Vanhat patruunat

Miten eroon

Onko kellään tietoa/kokemusta vanhoista haulikonpatruunoista.
Minulla on kasapäin noin 30 vuotta vanhoja haulikonpatruunoita.Uskaltaako noita enää käyttää.Vai pitäisikö ne hävittää jotenkin.
Mikä olisi paras konsti eliminoida nuo vanhat patruunat.Upotanko vain vesisankoon viikoksi ja heitän mäkeen.
Olen joskus kuullut sellaisen jutun noista vanhoista patruunoista että ne saattavat käytettäessä särkeä aseen.

35

14334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Einari SE Ei Narise

      En todellakaan ite vihtis niitä ampua. Eli siis elä ammu vahingossakaan vaikka kuin hyviltä näyttäs, vaikka haulikon paukku onkin. Poliisille ainakin ennen niitä yks tyyppi vei, eli kokeileppa jättää heijän murheekseen mutta mitä ne sun paukut on kiinnostas vaikka ostaa jos sul on vahoja esim 60 luvun vihtavuoren paukkuja? Jos ite haluat ne eliminoija niin halkase puukolla HAULIEN kohalta ja ota tulppa pois ja kuulat tietenki ny levahtaa ja sit nakkaa ruuti hiiteen ja jälelle jää nalli. Tunge se vaikka huitsannevadaan, kyllähän sekin posahtaa ku ampuu eikä paljon nasaha vaik ois minkä ikänen tahasa. todellakin vanhat hapettuneet patruunat räjäyttelee aseitakin, esim.vanhoissa kiväärin paukuissa saatta olla sellasta vihertävää sinertävää hapettunutta mönjää tms.niin nehän ny räjähtää silmille, hylsy voi olla pehmentynyt ja sit luoti on voinut jumittua ja syöpyä niin paikoilleen että ei lähe irti ja paineet tulee heikosta hylsystä peräpäänkautta silmille kun ruuti syttyy ja palaa ja räjähtää.

      • minä.

        ei kannata ottaa riskiä mutta jos haluat elämääsi jännitystä niin laita edes suojalasit päähän kun rupeat testi hommiin.


    • Patruunat

      Jos panokset eivät ole turvonneet ja muutenkin hyvännäköisiä,ota yksi kerrallaan ja ravista korvan lähellä.Jos kuulet,että ruuti liikkuu eikä ole kivettynyt,uskallat kyllä ampua.Muutoin vie Poliisille,siellä kyllä tietävät jatko-käsittelyn.
      Harjoittele ensin kuuntelu tuoreella panoksella.

      • mitääääh

        meinaatko että uusissa haulikonpatruunoissa ruuti heiluu. kivärin patruuna voi olla eri. kerran löysin ulkoa vanhoja sota-aikasia kk:n panoksia, niissä ruuti oli kovettunu mutta palo kuitenki sähähtäen. mutta mitä nuihin haulikonpateihin tulee niin puukolla poikki tai sitten heitä vaikka jorpakkoon.


      • Kyllä heiluu
        mitääääh kirjoitti:

        meinaatko että uusissa haulikonpatruunoissa ruuti heiluu. kivärin patruuna voi olla eri. kerran löysin ulkoa vanhoja sota-aikasia kk:n panoksia, niissä ruuti oli kovettunu mutta palo kuitenki sähähtäen. mutta mitä nuihin haulikonpateihin tulee niin puukolla poikki tai sitten heitä vaikka jorpakkoon.

        Kun kirjoitat noin syvällä rinta-äänellä,luulisi sinun tietävän,että mustaruuti pakataan tiukkaan.Savuttomalla saat täyden räjähdyksen aikaiseksi.Sama koskee myös kiväärin patruunoita. Jos et usko,kokeile,mutta ole itse kaukana.


      • kumpikaan
        Kyllä heiluu kirjoitti:

        Kun kirjoitat noin syvällä rinta-äänellä,luulisi sinun tietävän,että mustaruuti pakataan tiukkaan.Savuttomalla saat täyden räjähdyksen aikaiseksi.Sama koskee myös kiväärin patruunoita. Jos et usko,kokeile,mutta ole itse kaukana.

        koskaan purkanu sota-aikasta kiväärin patruunaa niin tiedätte miksi se ei helise se ruuti.
        Se ei helise siksi kun patruuna on TÄYNNÄ ruutia! Ja tämä on fakta. Itse joskus purin kun luulin että on kivettyneet kun ei helise, oli useampia satoja patruunoita, yksikään ei helissy pari purin ja ruuti tulla solahti ulos, ei yhtään kivettyneenä. Paukuttelinki sitten nuo patruunat pois, hyvin toimivat, no problem


