Muistikortti kysymys

ma_ke

Ostin kameran: Sony dsc-r1. Kamera nyt tulee pikkuhiljalleen tutuks, mut toi muistikortti jonka ostin siihen mukaan, myyjän suosituksesta on minulle täysin utopiaa.
Se on joku CF-kortti / Paketissa luki jotain... COMPACT VAULT 5 gb Kyseinen kortti on aika kookas edellisiin muistikorteihin nähden, ja ohjeissa luki, että kyseistä muistikorttia ei suositella käytettävän alle -5 asteen pakkasissa, eikä saisi altistaa koville tärähdyksille. Jos nyt luin tuota kameran ohjekirjaa oikein, niin kyseiselle kortille mahtuisi parhaimmalla reilun 10 mp tarkuudella lähes tuhat kuvaa...( pitääkö paikaansa ) ???
olisin ollut kiinnostunut mihin tämän muistikortin tekniikka perustuu, onko siellä sisällä joku mikrosiru vai jonkinlainen pyörivälevy, johon sitten nuo kuvat tallentuvat.
myös hinta kiinnostaa, mitä noista korteista muualla maksetaan. Itse maksoin Helsingin Kämpp galleriassa 249 euroa. todennäköisesti tuo on hieman korkeampi hinta siitä, mitä muualla siitä pyydetään. Myös kaikki muu tieto kiinostaa kyseisestä kortista, kuinka kauan tämä kortti malli on ollut käytössä kameroissa ja miten ovat toimineet pitemmän päälle käytössä... ym ym ym

Kiitos asiallisista vastauksista.

5

4534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm

      En olisi myynyt ihan noin isoa korttia. Itse olen reissun päällä käyttänyt yhdelle CD:lle mahtuvia kortteja. Niitä on minulla useita mukana ja niin yhden kortin toimintahäiriö ei tuhoa koko settiä.

      Korteilla voi tosiaan olla toimintahäiriöitä, esim. kosteus lämpötilavaihtelut on niille myrkkyä.

      Kotosalla kannattaa tyhjennellä moinen vekotin jo ennen täyttymistään, vaikka kotioloissa noita toimintahäiriöitä tuskin esiintyykään..

      Kannattaa muistaa, että kauppiaalle on ihan turha esittää vaatimuksia kortilla olleiden kuvien arvosta. Vastuu rajoittuu itse korttiin ja sen korvaamiseen.

    • Talletusmedia

      Tarkoitat siis tätä.
      http://www.sony.net/Products/Media/Compactvault/

      Sonyn oma tekele.
      Kyseessä on Compact Flash kortin kokoinen kovalevy ja siksi se ei kestä iskuja.
      Kortille mahtuu tuhansia JPEG-kuvia. RAW-tiedostoja muutama sata.

      1-2 Gigan tavallisella CF-kortilla olisit pärjännyt. Sellainen toimii vielä -25 asteen pakkasessa, eikä sisällä liikkuvia osia.
      Kameraan käy myös kapeammat Memory stick-kortit.

      CF-kortti on yleinen mm. Nikonin ja Canonin systeemikameroissa.
      Listaa:
      http://www.sony.net/Products/Media/Compactvault/compatibility/index.html

      Luultavasti tulee pysymään markkinoilla, koska laajasti käytetty ja suuren kokonsa vuoksi mahdollistaa suuren talletuskapasiteetin.

      Hintoja kannattaa katsoa verkkokaupoista.

    • Iivo

      Olen hankkinut R1:seen (alkuvuodesta) kaksi kortia. Toinen on Sandisk CF Extreme III 2Gtavua
      (muistaakseni 129€ TopShotista, tarjous).
      Toinen on Sandisk Memory Stick Pro Extreme III 1GTavua (Verkkokauppa.com noin 80€). Kameran kytkintä vaihtamalla on muistia siis ladattuna noin 3Gtavua). Se riittää RAW-modessa ( tarkin JPEG) noin 80 40=120 kuvaa (jaettuna siis kahdelle kortille).
      Kuvausnopeus on noin 3sek/kuva. CF:lle ehkä vähan yli, MS:lle ehkä vähän alle (en ole mitannus tarkasti). Katsottu vain, kauanko punainen lamppu palaa. Yhden tiedoston koko on PC:llä noin 12-14Mtavua (10 2MT -10 4MT).
      Näppituntuma on ettei nopeammista korteista enää saa juuri lisävauhtia (Sonyn elektroniikka tulee pullonkaulaksi ??). JPEG-kuvien tallennusnopeus on asia erikseen.

    • Jee

      Helpointa on ku Googletat sen. Hinta tällä hetkellä verkkokaupoissa (mitä varmuudella oon nähny) on ollu hivenen päälle 200€. Itekki kattelen tollasta, jos kameran vaihdan compact flashia käyttäväks...

    • Janne K

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2732
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      239
      2640
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2356
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      196
      1841
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe