Nyt KAIKKI kertomaan mielipiteitään!

tyttönen.

Moi!
Täällä on nyt hirveesti puhuttu siitä, et onko ripari/protu/kripari hyvä asia vai ei. Nyt ois kiva saada tällanen keskustelu just tästä asiasta ja, että tässä keskustelussa ois karsittu pois ne kaikki provot. Eli ne, jotka tulee tänne pilailemaan --> voitte häipyä saman tien.

Millaista oli siis riparilla/protulla/kriparilla? Kertokaa missä noista olitte ja PERUSTELKAA vastauksenne. Kukaan ei usko teitä, jos ette ole sen verran kasvaneita (luulisi nyt yli 14-vuotiaan olevan), että osaatte perustella mielipiteenne.

Kiitos ja KAIKKI osallistumaan!

19

1204

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minätäällähei.

minä olen sekäettä ihminen. olin sekä riparilla että protulla, ja voitte uskoa kun sanon, että jos olisin tiennyt paremmin protusta, en ehkä olisi mennyt riparille ollenkaan.
      sanoisin, että ripari kannattaa valita protun sijasta vain, jos haluaa kesäänsä jeesuksen hulpeat seikkailutarinat ja viiden sivun kokeiden pänttäämisen ja tuskailun joidenkin uskonnontunnustuksien kanssa. sanoisin että ainut vika rippikoulussa on juuri se rippikoulu. huom. riparin oikea nimi on rippiKOULU, siellä opitaan jeesuksesta ja jumalasta eikä tasan mistään muusta. vai voiko joku, joku joka on käynyt myös protun, sanoa että olisi saanut rippikoulusta enenmmän irti? en usko.

• Phobos

Eli eli, vastaan ensin riparista koska se on hieman tutumpi aihe:

Eli rippileirillä nautin jo 2003 sen käydessäni leirikokemuksesta. Kaikki oli täysillä mukana, sain paljon uusia ystäviä, isoset olivat ystävällisiä ja työntekijät osoittautuivat inhimillisiksi jo leirillä. Leirin jälkeen ymmärsin vasta itse seurakuntaan aktiivisesti liittyessäni, että pakkohan heidän oli jotain sääntöjä pitää yllä :D

Nyt olen ollut kolmella leirillä isosena, enkä ole edes pientä minuttia katunut valintaani lähteä mukaan isoseksi. Elämäni parhaimmat ystävät ovat seurakunnan kautta saatuja, parhaimmat kokemukset ovat sitä kautta ja lähes koko nykyinen elämäni on kunnossa näiden ystävien ansiosta.

Mutta aina ei leiri valitettavasti mene hyvin. Aina löytyy huono vetäjä, huonot riparilaiset joilla asenne ei ole kohdallaan tai jotain muuta haittatekijöitä, joiden takia viikosta tulee hirveä. Siinä tapauksessa voin vain surra puolestanne, koska omassa seurakunnassa kuulen joka kesä riemunkiljahduksia ja näen riparilaisten muotoutuvan yhdeksi ystävyysvyyhdiksi. Joskus näitä kaveriketjuja on useita, joskus vain yksi. Tietenkään kaikki eivät riparilta uusia ystäviä saa, niinkuin ei varmasti protultakaan.

Protun käyneet ystäväni ovat sitä kehuneet. Joku tosin sanoi oman protunsa olleen vähemmän miellyttävä, mutta sitten ollessaan apparina (toivottavasti oikea sana) oli leiri ollut aivan mahtava seuraavana vuonna. Eli sekin on kaiketi kiinni aika pitkälti muista protulaisista ja leirin vetäjistä.

Kumpaakaan en suoralta kädeltä tuomitse. Ripari on sopiva paikka myös niille jotka eivät oikein tiedä mitä uskoa, aivopesua se ei ole. Protuilla on myös hauskaa varmastikin, tosin joillekin mikään leiri ei vain oikein sovi ilman niitä omia bestiksiä.

Yleensä nämä tapaukset joissa riparia tai leiriä haukutaan ovat yksittäisiä ja johtuvat joko huonoista leirin vetäjistä, muista leiriläisistä tai sitten vika voi olla ihmisessä itsessään, jos asenne ei ole kohdallaan.

Ripareilla ja protuleireillä on joitain samoja leikkejä, mihin kuuluu jossain vaiheessa kontaktia toiseen ihmiseen. Tähän ei pakoteta ketään, mutta jotkut kokevat että pakkohan se on kun kaikki muutkin ja siitä syystä heille jää negatiivinen fiilis. Siis jos ovat ujoja eivätkä pidä tuntemattomien läheisyydestä. Tämä on valitettavaa, mutta tapahtuu sekä protulla että riparilla.

Ainakin kolmen protun käyneen ystäväni mukaan, joista kaksi on myös joskus ollut vanhempana mukana apparina.

ps. Pahoittelen jos tuo appari sana on väärä, mutta en täysin muista enkä jaksa soittaa tähän väliin asiasta...

• Pikku Protu

:) Itsekin olen appariksi menossa, ainakin toivottavasti.

Kivasti ja suvaitsevaisesti kirjoitettu viesti noin vaihteeksi, kiitos sinulle Phobos.

Eiväthän kaikki protullakaan viihdy, mutta suurin osa kuitenkin. Eroja riparin ja protun välillä kuitenkin on enemmän kuin annoit ymmärtää. En nyt ala niitä erittelemään, ne löytyvät kyllä tältä sivustolta kun tarpeeksi penkoo. Joka tapauksessa joillekin Protu on parempi vaihtoehto ja toisille ripari käy paremmin.

Yksi ero täytyy kuitenkin mainita: onnistuneen riparin riparilaiset saattavat tuntea yhteisöllisyyden tunnetta, mutta protulla yhteishenki ei ulotu vain leiriin vaan jopa eri leireillä eri vuosina olleisiin protuihin. Oman paikkakuntani paikallisprotussa melkein kukaan ei ole ollut samalla leirillä, mutta meillä on mahtava yhteishenki ja luottamus, johon uudet protut saadaan hienosti mukaan. Itse olen paikallisessa käynyt vasta elokuusta asti, mutta jo nyt, ja jo muutaman ensimmäisen kerran aikana olen saanut paljon uusia, läheisiä ystäviä ja kaikkiin luotan paljon enemmän kuin kehenkään vaikka omalla luokallani koulussa. En tiedä mitään järjestöä, jonka keskuudessa olisi näin.

• Uskis

Olet ollut isosena, olet siis uskossa.

• Mä..
        Uskis kirjoitti:

Rasittaa kun jos on isonen niin heti kuvitellaan et on uskovainen.. En kyl tiiä "Phoboksesta" onko uskovainen vai ei, mut kaveri on isoskoulutuksessa ja se sano mulle et rasittaa oikeesti kun sukulaiset luulee, et se tuli riparilla uskoon, vaikka meillä oli aivan paska leiri. Kamu on koulutuksessa vaan rahan takia...

• Uskis
        Mä.. kirjoitti:

Rasittaa kun jos on isonen niin heti kuvitellaan et on uskovainen.. En kyl tiiä "Phoboksesta" onko uskovainen vai ei, mut kaveri on isoskoulutuksessa ja se sano mulle et rasittaa oikeesti kun sukulaiset luulee, et se tuli riparilla uskoon, vaikka meillä oli aivan paska leiri. Kamu on koulutuksessa vaan rahan takia...

Olishan se hyvä että isonen on uskossa, muuten sitä vain huijaa muita.

Kyllä se usko kannattaa, muuten ei pääse Taivaaseen, ja vaihtoehto on liian kuuma.

• Phobos
        Uskis kirjoitti:

Se että on isosena ei vielä tarkoita että on uskossa, on niitäkin tapauksia. Rahantakia sitä ei kyllä kukaan tee, toivottavasti..

Mutta en kyllä kiistä, olen uskossa, mutta yritän varoa etten omalla uskollani loukkaa muita, enkä niinkään sitä tyrkytä ja korosta.

• Phobos
        Pikku Protu kirjoitti:

:) Itsekin olen appariksi menossa, ainakin toivottavasti.

Kivasti ja suvaitsevaisesti kirjoitettu viesti noin vaihteeksi, kiitos sinulle Phobos.

Eiväthän kaikki protullakaan viihdy, mutta suurin osa kuitenkin. Eroja riparin ja protun välillä kuitenkin on enemmän kuin annoit ymmärtää. En nyt ala niitä erittelemään, ne löytyvät kyllä tältä sivustolta kun tarpeeksi penkoo. Joka tapauksessa joillekin Protu on parempi vaihtoehto ja toisille ripari käy paremmin.

Yksi ero täytyy kuitenkin mainita: onnistuneen riparin riparilaiset saattavat tuntea yhteisöllisyyden tunnetta, mutta protulla yhteishenki ei ulotu vain leiriin vaan jopa eri leireillä eri vuosina olleisiin protuihin. Oman paikkakuntani paikallisprotussa melkein kukaan ei ole ollut samalla leirillä, mutta meillä on mahtava yhteishenki ja luottamus, johon uudet protut saadaan hienosti mukaan. Itse olen paikallisessa käynyt vasta elokuusta asti, mutta jo nyt, ja jo muutaman ensimmäisen kerran aikana olen saanut paljon uusia, läheisiä ystäviä ja kaikkiin luotan paljon enemmän kuin kehenkään vaikka omalla luokallani koulussa. En tiedä mitään järjestöä, jonka keskuudessa olisi näin.

Kiitoset sinulle Pikku Protu vastauksesta ja siitä että selvensit hieman protu-asiaakin, vaikka kyllä siitä olen aika paljon kuullut.

Haluan vielä korjata tuota käsitystä että yhteenkuuluvuuden tunne on vain riparin välinen... kaikki jotka lähtevät mukaan srk-toimintaan (isosiksi, kerhonvetäjiksi tai vain hengaamaan tapahtumiin) muotoutuvat isoksi perheeksi. Eli se ei jää vain leirin henkilöiden kesken olevaksi leijunnaksi.

Parhaimmista ystävistäni oli yksi kanssani samalla leirillä, loput ovat isoskoulutuksesta tai koulusta.Itse sain seurakunnan kautta ystäviä, ne läheisimmät ystävät oikeastaan. Eli tuota en sanoisi niinkään isoksi eroksi.

Mutta yleisesti uskon että protulaisilla on se "etu" että sinne lähtevät ovat usein ehkä paremmin motivoituneita eikä niin ongelmallisia tapauksia jotka eivät halua tutustua ihmisiin (uusiin) ole niin montaa kuin riparilla. Tämä taas on ehkäpä seurausta siitä että jotkut vain haluavat riparin käydä kummilupien ja muiden takia, tai koska vanhemmat sanovat... Se on sääli...

Hyvää hiihtoloman jatkoa sinulle Pikku Protu!

• Kita-Risti
        Uskis kirjoitti:

Olishan se hyvä että isonen on uskossa, muuten sitä vain huijaa muita.

Kyllä se usko kannattaa, muuten ei pääse Taivaaseen, ja vaihtoehto on liian kuuma.

Haluaisitko kertoa mielipiteesi, että millä tavalla isosen pitäisi sinun mielestäsi olla uskossa ja olla tullut uskoon?

• Tyo
        Mä.. kirjoitti:

joidenkin seurakuntien isostoiminnassa on se, että siitä maksetaan palkkaa. Itse kun kävin isoskoulutuksen, oli mukana monia joita kristinusko ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, olivat mukana vain rahan takia. Onneksi kaikki seurakunnat eivät isosena toimimisesta palkkaa maksa.

• Mr.Rehellinen

Riparit ovat kirkon harrastamaa aivopesua jotta rahahanat olisivat auki myös tulevaisuudessa. Tää on se syy miksi rippikoulut pitäisi kieltää lailla.

• UmpiLuterilainen

BZZZZZ. Väärä vastaus.

• rippi-ripa

... kristinusko oikeasti kiinnostaa. Muussa tapauksessa olisi varmaan joku protu parempi.

Itse kävin riparin eikä se kovin kummoinen ollut. "Oppitunnit" olivat pääasiallisesti todella tylsiä, mutta ne varmaan olivat paljon mielenkiintoisempia niille jotka uskovat jumalaan tai ovat muusta syystä kiinnostuneita kristinuskosta/raamatusta.

Leirikään ei kovin kummoinen ollut, mutta kuitenkin riparin parasta antia. Keskusteltiinhan siellä monista asioista, mutta tietenkin niin että jeesusta sotkettiin mukaan lähes joka asiaan, eikä oma ajattelu taikka muista uskonnoista puhuminen ollut suotavaa (tämä varmaan johtui tiukkapipoisista leirin pitäjistä). Isosten järjestämät "tehtävät" ja "näytelmät" olivat mukavia. Vapaa-aikaa oli kyllä tarpeeksi, mutta se rassasi että edes pelikortteja ei saanut ottaa leirille mukaan. Onneksi oli paljon kavereita mukana, niin ei aika käynyt ihan heti pitkäksi.
      Sitten nämä isä meidän ym. ulkoa opettelemiset... blaah...

Vaikka en kovinkaan positiiviseen sävyyn riparista puhunut, niin se voi jokatapauksessa olla hyvinkin antoisa kokemus niille, jotka näistä asioista ovat kiinnostuneita.

• kirkkoon kuuluva vaan ei us...

Kävin viime kesänä rippileirin, ja se oli minulle suurtakin suurempi pettymys. Aivopesuleiri olisi parempi nimitys asialle.

En uskonut jumalaan mennessäni riparille. Vanhempani pakottivat minut sinne, mutta lopulta läksin ihan hyvillä mielin. Ajattelin, että saisin vastauksia joihinkin kysymyksiini, ja hyvää keskustelua aiheesta. Nämä molemmat toiveet osoittautuivat turhiksi. Ei voi sanoa keskusteluksi sitä, että jouduimme istumaan tunteja kun pappi saarnasi jeesuksen elämästä. Mitään vaihtoehtoja tai keskustelua ei annettu, vaan oli meininki "näin se on, jos olet eri mieltä, olet kadotukseen tuomittu". Omalle keskustelulle ja mielipiteiden esittämiselle ei annettu tilaa, mikä harmittaa. Olisin halunnu keskustella mieltäni askarruttavista asioista.

Riparin voisi sinänsä sanoa olleen tarpeellinen kokemus. Siis ei hyvä, vaan tarpeellinen. Varmistuin siitä, että jumalaa ei ole. Harmi vain, että muut ystäväni eivät kestäneet viikkoa eristyksissä muusta maailmasta, suunnilleen 24/7 kestävää aivopesua ja jos-et-usko -pelottelua. Läksin etsimään vastauksia, ja ainakaan kristinusko ei niitä minulle tarjonnut. Ainoa hyvä oli, että sain sentään lahjoja. Oli kyllä kamalaa tunnustaa uskoa satuihin. Kannattaa mennä, jos ajattelee kestävänsä.

En halua loukata tällä kenenkään tunteita. Hyväksyn uskon, ja ymmärrän sen arvon toisille ihmisille.

• Phobos

"Kävin viime kesänä rippileirin, ja se oli minulle suurtakin suurempi pettymys. Aivopesuleiri olisi parempi nimitys asialle."

Tähän en paljon muuta voi sanoa kuin että pahoitteluni tuosta. Leirin vetäjät eivät olleet oikeen tehtäviensä tasalla.
        Koska onhan luterilaisen kirkon perusajatuksena että "Rippileirin tarkoituksena on valmistaa nuorta elämää varten ja etsiä vastauksia tärkeisiin kysymyksiin"

"Omalle keskustelulle ja mielipiteiden esittämiselle ei annettu tilaa, mikä harmittaa. Olisin halunnu keskustella mieltäni askarruttavista asioista."

Omassa seurakunnassani tätä pidetään tärkeänä ja eriävät mielipiteet kuunnellaan ja niihin otetaan kantaa. Ei ole yhtä ainoata totuutta.

"suunnilleen 24/7 kestävää aivopesua ja jos-et-usko -pelottelua."

Surullista, mutta totta, että jotkut papit ja muut kirkon työntekijät eivät hallitse alaansa...

Terveisin... Seurakunta-aktiivi/isonen

• halki poikki ja pinoon?

"Varmistuin siitä, että jumalaa ei ole"

Muistan hyvin itsestäni, että maailma on 15-16 -vuotiaalle aika ehdoton paikka ja mielipiteet ovat satavarmoja.

Millä tavalla varmistuit? Intuitio? Tunne? Tieto? Se kun vaan nyt sattuu olemaan niin, että et pysty todistamaan Jumalan olemassaoloa tai olemassaolemattomuutta millään tutkimuksen tai tieteen menetelmillä. Et niin millään, vaan teet valinnan.

Epävarmuutta on vaikea sietää, mutta etsijän tie on rikas. Turhalla ehdottomuudella ei kannata omia siipiään leikata - varsinkaan yhden hikisen viikon perusteella. Vaihda näkökulmaa, lue, tutki, keskustele (kyllä niitä mahdollisuuksia löytyy, ole sinnikäs) - ajattele. Jos kokolailla elämää kokemattomana olet vakuuttunut siitä, että toinen valinta on vapaa ja toinen pakkokäännytystä, niin etkö huomaa missä logiikka menee metsään?

Jos-et-usko -pelottelu on yhtä väärin kuin jos-uskot -pelottelukin.

"Oli kyllä kamalaa tunnustaa uskoa satuihin. Kannattaa mennä, jos ajattelee kestävänsä. "
        Moisen jälkeen älä enää väitä toisin ajattelevia ymmärtäväsi ja kunnioittavasi.

Kukahan tässä oikein onkaan aivopesty?

Tämä ei suinkaan tarkoita, etteikö leirilläsi mennyt asioita pieleen, keskustelemattomuus jne. ovat selviä mokia.

"Läksin etsimään vastauksia, ja ainakaan kristinusko ei niitä minulle tarjonnut."
        Just joo. Minä ite tulen ja vaadin vastauksia. Jos ei tällä viikolla tule, niin romukoppaan. Käytä, kuluta, heitä pois. Siinäkö se elämä on?

Eikö sinulla tuon enempää sisua ole, tutki maailmankirjallisuutta, filosofiaa, historiaa - monet meitä paljon fiksummat ovat todella etsineet - ja usein myös joutuneet kumartamaan päänsä sen tosiasian edessä, ettei kaikkeen edes ole vastauksia.

Löytörikasta matkaa!

• Kameko

Mulle ripari oli tosi mieluisa kokemus, sillä sain sieltä paljon tuttuja ja muutamia ystäviäkin. Aluks pelkäsin ja inhosin sinne menemistä, koska olin sillä leirillä ainoa omasta koulustani, eli en siis tuntenut ketään. Leirin aikana kuitenkin alkoi ymmärtämään asioita. En leiriä ennen uskonut kamalan vahvasti Jumalaan, enkä usko vieläkään, mutta leirin aikana käsitys siitä muuttui, eikä kirkossa istuminenkaan ole enää mikään päättymättömältä tuntuva piina, vaan hyvä hetki rauhottua ja ajatella omia asioitaan. Mun mielestä rippikoulu on hyvä juttu, ja sen käyminen ehdottomasti kannattaa! :)

• Wuuso

Siellä on tosi hauskaa (riparilla)
      ei käy aika pitkäksi.
      mutta on siinä myös huonot puolet esim oppitunnit ja ulkoläksyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      272
      1694
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      47
      1559
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      151
      1261
    4. Mitä kirjainta haluaisit rakastella?

Ehdottomasti?
      Ikävä
      141
      1066
    5. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1037
    6. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1001
    7. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      467
      956
    8. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      73
      953
    9. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      47
      891
    10. Kesä ja nuorison mopoilu

Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta
      Suomussalmi
      152
      867
    Aihe