Nimien tarkoituksia.

Iluvatar

onko kenelläkään tietoo mitä se elanor niin kuin tarkottaa suomeks. esim. Galadriel on hopeaseppeleinen neito. ja onko mitää haltiaa jonka nimi alkaisi J kirjaimella. Jäi mietityttämään kun luin silmarillionin liite tekstejä.

6

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady_Nocturna

      Elanor on suoraan suomennettuna "aurinko-tähti" (el=tähti, anor=aurinko)
      Eikös se ollut jokin kukka, muistelisin..

      Haltiakielissä ei ole J-kirjainta, joten sillä sellaista haltiaa jonka nimi alkaisi kyseisellä kirjaimella ei esiinny missään Tolkienin tuotoksissa.

      • Iltatähti-91

        Elanor oli kultainen pieni kukka ja niphrehdil valkea,kalpeanhopeinen.
        Ne kasvoivat Cerin Amrothilla,jossa oli joskus asunut Cerin Amroth,Lothlorienin ruhtinas.
        Myöhemmin Neljännen Ajan lopussa Elessar-kuninkaan kuoltua Arwen vaelsi kukkulalle ja kuoli sen päälle sillä siellä Aragorn ja Arwen ensi kerran tapasivat.
        Elanor on tosiaan auringontähti ja niphrehdil tarkoittaa muistaakseni kalpealoistoa joka viittaa kuuhun.
        Kummatkin kukat kukkivat ensimmäisen kerran Luthienin syntyessä Doriathissa Melianin vyön takana,toisen kerran kun Arwen syntyi ja kuolivat hänen mennessääne eivätkä yhdetkään kuolevaiset enää nähneet niitä.


      • AnCku89

        olekkaan auringonkukka? kun ihan trilogian lopussa frodo sanoo samille että samin tyttären nimeksi kävisi elanor kun se on se auringonkukka?
        no joo olen kai lukenut nimen väärin?


    • Pena
      • Minä

        Elen on tähti, ei el. Ja anar on aurinko!(quenyaa) Ja y lausutaan j:nä.


      • Iltatähti-91
        Minä kirjoitti:

        Elen on tähti, ei el. Ja anar on aurinko!(quenyaa) Ja y lausutaan j:nä.

        Tolkien selitti tämän Elenin muuttumisen el:iksi.
        Vähän sama kuin orn eli vanhalla kiellä puu,mutta sittemmin se korvattiin toisella ja sen merkitys sellaisissa nimissä kuin Fangorn ja Celeborn jäi epäselväksi.
        Niphreh=kalpea dil=loiste
        Kalpealoiste,ja tässä puhutaan kukasta.;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4142
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      240
      2601
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      248
      2494
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1924
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      104
      1816
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1557
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1326
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      346
      1231
    9. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      98
      1141
    10. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1056
    Aihe