Akupunktiostako apua kolmoishermosärkyyn?

Janne

Onko jollakin kokemusta kolmoishermotulehduksen hoidosta akupunktiolla? Itse olen lähes kaikkea muuta jo koittanut ja apua ei tunnu löytyvän. Kertokaa kokemuksistanne. KIITOS

22

19304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmoishermotulehdus

      sinulla on?Itselläni on työstä johtuva oikeanpuo-
      leisen niskalihaksen ja oikeanpuoleisen hartiali-haksen jatkuva kipu joka on tuottanut minulle vai-
      vaa pitkän aikaa.Sain muutamia vuosia sitten aku-
      punktiohoitoa niskaani ja hartiaani ja tuo kipu on
      kadonnut ja mahdollistaa esim.pitkänkin istumis-
      jakson tietokoneen tai muun parissa.Toisen kerran
      otin tuota akupunktiohoitoa pari viikkoa sitten ja
      kipuni hävisi lähes kokonaan.Olen todella tyyty-
      väinen vaikka tuo kipu palaakin ehkä parin vuoden sisällä mutta sitten taas akupunktioon.

      • nunnukka--

        Kolmoishermosärky (lääk. trigeminusneuralgia)on kasvoissa. Kyseessä on yksi kovimmista ihmisen kiputiloista ja se pysäyttää kaiken muun toiminnan

        Kolmoishermo on kasvojen ihon ja suuontelon limakalvon tunnosta vastaava kolmihaarainen hermo. Kolmoishermosärky on vastaavalla kasvojen alueella esiintyvä kohtauksellinen kiputila.
        Kolmoishermon haarojen hermottamat ihoalueet ovat silmähermo, yläleuan hermo ja alaleuan hermo. Kolmoishermosärky voi tuntua minkä haaran alueella hyvänsä, tavallisimmat ovat kaksi viimeksi mainittua haaraa.

        Tuskallisia hermosärkyjä voi olla muuallakin kehossa, mutta niillä on sitten omat nimityksensä.
        Kolmoishermo on vain yhden tietyn hermon nimi.


      • Janne
        nunnukka-- kirjoitti:

        Kolmoishermosärky (lääk. trigeminusneuralgia)on kasvoissa. Kyseessä on yksi kovimmista ihmisen kiputiloista ja se pysäyttää kaiken muun toiminnan

        Kolmoishermo on kasvojen ihon ja suuontelon limakalvon tunnosta vastaava kolmihaarainen hermo. Kolmoishermosärky on vastaavalla kasvojen alueella esiintyvä kohtauksellinen kiputila.
        Kolmoishermon haarojen hermottamat ihoalueet ovat silmähermo, yläleuan hermo ja alaleuan hermo. Kolmoishermosärky voi tuntua minkä haaran alueella hyvänsä, tavallisimmat ovat kaksi viimeksi mainittua haaraa.

        Tuskallisia hermosärkyjä voi olla muuallakin kehossa, mutta niillä on sitten omat nimityksensä.
        Kolmoishermo on vain yhden tietyn hermon nimi.

        hermo sijaitsee kasvoissa, ja itselläni tulehtunut on oikeanpuoleinen keski haara. Leikkauksessakin kävin huonoin tuloksin, joten on käynyt mielessä tämä akupunktio hoito.Kertokaa jos kokemuksia tosiaan löytyy. KIITOS


      • pitäisi
        Janne kirjoitti:

        hermo sijaitsee kasvoissa, ja itselläni tulehtunut on oikeanpuoleinen keski haara. Leikkauksessakin kävin huonoin tuloksin, joten on käynyt mielessä tämä akupunktio hoito.Kertokaa jos kokemuksia tosiaan löytyy. KIITOS

        akupunktiohoidon tehota kasvojenkin alueella si-
        jaitseviin alueisiin ja kolmoishermoonkin.Itse
        saan akupunktiohoitoa terveyskeskuksessa jossa lääkäri osaa tuon taidon ja kolme kertaa akupunk-
        tiohoitoa maksaa vain 33 euroa minulle joten ei ole kalliskaan ja todella tehoaa.


      • sain itseni
        Janne kirjoitti:

        hermo sijaitsee kasvoissa, ja itselläni tulehtunut on oikeanpuoleinen keski haara. Leikkauksessakin kävin huonoin tuloksin, joten on käynyt mielessä tämä akupunktio hoito.Kertokaa jos kokemuksia tosiaan löytyy. KIITOS

        pelastettua leikkauksesta kun uskalsin kyseenalaistaa neulogin leikkauspäätöksen. Pääsin keskustelemaan kipupolin ylilääkärin ja neurokirurgin kanssa molemmat olivat sitä mieltä että leikkaus ei tuo välttämättä apua tilanteeseeni.
        Sanoivat että siinä halvausoireet ja kivun pahentuminen saattavat olla lopputulos. Siitä akupuktiohoidosta saan ainakin pientä helpotusta, pidä niskalihakset hyvässä kunnossa venyttele ja jumppaa sillä ainakin pieni helpotus oireisiin. Itselläni niskan jumiutuminen ainakin pahentaa oireita. Kivut saavat ajoittain mittasuhteet joita ei osaa edes selittää saati että joku ymmärtäis.


      • calmato
        nunnukka-- kirjoitti:

        Kolmoishermosärky (lääk. trigeminusneuralgia)on kasvoissa. Kyseessä on yksi kovimmista ihmisen kiputiloista ja se pysäyttää kaiken muun toiminnan

        Kolmoishermo on kasvojen ihon ja suuontelon limakalvon tunnosta vastaava kolmihaarainen hermo. Kolmoishermosärky on vastaavalla kasvojen alueella esiintyvä kohtauksellinen kiputila.
        Kolmoishermon haarojen hermottamat ihoalueet ovat silmähermo, yläleuan hermo ja alaleuan hermo. Kolmoishermosärky voi tuntua minkä haaran alueella hyvänsä, tavallisimmat ovat kaksi viimeksi mainittua haaraa.

        Tuskallisia hermosärkyjä voi olla muuallakin kehossa, mutta niillä on sitten omat nimityksensä.
        Kolmoishermo on vain yhden tietyn hermon nimi.

        olen tämmöistä, että Mustaseljamehu lievittäisi kipua juuri tässä säryssä. Sitä saa luontaistuotekaupoista. Itsellä ei ole kokemusta siitä lääkkeenä muuten kuin kuumeen hoidossa flunssa-aikana.

        Toivon, että jostain apua löytyy. Kolmoishermosärky on särky isolla ässällä, näin olen kuullut.


      • onys
        nunnukka-- kirjoitti:

        Kolmoishermosärky (lääk. trigeminusneuralgia)on kasvoissa. Kyseessä on yksi kovimmista ihmisen kiputiloista ja se pysäyttää kaiken muun toiminnan

        Kolmoishermo on kasvojen ihon ja suuontelon limakalvon tunnosta vastaava kolmihaarainen hermo. Kolmoishermosärky on vastaavalla kasvojen alueella esiintyvä kohtauksellinen kiputila.
        Kolmoishermon haarojen hermottamat ihoalueet ovat silmähermo, yläleuan hermo ja alaleuan hermo. Kolmoishermosärky voi tuntua minkä haaran alueella hyvänsä, tavallisimmat ovat kaksi viimeksi mainittua haaraa.

        Tuskallisia hermosärkyjä voi olla muuallakin kehossa, mutta niillä on sitten omat nimityksensä.
        Kolmoishermo on vain yhden tietyn hermon nimi.

        Jaha, vai sitä se sitten kuitenkin taisi olla. Millä lie puoskarilekurilla kävin, hänen mukaan yhtäkkiset selittämättömät paikalleen lamaannuttavan kovat pistävät kivut hieman oikean ohimon alla ja poskipään/leukaluun yläalueen seutuvilla eivät olleet kolmoishermoaluetta, lopullinen hoito ohje oli lähinnä "hmm..ihmetellään"-tyyppinen, ja kehoitus syödä vitamiineja..

        Noh, olen jo päättänytkin mennä akupunktiohoitoon, vaivaa on kyllä jos jonkinlaista, en pistä yhtään pahakseni jos tämäkin lähtee siinä samassa :)


      • kikka
        onys kirjoitti:

        Jaha, vai sitä se sitten kuitenkin taisi olla. Millä lie puoskarilekurilla kävin, hänen mukaan yhtäkkiset selittämättömät paikalleen lamaannuttavan kovat pistävät kivut hieman oikean ohimon alla ja poskipään/leukaluun yläalueen seutuvilla eivät olleet kolmoishermoaluetta, lopullinen hoito ohje oli lähinnä "hmm..ihmetellään"-tyyppinen, ja kehoitus syödä vitamiineja..

        Noh, olen jo päättänytkin mennä akupunktiohoitoon, vaivaa on kyllä jos jonkinlaista, en pistä yhtään pahakseni jos tämäkin lähtee siinä samassa :)

        Akupuntiota kannattaa kokeilla kolmoishermosärkyyn, itse olen sairastanut kyseistä sairautta yli yhdeksän vuotta.Oma lääkärini ei ole suositellut leikkaushoitoa niin kauan kuin lääkkeistä on apua.Lääkehoitona minulla on tegretol.Nyt huomasin kun aloitin laihduttamisen, että ruokavaliosta on jonkun verra apua tähän kipuun.Minulla on erittäin hyvä neulahoitaja hän antaa hoitoa tulineuloilla joilla on minun mielestäni tehokkaampi vaikutus kuin tavallisilla neuloilla.Minulla särky on alaleuassa oikealla puolella ja välillä muuttaa paikkaa ylös siaraimen oikealle sivulle.Kipu on todella lamaannuttavaa.Mutta tämä neulahoito on auttanut minua jaksamaan eteenpäin ja nyt olen osa-aika sairaseläkkeellä tämän sairauden takia.Teen viikossa 3päivää töitä se helpottaa myös jaksamaan paremmin, yöt kun on välillä hankalia kivun takia, silloin voi päivällä kerätä voimia.Etsippä itsellesi oma neurologi jonka kanssa luot hyvän potilas/lääkäri suhteen sekin on todella tärkeä asia silloin sinua ymmärretään paremmin ja oman lääkärisi kanssa on helpompi keskustella näistä asioista lääkityksestä ja muista hoidoista.Toivon että saat apua.


      • mape
        nunnukka-- kirjoitti:

        Kolmoishermosärky (lääk. trigeminusneuralgia)on kasvoissa. Kyseessä on yksi kovimmista ihmisen kiputiloista ja se pysäyttää kaiken muun toiminnan

        Kolmoishermo on kasvojen ihon ja suuontelon limakalvon tunnosta vastaava kolmihaarainen hermo. Kolmoishermosärky on vastaavalla kasvojen alueella esiintyvä kohtauksellinen kiputila.
        Kolmoishermon haarojen hermottamat ihoalueet ovat silmähermo, yläleuan hermo ja alaleuan hermo. Kolmoishermosärky voi tuntua minkä haaran alueella hyvänsä, tavallisimmat ovat kaksi viimeksi mainittua haaraa.

        Tuskallisia hermosärkyjä voi olla muuallakin kehossa, mutta niillä on sitten omat nimityksensä.
        Kolmoishermo on vain yhden tietyn hermon nimi.

        Onko tietoa, voiko tämä vaiva tuntua suussa niin, että se vaikeuttaa puhumista kovan kivun takia.


      • Anonyymi
        kikka kirjoitti:

        Akupuntiota kannattaa kokeilla kolmoishermosärkyyn, itse olen sairastanut kyseistä sairautta yli yhdeksän vuotta.Oma lääkärini ei ole suositellut leikkaushoitoa niin kauan kuin lääkkeistä on apua.Lääkehoitona minulla on tegretol.Nyt huomasin kun aloitin laihduttamisen, että ruokavaliosta on jonkun verra apua tähän kipuun.Minulla on erittäin hyvä neulahoitaja hän antaa hoitoa tulineuloilla joilla on minun mielestäni tehokkaampi vaikutus kuin tavallisilla neuloilla.Minulla särky on alaleuassa oikealla puolella ja välillä muuttaa paikkaa ylös siaraimen oikealle sivulle.Kipu on todella lamaannuttavaa.Mutta tämä neulahoito on auttanut minua jaksamaan eteenpäin ja nyt olen osa-aika sairaseläkkeellä tämän sairauden takia.Teen viikossa 3päivää töitä se helpottaa myös jaksamaan paremmin, yöt kun on välillä hankalia kivun takia, silloin voi päivällä kerätä voimia.Etsippä itsellesi oma neurologi jonka kanssa luot hyvän potilas/lääkäri suhteen sekin on todella tärkeä asia silloin sinua ymmärretään paremmin ja oman lääkärisi kanssa on helpompi keskustella näistä asioista lääkityksestä ja muista hoidoista.Toivon että saat apua.

        Moi.
        Saako kysyä minkä ikäinen olet ja kauanko olet ollut eläkkeellä.
        Itselläni on ollut vaiva nyt 8kk ja olen käynyt Hus 3d kuvissa ja neurologilla magneetti kuvissa jossa ei löytybyt mitään mut 3d kuva sanoo että on joku tulehdus oik.puolen ala leuassa.
        Kipu ollut lokakuun puolestavälistä sitä luokkaa että en nukkunut enkä syönnyt juuri mitään ja paino tippui 30kg nyt tammikuun puolenvälin jälkeen ollut parempi ja painoo tullu 8kg takas ja saanut nukuttua ihan ok.
        Nyt taas viikon ollut tosi kipee ja puhuminen sattuu ja syöminen myös..
        Nyt menossa viikolla HUS suu-ja korvakliniikalle pieneen operaatioon jossa suun sisältä tutkitaan avaamalla leukaluun kipualuetta ja tuykitaan mahdollisen tulehduksen syy..
        Palaan asiaan ja tulen kertomaan tänne kuin minun kävi.
        Ja meinaan kyllä ottaa yhteyttä johonkii akupunktio henkilöön jos apu tule tästä operaatiosta.


    • neulottaja

      Kyllä monesti akupunktiosta saadaan hyvää hoitovastetta tuohonkin kiputilaan. Mitään 100% varmuutta hoidon tehoon ei voi taata mutta osaavan akupunktion antajan kautta noin 90% saa helpotuksen ja hoidon. Eli kehoitan kokeilemaan.

    • osaavan käsissä

      Akupunktiolla saadaa kyllä apua,tosin sinulla on leikkaus takana ja sen seurauksia/virheitä ei aina akupunktiokaan voi korjata.www.finnacu.fi tai oliko se www.finacu.fi löydät ainakin osaavat perinteiset kiinalaisen lääketieteen asiantuntijat.Tietävät mitä tekevät.Muita en suosittele.

    • 3 vuoden koulutus

      tässä muutamia osaajia,jotka tekevät akupunktiota
      perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan.
      eli eivät siis ole 7 tunnin koulutuksella kuten
      lääkärit tai fysioterapeutit.

      • tiukkistäti

        Mihin tämä koulutus sitten perustuu?
        Eli ketkä on opettajina ja mistä on niiden opettajien tieto ja taito tullut?
        Tai niinkuin palstalla on tullut ilmi, mitä traditiota nämä jatkaa?

        nim.vaikee luottaa kehenkään


      • alan koulutuksiin
        tiukkistäti kirjoitti:

        Mihin tämä koulutus sitten perustuu?
        Eli ketkä on opettajina ja mistä on niiden opettajien tieto ja taito tullut?
        Tai niinkuin palstalla on tullut ilmi, mitä traditiota nämä jatkaa?

        nim.vaikee luottaa kehenkään

        Suomessa toimivat TCM(Traditional Chinese Medicine)-koulut tarjoavat 3-4 vuotista kiinalaisen lääketieteen koulutusta. Opettajat ovat Kiinassa, USA:ssa ja muualla Euroopassa opisekelleita henkilöitä. Kouluilla on paljon yhteistä, mutta myös omat painotuksensa. Opetettavat akupunktiotyylit vaihtelevat, teoreettinen osuus suhteellisen sama.

        Vanhaakin vanhempaa opettavat 5 elementin koulut ovat:
        www.prometheus.fi
        www.akupunktioseura.com

        Muut opettavat enemmän nyky-Kiinalaista kehopisteakupunktiota.
        Esim. www.finnacu.fi-sivustolla esitetyt koulut.

        Kaikki nämä jatkavat ja jakavat 3000-4000 vuotta vanhaa hoitomenetelmää. TCM on myös teoreettinen ja filosofinen tiede.


      • saat,
        tiukkistäti kirjoitti:

        Mihin tämä koulutus sitten perustuu?
        Eli ketkä on opettajina ja mistä on niiden opettajien tieto ja taito tullut?
        Tai niinkuin palstalla on tullut ilmi, mitä traditiota nämä jatkaa?

        nim.vaikee luottaa kehenkään

        kun haet esim. akupunktio.net ja siitä vaikka
        asiantuntijan yhteystiedot.kysyt häneltä,saat
        oikeaa tietoa,eikä toisten arvailua mitä
        kenenkin koulutus sisältää.ja näin voit käydä
        vaikka kaikki koulut läpi.ei mene arvausten piikkiin!


    • kaarin

      Itsellä ollut kolmoishermosärky noin 6v. Olen kokeillut hermoratahierontaa ja ties mitä luontais parantajia,ei ole auttanut.
      Kävin kansanparantajallakin ja se oli vain kallista,n.80€/krt.
      Kaikki lääkkeetkin käyty jo läpi ja nyt olen menossa neurokirurgin juttusille.

      Olen kokeillut myös akupunktiota.
      Ensin olin ns. perinteisen opin hoitajalla,ei apua.
      Hän suositteli sitten tämän kiinalaisen puolen käyttäjää. Ei ollut apua.
      Sen jälkeen olin pidemmän aikaa ystäväni ja (joka on opiskellut akupunktiota 2v ja jatkaa) hänen kouluttajansa,sekä muiden oppilaiden koekaniinina. Eli kokeiltiin monia eri akupumktio pisteitä. Ei apua.

      Heillä kävi jopa kouluttajana täällä,kiinalainen mies. Joka hoitaa USA:n maajoukkuetason urheilijoita. Hän näytti pisteet joista olisi pitänyt olla apu,ei vaan ollut.

      Mutta itsestäni huolimatta,olen myös kuullut että joku on saanut avun akupunktiosta.

      • hmm...

        Tää ei oikeen liity teidän keskusteluunne mutta mitkä on kolmoishermosäryn oireet? Onko puutumista iholla aluksi?


      • yrmabe

        Useimmiten syy on ns. kolmoislämmitinmeridiaanin tasapainossa. kun näin on voit käydä sivuillani, ja antaa niitä tietoja vihjeeksi omalle terapeutillesi. sivut löydät osoitteesta: http://kotisivu.dhainternet.fi/bengs


      • jussinn
        yrmabe kirjoitti:

        Useimmiten syy on ns. kolmoislämmitinmeridiaanin tasapainossa. kun näin on voit käydä sivuillani, ja antaa niitä tietoja vihjeeksi omalle terapeutillesi. sivut löydät osoitteesta: http://kotisivu.dhainternet.fi/bengs

        Pakko vastatata kyseisen keskusteluun. Voinen kertoa että kohdallani on pahanlaatuinen kolmoishermosärky todella kovia kiputiloja ja on kokeiltu kaikkea mahdollista mm. akupunktiota kannattaa suhtautua varauksellisesti kohdallani sitä tehtiin 10kertaa hoitona sairaalassa varmasti ammaati-ihmisen tekemänä tuloksena oli että sotki hermot kokonaan kuukausiksi. Toki ainahan kannaattaa kokeilla mutta tuloksen huomaa kyllä muutaman kerran jälkeen auttaako vai ei.


      • Nimetön
        jussinn kirjoitti:

        Pakko vastatata kyseisen keskusteluun. Voinen kertoa että kohdallani on pahanlaatuinen kolmoishermosärky todella kovia kiputiloja ja on kokeiltu kaikkea mahdollista mm. akupunktiota kannattaa suhtautua varauksellisesti kohdallani sitä tehtiin 10kertaa hoitona sairaalassa varmasti ammaati-ihmisen tekemänä tuloksena oli että sotki hermot kokonaan kuukausiksi. Toki ainahan kannaattaa kokeilla mutta tuloksen huomaa kyllä muutaman kerran jälkeen auttaako vai ei.

        Erityisesti miehillä olen saanut hyviä tuloksia.
        Vain yksi neula oikeanpuoleiseen käsivarteen ja
        särky on poistunut.
        Kiinalaisen lääketieteen mukaan kerran akupunktiolla hoidettu kolm.h.särky ei koskaan palaa.
        Kasvojen alueelle ei neuloja laiteta, varsinkaan ei sairaalle puolelle.


      • Anonyymi
        jussinn kirjoitti:

        Pakko vastatata kyseisen keskusteluun. Voinen kertoa että kohdallani on pahanlaatuinen kolmoishermosärky todella kovia kiputiloja ja on kokeiltu kaikkea mahdollista mm. akupunktiota kannattaa suhtautua varauksellisesti kohdallani sitä tehtiin 10kertaa hoitona sairaalassa varmasti ammaati-ihmisen tekemänä tuloksena oli että sotki hermot kokonaan kuukausiksi. Toki ainahan kannaattaa kokeilla mutta tuloksen huomaa kyllä muutaman kerran jälkeen auttaako vai ei.

        Itselläni on lääkkeenä Neurotol-slow aamulla 4x 200mg ja illalla sama ja olen 125kg nyt ollut hyvä. Olen nosturinkuljettaja ja lääkärit tietää sen ja silti 800mg aamulla ja illalla ja ovat kolmio lääkettä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe