Onko kukaan muu hakemassa Suomen kieleen Jyväskylään tai Joensuuhun? Olisi myös mukava jos ko. pääaineen opiskelijat antaisivat vinkkejä valmistautumiseen :)
Suomen kieli
19
1774
Vastaukset
- Pänttäyksen aloittava.
Välttääkseni uuden viestiketjun syntymistä kysyisin samaa Turun suunnasta. Olisi mukavaa laittaa lukuskaba pystyyn motivaation lisäämiseksi. =O)
- keijuli
Täällä myös yksi suomea pänttäävä! Haen Helsinkiin ja Turkuun. Jokos ootte alottaneet lukemiset? Tai koska ootte aatellu alottaa?
- Turkuun
keijuli kirjoitti:
Täällä myös yksi suomea pänttäävä! Haen Helsinkiin ja Turkuun. Jokos ootte alottaneet lukemiset? Tai koska ootte aatellu alottaa?
Ensi viikolla pyrin aloittamaan, kun tällaisena ei-abina on siihen mahdollisuus. Tuntuu vaan, että se on aina se ensi viikko.
- keijuli
Turkuun kirjoitti:
Ensi viikolla pyrin aloittamaan, kun tällaisena ei-abina on siihen mahdollisuus. Tuntuu vaan, että se on aina se ensi viikko.
Ens viikolla ois munkin tarkoitus alottaa. Kirjat on hankittu ja niitä oon jo vähän tutkaillukin. Turun kielioppikirja tosin on jo hyvinkin tuttu viime kevään Helsingin kokeista.. Alkuun luen 2-4h/päivä töiden ohella, ja vikat 5 viikkoo täyspäiväisesti 6-8h. Lukusuunnitelma on jo valmiina. Viime vuonna totesin, että siitä kannattaa ehdottomasti aloittaa. Siten näkee konkreettisesti, paljon on aikaa ja monta kertaa ehtii kirjat kahlata. Tiedän kyllä että "ei se määrä vaan se laatu", mutta itselläni se lukukertojen määrä kuitenkin tuo itsevarmuutta hommaan ja ehkäisee paniikkia.
Millaiset suunnitelmat sinulla on? - Turkuun
keijuli kirjoitti:
Ens viikolla ois munkin tarkoitus alottaa. Kirjat on hankittu ja niitä oon jo vähän tutkaillukin. Turun kielioppikirja tosin on jo hyvinkin tuttu viime kevään Helsingin kokeista.. Alkuun luen 2-4h/päivä töiden ohella, ja vikat 5 viikkoo täyspäiväisesti 6-8h. Lukusuunnitelma on jo valmiina. Viime vuonna totesin, että siitä kannattaa ehdottomasti aloittaa. Siten näkee konkreettisesti, paljon on aikaa ja monta kertaa ehtii kirjat kahlata. Tiedän kyllä että "ei se määrä vaan se laatu", mutta itselläni se lukukertojen määrä kuitenkin tuo itsevarmuutta hommaan ja ehkäisee paniikkia.
Millaiset suunnitelmat sinulla on?Tänään vihdoin ostamaan sitä kielioppikirjaa. Olin jo viime vuonna hakemassa Turkuun (jäi vaan tuo lukeminen ihan tuuliajolle), mutta kirja vaihtui. Onneksi sentään Häkkisen kirja löytyy. Sitä olen hieman selaillut, mutten mitään suurempaa ole aikaiseksi saanut.
Lukusuunnitelmaa minulla ei toistaiseksi ole. Ei ole tullut mieleen tehdä sellaista, mutta ehkäpä se olisi itsensä painostamisen vuoksi ihan hyvä kehitellä. Perheellisenä ihmisenä tuskin ehdin sinua enempää panostaa, sillä maksimilukuaika lienee tuollaiset kolme tuntia päivässä. Useamman kerran tahtoisin kuitenkin itsekin kirjat lukea, jotta voisi kokeessa tuntea itsensä varmaksi siitä, mitä on tekemässä. =O)
Aiotko lukea molempia kirjoja samaan aikaan vai pänttäätkö ensin toisen ja sitten toisen. Jostakin luin vinkin, että helpommasta kirjasta kannattaa aloittaa, joten tarraan varmaankin ensin Häkkiseen, sillä pilkkusäännöt tuntuvat omalla kohdallani vaikeammilta. Tai ehkei ne pilkkusäännöt, mutta se kaikki muu. =O)
Vielä vaan pitäisi saada itsensä tajuamaan, että asenne on se, että tänä vuonna MENNÄÄN sisään. On tässä pari välivuotta tullut pettymysten kautta (toiseen aineeseen, osin AMK-hakujen vuoksi), joten on vähän sellainen reppana olo, että en mä kuitenkaan sisään pääse. Ja sehän karistaa motivaatiota.
Palaillaan. - keijuli
Turkuun kirjoitti:
Tänään vihdoin ostamaan sitä kielioppikirjaa. Olin jo viime vuonna hakemassa Turkuun (jäi vaan tuo lukeminen ihan tuuliajolle), mutta kirja vaihtui. Onneksi sentään Häkkisen kirja löytyy. Sitä olen hieman selaillut, mutten mitään suurempaa ole aikaiseksi saanut.
Lukusuunnitelmaa minulla ei toistaiseksi ole. Ei ole tullut mieleen tehdä sellaista, mutta ehkäpä se olisi itsensä painostamisen vuoksi ihan hyvä kehitellä. Perheellisenä ihmisenä tuskin ehdin sinua enempää panostaa, sillä maksimilukuaika lienee tuollaiset kolme tuntia päivässä. Useamman kerran tahtoisin kuitenkin itsekin kirjat lukea, jotta voisi kokeessa tuntea itsensä varmaksi siitä, mitä on tekemässä. =O)
Aiotko lukea molempia kirjoja samaan aikaan vai pänttäätkö ensin toisen ja sitten toisen. Jostakin luin vinkin, että helpommasta kirjasta kannattaa aloittaa, joten tarraan varmaankin ensin Häkkiseen, sillä pilkkusäännöt tuntuvat omalla kohdallani vaikeammilta. Tai ehkei ne pilkkusäännöt, mutta se kaikki muu. =O)
Vielä vaan pitäisi saada itsensä tajuamaan, että asenne on se, että tänä vuonna MENNÄÄN sisään. On tässä pari välivuotta tullut pettymysten kautta (toiseen aineeseen, osin AMK-hakujen vuoksi), joten on vähän sellainen reppana olo, että en mä kuitenkaan sisään pääse. Ja sehän karistaa motivaatiota.
Palaillaan.Aion lukea kaikkia neljää kirjaa rinnakkain. Poikaystäväni oli viime vuonna kauppakorkeen valmennuskurssilla, josta myös minä sain hyviä lukuvinkkejä. Jos on useampi kirja, niin on hyvä lukea vain paria per päivä. Kuitenkin 'muistiinpanokierroksella' aion keskittyä vain yhteen kirjaan kerrallaan.
Suosittelen tosiaankin kyllä sitä lukusuunnitelmaa.
Asenne on kyllä hyvin ratkaiseva tekijä, myös motivaation kannalta. Itse ajattelen niin että nyt se on kaikki tai ei mitään. Kun nyt uhraa n.4kk kaiken, niin ehkä lopussa sitten kiitos seisoo. Tai sitten ei, mutta sen murehtimisen aika ei ole nyt. - Turkuun
keijuli kirjoitti:
Aion lukea kaikkia neljää kirjaa rinnakkain. Poikaystäväni oli viime vuonna kauppakorkeen valmennuskurssilla, josta myös minä sain hyviä lukuvinkkejä. Jos on useampi kirja, niin on hyvä lukea vain paria per päivä. Kuitenkin 'muistiinpanokierroksella' aion keskittyä vain yhteen kirjaan kerrallaan.
Suosittelen tosiaankin kyllä sitä lukusuunnitelmaa.
Asenne on kyllä hyvin ratkaiseva tekijä, myös motivaation kannalta. Itse ajattelen niin että nyt se on kaikki tai ei mitään. Kun nyt uhraa n.4kk kaiken, niin ehkä lopussa sitten kiitos seisoo. Tai sitten ei, mutta sen murehtimisen aika ei ole nyt.Sain eilen Suomen kieliopin ja innoissani ryhdyin sitä lukemaan. Tosin pääsin vasta sivulle 20 ja sitä aiemmat sivut ovat lähinnä kuvia. =OD Mutta nyt on sellainen fiilis, että kyllä tästä suosta vielä noustaan. Tosin olen jo harkinnut erinäisten romaanien lukemista, jotta oppisin, miten ylipäätään keskitytään tekstiin. Lapsi kaipaa oman huomionsa ja avopuoliso on jatkuvasti kyselemässä hassuja, joten keskittymiskykyä todella tarvitaan, eikä se ole meikäläisen vahvimpia puolia.
Lukusuunnitelman päätin tehdä. Tällä hetkellä se on kuitenkin tasoa "kolme tuntia päivässä, jos ehtii", eikä tuo "jos" ole lainkaan hyvä sana suunnitelmaan. =O) Olisiko vinkkejä, miten omasi olet toteuttanut? Käytkö kaikki päivät pääsykokeeseen asti lävitse, merkkaat tavoitetunnit kutakin kirjaa kohden vai miten? Entäpä sälytätkö väliin niitä ansaittuja vapaapäiviä vai onko suunnitelmasi todella sitä tasoa, että nyt annetaan elämä tälle puuhalle?
Ja kun kerran luet kaksiin pääsykokeisiin, onko sulla jompikumpi etusijalla? Itse olen useampana vuonna laittanut hakupaperit pariin paikkaan yliopistoon (ajattelin aina, ettei musta ole kielioppia hallitsemaan...) ja lisäksi ammattikorkeakouluun. Loppupeleissä ei mistään tullut mitään, kun ei tiennyt mihin tarttua. Siksi tämän vuoden taktiikka on keskittyä yhteen oppiaineeseen. On kuitenkin opiskelupaikka odottamassa ammattikorkeassa, jos menee käteen. Sääli vain, ettei ko. koulu kiinnosta yhtään.
Näin ollen parempi ottaa vain kirja käteen. Ei sinne muuten päästä. - keijuli
Turkuun kirjoitti:
Sain eilen Suomen kieliopin ja innoissani ryhdyin sitä lukemaan. Tosin pääsin vasta sivulle 20 ja sitä aiemmat sivut ovat lähinnä kuvia. =OD Mutta nyt on sellainen fiilis, että kyllä tästä suosta vielä noustaan. Tosin olen jo harkinnut erinäisten romaanien lukemista, jotta oppisin, miten ylipäätään keskitytään tekstiin. Lapsi kaipaa oman huomionsa ja avopuoliso on jatkuvasti kyselemässä hassuja, joten keskittymiskykyä todella tarvitaan, eikä se ole meikäläisen vahvimpia puolia.
Lukusuunnitelman päätin tehdä. Tällä hetkellä se on kuitenkin tasoa "kolme tuntia päivässä, jos ehtii", eikä tuo "jos" ole lainkaan hyvä sana suunnitelmaan. =O) Olisiko vinkkejä, miten omasi olet toteuttanut? Käytkö kaikki päivät pääsykokeeseen asti lävitse, merkkaat tavoitetunnit kutakin kirjaa kohden vai miten? Entäpä sälytätkö väliin niitä ansaittuja vapaapäiviä vai onko suunnitelmasi todella sitä tasoa, että nyt annetaan elämä tälle puuhalle?
Ja kun kerran luet kaksiin pääsykokeisiin, onko sulla jompikumpi etusijalla? Itse olen useampana vuonna laittanut hakupaperit pariin paikkaan yliopistoon (ajattelin aina, ettei musta ole kielioppia hallitsemaan...) ja lisäksi ammattikorkeakouluun. Loppupeleissä ei mistään tullut mitään, kun ei tiennyt mihin tarttua. Siksi tämän vuoden taktiikka on keskittyä yhteen oppiaineeseen. On kuitenkin opiskelupaikka odottamassa ammattikorkeassa, jos menee käteen. Sääli vain, ettei ko. koulu kiinnosta yhtään.
Näin ollen parempi ottaa vain kirja käteen. Ei sinne muuten päästä.Siitä se lähtee! Käsket ukkos sen verran hommaan mukaan, että lakkaa höpisemästä hassuja ja on lapsen kanssa pari tuntia päivässä että saat luettua:)
Mä tein suunnitelman niin, että laskin ensin kaikki tunnit mitä voin käyttää lukemiseen. Sitten jaoin kirjat lukualueeseen ja sijoittelin ne sitten niihin käytettäviin tunteihin. Nyt alkuun luen vaan 4päivää viikossa 2-4 tuntia kerrallaan, ja sitten lopussa kiristän tahtia. Viime vuodesta opin, että jos alottaa kovin aikasin ja koittaa vetää täysillä, niin ei jaksa loppuun asti. Sen oon kuitenki päättäny, että suunnitelmasta ei jousteta. Eli jos jää joku päivä lukeminen vähemmälle, niin se on sitten seuraavaan päivään lisää.
Luen tosiaan kaksiin kokeisiin, mutta molemmat on suomee. Eli Turun lisäks Helsinki. Eikä kumpikaan oo toisensa edellä. Samoja asioitahan niissä paljon on, enkä näe tässä suhteessa mitään ongelmaa. - keijuli
Turkuun kirjoitti:
Sain eilen Suomen kieliopin ja innoissani ryhdyin sitä lukemaan. Tosin pääsin vasta sivulle 20 ja sitä aiemmat sivut ovat lähinnä kuvia. =OD Mutta nyt on sellainen fiilis, että kyllä tästä suosta vielä noustaan. Tosin olen jo harkinnut erinäisten romaanien lukemista, jotta oppisin, miten ylipäätään keskitytään tekstiin. Lapsi kaipaa oman huomionsa ja avopuoliso on jatkuvasti kyselemässä hassuja, joten keskittymiskykyä todella tarvitaan, eikä se ole meikäläisen vahvimpia puolia.
Näin ollen parempi ottaa vain kirja käteen. Ei sinne muuten päästä.Ylen sivuilla on muuten pitkä keskustelu suomen kielen hakujutuista (opinportti->keskustelu->pääsykoepalsta) Tällä hetkellä se tosin ei ole kovin aktiivinen, mutta eiköhän se korjaannu kevään edetessä. Hyödyllistä tietoa sieltä vois silti irrota!
- Turkuun
keijuli kirjoitti:
Ylen sivuilla on muuten pitkä keskustelu suomen kielen hakujutuista (opinportti->keskustelu->pääsykoepalsta) Tällä hetkellä se tosin ei ole kovin aktiivinen, mutta eiköhän se korjaannu kevään edetessä. Hyödyllistä tietoa sieltä vois silti irrota!
Jippii.
Kovasti kiitoksia opinportti -vinkistä. Innoissani siirryin sinne höpöttämään nimimerkillä EiOppiOjaanKaada.
Siltä varalta, että joku myöhemmin tätä viestiketjua tarkkailee, heitän linkin samantien;
http://chat.yle.fi/opinportti/viewtopic.php?p=101988#101988
- Joensuulainen suomen opiske...
Opiskelen Joensuun yliopistossa suomen kieltä neljättä vuotta. Kolme ja puoli vuotta sitten hain yliopistoon, kun olin käynyt lukion. Kannattaa opetella Suomen kielioppi -kirja melkein ulkoa (jos se sama nyt on edelleen käytössä). Ootko huomannut, että yliopiston nettisivuilla on vanhoja pääsykokeita. Ei koe mun mielestä kovin vaikea ollut, ja pääsinkin sisälle ihan reilusti.
Lue vaan kovasti. Uskon, että kaiken maailman valmennuskurssit on lähinnä rahastusta. Tsemppiä urakallesi!- Suvi
Juu kiitoksia kommenteista:) Aloitin tuossa viikonloppuna lukemisen ja päätin että haen Jyväskylän ja Joensuun lisäksi myös ainakin Vaasaan. Haluan maksimoida mahdollisuuteni nimittäin. On tässä onneksi vielä aikaa niin ehtii rauhassa perehtyä asioihin. MItä mieltä JOensuusta noin muuten?
- abc
Suvi kirjoitti:
Juu kiitoksia kommenteista:) Aloitin tuossa viikonloppuna lukemisen ja päätin että haen Jyväskylän ja Joensuun lisäksi myös ainakin Vaasaan. Haluan maksimoida mahdollisuuteni nimittäin. On tässä onneksi vielä aikaa niin ehtii rauhassa perehtyä asioihin. MItä mieltä JOensuusta noin muuten?
Hakekaa Vaasan yliopistoonkin opiskelemaan suomea!:) Jos ette ole vielä ehtineet, niin käykääpäs lukemassa juttuja myös yliopistot ja korkeakoulut -palstalla. Siellä on lisätietoa Vaasan nykysuomen opiskelusta. Jaksamista lukemiseen!
- Valitettavasti JNS:ssä
Suvi kirjoitti:
Joensuun yliopisto on ihan kiva, mutta kaupungista en tykkää yhtään. Liian pieni ja liian idässä, yksinkertaisesti kaukana joka paikasta. Harrastusmahdollisuudet esim. liikuntaan kokoon nähden huonot sekä yliopiston että kaupungin puolesta. Vaihtaisin yliopistoa, jos se ei olisi niin monimutkaista.
- ...
Suvi kirjoitti:
Sekä Jns että Vaasa ovat itselleni tuttuja paikkoja, tosin en ole (nyky)suomen opiskelija.
Jns:ssa on hitusen parempi sivuainetarjonta kuin Vaasassa, siis erityisesti jos haluaa hum.aineita lukea sivuaineena (tosin esim. Vaasassa viestintätieteet on kyllä parempi kuin Jns:ssa vastaava mediatutkimus). Ja Jns:ssa on helpompi valmistua äikän opettajaksi, Vaasassa kun ei järjestetä pedagogisia opintoja (paitsi ruotsiksi Åbo Akademissa). Tosin on Vaasalaisille muutama kiintiöpaikka Tampereelle pedagogisiin opintoihin ja avoimessa järjestetään lähes poikkeuksetta vuosittain Jyväskylän yo:n pedagogisten opintojen appro.
Kaupunkina taas Vaasa on omasta mielestäni huomattavasti Jns:ta viihtyisämpi - mm. ruotsin kieli tuo mukanaan oman kivan säväyksensä.
Summa summarum: voin kyllä suositella omasta puolesta molempia!
- Turkuun
Keijuli on löytänyt erinomaisen paikan keskustelulle suomen kielestä. Heitän linkin löytämisen helpottamiseksi;
http://chat.yle.fi/opinportti/viewtopic.php?p=101988#101988 - Suvi
Onko Jyväskylässä lisäkseni muita Suomen kieleen pyrkijöitä? Jos on, niin olisiko halukkuutta joskus tavata ja kertailla asioita kimpassa? Laittakaahan mailia tulemaan:)
- Sic
Olen jaellut pääsykokeisiinlukuvinkkejäni jo tuolla Opinportissakin, mutta laitetaanpas nyt vielä tännekin. Jos edes yhdelle on neuvoista hyötyä, on tehtäväni onnistunut :) Korostan kuitenkin, että eri ihmisille sopii erilainen lukutyyli, joten mitään jumalaista sanaa oikeasta lukemisesta ei ole.
Olen siis toisen vuoden suomen kielen pääaineopiskelija ja pääsin toisella yrittämällä sisään, joten tiedän totisesti, ettei suomen kieltä mennä lukemaan "tosta noin vaan" ajatellen, että "kaikkihan sitä suomea osaa".
Ensimmäinen hakukertani tyssäsi voimavarojen hajoamiseen. Hain kolmeen eri paikkaan ja yo-kirjoituksia varten oli tullut luettua jo ihan riittämiin, joten energia ei vain enää riittänyt, vaikka tein kyllä varmasti parhaani. En myöskään tajunnut yhdestä suomen kielen pääsykoekirjasta mitään, joten sekin saattoi vaikuttaa :D
Toisella hakukerralla olinkin jo paljon viisaampi. Hain vain kahteen paikkaan ja pidin aikataulustani kiinni. Luin molempien aineiden kirjat kolmeen kertaan huolella. Päätin lukea yhden kirjan viikossa, joten kun luettavanani oli yhteensä viisi kirjaa, meni aikaa 15 viikkoa. Vähempikin riittää, sen voin sanoa, mutta rauhallinen tahti oli ainakin minulle paras oppimiskeino. Viikonloput pidin vapaata lukemisesta.
Tässä muutama hyväksi havaitsemani pääsykoejuttu:
- Vapaapäiviä saa ja TÄYTYY pitää säännöllisesti, ettei polla hajoa. Ylenpalttinen itsensä ruoskiminen ei ole hyväksi kenellekään.
- Lukemiseen tulee keskittyä. Parempi päättää etukäteen, että lukee esim. tunnin ja sitten pitää tauon, ettei lukiessaan tule puuhanneeksi kaikkea häiritsevää. Tarpeeksi usein taukoja, ettei ajatus herpaannu.
- Ylös, ulos ja lenkille. Fysiikan on oltava kunnossa, että aivosolut jaksavat työskennellä.
- Vanhoja pääsykoetehtäviä kannattaa tehdä tai ainakin vilkaista kirjojen lukemisen ohella, sillä niissä on yleensä kirjojen keskeisimmät asiat ja niillä voi testata oppimaansa.
- Jos tuska pääsykoekirjoja kohtaan kasvaa liian suureksi jossakin välissä, pidä vapaapäivä. Kenenkään pääsykoeosaaminen ei kaadu yhteen vapaapäivään, vaan se vain piristää.
- Itseluottamus kohdalleen: kaikilla on yhtäläiset onnistumismahdollisuudet. Itsekin ajattelin etukäteen, että kaikki sikahyvät tietysti pääsevät sisään eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia, mutta kappas vain, kaikki hakijat ovatkin ihan tavallisia kuolevaisia.
Ja vielä lopuksi: jos välivuosi koittaa, siihen ei kuole. Myönnän kyllä, että se potuttaa ja ankarasti, mutta mikä ei tapa, se vahvistaa. Välivuoden voi viettää avoimessa yliopistossa, jolloin välivuodesta ei tulekaan välivuosi! Itse tein avoimessa 21 opintoviikkoa, joten olin melkein toisen vuoden opiskelijoiden tahdissa, kun toisella yrittämällä pääsin yliopistoon.
Mutta eipäs mietitä mitään välivuosia nyt. Niitä mietitään vasta sitten, jos yliopistolta tulee kurja kirje heinäkuussa. Sitä ennen keskittykää vain luottamaan kykyihinne! Kenenkään mahdollisuudet eivät ole menneet ennen kuin koe on tehty.
Isosti tsemppiä kaikille! Ja muistakaa hemmotella itseänne lukukiireiden keskellä. Pääsykokeisiin lukeminen on jo sen verran kova kurimus, että muuten ei pidä itseään rankaista :)- Turkuun
Kiitokset kattavasta tsemppipaketista.
Eihän tässä tosiaan muu auta kuin viettää kevät nenu kiinni kirjassa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi474097Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal623753- 703288
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963190Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no892154- 352108
- 241959
- 381939
- 311921
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231844