Miten määritellään

lyhyt /pitkä IVF?

Te joille on tehty IVF, miten määritellään yleensä, tehdäänkö hoito lyhyen vai pitkän kaavan mukaan?

Johtuisiko se diagnoosista? Tai jos on esim. epäsäännölliset kuukautiset? Meillä diagnoosi on selittämätön, eli ei varsinaisesti mitään vikaa ole löydetty kummastakaan.

Milläköhän perusteella lääkäri siis valitsee tuon hoitotavan. Oletteko saaneet selville? ja onko tuossa itsellä mitään sananvaltaa, kumman kaavan haluaa? Tre:n Väestöliittoon ehkä mennään.
Kuinkahan nopeasti tuolla (yksityisellä) päästään yleensä homman alkuun? Joutuuko paljon odottelemaan aikoja, kun jos lääkärit kiireisiä, vai miten?

12

816

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skeptinen

Minulle lääkäri kirjoitti pitkän kaavan mukaan, koska nenäsumutteet hillitsevät mahdollista endometrioosia.

• ap..

Ok, kiitos paljon vastauksestasi. Onko sinulla todettu endoa, tai olet joskus epäillyt sellaista? Kai se voi olla ns. oireetontakin vai? Tuohan ei ole tietenkään koskaan poissuljettua. Olitko hoidoissa tuolla Tre:n väestöliitossa?

Jos muillakin kokemuksia tästä aiheesta? Kuulen mielelläni.

• Skeptinen
        ap.. kirjoitti:

Ok, kiitos paljon vastauksestasi. Onko sinulla todettu endoa, tai olet joskus epäillyt sellaista? Kai se voi olla ns. oireetontakin vai? Tuohan ei ole tietenkään koskaan poissuljettua. Olitko hoidoissa tuolla Tre:n väestöliitossa?

Jos muillakin kokemuksia tästä aiheesta? Kuulen mielelläni.

Minulla todettiin vähän endometrioosia laparoskopiassa noin 7 vuotta sitten. Endo poltettiin pois. Syynä tutkimukseen olivat silloin selittämättömät alavatsakivut, jotka eivät kuitenkaan olleet endolle tyypillisiä. Kivut hellittivät sitten pikkuhiljaa, mutta jäi silti epäselväksi johtuivatko endosta vai jostain muusta. Lääkärin mukaan endoa oli niin vähän ettei sen olisi pitänyt vaikuttaa mihinkään. Lapsia ei ole näiden tapahtumien jälkeen siunaantunut. Olemme nyt hoidossa Oulun Väestöliitolla.

• minä8

käytytetään myös sellasilla joilla on lyhyt kierto sumut kun tsoppaa oman hormoni toiminnan paremmin. Lääkäri sanoi et mulla ei koskaan käytetä jarrupiikkiä kun oma kierto on vaan n.25 päivää. Sumut on inhottavia kun tekevät paljon ja erilaisia sivuoireita. Jarrupiikki harmittomampi kuulemma. Icsin punktio joskus ensi viikolla eli aika huuruissa mennään.

• ap..

Hmm.. en taida paljon vielä ymmärtää mikä on jarrupiikki ja sumut. Tai ainakaan jarrupiikistä en ole kuullutkaan.

Jos on hyperin vaaraa, tehdään ilm. lyhyt?
        Jaah, no ehkäpä kaikki selviää viimeistään, kun päästään sitten joskus paikanpäälle.

• Skeptinen

Ahaa. Siinä varmaa tuli toinen syy, miksi minulle määrättiin sumutuksellinen IVF. Minulla kierto on todella lyhyt, lyhimmillään jopa vain 21pv.

• minä8
        ap.. kirjoitti:

Hmm.. en taida paljon vielä ymmärtää mikä on jarrupiikki ja sumut. Tai ainakaan jarrupiikistä en ole kuullutkaan.

Jos on hyperin vaaraa, tehdään ilm. lyhyt?
        Jaah, no ehkäpä kaikki selviää viimeistään, kun päästään sitten joskus paikanpäälle.

hormoni toiminta jäihin siksi aikaan kun munasoluja tehtaillaan:) Siis siksi sumut tai jarrupiikki. Ja sumujen ohella alkaa sitten hormonipistokset ja lopuksi vielä irrotetaan 36 tuntia ennen punktiota irrotuspiikillä munikset keräystä varten. Jos on pco niin tehdään pienillä hormoni määrillä ettei tulisi liikaa muniksia ja sitä hyperiäkään ei tulisi sitten jälkikäteen, noin oon ymmärtänyt.

• ap..
        minä8 kirjoitti:

hormoni toiminta jäihin siksi aikaan kun munasoluja tehtaillaan:) Siis siksi sumut tai jarrupiikki. Ja sumujen ohella alkaa sitten hormonipistokset ja lopuksi vielä irrotetaan 36 tuntia ennen punktiota irrotuspiikillä munikset keräystä varten. Jos on pco niin tehdään pienillä hormoni määrillä ettei tulisi liikaa muniksia ja sitä hyperiäkään ei tulisi sitten jälkikäteen, noin oon ymmärtänyt.

En sitten tiedä, oonko ymmärtänyt väärin. Ystäväni mukaan hänellä ei varsinaisesti pysäytetty omaa hormonitoimintaa ollenkaan, vain kasvateltiin hormonipiikeillä muniksia omassa kierrossa? Hän puhui lyhyestä kaavasta. Ilmeisesti tuo ei sitten ole mahdollista, vaan on aina joko tuo jarrupiikki tai sumut. Hänen kiertopituudesta en tiedä, mutta selittämätön on, kuten minäkin.

Kiitos tiedoista. Aina sitä vähän viisastuu:)

• joo....
        ap.. kirjoitti:

En sitten tiedä, oonko ymmärtänyt väärin. Ystäväni mukaan hänellä ei varsinaisesti pysäytetty omaa hormonitoimintaa ollenkaan, vain kasvateltiin hormonipiikeillä muniksia omassa kierrossa? Hän puhui lyhyestä kaavasta. Ilmeisesti tuo ei sitten ole mahdollista, vaan on aina joko tuo jarrupiikki tai sumut. Hänen kiertopituudesta en tiedä, mutta selittämätön on, kuten minäkin.

Kiitos tiedoista. Aina sitä vähän viisastuu:)

Ystäväsi puhui juuri siten kuin homma meneekin!

Hoito voidaan tehdä siten että pysäytetään oma hormoonitoiminta ja sitten aloitetaan pistoshoito, tämä on se pidempi kaava.

Mutta yhtä hyvin voidaan aloittaa pistoshoito ilman sitä jarrua, eli oman hormoonitoiminnan pysäyttämistä. Se aloitetaan yleensä melkein kierron alussa.

Itselläni edettiin tuon pidemmän kaavan mukaan, mutta ei onnistuttu ensinkään, eli hoito jäi kesken.
        Kieroni on muuten aikas lyhyt!!!???
        Seuraavalla kerralla mukaillaan tuota lyhyttä kaavaa.

Tulikohan tästä nyt yhtään selvämpää?! ;)

• ap..
        joo.... kirjoitti:

Ystäväsi puhui juuri siten kuin homma meneekin!

Hoito voidaan tehdä siten että pysäytetään oma hormoonitoiminta ja sitten aloitetaan pistoshoito, tämä on se pidempi kaava.

Mutta yhtä hyvin voidaan aloittaa pistoshoito ilman sitä jarrua, eli oman hormoonitoiminnan pysäyttämistä. Se aloitetaan yleensä melkein kierron alussa.

Itselläni edettiin tuon pidemmän kaavan mukaan, mutta ei onnistuttu ensinkään, eli hoito jäi kesken.
        Kieroni on muuten aikas lyhyt!!!???
        Seuraavalla kerralla mukaillaan tuota lyhyttä kaavaa.

Tulikohan tästä nyt yhtään selvämpää?! ;)

Kiitos kun kerroit! Juu... kyllä nyt tiedänkin jo miten tuo homma menee kumpaisellakin kaavalla!:)
        Eri lääkäreillä taitaa olla myös vähän omat käytäntönsä sen suhteen, mitä kaavaa milloinkin käytetään.

Hienointa olisi tietty, jos itse voisi osallistua päätökseen. Jos sinullekkin molemmilla kaavoilla tehdään, se on varmaan tavallista kokeilla toista, jos toinen ei jostain syystä toimi. Kai nuo ovat niin hienovaraisia asioita, ettei niitä voi pelkällä päättelyllä arvata, ennenkuin on kokeillut. Yksilöllistäkin varmaan.

Yksityisellä luulisi lyhyen kaavan tulevan halvemmaksi? Joskaan se raha nyt ei ole tässä tietenkään tärkeintä, vaan mahdollinen tulos...!

• siis joo..
        ap.. kirjoitti:

Kiitos kun kerroit! Juu... kyllä nyt tiedänkin jo miten tuo homma menee kumpaisellakin kaavalla!:)
        Eri lääkäreillä taitaa olla myös vähän omat käytäntönsä sen suhteen, mitä kaavaa milloinkin käytetään.

Hienointa olisi tietty, jos itse voisi osallistua päätökseen. Jos sinullekkin molemmilla kaavoilla tehdään, se on varmaan tavallista kokeilla toista, jos toinen ei jostain syystä toimi. Kai nuo ovat niin hienovaraisia asioita, ettei niitä voi pelkällä päättelyllä arvata, ennenkuin on kokeillut. Yksilöllistäkin varmaan.

Yksityisellä luulisi lyhyen kaavan tulevan halvemmaksi? Joskaan se raha nyt ei ole tässä tietenkään tärkeintä, vaan mahdollinen tulos...!

Voi olla, en osaa sanoa minkä kaavan mukaan lääkärit ekalla kerralla hoidon valitsevat.
        Olen nyt saanut ymmärtää että aika useinkin ensimmäisellä kerralla nuo hormoonihoidot eivät sittenkään mene ihan putkeen...
        Eri hoitopaikoissa on myös eroja noiden hoitojen suhteen...

Kait siihen päätökseen voisi itsekin osallistua, mutta en minä ainakaan osannu, enkä osaa vieläkään mennä sanomaan, kumpi on parempi! ;)

Ja tämä jos mikä on yksilöllistä!!!!!

Hinnasta sen verran, että (olemme yksityisellä)
        ei ole paljoa eroa, kumman kaavan mukaan mennään. Eihän siinä periaatteessa ole eroa kuin se, että lyhyessä kaavassa ei oteta tuota jarrupistosta. Sen omavastuuhinta on noin 100 euroa. Muutoin se menee samalla kaavalla, joskin pistosmäärät sitten taas ovat yksilöllisiä. Yleensä niitä kuluu kuitenkin sen verran että tuo reilun 600 euron omavastuuosuus lääkemenoista tulee täyteen.

Mutta sitten onkin eroa jo, onko hoitona inseminaatio, koeputkihedelmöitys vai mikrohedelmöitys. Niissä puhutaan sitten jo muutamasta sadasta eurosta aina tuhansiin...!

• ap..
        siis joo.. kirjoitti:

Voi olla, en osaa sanoa minkä kaavan mukaan lääkärit ekalla kerralla hoidon valitsevat.
        Olen nyt saanut ymmärtää että aika useinkin ensimmäisellä kerralla nuo hormoonihoidot eivät sittenkään mene ihan putkeen...
        Eri hoitopaikoissa on myös eroja noiden hoitojen suhteen...

Kait siihen päätökseen voisi itsekin osallistua, mutta en minä ainakaan osannu, enkä osaa vieläkään mennä sanomaan, kumpi on parempi! ;)

Ja tämä jos mikä on yksilöllistä!!!!!

Hinnasta sen verran, että (olemme yksityisellä)
        ei ole paljoa eroa, kumman kaavan mukaan mennään. Eihän siinä periaatteessa ole eroa kuin se, että lyhyessä kaavassa ei oteta tuota jarrupistosta. Sen omavastuuhinta on noin 100 euroa. Muutoin se menee samalla kaavalla, joskin pistosmäärät sitten taas ovat yksilöllisiä. Yleensä niitä kuluu kuitenkin sen verran että tuo reilun 600 euron omavastuuosuus lääkemenoista tulee täyteen.

Mutta sitten onkin eroa jo, onko hoitona inseminaatio, koeputkihedelmöitys vai mikrohedelmöitys. Niissä puhutaan sitten jo muutamasta sadasta eurosta aina tuhansiin...!

Joo, kunhan pääsen paikanpäälle, lääkäri varmaan ehdottaa automaattisesti mielestään parasta tapaa tuohon kaavaan. Kai siihen on sitten tyydyttävä :)

Tuon olen kuullut muualtakin, että eka kerta pistoksien kanssa on usein harjoittelua, ja seuraavassa vasta tiedetään, millainen annos on sopiva. Tietysti on myös tapauksia, että heti ekalla kerralla onnistutaan saamaan hyvä tulos, kuten tuolla ystävällä kävi.

Jännää se on jokatapauksessa..

Olen tietoinen näistä IVF:n hinnoista, ainoastaan noiden hormonien hinta ei ole ollut niin selvää, joskin tiedän että kallista on!

Ok, samoissa hinnoissa mennään oli kaava mikä hyvänsä.

...Kun malttaisi odottaa, että koko homma joskus yleensä alkaa.

Nyt sitten vaan paljon Onnea ja plussauutisia molemmille IVF-hoitoon!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      32
      3257
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe