Miksei työttömyyskorvausta opiskelijoille?

tuleva opiskelija

niin miksei sitä makseta opiskelijoille? Ihmeellistä kun nuoret ihmiset yrittää päästä elämässä eteenpäin ja saada koulutusta ja joutuu elää ihan köyhinä, silloin kun työttömät saa kunnon korvaukset, jotkut tekemättä mitään! Eikä se työnhakukaan ole niin vaikea kuin esim. korkeakoulussa/yliopistossa opiskelu. Sitten jos menee opiskelun ohella töihin niin on riski palaa loppuun.. Itse menossa syksyllä opiskelemaan, niin vähän pelottaa jo etukäteen miten tulen pärjäämään.. Ihmeellisiä noi Suomen systeemit..

17

1148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muabf

..muiden joukossa.Minäkään en pääse isyyslomalle.Tosin,en ole isä,mutta olen kyllä aikeissa sellaiseksi joskus tulevaisuudessa ruveta...

• Jämä

Opiskelija ei ole työtön ja kuuluu siten opintotuen ja mahdollisen opintolainan piiriin.

Työttömyys ja työttömyysturva eivät ole mikään tavoiteltava ansioarvo. Työtönkin hakee työtä saadakseen ansioita siis PALKKAA!! Jotenkin tämä tosiasia on hämärtynyt päättäjiltä ja työministeriössä. Epäoikeudenmukaisimpana esimerkkinä työmarkkinatuki "orjatyöt" ammattilaiselle.

Työttömyysturva on elämiseen tarkoitettu palkkaa pienempi KORVAUSRAHA eikä PALKKAA.

Toki opintuet lainat ovat naurettavan pienet elinkustannuksiin nähden ja niitä myös tasoltaan pitäisi korjata. Opiskelija voi aivan hyvin myös hakea kesä- ja täydeynnystyötä asemansa parantamiseen. Tarkoitushan on opiskella kunnon taidot sekä tiedot ja siirtyä valmistuttuaan työelämään.

• Toivoa

Opiskelija on siinä mielessä eri asemassa, että opiskelu tulee väistämättä päättymään eli on väliaikainen tila ja useimmilla opiskelijoilla on sentään toivoa paremmasta. Olen kyllä sitä mieltä, että opintotuki saisi olla suurempi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä työttömyyskorvauksen suuruuden kanssa.

Työttömyys on enemmistölle suuren kärsimyksen aihe ja tuo muassaan toivottamuutta. Työttömyyskorvaus on korvausta siitä, että työtön joutuu maksamaan työttömyydellään sen, että muilla menee paremmin. Usein työtön myös on maksumiehenä osakkeenomistajien suuremmissa osingoissa ja johdon optioissa. On myös niin, että kun joku on työtön, joku toinen on saanut työtä tai ei ole työtään menettänyt. Tätä taustaa vasten työttömyyskorvaus on häpeällisen pieni.

• Ei saa

Työttömyys on pakolllinen 'valinta'.
      Opiskelu joskus oma valinta työssäolon sijaan.

Siksi näin.

Lisätietoja : eduskunta ja oma edustaja

• tuleva opiskelija

onhan opiskelu pakollinen valinta jos haluaa saada ammatin! Työkkärissäkin "pakotetaan" opiskelemaan jos ei ole mitään ammattia! Ja mielestäni opiskelijoilla on parempi syy saada isompaa korvausta! Kaverini asuu yksin ja opiskelee ja käteen jää kaikkien maksujen ja laskujen jälkeen 100e!! No onneks vanhemmat asuu lähellä ja auttaa,mut miten ne jotka muuttaa eri paikkakunnalle? Kuolee nälkään varmaankin.

• Nuori...
        tuleva opiskelija kirjoitti:

onhan opiskelu pakollinen valinta jos haluaa saada ammatin! Työkkärissäkin "pakotetaan" opiskelemaan jos ei ole mitään ammattia! Ja mielestäni opiskelijoilla on parempi syy saada isompaa korvausta! Kaverini asuu yksin ja opiskelee ja käteen jää kaikkien maksujen ja laskujen jälkeen 100e!! No onneks vanhemmat asuu lähellä ja auttaa,mut miten ne jotka muuttaa eri paikkakunnalle? Kuolee nälkään varmaankin.

Terve nuori voi mennä opintojen ohella johonkin pieneen duuniin ja jättää vinkumatta täällä rahattomuuttaan.

Opiskelu tapahtuu tulevaisuutta varten, monella työttömällä ei enää ole mitään tulevaisuudennäkymiä. Monen työttömän nuoruus on jo kaukana takanapäin. Ikääntyminen ja puute tuovat muassaan raihnaisuutta ja sairauksia. Monella työttömällä ei jää edes tuota satasta pakollisten menojen jälkeen, moni sairauskin jää hoitamatta rahan puutteen vuoksi. Nuorena kestää puutettakin paremmin kuin vanhana.

Tiedän työttömien ankean todellisuuden, koska olen työskennellyt alalla. Ei yhdenkään opiskelijan kannattaisi olla kade työttömille.

• kaiketi
        Nuori... kirjoitti:

Terve nuori voi mennä opintojen ohella johonkin pieneen duuniin ja jättää vinkumatta täällä rahattomuuttaan.

Opiskelu tapahtuu tulevaisuutta varten, monella työttömällä ei enää ole mitään tulevaisuudennäkymiä. Monen työttömän nuoruus on jo kaukana takanapäin. Ikääntyminen ja puute tuovat muassaan raihnaisuutta ja sairauksia. Monella työttömällä ei jää edes tuota satasta pakollisten menojen jälkeen, moni sairauskin jää hoitamatta rahan puutteen vuoksi. Nuorena kestää puutettakin paremmin kuin vanhana.

Tiedän työttömien ankean todellisuuden, koska olen työskennellyt alalla. Ei yhdenkään opiskelijan kannattaisi olla kade työttömille.

pois. Ei tartte sitten kituuttaa.

Enemmän kiinnostaisi tietää että, miksi kaverukset Pate, Jaska ja Lasse menestyivät eri tavalla elämässään, kun lähtökohdat ovat samat. Lasse on menestyvä liikemies, Pate arvostettu ammattilainen alallaan ja Jaska on pätkätyöläinen ja pitkäaikaistyötön. Miksi koko kolmikko ei ole työttömänä tai elä koroilla?

• Juupa juu

on etuisuus, jota maksetaan työttömille, jotka ovat työmarkkinoiden käytettävissä, eli pystyvät vastaanottamaan kokoaikatyötä. Opiskelijan oletetaan opiskelevan päätoimisesti. Kuten itsekin sanoit, työhön meno voisi polttaa loppuun = et ole aikeissakaan hakea työtä, joka taas on este työttömyysturvan maksamiselle.

• tämän?

Moni työtön haluaisi opiskella, mutta ei voi, koska korvaukset menee. Muista, että sinustakin voi tulla työtön. Suurimalla osalla työttömistä on ainakin yksi tutkinto ja työkokemusta, se että työtön olisi laiska ja kouluttamaton, on harhaluulo, jonka moni oppii kantapään kautta näkemään toisin kun tise siihen tilanteeseen joutuu. Itse maksoin työttömyyskorvauksista kahden tutkinnon opintolainat.

• selventää

siis moni työtön haluaisi täydentää opintojaan esim. iltaisin tai etänä, mutta systeemi ei salli.

• tuleva opiskelija
        selventää kirjoitti:

siis moni työtön haluaisi täydentää opintojaan esim. iltaisin tai etänä, mutta systeemi ei salli.

enhän mä hauku työttömiä enkä tarkoittanut että itse haluaisin olla työtön, en vaan ymmärrä tätä systeemiä, jos työttömällä ei ole tuloja niin sille maksetaan paljon enemmän kuin opiskelijalle, jolla ei myöskään ole mitään tuloja. Millä se opiskelija sitten elättää itseään, kun pitää vielä maksaa kaikki tutkintomaksut ja ostaa kirjoja! Siis ihan älytöntä! Opiskelijalla on enemmän menoja ja silti saa olla ihan köyhä! Jos taas menee töihin niin ei välttämättä menesty koulussa niin hyvin! Mikä taas voi vaikuttaa työn saantiin valmistumisen jälkeen!

• opiskelija
        tuleva opiskelija kirjoitti:

enhän mä hauku työttömiä enkä tarkoittanut että itse haluaisin olla työtön, en vaan ymmärrä tätä systeemiä, jos työttömällä ei ole tuloja niin sille maksetaan paljon enemmän kuin opiskelijalle, jolla ei myöskään ole mitään tuloja. Millä se opiskelija sitten elättää itseään, kun pitää vielä maksaa kaikki tutkintomaksut ja ostaa kirjoja! Siis ihan älytöntä! Opiskelijalla on enemmän menoja ja silti saa olla ihan köyhä! Jos taas menee töihin niin ei välttämättä menesty koulussa niin hyvin! Mikä taas voi vaikuttaa työn saantiin valmistumisen jälkeen!

ja kyl mä tiedän että työmarkkinatuki tarkoitettu työttömille, mut voihan se opintotuki sit olla suurempi!

• opintolainalla
        opiskelija kirjoitti:

ja kyl mä tiedän että työmarkkinatuki tarkoitettu työttömille, mut voihan se opintotuki sit olla suurempi!

Ennen elätettiin opintolainalla. Itselläni jäi aina säästöön ja kun lopetit opinnot, niin tilillä oli reilusti rahaa. Mutta siihen aikaan sai varmasti kesätöitä ja työnsaantikin oli 90 % varmaa, joten siinä mielessä vertaus on huono. Mutta ne puheet, että kun nykyään opintolainat ovar markkinakorkoisia, ovat hauskoja, sillä markkinakorotkin ovat murto-osa ajoista, jollloin opintolainan korko oli 11 %.

• lisäys
        opiskelija kirjoitti:

Lisään vielä, että iso osa työttömistä lähtisi koulun penkille, jos saisi esim. työmarkkinatuen. Se olisikin hyvä ja kansantaloudellisesti kannattavaa pitemmällä tähtäimellä, mutta yhteiskunta/markkinatalous tarvitsee työttömiä, jotta voisi pitää työttömyyden hoitoon huuhaaprojekteja ja markkinoilla olisi ilmaista työvoimaa.

Työttömillä voi olla perhettä elätettävänä, lainaa, joka on otettu töissä ollessa yms, eli nämäkin on otettava huomioon. Myös työnhaku on kallista, yllättävän kallista. Sitä ei tajua, ennenkuin itse väsää satoja hakemuksia ja soittelee ympäriinsä.

• Ei opintotukia
        lisäys kirjoitti:

Lisään vielä, että iso osa työttömistä lähtisi koulun penkille, jos saisi esim. työmarkkinatuen. Se olisikin hyvä ja kansantaloudellisesti kannattavaa pitemmällä tähtäimellä, mutta yhteiskunta/markkinatalous tarvitsee työttömiä, jotta voisi pitää työttömyyden hoitoon huuhaaprojekteja ja markkinoilla olisi ilmaista työvoimaa.

Työttömillä voi olla perhettä elätettävänä, lainaa, joka on otettu töissä ollessa yms, eli nämäkin on otettava huomioon. Myös työnhaku on kallista, yllättävän kallista. Sitä ei tajua, ennenkuin itse väsää satoja hakemuksia ja soittelee ympäriinsä.

Kun minä kirjoitin ylioppilaaksi, opintotukea ei ollut olemassakaan, vaan rahoitus piti hankkia sieltä, mistä sai, yleensä pankkilainalla, jolla silläkään ei ollut valtiontakausta. Vuoden päästä kirjoituksista opintotuki tuli ja se tuntui ruhtinaalliselta. Muutoin, kun minä kävin kouluni, jouduin maksamaan myös lukukausimaksun.

Opiskelijat, älkää siis napisko. Suon toki teille opintotuen, mutta ehdottomasti työttömyysturva kuuluu työttömille, se ei ole verrannollinen mitenkään opintotukeen. Minusta työttömyystuet ovat vain liian pienet, onhan työtön sijaiskärsijänä yhteiskunnassa, jossa tehdään typeriä päätöksiä toisensa jälkeen. Työttömyys räjähti, kun Suomea pantiin EU-kuntoon. Joten työttömät maksavat työttömyydellään siitä, että ollaan EU:ssa.

• ja käsi ylös
        Ei opintotukia kirjoitti:

Kun minä kirjoitin ylioppilaaksi, opintotukea ei ollut olemassakaan, vaan rahoitus piti hankkia sieltä, mistä sai, yleensä pankkilainalla, jolla silläkään ei ollut valtiontakausta. Vuoden päästä kirjoituksista opintotuki tuli ja se tuntui ruhtinaalliselta. Muutoin, kun minä kävin kouluni, jouduin maksamaan myös lukukausimaksun.

Opiskelijat, älkää siis napisko. Suon toki teille opintotuen, mutta ehdottomasti työttömyysturva kuuluu työttömille, se ei ole verrannollinen mitenkään opintotukeen. Minusta työttömyystuet ovat vain liian pienet, onhan työtön sijaiskärsijänä yhteiskunnassa, jossa tehdään typeriä päätöksiä toisensa jälkeen. Työttömyys räjähti, kun Suomea pantiin EU-kuntoon. Joten työttömät maksavat työttömyydellään siitä, että ollaan EU:ssa.

Se että ennen asiat oli niin huonosti, että nuoret joutuivat eriarvoiseen asemaan opiskelua harkitessaan ei tee tämänhetkistä tilannetta hyväksyttäväksi.

• oppija
        ja käsi ylös kirjoitti:

Se että ennen asiat oli niin huonosti, että nuoret joutuivat eriarvoiseen asemaan opiskelua harkitessaan ei tee tämänhetkistä tilannetta hyväksyttäväksi.

Niin, se että ennen asiat oli vielä huonomin ei ole mikään puolustus!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      201
      4347
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      441
      3253
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2138
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1790
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1178
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1023
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1015
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      941
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      75
      908
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      906
    Aihe