kyllä pelottaa!!

vasta alkaja

miten laskettelette pitkät jyrkät mäet alas yhdistelmällä??? miten käytätte jarruja?

12

3600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskellä

      suuta se on mentävä. Lähtövauhdin pidän sellaisena että hyvin loivalla jarrulla saa vauhdin pidettyä kurissa, mieluummin ei jarrua lainkaan. Etelä-Euroopan pojat osaa alamäkiajon, sillä vaihteella alas millä noustaisiin ylös.. Suomessa tosin ei montaa pahaa mäkeä olekaan. Onnea valitsemallesi uralle.

    • jos kerran mäki on NIIN iso :)

      Kuten ensimmäinenkin vastaaja totesi, niin lähtövauhdin pitää olla alhainen. Ja pitää ajella niin, että ei tarvitsisi hirmu tiukkaan poleksia niitä jarruja. Siis silloin kun jo on hiton liukas keli, tai on syytä epäillä tien olevan todella liukas. Ja tietenkin silloin, jos edessä on todellakin se ISO lasku. Ainakin sata kertaa helpompaa sitä vauhtia on ottaa pois siellä mäen päällä, kuin vasta siinä mäessä.
      Tai jos tiellä on sohjoa, niin varsinkin ykköspyöräkärrit luiruavat herkästi sohjon päällä. Näiden kanssa pitää olla vielä varovaisempi kuin paripyöräkärrien kanssa.
      Niin ja kannattaa sitten todellakin jarrutella ENNEN sitä mäkeä, siis jos kerran tie on tuttu ja / tai tiedät, että edessä on jyrkkä lasku. Jos lähtee kulettelemaan, niin silloin on turha enää hiljennellä. Oikeaa nilkkaa vaan suoraksi.
      Mitä pienempi tie, niin sitä varovammin varmaan kannattaa ajella. Jos ei kerran ole kokemusta talvella ajamisesta.

      Vaikka siellä perässä hiillostaisi kuka, niin anna vaan hiillostaa. Jos se sinun ajamasi keksintö lähtee lapasesta sen takia, että arvelit ajella jouhevasti, niin se on sitten sinun häpeä. Muista se :)

      Eikä normaalilla talvikelillä ole MITÄÄN ongelmia, maltilla kun liikkuu niin ei ole hätäpäivää. Jos ei sitten muut aiheuta niitä tilanteita. Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

      • heitän

        pienempää tupaan ja pakokaasu jarrukin on oiken hyvä....tosin silläkin konstilla on tärkeää et ala mäkee lähtö vauhti on riittävän alhainen... en katso edes paljon on suurin sallittu vaan tunnustelen kelin mukaan sen.


      • kanssa on
        heitän kirjoitti:

        pienempää tupaan ja pakokaasu jarrukin on oiken hyvä....tosin silläkin konstilla on tärkeää et ala mäkee lähtö vauhti on riittävän alhainen... en katso edes paljon on suurin sallittu vaan tunnustelen kelin mukaan sen.

        oltava vähän varuillaan pakokaasujarrun kanssa, volvossa lyö ainaskin aika herkästi vetävän pyörän lukkoon pelkästään moottorilla jarruttaessa


      • nakkaan
        kanssa on kirjoitti:

        oltava vähän varuillaan pakokaasujarrun kanssa, volvossa lyö ainaskin aika herkästi vetävän pyörän lukkoon pelkästään moottorilla jarruttaessa

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.


      • rahti-78
        nakkaan kirjoitti:

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.

        teikäläisen kommettia tässä jo vähän ooteltiinkin...


      • pikkuauton kyydissä
        nakkaan kirjoitti:

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.

        tuollaisia on tuolla tiellä ja suurilla autoilla,pysyykö se teidän mittari nopeusrajoituksissa.Jestas sentään,kyllä kai maltillisia kuskejakin löytyy


      • kyllä
        pikkuauton kyydissä kirjoitti:

        tuollaisia on tuolla tiellä ja suurilla autoilla,pysyykö se teidän mittari nopeusrajoituksissa.Jestas sentään,kyllä kai maltillisia kuskejakin löytyy

        7 maltillista vastaan 1 vastuuton provo, itseni mukaan lukien.


      • jkouv
        nakkaan kirjoitti:

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.

        Ainakin tämä "transpointilainen" menee nesteelle kahville ja katselee teikäläisten kilometriliksa miesten ajoa rajoitinta vasten ikkunasta.


    • Sain

      Kortin kesällä ja talvi pelotti. Sain kuulla peloittelua alamäessä jarruttelusta yms. Olen kyllä joutunut jarrullakin himmailemaan, mutta mieluummin ei. Itse olen tänne asti ilamn vahinkoja selvinnyt ajamalla oman taidon mukaan, välittämättä taakse kertyvistä hiillostajista ja kuuntelemalla korvat tarkkana kun "vanhat" puhuu kuinka sillä kuuluu ajaa. Seuraava talvi on jo sitten helpompi. Muista vaan mikäli et uskalla ihan jonon mukana vauhtia pitää niin anna ainakin ennen ylämäkiä hieman happea niin pääsee perässä tulijatkin ylös. Saattaavat olla painavemmalla liikenteessä.

      Mutta lyhyesti sanottuna maltti ja maalaisjärki auttaa pitkälle...

      • Kun täällä nyt on näinkin monta asiantuntijaa (=ammattilaista), sanokaa minkä virheen tein valtatiellä 58 viime viikon torstaina 10 km Keuruulta Orivedelle päin? Kaksi rekkaa tuli rinnakkain minua vastaan ja puhua lällättivät lälläriin täyttä pulinaa. Olin varmasti (tiedän) väärään aikaan tiellä . No asiasta selvittiin, mutta eihän henkilöautolla saa ajaa, kun ammattimiehet ohittavat toisiaan, vai mitä?


      • juon
        parrakas kirjoitti:

        Kun täällä nyt on näinkin monta asiantuntijaa (=ammattilaista), sanokaa minkä virheen tein valtatiellä 58 viime viikon torstaina 10 km Keuruulta Orivedelle päin? Kaksi rekkaa tuli rinnakkain minua vastaan ja puhua lällättivät lälläriin täyttä pulinaa. Olin varmasti (tiedän) väärään aikaan tiellä . No asiasta selvittiin, mutta eihän henkilöautolla saa ajaa, kun ammattimiehet ohittavat toisiaan, vai mitä?

        termarissa kahvit ajaessa ei tarvii nesteelle maksaa ylihintaisia hintoja.säästyy rahaa ja aikaa,juo sinä vaan minä säästän senkin rahan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 186
      4145
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      99
      3438
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      100
      2756
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      301
      2684
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2366
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      163
      2123
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2070
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      36
      1778
    9. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      7
      1608
    10. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      44
      1137
    Aihe