Muistikortti kysymys

ma_ke

Ostin kameran: Sony dsc-r1. Kamera nyt tulee pikkuhiljalleen tutuks, mut toi muistikortti jonka ostin siihen mukaan, myyjän suosituksesta on minulle täysin utopiaa.
Se on joku CF-kortti / Paketissa luki jotain... COMPACT VAULT 5 gb Kyseinen kortti on aika kookas edellisiin muistikorteihin nähden, ja ohjeissa luki, että kyseistä muistikorttia ei suositella käytettävän alle -5 asteen pakkasissa, eikä saisi altistaa koville tärähdyksille. Jos nyt luin tuota kameran ohjekirjaa oikein, niin kyseiselle kortille mahtuisi parhaimmalla reilun 10 mp tarkuudella lähes tuhat kuvaa...( pitääkö paikaansa ) ???
olisin ollut kiinnostunut mihin tämän muistikortin tekniikka perustuu, onko siellä sisällä joku mikrosiru vai jonkinlainen pyörivälevy, johon sitten nuo kuvat tallentuvat.
myös hinta kiinnostaa, mitä noista korteista muualla maksetaan. Itse maksoin Helsingin Kämpp galleriassa 249 euroa. todennäköisesti tuo on hieman korkeampi hinta siitä, mitä muualla siitä pyydetään. Myös kaikki muu tieto kiinostaa kyseisestä kortista, kuinka kauan tämä kortti malli on ollut käytössä kameroissa ja miten ovat toimineet pitemmän päälle käytössä... ym ym ym

Kiitos asiallisista vastauksista.

5

4562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm

En olisi myynyt ihan noin isoa korttia. Itse olen reissun päällä käyttänyt yhdelle CD:lle mahtuvia kortteja. Niitä on minulla useita mukana ja niin yhden kortin toimintahäiriö ei tuhoa koko settiä.

Korteilla voi tosiaan olla toimintahäiriöitä, esim. kosteus lämpötilavaihtelut on niille myrkkyä.

Kotosalla kannattaa tyhjennellä moinen vekotin jo ennen täyttymistään, vaikka kotioloissa noita toimintahäiriöitä tuskin esiintyykään..

Kannattaa muistaa, että kauppiaalle on ihan turha esittää vaatimuksia kortilla olleiden kuvien arvosta. Vastuu rajoittuu itse korttiin ja sen korvaamiseen.

• Talletusmedia

Tarkoitat siis tätä.
      http://www.sony.net/Products/Media/Compactvault/

Sonyn oma tekele.
      Kyseessä on Compact Flash kortin kokoinen kovalevy ja siksi se ei kestä iskuja.
      Kortille mahtuu tuhansia JPEG-kuvia. RAW-tiedostoja muutama sata.

1-2 Gigan tavallisella CF-kortilla olisit pärjännyt. Sellainen toimii vielä -25 asteen pakkasessa, eikä sisällä liikkuvia osia.
      Kameraan käy myös kapeammat Memory stick-kortit.

CF-kortti on yleinen mm. Nikonin ja Canonin systeemikameroissa.
      Listaa:
      http://www.sony.net/Products/Media/Compactvault/compatibility/index.html

Luultavasti tulee pysymään markkinoilla, koska laajasti käytetty ja suuren kokonsa vuoksi mahdollistaa suuren talletuskapasiteetin.

Hintoja kannattaa katsoa verkkokaupoista.

• Iivo

Olen hankkinut R1:seen (alkuvuodesta) kaksi kortia. Toinen on Sandisk CF Extreme III 2Gtavua
      (muistaakseni 129€ TopShotista, tarjous).
      Toinen on Sandisk Memory Stick Pro Extreme III 1GTavua (Verkkokauppa.com noin 80€). Kameran kytkintä vaihtamalla on muistia siis ladattuna noin 3Gtavua). Se riittää RAW-modessa ( tarkin JPEG) noin 80 40=120 kuvaa (jaettuna siis kahdelle kortille).
      Kuvausnopeus on noin 3sek/kuva. CF:lle ehkä vähan yli, MS:lle ehkä vähän alle (en ole mitannus tarkasti). Katsottu vain, kauanko punainen lamppu palaa. Yhden tiedoston koko on PC:llä noin 12-14Mtavua (10 2MT -10 4MT).
      Näppituntuma on ettei nopeammista korteista enää saa juuri lisävauhtia (Sonyn elektroniikka tulee pullonkaulaksi ??). JPEG-kuvien tallennusnopeus on asia erikseen.

• Jee

Helpointa on ku Googletat sen. Hinta tällä hetkellä verkkokaupoissa (mitä varmuudella oon nähny) on ollu hivenen päälle 200€. Itekki kattelen tollasta, jos kameran vaihdan compact flashia käyttäväks...

• Janne K

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      76
      2625
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1626
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      72
      1401
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1375
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1295
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      145
      1183
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      157
      1174
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1069
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1068
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      72
      1067
    Aihe