Minulla on uusi vajaa 10000 km ajettu golf variant 1.4. Auto on toiminut hyvin, mutta alusta alkaen 5500- 5700 kierroksen kohdalla esiintyvä ”resonoiva”, tuntuvakin ääni askarruttaa. 6000 kierroksen kohdalla resonointia ei enää esiinny. Huollon mukaan ei johdu pakoputken kosketuksesta runkoon. Mistä voisi johtua?
resonointia golfissa
8
1376
Vastaukset
- Golf 1.6
Olen ajanut tuolla 1.4 koneella 5 ovista versiota ja siinä oli sama ilmiö. Resonanssi kuului matalana murinana ja esiintyi kapealla kierrosalueella. Ei se erityisen voimakas ollut mutta sen kyllä pani merkille. Samaa ei kuulu 1.6/8v Variantissa, joten lienee juuri tuon koneen ominaisuus ?
- kierrokset kielettyjä
Toivottavasti on oma auto kun noin kovia kierroksia huudatetaan,mikäli ei niin omistajan pitäisi välittömästi ottaa pois
- rale
Oikaisu lapsukseen. Resonointia esiintyy 2500-2700 kierroksen kohdalla.
- Kale
rale kirjoitti:
Oikaisu lapsukseen. Resonointia esiintyy 2500-2700 kierroksen kohdalla.
Mulla myös esiintyy resonointia ~2500rpm. Golffi on -94 ja ajettu 187tkm. Olen ainakin tähän asti laittanut vian walkerin takapöntön syyksi.
- Kolffi
Siitä resonoivasta äänestä, jyristääkö koko autoa vai kuuluuko pärisevää ääntä auton sisäpuolelta ikäänkuin kojelaudan takaa kuskin puolelta ? Jos jälkimmäinen, niin tiedän ratkaisun.
- rale
Resonointi (moottorin äänen muutos?)on selvintä kapealla alueella kiihdytystilanteessa 2600 kierroksen kohdalla. Silloin se on myös tunnettavissa koko autossa, joskaan ei merkittävänä. Kaasua hellitettäessä resonointia ei esiinny, ei edes kierrosluvun laskiessa 2600 kierroksen ohi. Epäilen äänenvaimenninta? Kojelaudan takaa se ei mielestäni tule.
- TDI
En tiedä tiedätkö ratkaisun minun tapaukseen, mutta mulla on sama ilmiö TOLEDO TDI:ssä. (2001)
Kapealla kierroslukualueella 2100-2200rpm kuuluu sellainen kumiseva ja ärsyttävä ääni. (myös pienempi ääni 1600rpm)
Äänestä vielä se, että tuo ääni kuuluu tosiaan oikeastaan vaan kuskin paikalla -> pelkääjän puolella ääntä ei edes kunnolla havaitse, takapenkistä en tiedä. Joten kerro nyt ihmeessä mikä se on, jotta pääsen eroon siitä :) - Kolffi
TDI kirjoitti:
En tiedä tiedätkö ratkaisun minun tapaukseen, mutta mulla on sama ilmiö TOLEDO TDI:ssä. (2001)
Kapealla kierroslukualueella 2100-2200rpm kuuluu sellainen kumiseva ja ärsyttävä ääni. (myös pienempi ääni 1600rpm)
Äänestä vielä se, että tuo ääni kuuluu tosiaan oikeastaan vaan kuskin paikalla -> pelkääjän puolella ääntä ei edes kunnolla havaitse, takapenkistä en tiedä. Joten kerro nyt ihmeessä mikä se on, jotta pääsen eroon siitä :)Omassa Golfissani (1.4 vm-00) kuului parin tonnin kierroksen kieppeillä kapeahkolla alueella pärisevä tai sirisevä (miten sen nyt sanallisesti kuvaavammin voisi ilmaista) ah niin ärsyttävä ääni, joka alkuun kuulosti tulevan mittariston takaa. Ääntä jahdattiin jopa merkkiliikkeen voimin ottamalla mittaristo irti ja ajamalla lenkki ilman sitä - ääni kuului edelleen eli mittaristo sai vapautuksen epäilyistä. Loppujen lopuksi tein itse pitkän ajojahdin äänen löytämiseksi paneelien irrottamisen ja paikkojen voitelemisen muodossa, tuloksetta. Äänilähteen löytymistä vaikeutti se, ettei joutokäynnillä kaasuteltaessa ääntä saanut lainkaan esiin vaan se ilmeni aina vain suuremmilla vaihteilla ajaessa, jolloin pään työntäminen kojelaudan sisuksiin on ymmärrettävästi hieman vaikeaa. Siispä auton etupää pukeille, viitonen sisään, kämmennellä kaasua ja voilá, kaasuvaijeri on viety lieskapellin läpi muoviputkessa, ja sopivilla kierroksilla vaijeri värähteli putken reunaa vasten saaden aikaan v-maisen äänen. Sitten vaan rasvaprässillä putki täyteen sopivan jäykkää vaseliinia (huom. ei kuitenkaan liian jäykkää) ja hälyäänetöntä ajoa ! Tarina on osoitus siitä, miten pienestä nuo äänet saattavat olla lähtöisin, mutta kuinka vaikea niitä on löytää, kun monesti jo pelkän äänen tulosuunnan määrittäminenkin on lähes mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315776- 363791
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833323- 122758
- 292222
- 122167
- 1621906
- 181505
- 1051362
- 251233