Muistaako kukaan Sisun

Nemoa..

esim puukärryä,missä oli neste(hydraulikkaveto)
etuakselilla.!Joskus 70-luvun alussa.Mitä
näille tapahtu?Toimiko?,jäikö kehitys kesken.
Ainakin sellainen M-168 CZT sisu liikkui ai-
koinaan sisu-näyttely kiertueella.

47

9144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä,

      ei muisteta.

    • sellaisista puukärreistä, joissa olisi ollut veto. Ihan oikeassa käytössäkin vielä, oisko ollut jotain 70-luvun puoliväliä...
      Nimeä tai nimiä en tiedä. En tiedä varmaksi, että mitä näille tapahtui. Muistelen kuitenkin kuulleeni, etteivät oikein toimineet kunnolla / eivät ajaneet asiaansa.
      Oisko sitten sitä kautta jäänyt kehittelyasteelle...

      • 12e480

        Eli kyseessä on "nestemoottorivetoinen perävaunu puutavarakuljetuksiin". Ainakin sitä mainostettiin M162- elikkäs "nakkikioski"Sisun yhteydessä.

        Perävaunun (2aks) etuakselilla oli pyörännavoissa hydrauliset nestemoottorit, jotka sai hytistä kytkettyä päälle, kun nestemoottorit eivät olleet toiminnassa, vaunu toimi kuten tavallinen pv. Autossa siis oli rakennettu oma putkisto liittimineen ja valvonta/käyttölaitteineen tämmöiselle perävaunulle...Pv:n nestemoottorit pystyivät välittämään 120HV tehon.

        M162 -mallin valmistus alkoi 1969, ja viimeiset niittikopit valmistuivat 1983.


      • 12e480 kirjoitti:

        Eli kyseessä on "nestemoottorivetoinen perävaunu puutavarakuljetuksiin". Ainakin sitä mainostettiin M162- elikkäs "nakkikioski"Sisun yhteydessä.

        Perävaunun (2aks) etuakselilla oli pyörännavoissa hydrauliset nestemoottorit, jotka sai hytistä kytkettyä päälle, kun nestemoottorit eivät olleet toiminnassa, vaunu toimi kuten tavallinen pv. Autossa siis oli rakennettu oma putkisto liittimineen ja valvonta/käyttölaitteineen tämmöiselle perävaunulle...Pv:n nestemoottorit pystyivät välittämään 120HV tehon.

        M162 -mallin valmistus alkoi 1969, ja viimeiset niittikopit valmistuivat 1983.

        Tiedät asiasta paljon enemmän kuin mie :)


      • jukka ville
        12e480 kirjoitti:

        Eli kyseessä on "nestemoottorivetoinen perävaunu puutavarakuljetuksiin". Ainakin sitä mainostettiin M162- elikkäs "nakkikioski"Sisun yhteydessä.

        Perävaunun (2aks) etuakselilla oli pyörännavoissa hydrauliset nestemoottorit, jotka sai hytistä kytkettyä päälle, kun nestemoottorit eivät olleet toiminnassa, vaunu toimi kuten tavallinen pv. Autossa siis oli rakennettu oma putkisto liittimineen ja valvonta/käyttölaitteineen tämmöiselle perävaunulle...Pv:n nestemoottorit pystyivät välittämään 120HV tehon.

        M162 -mallin valmistus alkoi 1969, ja viimeiset niittikopit valmistuivat 1983.

        Kyllä niitä oli 70-luvulla käytössä ja sen kehittäjänä oli joku autoilija Seppo Heikkinen Rovaniemeltä. Kuulemani mukaan kehitys loppui osaltaan siihen että yhtiöt ajattivat kaikkia huonoimmat senssit juuri näillä autoilijoilla ja sama taksa kuin muillakin ja hankinta hinta vastaavasti korkeampi muihin verrattuna; eli toimimaton yhtälö jo silloin.Vähemmän kuormia huonoista paikoista jne. Täällä kemijärvelläkin oli ainakin 2lla autoilijalla jossain vaiheessa mutta luopuivat kannattamattomana mutta kuulemma toimiva järjestelmä oli ollut.


    • pauli

      joo. Niissä käytettiin sisun säteismäntäistä nestemoottoria. Sen sai kytkettyä vapaalle paineistamalla moottorin kotelon. Kait metsäautoteiden parantaminen lopetti niitten kehityksen. Hinta on yksi tekiä. Niitä käytettiin seitkytluvulla myös puolususvoimissa isoissa tykeissä, kun oli vain pienet veturit, esim. proton vetämässä tykissä. Jossakin oli dokumentti kun kekkonenkin ihmetteli moista keksintöä.

      • myyntiin....

        nestemoottori tuotanto valmetille.Nykyään
        en tiedä kuka omistaa.
        Tuosta puuautosta,eikös jossain kuvissa se pvaunu ajettiin veturin kyytiin.Tietysti täytyy
        olla aika pitkät letkut(hydrauli).
        Hyvä keksintö silti.


      • rampa teli oli

        mahdollista varustaa nestemottorilla, vähän älytön se oli.


      • hydrodriveä?
        rampa teli oli kirjoitti:

        mahdollista varustaa nestemottorilla, vähän älytön se oli.

        sama systeemi kuin nestemoottorissa,mitenkä
        lienee pelaa.Oli kuvassa etuakselilla.Työkoneissa
        on nesteveto tätäpäivää.


      • kehittynnä siitä
        hydrodriveä? kirjoitti:

        sama systeemi kuin nestemoottorissa,mitenkä
        lienee pelaa.Oli kuvassa etuakselilla.Työkoneissa
        on nesteveto tätäpäivää.

        Sisun nestemoottorista, sitä pirua ei suanu heijoomaan kun nesteveto olj nii älytön, potki ristiin. Eikös Sisussa nytkin ole ongelmana, telivedossa pyörät ei vedä tiukassa paikassa. Ihmettelin tässä kun uusi Sisu halvaantui sateen kastelemalle hietakentälle, se siitä Sisun erinomaisuudesta. No sattumalta olen perillä tuosta nestevedon tekniikasta, mutta suapi siitä puhua muuttii...


      • Nimetön
        kehittynnä siitä kirjoitti:

        Sisun nestemoottorista, sitä pirua ei suanu heijoomaan kun nesteveto olj nii älytön, potki ristiin. Eikös Sisussa nytkin ole ongelmana, telivedossa pyörät ei vedä tiukassa paikassa. Ihmettelin tässä kun uusi Sisu halvaantui sateen kastelemalle hietakentälle, se siitä Sisun erinomaisuudesta. No sattumalta olen perillä tuosta nestevedon tekniikasta, mutta suapi siitä puhua muuttii...

        kun pistät päälle, saat kaikki pyörät vetämään..
        et taida olla perillä tekniikasta,
        etkä ajamisesta..


      • Simmeri tivari
        Nimetön kirjoitti:

        kun pistät päälle, saat kaikki pyörät vetämään..
        et taida olla perillä tekniikasta,
        etkä ajamisesta..

        No tuossa ei kovinkaan paljoa loistanut kaverin tieto siittä että mitenkä tekniikka toimii. Eli kyseessä on ollut teliveto sisun perusongelma VÄLIKARDAANIIN ristikko hajalla jolloin hätäisemmät automiehet poistivat nuo kadedraali akselit ja se siittä telivedosta.


      • tukkirekka
        Simmeri tivari kirjoitti:

        No tuossa ei kovinkaan paljoa loistanut kaverin tieto siittä että mitenkä tekniikka toimii. Eli kyseessä on ollut teliveto sisun perusongelma VÄLIKARDAANIIN ristikko hajalla jolloin hätäisemmät automiehet poistivat nuo kadedraali akselit ja se siittä telivedosta.

        Sisunko ongelma se välikartaani on, mites scaniassa ja mersussa kestää?


      • puukuski40
        tukkirekka kirjoitti:

        Sisunko ongelma se välikartaani on, mites scaniassa ja mersussa kestää?

        niissä välikardaaneissa on jollaki joku ongelma ollu,mutta mulla on tuossa pihalla -00 e14-530,950000km mittarissa,puita ajettu kokoajan ja alkuperäiset on kaikki ristikot,myös välikardaanissa. että ei se kovin iso ja yleinen ongelma taida olla....???


      • melkein rekkamies
        puukuski40 kirjoitti:

        niissä välikardaaneissa on jollaki joku ongelma ollu,mutta mulla on tuossa pihalla -00 e14-530,950000km mittarissa,puita ajettu kokoajan ja alkuperäiset on kaikki ristikot,myös välikardaanissa. että ei se kovin iso ja yleinen ongelma taida olla....???

        minkä merkkinen on muuten seuraava autosi?


      • puukuski40
        melkein rekkamies kirjoitti:

        minkä merkkinen on muuten seuraava autosi?

        varmaanki sisu!? kunhan nyt selviää minkälaisia niistä uusista tulee. tai jos vaihdan merkkiä niin volvo. eipä sitä paljon muita järkeviä vaihtoehtoja ole...


      • scan burger
        Simmeri tivari kirjoitti:

        No tuossa ei kovinkaan paljoa loistanut kaverin tieto siittä että mitenkä tekniikka toimii. Eli kyseessä on ollut teliveto sisun perusongelma VÄLIKARDAANIIN ristikko hajalla jolloin hätäisemmät automiehet poistivat nuo kadedraali akselit ja se siittä telivedosta.

        on kyllä teliveto scanian murheita!! kokemusta on molemmista merkeistä


      • tukkirekka
        scan burger kirjoitti:

        on kyllä teliveto scanian murheita!! kokemusta on molemmista merkeistä

        Kukaan kanian logon pirriinsä tatuoinut tosi kaniamies nosta meteliä ja kerro kuinka meidän puikkoperätelivedolla ajettu milli, eikä yhtään välipätkän niveltä ole mennyt.
        Kait nyt joku heräsi moisesta väitteestä.


      • pikku matti
        tukkirekka kirjoitti:

        Kukaan kanian logon pirriinsä tatuoinut tosi kaniamies nosta meteliä ja kerro kuinka meidän puikkoperätelivedolla ajettu milli, eikä yhtään välipätkän niveltä ole mennyt.
        Kait nyt joku heräsi moisesta väitteestä.

        mitä se tarkoittaa ?


      • tukkirekka
        pikku matti kirjoitti:

        mitä se tarkoittaa ?

        Miettiessä, pikku mattikon kasvaa.


      • pikku matti
        tukkirekka kirjoitti:

        Miettiessä, pikku mattikon kasvaa.

        tiedä . Hyvä että osaa kuitenkint kirjoittaa. Plussaa Suomen koulusysteemille saamisestasi kirjoitus-ja lukutaitoiseksi. Voisit käydä apukouluissa kannustamassa kaltaisiasi.

        Oisko täällä ketään tosi ratinvääntäjää joka tietäisi.


      • Vääntää ratista
        pikku matti kirjoitti:

        tiedä . Hyvä että osaa kuitenkint kirjoittaa. Plussaa Suomen koulusysteemille saamisestasi kirjoitus-ja lukutaitoiseksi. Voisit käydä apukouluissa kannustamassa kaltaisiasi.

        Oisko täällä ketään tosi ratinvääntäjää joka tietäisi.

        sanalle napaperäteliveto :D


      • tukkirekka
        pikku matti kirjoitti:

        tiedä . Hyvä että osaa kuitenkint kirjoittaa. Plussaa Suomen koulusysteemille saamisestasi kirjoitus-ja lukutaitoiseksi. Voisit käydä apukouluissa kannustamassa kaltaisiasi.

        Oisko täällä ketään tosi ratinvääntäjää joka tietäisi.

        että pikkupojat on tarkkoja, jos sattuu vaikka väärää näppäintä painamaan. Osaisko isäsi kertoa tuosta puikkoperästä.


      • Vilkku katolla
        pikku matti kirjoitti:

        mitä se tarkoittaa ?

        On Akselistorakenne missä molemmilla yhteen kytketyillä (väli kardaanilla) akseleilla on veto-akselit suoraan kiinnitettynä pyörännapaan. Tämä ratkaisu on aikanaan ollut heikkokestoisempi,kuin Napaperä.


      • vitsillä vähäsen....
        tukkirekka kirjoitti:

        että pikkupojat on tarkkoja, jos sattuu vaikka väärää näppäintä painamaan. Osaisko isäsi kertoa tuosta puikkoperästä.

        Isäs pääsi KERRAN autolla ajaan, kanja 142 cooler, sen jälkeen ei sisusta puhunut mittään!


      • tukkirekka
        vitsillä vähäsen.... kirjoitti:

        Isäs pääsi KERRAN autolla ajaan, kanja 142 cooler, sen jälkeen ei sisusta puhunut mittään!

        oikeaan osuit, mutta et kuitenkaan, totuus on, että vaari ajoi 141 ja 142.sta scaniaa
        ja niiden jlkeen tuli cummins moottorilla varustettu sisu sm 270, sen jälkeen isäukko
        katsoi säälien scania miehiä. Tyyppimerkinnöistä kuka vaan ammattimies osaa päätellä, milloin vaari on ollut rattihommissa.


      • tukkirekka
        Vilkku katolla kirjoitti:

        On Akselistorakenne missä molemmilla yhteen kytketyillä (väli kardaanilla) akseleilla on veto-akselit suoraan kiinnitettynä pyörännapaan. Tämä ratkaisu on aikanaan ollut heikkokestoisempi,kuin Napaperä.

        niin aikoinaan, kyllä se on sitä vielä tänäpäivänäkin, puikkoperän hyvä puoli on rullausominaisuus verrattuna napaperään, mutta muuten alamäki auto.


      • Vilkku katolla
        tukkirekka kirjoitti:

        niin aikoinaan, kyllä se on sitä vielä tänäpäivänäkin, puikkoperän hyvä puoli on rullausominaisuus verrattuna napaperään, mutta muuten alamäki auto.

        Tuota rullaus ominaisuutta tarvitaan ylämäessä,mut koitetaan muistaa enskerrala kysyttäessä hyviä ominaisuuksia;)
        Itselläni Ei ole kokemusta puikkoperätelivedoista,mut kollegat niin täällä palstoilla,kuin arki elämässä ovat kehuneet sen kestävyyttä. Varmaankin tuo kuuluisuutta kaihtava teknolooginen kehitys on ollut yhtä vahvasti vaikuttamassa Materiaali kehityksen kanssa siihen,että ne kestävät kovempaakin (väärin) käyttöä?! Puhuivat vaan Kaania korjaamolla,että pitäis saada akseli lukko nappiin kello-ajastin muisti,nii takuu korjaukset loppuis varmaan siihen päivään?!


      • tukkirekka
        Vilkku katolla kirjoitti:

        Tuota rullaus ominaisuutta tarvitaan ylämäessä,mut koitetaan muistaa enskerrala kysyttäessä hyviä ominaisuuksia;)
        Itselläni Ei ole kokemusta puikkoperätelivedoista,mut kollegat niin täällä palstoilla,kuin arki elämässä ovat kehuneet sen kestävyyttä. Varmaankin tuo kuuluisuutta kaihtava teknolooginen kehitys on ollut yhtä vahvasti vaikuttamassa Materiaali kehityksen kanssa siihen,että ne kestävät kovempaakin (väärin) käyttöä?! Puhuivat vaan Kaania korjaamolla,että pitäis saada akseli lukko nappiin kello-ajastin muisti,nii takuu korjaukset loppuis varmaan siihen päivään?!

        kyllä, nykyään akselit kestää jo todella hyvin, huono puoli on se liikkeellelähtö, kun tiukka paikka ja lukot päällä, meinaa alkaa hyppiin satsaata.


      • Vilkku katolla
        tukkirekka kirjoitti:

        kyllä, nykyään akselit kestää jo todella hyvin, huono puoli on se liikkeellelähtö, kun tiukka paikka ja lukot päällä, meinaa alkaa hyppiin satsaata.

        Siis,sillä on merkitystä kun veto menee suoraa pyörään,vaikka vastaavassa Napa-akselis on sama välitys suhde,eli kulkee yhtä lujaa samoilla kierroksilla samalla vaihteella!! Sitä erään matematiikan neron kans joskus väiteltiin ja asiasta tarkemmin tietämättömänä uskoin Ettei vetomomentissa ole eroa,jos lopullinen välitys suhde on sama. Sen tiesin,että vehkeet kestää (siis aiemmin) paremmin,ku on Enempi rattaita välis.


    • erikoisasiantuntija

      Meillä on hallin nurkassa tommoinen hydaulivetoinen akseli .
      Isällä oli tapana kerätä kaiken moisoa kummallisia asioita jos
      sattuis joskus tarvittemaan ....
      Olen vaan ihmetellyt mikä toi on ja velipoika totes että toi oli
      pölliauton pv etupään vetoakseli ?? ! !.
      josta oli tarkoitus ilmeisesti tehdä jonkinlainen veto traktorin
      maansiirto perävaunuun ?? .

      • prininbra¨nb

        ainakin hollanderit ole iankaiken maansiirotpuolikkaissa käyttänyt noita akseleita. Pääsee peruuttamalla vähän ylämäkeenkin


    • Jorma Rahtari

      niitä viedyn myös silloisen Neuvosto-Liiittoon. Autot olivat täysin varustettuja puutavara-autoja perävunuineen ja nostureineen. Jotenkin muistan niitä viedyn ainakin kymmenen jos ei enempääkin.
      Muistaako kukaan ? Hourinkohan omiani

      • FH700

        että metsähallituksen omassa autossa -70 luvulla oli nestevetoinen kärry,sellainen myrkynvihreä nakkikoppi-sisu. momentti-volvo tuli kuulema samasta paikasta kuormalla eli se siitä...


    • niittikoppi

      Täällä näköjään tiedetään, ettei nestemoottorista ollut mihinkään - pärkkele, olipa hyvä ettei kukaan kertonut sitä minulle kun ajoin M 162 -mallia, sitä niittikoppi lokomoa 70- ja 80 -luvun vaihteessa, eikä onneksi sitäkään, että niitä sai vain 2-akselisena, minä poloinen kun laskin kärryn akselien määräksi 3, ei siitä muuta hyötyä ollut, kuin että se pysyi paremmin pystyssä ja mikä tärkeintä, koki ylemmyyden tunnetta kaks'akseli-köyhiin nähden Esson baarissa. Joku mainitsi myrkynvihreästä syöpäsäätiön Sisusta nestemoottoreineen, ja jonka mukaan momentti-Volvo meni samoista paikoista kuin Sisukin...
      Jaa, mulle on epäselvää tämä "momentti," ja mitä sillä tarkoitetaan, ensimmäinen ajatus oli 6x2 planeettapyörillä navoissa, samankaltainen kuin Sisun nostotelinen, vai oliko Volvo 6x4 planeettapyörästöt..? Volvo onkin ainoa jota en ole puuautona suhannut, siis kolmesta suuresta Sisusta. Minun ei pitäisi ehkä mainita tätä, mutta onkohan siinä perää, että sveamamman tuotteilla liikkuvista Scania-miehet vetävät Volvo-miehimyksiä vaikka hanuriin, jos Volvo-hemmot eivät muuten suostu uskomaan että Scania on parempi peli... Tätä en tietenkään kysy Seolla näiltä hurjilta, enkä varmasti vessassa - koskaan tiedä millainen Brokeback Mountain -cowboy siellä tyynen ulkokuoren alla asuu...

      Sisun nestemoottori jäi käytöstä sen vuoksi, ettei Cummins suostunut antamaan takeita tai takuuta kestävyydestä - siipipumpulle kun voima otettiin kampiakselilta moottorin etupäästä, takapää oli varattu sille ainoalle oikealle vaihteistolle, joka oli tuohon aikaan 13 nopeuksinen ja on vieläkin, mutta sen 18 nop. isoveli on nykyisin parempi ainakin siinä mielessä, että puun suhaamisessa autossa saa mieluusti olla Moottori isolla ämmällä, eikä pikkuveli enää välttämättä kestäisi n. 3000 Nm max vääntöä.

      Nestemoottori(t) koostui(vat) säteittäin olevista männistä navoissa, joiden toisessa päässä oli rullat (mäntiin kiinnitettyinä). Rullat puolestaan moottoria käytettäessä kulkivat "piparkakku kuvioitua mäkeä" ylös alas hydraulipaineen ohjaamina. Mäntiä oli ehkä 7 kpl, oikaiskoon se ken tietää ja muistaa, männät rullineen pysyivät vapaalla kotelopaineella, lisäksi oli vielä paineakku. Eipä tuo laite ongelmia aiheuttanut omalle kohdalle, enkä kuullut muillakaan olleen, mutta hyötyä siitä oli. Sisu kehitti nestemoottoriaan jo 60-luvulla ja pystyi välittämään tehoa noin 140 hevosvoimaa, 60-lukuisissa 80hv, joista ei ole kokemuksia - paljon tai vähän, ei sen aikaisissa savottakamppeissa ollut kuin 320 - 350 heppaa ja painot enemmän kuin nykyinen sallittu 60t, ei kuitenkaan niin paljon, kuin nykyisissä lainsuojattomissa, sanotaan vaikka n. 77 tonnin kok. painoisissa, joita ei näe pimeellä..
      Moottorin sai kytkeä päälle n. 12 km/h nopeudessa, kakkosesta ryömintään, eli silloin oli naama totisena, teli ilmassa ja usein ketjut vetävissä, saattoipa jollain olla hilat kärrynkin vetävissä, ja oli niissä lintuhäkitkin, ainakin minun suhaamassa oli.

      • AEU 01

        että joku joka on näillä vehkeillä aivan oikeasti tehnyt töitä kertoo miten homma todellisuudessa meni :D
        Monta juttua on saanut kyllä lukea eri palstoilta nestemoottoreista, mutta kenelläkään ei ole ollut omakohtaista kokemusta. Kummin kaiman ja dementoituneen haania kuskin katkeria jorinoita on sitten lainattu tosiasiana, mutta kukaan ei ole itse aikaisemmin uskaltanut tulla tämän asian tiimoilta ns. kaapista ulos :D

        Itsekkin olen pähkäillyt pienessä päässäni ettei tuo systeemi ole voinut olla aivan perseestä vaikka jotkut tahvot niin väittävätkin. Aivan maalaisjärjellä ajateltuna, vaikka itse olen kaupunkilainen, kaikki apu ollessa tiettömän taipaleen päässä nahnikassa on plussaa. Vaikka joku nestemoottorin toimintaa arvosteleva nettikoomikko olisi avittamassa käsin vaikkapa siitä kärrin takimmaisesta renkaasta. Eli kyllähän tuosta varmaan on ollut tosipaikassa apua kun on saanut polkasta vaikkapa vain sen 80 hv apuun.

        Nyt kuitenkin on 2000 luvulla otettu sama idea jossain saksan seisojassa käyttöön etuakselissa ja systeemiä on kehuttu maasta taivaaseen. Hyvä suomi tai siis pikemminkin alkuasukas oliot jotka eivät voi uskoa, että tuo on ollut hyvä idea, mutta kun nahkahousu sen esittelee niin silloin huudetaan hurraata:D


      • Tassu 1
        AEU 01 kirjoitti:

        että joku joka on näillä vehkeillä aivan oikeasti tehnyt töitä kertoo miten homma todellisuudessa meni :D
        Monta juttua on saanut kyllä lukea eri palstoilta nestemoottoreista, mutta kenelläkään ei ole ollut omakohtaista kokemusta. Kummin kaiman ja dementoituneen haania kuskin katkeria jorinoita on sitten lainattu tosiasiana, mutta kukaan ei ole itse aikaisemmin uskaltanut tulla tämän asian tiimoilta ns. kaapista ulos :D

        Itsekkin olen pähkäillyt pienessä päässäni ettei tuo systeemi ole voinut olla aivan perseestä vaikka jotkut tahvot niin väittävätkin. Aivan maalaisjärjellä ajateltuna, vaikka itse olen kaupunkilainen, kaikki apu ollessa tiettömän taipaleen päässä nahnikassa on plussaa. Vaikka joku nestemoottorin toimintaa arvosteleva nettikoomikko olisi avittamassa käsin vaikkapa siitä kärrin takimmaisesta renkaasta. Eli kyllähän tuosta varmaan on ollut tosipaikassa apua kun on saanut polkasta vaikkapa vain sen 80 hv apuun.

        Nyt kuitenkin on 2000 luvulla otettu sama idea jossain saksan seisojassa käyttöön etuakselissa ja systeemiä on kehuttu maasta taivaaseen. Hyvä suomi tai siis pikemminkin alkuasukas oliot jotka eivät voi uskoa, että tuo on ollut hyvä idea, mutta kun nahkahousu sen esittelee niin silloin huudetaan hurraata:D

        Nestemoottorin keksi Sisun insinööri Louhio 60-luvun lopulla,sitä käytettiin / käytetään muussakin kuin ajoneuvoissa,vinsseissä,paperikoneissa,pora-alustoissa,jopa jalkapallokenttien keinoruhokentän levittäjänä.Louhio riitaantui Sisun kanssa keksijänoikeuksista ja patentti myytiin Amerikkaan.Suomessa sitä markkinoi Sisun Nemo-osasto,senjälkeen Nesco,sitten Valmet ja siihen loppui minun tietoni jatkosta,eli johonkin 90-luvun puoleenväliin.On muuten tosi nerokas keksintö,vaikkei ole ollutkaan oikein profeetta omalla maallaan.


      • huopatossu 1
        Tassu 1 kirjoitti:

        Nestemoottorin keksi Sisun insinööri Louhio 60-luvun lopulla,sitä käytettiin / käytetään muussakin kuin ajoneuvoissa,vinsseissä,paperikoneissa,pora-alustoissa,jopa jalkapallokenttien keinoruhokentän levittäjänä.Louhio riitaantui Sisun kanssa keksijänoikeuksista ja patentti myytiin Amerikkaan.Suomessa sitä markkinoi Sisun Nemo-osasto,senjälkeen Nesco,sitten Valmet ja siihen loppui minun tietoni jatkosta,eli johonkin 90-luvun puoleenväliin.On muuten tosi nerokas keksintö,vaikkei ole ollutkaan oikein profeetta omalla maallaan.

        Tiehöylissä on tuo sama moottori etuakselilla.Volvossa taitaa olla valmet nemo jopa?


      • eläkeellä

        Sisunestemootorilla varustetulla puuautolla,Ajoin puuta kaksivuotta ja oli hyvä
        Esimerkiksi venäjällä kun piti kärriin kerätä ensin kuorma.Oli este peli.
        Kymmenien hehtaarienlaajuisella aluella.
        Kerran kun hajosi napa .Ajelin suomenpuolelle hitaasti mutta varmasti kuorma päälä.Suurimissa mäkiisä piti vetääapuna.Tämä tapahtui .70 luvun alussa.
        Kuusamon rajanylityspaikankautta.Tuhkalan lansista.30 kilometriä suomen rajalle.


    • <<<<

      MIKÄ TÄÄ TÄMMÖNEN SISUN NEMO ON ONKO SIITÄ GOOGLESTA KUVAA....

    • kesäkuu 78

      olin suomen armeijassa 1978-1979 kenttätykistössä oulussa ,silloin ainakin oli käytössä nestevetoinen tykki mustaakseni kanuuna. oli se aikamoinen peli nosti auton eli sisun suosta vaikka sisu oli lavaan asti mudassa eli pulassa. no ei tarvinnut hypätä alas kovinkaan korkealta että silleen terveisiä kaikille 78-79 oleille paisi everti Valakselle.

      • Nemo nestemoottori

        KarTR ään tuli 1976 nemo nestemoottorit "proto sisuihin" .Tai oikeastaan hydraulikoneikko,Moottorit oli 130 K 54 kanuunassa.Ei jääty jumiin kertaakaan kun käytti moottoria.Ihme ettei se yleistynyt , oliko liian kallis ratkaisu.Kaikille 3 patterin porukalle terveisiä , paitsi ei kapteeni Marttiselle.


      • Anonyymi
        Nemo nestemoottori kirjoitti:

        KarTR ään tuli 1976 nemo nestemoottorit "proto sisuihin" .Tai oikeastaan hydraulikoneikko,Moottorit oli 130 K 54 kanuunassa.Ei jääty jumiin kertaakaan kun käytti moottoria.Ihme ettei se yleistynyt , oliko liian kallis ratkaisu.Kaikille 3 patterin porukalle terveisiä , paitsi ei kapteeni Marttiselle.

        77 talvella vedettiin nemo tykkiä rovajärvellä proto sisulla.Joukko osasto Kartr,ensimmäinen patteri.Oi niitä aikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        77 talvella vedettiin nemo tykkiä rovajärvellä proto sisulla.Joukko osasto Kartr,ensimmäinen patteri.Oi niitä aikoja.

        Minä nemo-kärryllä ammuksia 154kanuunoille!


    • voimalaitos1

      Mutt Hollming se vasta pel olj.

    • eläkeelä

      OLIkärryn etuakselila.Oli muuten hyvä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe