllinen elämä
heti pienestä.
Kysyin tuolla aiemmin jo "oletko koskaan itse kokeillut pennille säännöllistä ruokintaa" ??
Et vastannut, vaan aloit selittämään kaikkea muuta...- Hmmmm***
Ensimmäinen pentue sai säännöllisesti ruokaa. 5 seuraava pentuetta söi, kun oli nälkä eli ruokaa oli kokoajan tarjolla.
- tahmatassun
kukaan ei ole sanonut että 4x velliä riittää pennuille, vaan kaikki kasvattajat ovat sanoneet syöttävänsä penturuokaa, jauhelihaa yms.
- Hmmmm***
Luin mace78 antaman vastauksen, olikohan myydään palstalla. Siksi aloituskirje.
"hei. voisiko joku kertoa minkä ikäisenä koiranpentuja aletaan totuuttaa kiinteään koiranpentu ruokaan??? en löytänyt kirjoista mitään... eli minulla on pentuja jotka ovat kohta neljä viikkoa.. olisiko mun pitänyt jo antaa niille kiinteetä ruokaa?? vai onko nyt juuri sopivan ikäisiä! kiitos jo etukäteen... "
"voit antaa jo velliä tai puuroa,mutta ei vielä kuivamuonaa eikä mitään isoja paloja mitään ruoka-ainetta,koska suuremmat palat jää helposti pennun kurkkuun ja ne voi tukehtua helposti.ruoki pentuja 4-5 krt.päiväs."
Epäilen sinulle menneen puurot ja vellit sekaisin. Ajattelin ensin sinulla olleen ns. raskaan rodun pentu, jonka kasvattaja on antanut ohjeen pitää nappulat aina saatavilla. Mutta eihän se näin ole.
Nyt lue tarkkaan, itse ruokin pennut 4xpäivässä luovutusikäisenä. Aamuisin velli/puuo sekoitettuna jauhelihaan. Seuraava ruoka onkin sitten Royalin Start Puppy nappuloita joukossa kalaa tai mitä milloinkin jne. Tahdon jokaisen pennun syövän ja kunnolla syövän ennen luovutusta. Jos sinun tavallasi kasvattajat ruokkisivat pienet pentunsa, pitäisi olla jatkuva valvonta ja punnitus/pentu päivittäin.
Huono tapa sanoisin ja ennenkuulematon. Uteliaisuuttani kyselin tutuilta kasvattajilta, eli laitoin sähköpostin laulamaan, ja olen saanut vastauksia jo ihan kiitettävästi, kukaan ei ole kuullut juttuakaan sinun tavastasi toimia.
Toinen asia on sitten mitä omistaja tekee pennun tultua kasvattajan luota, mutta sitäkään ei suositella heti että ruokaa olisi aina esillä.- Hmmmm***
Seuraan pentuja paljon, jo sen takia että teen töitä kotona. En puunitse pentuja jokapäivä, mutta usein kuitenkin. Mittarina toimii pennun ulkonäkö.
Pennusta kyllä huomaa, jos se ei syö kunnolla ruokaa.
...sun on ilmeisesti helppo toteuttaa tuota "jatkuvasyöttö" mallia pennuillesi,koska et ole töissä,vaan kotona koko ajan. ymmärsinkö oikein?
asiasta viidenteen. onko pennuille koitunut mitään haittaa siitä että sinä tai muut perheenjäsenet olette koko ajan niiden luona. onko ollut eroahdistusta kun ovat siirtyneet uusiin koteihin,joissa kenties ei olla 24/7 pennun vieressä?
ehkä koirat syö uusilla omistajilla siksi koska ne on tottuneet siihen että ruokaa on aina ja yht'äkkiä ei olekaan,luulevat et pakko syödä kun ei tiä millon saa seur.kerran...- Hmmm***
Aivan, teen töitä kotona ja "jatkuva syöttö" on helppo toteuttaa. Mutta ei niin uutena asiana, ei ne kokoajan syö vaikka kipossa on kokoajan ruokaa.
Pennuille ei ole koitunut mitään haittaa. Kaikki kasvatit ovat kotiutuneet hyvin ilman ahdistuksia. Suurin osa meni käyttökoiraksi metsästäjille.
En ole 24/h pentujen vieressä, mutta paljon kuitenkin. Teen normaalisti ruokaa, siivoan, kyyditsen lapsia harrastuksiin jne. Käyn jopa lenkillä ja ystävien luona kylässä. Elämme siis normaalia elämää vaikka olohuoneen valtaakin suloiset nappisilmät.
Pennut syö hyvin, kun ruokaa ei olekaan kokoajan. Mutta ei ne ahmikaan. Uudessa kodissa ei muiden suut ole syömässä (ei kilpailua) ja pentu kai tietää, ettei nälkää näe kuitenkaan..
- höhöhöhö
Mikä h..tin haloo voi tälläsestä asiasta nousta!? Jos hän saa pentunsa kasvamaan normaalisti niin mitä hiton väliä sillä on jos sitä ruokaa on koko ajan tarjolla?
Mie oon sitten varmaan rikollinen kun ruokin koirani milloin sattuu, tänä aamunakin saivat pelkkää jauhelihaa tossa yhdeltätoista ja syötin luovutusikäistä pentua vain 2 x päivässä (koska ei suostunut syömään useammin). Lisäksi annan koirilleni kuivamuonaa kuivana ja kostutettuna kaikkea muuta mitä ikinä keksin niille antaa. Joskus syövät koko päivän pelkkiä rustoja. Hyi hirveetä, eläinrääkkäystä. On se kumma sitten miksi pentu on kasvanut normaalisti, karva kiiltää ja koirat hyvässä kunnossa.kasvattajan velvollisuus on tehdä kaikki mahdollinen pentujen hyväksi, jotta uudella omistajalla ei tulisi sitten myöhemmin ongelmia. Yksi tärkeimpiä juttuja on juuri ruokinta, se luo pitkälti pohjaa pennun koko elämälle. Siksi on äärimmäisen tärkeää ne ruoka-ajat. Kasvattaja huomaa kuka on ahne kuka nirso jne.
On sitten taas omistajan vastuulla ja asia miten sen uuden pentunsa ruokkii.- lörpönlörppöö
umalehtinen kirjoitti:
kasvattajan velvollisuus on tehdä kaikki mahdollinen pentujen hyväksi, jotta uudella omistajalla ei tulisi sitten myöhemmin ongelmia. Yksi tärkeimpiä juttuja on juuri ruokinta, se luo pitkälti pohjaa pennun koko elämälle. Siksi on äärimmäisen tärkeää ne ruoka-ajat. Kasvattaja huomaa kuka on ahne kuka nirso jne.
On sitten taas omistajan vastuulla ja asia miten sen uuden pentunsa ruokkii.Jos hänen mielestään "kaikki mahdollinen pentujen eteen" tarkoittaa ruuan tarjoamista vapaasti, tehköön sitten niin! Vaahtoisitte sellaisille jotka ruokkii pentunsa kaurapuurolla luovutusikään saakka.
Olen kuullut muidenkin tekevän noin, eli syöttävän vapaasti. Ei ne pennut kuulemma koko ajan siellä kupilla ole ja osaavat kyllä "lepuuttaa" sitä mahaansa ihan itse.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko pentu kasvattajan luona ahne tai nirso, uudessa kodissa kuitenkin muuttaa ruokailutapojaan.
Eiköhän se ole jokaisen ihan oma asia miten pentunsa ruokkii. lörpönlörppöö kirjoitti:
Jos hänen mielestään "kaikki mahdollinen pentujen eteen" tarkoittaa ruuan tarjoamista vapaasti, tehköön sitten niin! Vaahtoisitte sellaisille jotka ruokkii pentunsa kaurapuurolla luovutusikään saakka.
Olen kuullut muidenkin tekevän noin, eli syöttävän vapaasti. Ei ne pennut kuulemma koko ajan siellä kupilla ole ja osaavat kyllä "lepuuttaa" sitä mahaansa ihan itse.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko pentu kasvattajan luona ahne tai nirso, uudessa kodissa kuitenkin muuttaa ruokailutapojaan.
Eiköhän se ole jokaisen ihan oma asia miten pentunsa ruokkii.näin puhuu ja sanoo sanottavansa ihminen jolla ei ole kokemusta kasvattajana olosta ja pentujen hoidosta. Hänen kommenttinsa kannattaa jättää omaan arvoonsa.
On kummaa vaikka miten asiat selittää ja kokemusta omaa vuosikausien ajalta, tuntee eri rotujen kasvattajia jotka myös kertovat kokemuksistaan ruokinnan jalolla saralla, niin ei mene perille. Sitten tulee näitä HÖPÖHÖPÖHÖPÖTTELIJÖITÄ jotka eivät sitten enää tiedä mistään mitään, niin inttää täytyy.
Elämän viisaus näillä todella köyhää.- on agressiivista porukkaa
umalehtinen kirjoitti:
näin puhuu ja sanoo sanottavansa ihminen jolla ei ole kokemusta kasvattajana olosta ja pentujen hoidosta. Hänen kommenttinsa kannattaa jättää omaan arvoonsa.
On kummaa vaikka miten asiat selittää ja kokemusta omaa vuosikausien ajalta, tuntee eri rotujen kasvattajia jotka myös kertovat kokemuksistaan ruokinnan jalolla saralla, niin ei mene perille. Sitten tulee näitä HÖPÖHÖPÖHÖPÖTTELIJÖITÄ jotka eivät sitten enää tiedä mistään mitään, niin inttää täytyy.
Elämän viisaus näillä todella köyhää.Uma Lehtinen se on aina oikeassa. Kauhean agressiivisesti hyökkää päälle (ainakin viestiesi sävy on hyvin hyökkäävä) anteeksi nyt vaan kun sanon totuuden.
- jeh
on agressiivista porukkaa kirjoitti:
Uma Lehtinen se on aina oikeassa. Kauhean agressiivisesti hyökkää päälle (ainakin viestiesi sävy on hyvin hyökkäävä) anteeksi nyt vaan kun sanon totuuden.
Luultavasti saat kaikki ns vakkarit niskaasi, jos he vielä lukevat täällä. Eihän täällä kukaan ole agressiivinen muut kuin rekkaamattomat ;). Kyllä pitää olla tarkkana, että ei astu kenenkään varpaille olematta ihan erimieltä =)
- Serop1
Paikan, mistä hain koirani oli ruoka-automaatti mukuloille :) Pennut kävi vuorotellen hakee raksun syötväksi.(pukkasivat kuonolla ja raksu tipahti vatiin) Hyvin toimi ja kaikki pennut oli reippaita.(kissatkin kävivät samalla automaatilla :D ) Ei lihavia eikä laihoja eikä emäkään edes syönyt pentujen ruokiakaan. Lisäksi niille annettiin pari kertaa päivässä muuta ruokaa, mutta ei kuulema ollut erikseen syötetty. Enon luona on koriille aina ruokaa tarjolla. Ne sitä syö kuin tiettyinä aikoina. Koirat ei ole lihavia eikä kärsi puutostaudeista. Eikä omakaan koira siellä koske ruokaan, vaikka meillä onkin ns. ruoka-ajat. Mutta kyllä mä luulisin, että olisi kuitenkin parempi vahtia hiukkasen pentujen ruokkimista:) Varmasti saavat kaikki tasapuolisesti!
- Riva
Ruokintatapoja on varmaan satoja ja kaikilla koirat kasvaa hyvin.
Meidän koiran kasvattaja piti ruokaa kokoajan pennuilla.Ihmettelin kylläkin,mut en puuttunut.
Ensin syötin pennulle 4 kertaa ja kun se jätti ruokaa tai sit söi ja kerjäs lisää niin päätin pitää ruokaa kokoajan esillä. Koira ei hotki ruokaa vaan syö rauhassa sillon kun on nälkä.
Ruoka ei ehdi mennä pilalle,täytän kupin n 3 kertaa päivässä.
Ei tämä tainnut liittyä asiaan,mut tässä yksi tapa ruokkia koira.- serop1
Tuli vaan mieleen, että joskus joku on sanonut myös, että koiralle ei saa antaa ruokaa enempää kuin, mitä se syö 10 minuutissa. Omalle koiralle tämä ei päde ainakaan. Se syö muutamaa raksuakin kauan. Pureskelee hyvin. Nykyäänkin menee normaalissa määrässä ruokaa ½h ennen kuin on annos on massussa ja koiralla hyvä olla. Mistäköhän tämäkin ajatus on saanut aikansa.
Edelliselläkin koiralla oli aina ruokaa nokan edessä eikä se ikinä hotkinut tai syönyt itseänsä ähkyyn tai muuten vaikeaan kuntoon.
Niin juu täällä tapellaan koiranpentujen ruokinnasta ja etenkin siitä, kun niitä opetetaan ruualle :) serop1 kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että joskus joku on sanonut myös, että koiralle ei saa antaa ruokaa enempää kuin, mitä se syö 10 minuutissa. Omalle koiralle tämä ei päde ainakaan. Se syö muutamaa raksuakin kauan. Pureskelee hyvin. Nykyäänkin menee normaalissa määrässä ruokaa ½h ennen kuin on annos on massussa ja koiralla hyvä olla. Mistäköhän tämäkin ajatus on saanut aikansa.
Edelliselläkin koiralla oli aina ruokaa nokan edessä eikä se ikinä hotkinut tai syönyt itseänsä ähkyyn tai muuten vaikeaan kuntoon.
Niin juu täällä tapellaan koiranpentujen ruokinnasta ja etenkin siitä, kun niitä opetetaan ruualle :)Oisko sun koira noita pentuja jotka ovat kasvattajalla oppineet että ruokaa on kokoajan edessä ?
Ei meilläkään mitään vauhtia ole syödessä kuivia nappuloita, mutta jotain koirapuuroja kun on kupissa, niin ei "ruoka kauvaa vanhene",
menee hetkessä.kolme-neljä viikkoisella pennulla siitä kyse. Itse olen tarkkaakin tarkempi ja seuraan todella tarkkaan joka pennun syömistä ja painon kehitystä. Punnitsen ne muuten viiden viikon ikään asti ja kirjaan lukemat uskollisesti ylös. On aina vertailu kohtia.
Jatkuva ruokinta tuon ikäisillä pennuilla on sanonko mistä. Kasvattaja ei välttämättä havaitse esim, jonkun asian olevan pielessä pennun kohdalla ja näin se näyttää syövän muiden joukossa, mutta näin ei välttämättä ole.- serop1
Sikra kirjoitti:
Oisko sun koira noita pentuja jotka ovat kasvattajalla oppineet että ruokaa on kokoajan edessä ?
Ei meilläkään mitään vauhtia ole syödessä kuivia nappuloita, mutta jotain koirapuuroja kun on kupissa, niin ei "ruoka kauvaa vanhene",
menee hetkessä.Se voi olla, kun oma koira oli varmasti vahinkopentueesta :) Eikä koiranomistajalla välttämättä ollut paljoa kokemusta pennuista ja niiden ruokinnasta. Mutta olen tyytyväinen siihen, että oma koira ei hotki. Syö edelleen rauhassa.
Esimerkikisi kaveri antoi koiralleni makkarasiivun kaapista. Koira otti sen. Tutkiskeli sitä ja nuoleskeli ja söi sen hyvällä ruokahalulla tutkimisen jälkeen. Ei nielaissut kokonaisena, kun taas kaverin oma koira hotkas sen kokonaisena ja tuijotteli oman koiran makkaraa himoiten! - FAU
serop1 kirjoitti:
Se voi olla, kun oma koira oli varmasti vahinkopentueesta :) Eikä koiranomistajalla välttämättä ollut paljoa kokemusta pennuista ja niiden ruokinnasta. Mutta olen tyytyväinen siihen, että oma koira ei hotki. Syö edelleen rauhassa.
Esimerkikisi kaveri antoi koiralleni makkarasiivun kaapista. Koira otti sen. Tutkiskeli sitä ja nuoleskeli ja söi sen hyvällä ruokahalulla tutkimisen jälkeen. Ei nielaissut kokonaisena, kun taas kaverin oma koira hotkas sen kokonaisena ja tuijotteli oman koiran makkaraa himoiten!kyllä ihmisestä kiinni tuo mistä tykkää.
Mulla hitsais totaalisesti kiinni, jos meillä koirat söis tuntitolkulla ja ramppais kesken syömisen jossain muualla.
Puhumattakaan makupaloista, että niitä ensin jossain nuuskittais ja pyöriteltäis.
Vaikken makupaloja koulutuksessa paljon käytäkään, niin uusia käskyjä niitten kanssa treenataan ja kyllä palais hiat, jos pitäis kesken treenin ruveta odottelemaan, että suvaitsisikos arvon koiruus nyt mutustaa sen makkaransa, jotta päästäis jatkamaan hommia.
Taikka jäljellä, jos koira mussuttaa minuutin joka makkaraa, niin alkuun kun niitä on joka askeleella menis puolituntia 30 askeleen jälkeen, siis voi tsiisus kauankohan kestäis ajaa vaikka 300 metrin matka... - serop1
FAU kirjoitti:
kyllä ihmisestä kiinni tuo mistä tykkää.
Mulla hitsais totaalisesti kiinni, jos meillä koirat söis tuntitolkulla ja ramppais kesken syömisen jossain muualla.
Puhumattakaan makupaloista, että niitä ensin jossain nuuskittais ja pyöriteltäis.
Vaikken makupaloja koulutuksessa paljon käytäkään, niin uusia käskyjä niitten kanssa treenataan ja kyllä palais hiat, jos pitäis kesken treenin ruveta odottelemaan, että suvaitsisikos arvon koiruus nyt mutustaa sen makkaransa, jotta päästäis jatkamaan hommia.
Taikka jäljellä, jos koira mussuttaa minuutin joka makkaraa, niin alkuun kun niitä on joka askeleella menis puolituntia 30 askeleen jälkeen, siis voi tsiisus kauankohan kestäis ajaa vaikka 300 metrin matka...Jeh :) No kyllä omalle koiralle on löytynyt ne herkut, mitä se ei mieti syökö vai ei :) niitä käytetään harjoituksissa ja koulutuksessa. Eikä sillä nyt tunteja mene kuin syö...20-30 minuuttia korkeintaan. Se kyllä syö ihan nätisti. Ei raahaa raksuja tm ruokapaloja. Nauttien. Vaikka olis mitä lihaa seassa :) Kyllä koirallekin pitää antaa ruokarauha :) Vaikka eipä se näytä mitään meinaavan, vaikka kerran uttavan lapsi sattu menee samalle ruokakipolle :)
- gatogato
Issu sanoo suorat sanat jos joku ei toimi samaan tapaan kun hän...
- oot......
tykkäät issusta ni kovaa et ravaat nälviis sille joka puolel ja teit oikee alotuksenki siitä.arvaa ookko naurettava nilviäine...hyi yök mite vastemielinen.
- bodivan
sakemanneja!Jessus jos niille jättäis kupit seisomaan kokoajaks täynnä ruokaa,olis laatikollinen n.50kg painavia pentuja,siis kappale,ja lokista ja etupäästä tuskin tietoakaan!Eikä se ole saksanseisojakaan niitä nirppanokkaisimpia rotuja ruan suhteen.
Pennulla on oltava ruoka-ajat,ja kasvattajan on tarkkailtava jokaisen pennun ruokailu tapoja,että tulee oikeessa suhteessa,jotta voi kertoa sitten pennunostajalle,juuri sen kyseisen pennun tavoista.Mitä kerrot ostajalle,miten pentu syö ja kuinka paljon,jos sillä on aina kuppi edessä?Ja miten aloitteleva omistaja sitten jatkaa hommaa kotona,kun ei ole määristä mitään tietoa,ja kun kilpailu ruoasta jää pois,niin pian ei sitten syö mitään,kun ei tarvii murkinasta taistella.
Et sinä koiriasi rääkkää,mutta karhunpalveluksen teet pennun ostajalle,jolle tuo tapasi hankaloittaa ruokintaa,sillä ei sitä tosta vaan vaihdeta kertaruokintaan,siellä uudessa kodissa.- serop1
Mä en kannata kerran päivässä ruokintaa. Itse jaan koiran ruuan kahteen annokseen. Mutta näistä on kaikilla eri mielipiteet
- bodivan
serop1 kirjoitti:
Mä en kannata kerran päivässä ruokintaa. Itse jaan koiran ruuan kahteen annokseen. Mutta näistä on kaikilla eri mielipiteet
olis pitänyt pistää nelikertaruokintaan,sillä se on se määrä kun koira tulee kotiin ja siitä sitten pudotellaan määrää perheeseen sopivaksi.
- pennun, jos..
Ostaisin sinulta pennun, jos olisin tällä hetkellä sellaista hankkimassa, koska en missään tilanteessa ostaisi pentua kennelistä ja vastaavasta. Omistuista porukkaa. Jos vielä tämän koiran jälkeen ostan pennun ostan sen niin sanotusti "olohuoneessa kasvaneesta" pentueesta. En suosi kenneleitä. Olen niin pahoin pettynyt kenneleihin, että ei kiitos.
Ruokit pentuja mielestäni tosi hyvin. Mitä ihmeen marinaa tuostakin voi saada aikaiseksi? Olen itse ruokkinut jopa aikuista koiraa vähän samaan malliin. Ruokaa on aina saatavilla. Koskaan yksikään koiristani ei ole ollut lihava, päin vastoin, kun koira tietää, että ruokaa on aina saatavilla sen ei koskaan tarvitse hounata ja hotkia ruokaansa kiljuvaan nälkäänsä. Koirani ovat aina olleet komeassa kunnossa ja olen siitä ylpeä. Tähän viestiin on turha vastata negatiiviseen sävyyn. En aio alkaa jankata kenenkään kanssa. Ruokkikoon jokainen koiransa miten tykkää, kunhan ruokkii.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1382368Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n692280Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi661959EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt741654- 1041523
Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan1021498Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1191391Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki321244Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191191- 811134