kyllä pelottaa!!

vasta alkaja

miten laskettelette pitkät jyrkät mäet alas yhdistelmällä??? miten käytätte jarruja?

12

3605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskellä

      suuta se on mentävä. Lähtövauhdin pidän sellaisena että hyvin loivalla jarrulla saa vauhdin pidettyä kurissa, mieluummin ei jarrua lainkaan. Etelä-Euroopan pojat osaa alamäkiajon, sillä vaihteella alas millä noustaisiin ylös.. Suomessa tosin ei montaa pahaa mäkeä olekaan. Onnea valitsemallesi uralle.

    • jos kerran mäki on NIIN iso :)

      Kuten ensimmäinenkin vastaaja totesi, niin lähtövauhdin pitää olla alhainen. Ja pitää ajella niin, että ei tarvitsisi hirmu tiukkaan poleksia niitä jarruja. Siis silloin kun jo on hiton liukas keli, tai on syytä epäillä tien olevan todella liukas. Ja tietenkin silloin, jos edessä on todellakin se ISO lasku. Ainakin sata kertaa helpompaa sitä vauhtia on ottaa pois siellä mäen päällä, kuin vasta siinä mäessä.
      Tai jos tiellä on sohjoa, niin varsinkin ykköspyöräkärrit luiruavat herkästi sohjon päällä. Näiden kanssa pitää olla vielä varovaisempi kuin paripyöräkärrien kanssa.
      Niin ja kannattaa sitten todellakin jarrutella ENNEN sitä mäkeä, siis jos kerran tie on tuttu ja / tai tiedät, että edessä on jyrkkä lasku. Jos lähtee kulettelemaan, niin silloin on turha enää hiljennellä. Oikeaa nilkkaa vaan suoraksi.
      Mitä pienempi tie, niin sitä varovammin varmaan kannattaa ajella. Jos ei kerran ole kokemusta talvella ajamisesta.

      Vaikka siellä perässä hiillostaisi kuka, niin anna vaan hiillostaa. Jos se sinun ajamasi keksintö lähtee lapasesta sen takia, että arvelit ajella jouhevasti, niin se on sitten sinun häpeä. Muista se :)

      Eikä normaalilla talvikelillä ole MITÄÄN ongelmia, maltilla kun liikkuu niin ei ole hätäpäivää. Jos ei sitten muut aiheuta niitä tilanteita. Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

      • heitän

        pienempää tupaan ja pakokaasu jarrukin on oiken hyvä....tosin silläkin konstilla on tärkeää et ala mäkee lähtö vauhti on riittävän alhainen... en katso edes paljon on suurin sallittu vaan tunnustelen kelin mukaan sen.


      • kanssa on
        heitän kirjoitti:

        pienempää tupaan ja pakokaasu jarrukin on oiken hyvä....tosin silläkin konstilla on tärkeää et ala mäkee lähtö vauhti on riittävän alhainen... en katso edes paljon on suurin sallittu vaan tunnustelen kelin mukaan sen.

        oltava vähän varuillaan pakokaasujarrun kanssa, volvossa lyö ainaskin aika herkästi vetävän pyörän lukkoon pelkästään moottorilla jarruttaessa


      • nakkaan
        kanssa on kirjoitti:

        oltava vähän varuillaan pakokaasujarrun kanssa, volvossa lyö ainaskin aika herkästi vetävän pyörän lukkoon pelkästään moottorilla jarruttaessa

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.


      • rahti-78
        nakkaan kirjoitti:

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.

        teikäläisen kommettia tässä jo vähän ooteltiinkin...


      • pikkuauton kyydissä
        nakkaan kirjoitti:

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.

        tuollaisia on tuolla tiellä ja suurilla autoilla,pysyykö se teidän mittari nopeusrajoituksissa.Jestas sentään,kyllä kai maltillisia kuskejakin löytyy


      • kyllä
        pikkuauton kyydissä kirjoitti:

        tuollaisia on tuolla tiellä ja suurilla autoilla,pysyykö se teidän mittari nopeusrajoituksissa.Jestas sentään,kyllä kai maltillisia kuskejakin löytyy

        7 maltillista vastaan 1 vastuuton provo, itseni mukaan lukien.


      • jkouv
        nakkaan kirjoitti:

        isoa silmään ja päästelen mittarin tappiin asti alas mäet ja eipä tunnu missään senkin nysväri transpointtilaiset.

        Ainakin tämä "transpointilainen" menee nesteelle kahville ja katselee teikäläisten kilometriliksa miesten ajoa rajoitinta vasten ikkunasta.


    • Sain

      Kortin kesällä ja talvi pelotti. Sain kuulla peloittelua alamäessä jarruttelusta yms. Olen kyllä joutunut jarrullakin himmailemaan, mutta mieluummin ei. Itse olen tänne asti ilamn vahinkoja selvinnyt ajamalla oman taidon mukaan, välittämättä taakse kertyvistä hiillostajista ja kuuntelemalla korvat tarkkana kun "vanhat" puhuu kuinka sillä kuuluu ajaa. Seuraava talvi on jo sitten helpompi. Muista vaan mikäli et uskalla ihan jonon mukana vauhtia pitää niin anna ainakin ennen ylämäkiä hieman happea niin pääsee perässä tulijatkin ylös. Saattaavat olla painavemmalla liikenteessä.

      Mutta lyhyesti sanottuna maltti ja maalaisjärki auttaa pitkälle...

      • Kun täällä nyt on näinkin monta asiantuntijaa (=ammattilaista), sanokaa minkä virheen tein valtatiellä 58 viime viikon torstaina 10 km Keuruulta Orivedelle päin? Kaksi rekkaa tuli rinnakkain minua vastaan ja puhua lällättivät lälläriin täyttä pulinaa. Olin varmasti (tiedän) väärään aikaan tiellä . No asiasta selvittiin, mutta eihän henkilöautolla saa ajaa, kun ammattimiehet ohittavat toisiaan, vai mitä?


      • juon
        parrakas kirjoitti:

        Kun täällä nyt on näinkin monta asiantuntijaa (=ammattilaista), sanokaa minkä virheen tein valtatiellä 58 viime viikon torstaina 10 km Keuruulta Orivedelle päin? Kaksi rekkaa tuli rinnakkain minua vastaan ja puhua lällättivät lälläriin täyttä pulinaa. Olin varmasti (tiedän) väärään aikaan tiellä . No asiasta selvittiin, mutta eihän henkilöautolla saa ajaa, kun ammattimiehet ohittavat toisiaan, vai mitä?

        termarissa kahvit ajaessa ei tarvii nesteelle maksaa ylihintaisia hintoja.säästyy rahaa ja aikaa,juo sinä vaan minä säästän senkin rahan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      264
      4626
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2807
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1503
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1370
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1262
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1139
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    Aihe