      • Purkanut
        kumpikaan kirjoitti:

        koskaan purkanu sota-aikasta kiväärin patruunaa niin tiedätte miksi se ei helise se ruuti.
        Se ei helise siksi kun patruuna on TÄYNNÄ ruutia! Ja tämä on fakta. Itse joskus purin kun luulin että on kivettyneet kun ei helise, oli useampia satoja patruunoita, yksikään ei helissy pari purin ja ruuti tulla solahti ulos, ei yhtään kivettyneenä. Paukuttelinki sitten nuo patruunat pois, hyvin toimivat, no problem

        Ja ampunutkin ko panoksia.Mutta kysehän on nyt HAULIKON patruunasta ja siinä kyllä ruudin tulee liikkua.


      • niihk
        Purkanut kirjoitti:

        Ja ampunutkin ko panoksia.Mutta kysehän on nyt HAULIKON patruunasta ja siinä kyllä ruudin tulee liikkua.

        ei oo tullu niitä helisyteltyä.


      • asdasdasdasdasdasdawdefe
        niihk kirjoitti:

        ei oo tullu niitä helisyteltyä.

        hautaa maahan ne panokset.mitä nuita poliisille viemään. sieltä maasta ne ei räjähdä tai löydy ikinä.


      • Anonyymi
        asdasdasdasdasdasdawdefe kirjoitti:

        hautaa maahan ne panokset.mitä nuita poliisille viemään. sieltä maasta ne ei räjähdä tai löydy ikinä.

        Kannattaa viedä poliisille,ja yksi kerralaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa viedä poliisille,ja yksi kerralaan

        Tämä hyvä🤪🤪🤪


      • Anonyymi
        Purkanut kirjoitti:

        Ja ampunutkin ko panoksia.Mutta kysehän on nyt HAULIKON patruunasta ja siinä kyllä ruudin tulee liikkua.

        Ei se ruuti siellä itsekseen mihkään liiku.


      • Anonyymi
        asdasdasdasdasdasdawdefe kirjoitti:

        hautaa maahan ne panokset.mitä nuita poliisille viemään. sieltä maasta ne ei räjähdä tai löydy ikinä.

        Ei löydy?joku aarteen etsijä kolauttaa lapionsa heti samana kesänä.


    • Anonyymi

      Riippuu miten ja minkälaisessa tilassa Patruunat. on säilytetty.olen ampunut vanhoillakin patruunoilla ilman ongelmia mutta tiesin ett' ne olivat säilytetty kuivassa tilassa. Olen ollut tilaisuudessa
      patruunat oli pakattu ja valmistettu 1943 ne tosin olivat 9mm pistoolin panoksia ei ongelmia. Olen myöskin ampunut isäni 16cal haulikolla tiesin että ne oli säilytetty kuivassa sisätiloissa, ladattu 1955 ei ongelmia

      • Anonyymi

        Ekonuotio


      • Anonyymi

        Miksi vastasit vuoden 2006 ketjuun? Miten edes lysit näin vanhan jutun?

        Vastauksesi on lisäksi vaarallinen. Vanhaa patruunaa ei koskaan pitäisi ampua, sllä ruuti voi palaa kahdessa vaiheessa. Ensi se räjätää hienojakoiseksi ja sitten tapahtuu pölyräjähdys hyvin suurella paineella ja rikkoo aseen.
        Kuiva sisätila ei takaa turvallista säilytystä, sillä ruuti voi kuivua liiaksi. Ruudista voi mys haihtua aineosia. Lisäksi hylsy voi heikentyä.
        Sotilaspatruunat ovat asia erikseen, sillä ne on yleensä suunniteltu varastoitaviksi pitkiäkin aikoja.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille, jotka vastaavat vanhoihin kysymysketjuihin. Niitä luetaan vuosikymmentenkin päästä, ja niihin kannattaa, ja pitääkin lisätä tietoa, jos sellaista tulee esille.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä Nyt etenkin Ukrainan kriisin aikoina on tuossa ketjussa paljon mielenkiintoisia pointteja, joista voi ottaa opiksi.

      • Anonyymi

        Vanhoja ketjuja voi hyvin lukea vastaamatta niihin mitään. Vanhaa ketjua ei ole tarpeen nostaa esille, jos siihen ei ole mitään uutta lisättävää. Eivät ne ketjut mihinkään katoa vaikka malttaisi antaa niiden olla jonon jatkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoja ketjuja voi hyvin lukea vastaamatta niihin mitään. Vanhaa ketjua ei ole tarpeen nostaa esille, jos siihen ei ole mitään uutta lisättävää. Eivät ne ketjut mihinkään katoa vaikka malttaisi antaa niiden olla jonon jatkona.

        Miksi sitten itse kommentoit tätä? Minun mielestä 22.1.2021 vastattu kommentti oli todella hyvä lisä tähän keskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten itse kommentoit tätä? Minun mielestä 22.1.2021 vastattu kommentti oli todella hyvä lisä tähän keskusteluun.

        Kommenttiin vastattiin samana päivänä jona se kirjoitettiin, joten vastaus ei ollut vanha. Sen sijaan noita ikivanhoja ketjuja voi hyvin lukea vastaamatta niihin mitään.

        Se mitä kommentoitiin ei ollut mikään hyvä vaan vaarallinen, joka seuraavassa viestissä kerrottiin.


    • Anonyymi

      Ropo Capital saatana petos varas rikollinen Kuopiossa

    • Anonyymi

      Onko iänvanhoja haulikon mustaruuri panoksia turvallista kuitenkin säilyttää, vai voivatko rähäjtää itsestään?

      • Anonyymi

        Eivät räjähdä itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät räjähdä itsestään.

        Keskustelu ei huomio , lyijy on kauhea myrkky.Vie yksi kerrallaan poliisille.Hyvä neuvo.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelu ei huomio , lyijy on kauhea myrkky.Vie yksi kerrallaan poliisille.Hyvä neuvo.😁😁😁

        Älä neuvo väärin. Pitäisihän sinun tuntea asia paremmin. Vai oletko vain tyhjännauraja?

        "Poliisin ohje: Mikäli löydät tai haltuusi joutuu esim. perinnönjaon yhteydessä räjähteitä, nalleja tai ampuma-aseiden patruunoita niin niihin ei tule koskea eikä lähteä itse siirtämään. Oikea menettelytapa on ilmoittaa niistä poliisille."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä neuvo väärin. Pitäisihän sinun tuntea asia paremmin. Vai oletko vain tyhjännauraja?

        "Poliisin ohje: Mikäli löydät tai haltuusi joutuu esim. perinnönjaon yhteydessä räjähteitä, nalleja tai ampuma-aseiden patruunoita niin niihin ei tule koskea eikä lähteä itse siirtämään. Oikea menettelytapa on ilmoittaa niistä poliisille."

        Vielä parempi,poliisi hakee patruunat yksi kerrallaan kotoa.Olen metsän reunassa nauraa.Esikuvina pidän Pentti Haanpää ja Veikko Huovinen.🤔🤔🤔


    • Anonyymi

      Voisit postittaa ne mulle kaikki. Saisin askarreltua itelle bigbangit 😅🤣😂

      • Anonyymi

        Minkä ikäinen olet? Kirjoituksistasi päätellen lapsellinen teini. Toisaalta tiedät aika paljon, joten olet ilmeisesti vain lapsellinen. Älä jaa väärää tietoa tai kehoita ketään rikokseen edes leikilläsi. Se on palstan sääntöjen vastaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet? Kirjoituksistasi päätellen lapsellinen teini. Toisaalta tiedät aika paljon, joten olet ilmeisesti vain lapsellinen. Älä jaa väärää tietoa tai kehoita ketään rikokseen edes leikilläsi. Se on palstan sääntöjen vastaista

        Etkö tiedä lapsenmieliset perivät taivasten valtakunnan.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä lapsenmieliset perivät taivasten valtakunnan.😁😁😁

        Voisitko sitten pyrkiä sinne jo vähän ennenaikaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko sitten pyrkiä sinne jo vähän ennenaikaisesti?

        Mitä on ihmisen aika verrattuna iäisyyten.😼😼😼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on ihmisen aika verrattuna iäisyyten.😼😼😼

        Jos se on mielestäsi noin haluttu paikka, niin mitä vielä teet täällä? Kalustoahan pyrkimyksen edistämiseksi sinulta pitäisi löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on mielestäsi noin haluttu paikka, niin mitä vielä teet täällä? Kalustoahan pyrkimyksen edistämiseksi sinulta pitäisi löytyä.

        Vuosi siten menetin parhaan ja ainoan ystävän.Olin kuulema pilkalinen,parjausta.Oneksi löysin Suoli 24 tilalle.Kiitos😫😫😫


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi siten menetin parhaan ja ainoan ystävän.Olin kuulema pilkalinen,parjausta.Oneksi löysin Suoli 24 tilalle.Kiitos😫😫😫

        Voisitko harkita luopuvasi myös "suoli 24" ystävistäsi ja liittyväsi entisen parhaan ystäväsi seuraan?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe