Nimien tarkoituksia.

Iluvatar

onko kenelläkään tietoo mitä se elanor niin kuin tarkottaa suomeks. esim. Galadriel on hopeaseppeleinen neito. ja onko mitää haltiaa jonka nimi alkaisi J kirjaimella. Jäi mietityttämään kun luin silmarillionin liite tekstejä.

6

1424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady_Nocturna

Elanor on suoraan suomennettuna "aurinko-tähti" (el=tähti, anor=aurinko)
      Eikös se ollut jokin kukka, muistelisin..

Haltiakielissä ei ole J-kirjainta, joten sillä sellaista haltiaa jonka nimi alkaisi kyseisellä kirjaimella ei esiinny missään Tolkienin tuotoksissa.

• Iltatähti-91

Elanor oli kultainen pieni kukka ja niphrehdil valkea,kalpeanhopeinen.
        Ne kasvoivat Cerin Amrothilla,jossa oli joskus asunut Cerin Amroth,Lothlorienin ruhtinas.
        Myöhemmin Neljännen Ajan lopussa Elessar-kuninkaan kuoltua Arwen vaelsi kukkulalle ja kuoli sen päälle sillä siellä Aragorn ja Arwen ensi kerran tapasivat.
        Elanor on tosiaan auringontähti ja niphrehdil tarkoittaa muistaakseni kalpealoistoa joka viittaa kuuhun.
        Kummatkin kukat kukkivat ensimmäisen kerran Luthienin syntyessä Doriathissa Melianin vyön takana,toisen kerran kun Arwen syntyi ja kuolivat hänen mennessääne eivätkä yhdetkään kuolevaiset enää nähneet niitä.

• AnCku89

olekkaan auringonkukka? kun ihan trilogian lopussa frodo sanoo samille että samin tyttären nimeksi kävisi elanor kun se on se auringonkukka?
        no joo olen kai lukenut nimen väärin?

• Pena
      • Minä

Elen on tähti, ei el. Ja anar on aurinko!(quenyaa) Ja y lausutaan j:nä.

• Iltatähti-91
        Minä kirjoitti:

Elen on tähti, ei el. Ja anar on aurinko!(quenyaa) Ja y lausutaan j:nä.

Tolkien selitti tämän Elenin muuttumisen el:iksi.
        Vähän sama kuin orn eli vanhalla kiellä puu,mutta sittemmin se korvattiin toisella ja sen merkitys sellaisissa nimissä kuin Fangorn ja Celeborn jäi epäselväksi.
        Niphreh=kalpea dil=loiste
        Kalpealoiste,ja tässä puhutaan kukasta.;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      64
      3510
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      64
      3262
    3. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      72
      3077
    4. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      54
      2562
    5. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      71
      2372
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      56
      2131
    7. Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?

Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.
      Maailman menoa
      42
      1128
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      1055
    9. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      117
      1032
    10. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1018
    Aihe