Painonpudotus

ennen raskautta

Hei,

olisin kysellyt teitä vauvakuumeisilta/odottajiilta, joilla on ollut runsaasti painoa enne rakautta, että miten olette onnistuneet pudottamaan painoanne enne raskautta? Onko raskaasi tuleminen ollut vaikeaa ja miten raskaus on sujunut, jos on ollut painoa liikaa?

Itse olen 22-vuotias nainen ja paino pitäisi saada pudotettua noin 35kg että oltaisiin normaalipainon rajoilla. Meillä on mieheni kanssa vauva suunnitelmissa heti kun saisi tuota painoa alemmas. Tämä siksi, että tunnen, etten voi nytkään hyvin tässä painossa. En myöskään halua vaarantaa vauvani tai omaa terveyttäni raskausaikana ylipainon vuoksi. Tietysti moni sanoo, että luulisi vaiuvan motivoivan laihuttamaan, mutta tuo painonpudotus on minulle ylivoimaisen vaikeaa, varsinkin kun tietää, että pudotusurakka on näinkin suuri...

Tässä vain mietiskelin, että mitenköhän saisin tuon painon hallintaan. Hyviä vinkkejä? Ja sekin mietityttää, että kun on onnistunut laihduttamaan normaalipainon rajoille, niin kuinka paljopn painoa kertyy raskausaikana ja kuinka helposti, kun on ollut ennekin ylipainoinen?

Yhtenä huolenano on myös todella pahat raskausarvet, joita vatsassanio on lihomisesta johtuen muutama,. Ne ovat todella kipeitä ja tuntuu, että kudokset olisivat niiden kohdalta jotenkin löystyneet. Eli mitenköhän käy raskausaikana, kun tuntuu, että vatsa repsottaa jo valmiiksi? En niinkään mieti tuota ulkonäköjuttua, vaan sitä, että onkohan mulla tapahtunut jotain oahempaakin kudosvauriota, kun juo rivät ole mitään pieniä viiruja. Pahin arpi on vatsassa oikealla puolella. Se on noin 4 mm leveä ja 15 cm pitkä. Se aristaa ja koko vatsa tuntuu ihan oudolta siitä kohtaa. Ikään kuin jotain "pursuaisi" ulos, mutta ei kuitenkaan tyrä-tyyppöisesti.

8

1162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vadelma

Moikka! Laihduttamisesta sen verran, että niinhän se vaan on, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Yritä vaihtaa vaikkapa kaikki margariinit, maidot, ruokakermat, leikkeleet ja juustot niihin kaikista vähärasvaisempiin. Ja pikkuhiljaa yrität pienentää ruoka-annoksia. Ota seuraavalla kerralla vaikka ½ perunaa vähemmän kuin viimeksi. Ja muutaman päivän päästä taas puolikas vähemmän. Tätähän ei siis voi jatkaa loputtomiin, mutta sen verran että annokset olisi pienentynyt vaikkapa 1/3 tai 1/4. Toinen juttu on se, että yrittää kävellä. Jos menet vaikkapa bussilla töihin/opiskelemaan/harrastuksiin niin jääppä pois aina yksi pysäkki liian aikaisin niin tulee päivään pieni kävelylenkki. Ja, olen todennut että kannattaa ottaa realistisia tavoitteita. Mitäpä jos laihduttaisit näin alkajaisiksi 5 kiloa? Siinä niin sanotusti nälkä kasvaa syödessä ja haluaakin laihtua lisää kun on niissä muutamassa kilossa onnistunut. Jeps, eipä muuta kun tsemppiä laihduttamiseen ja onnea vauvapuuhiin! :)

• hiilaritonta diettiä??

Mä ite laihdutin hetkessä 8 kiloa kun jätin hiilarit melkein kokonaan pois ruokavaliosta. Kesä meni syödessä lihaa, vihanneksia, salaatteja...siis mahdollisimman vähn hiilareita ja paljon paljon vettä. Ja kun tämän ruokavalion lisäksi harrastaa liikuntaa niin varma on että kilot alkavat karisemaan. Olen nyt kuitenkin alkanut syömään ihan tavallista ruokaa, siis myös niitä, joissa on hiilareita, mutta painoa ei ole tullut takaisin..mietin edelleen mitä laitan suuhuni =)Jos haluat asiasta enemmän tietää niin googleta vähähiilihydraattinen ruokavalio tai hae kirjastosta samalla hakusanalla kirjoja. Aivan varmasti toimii tämä ruokavalio..tietäähän sen julkkiskokki sukulakin =)

• Jennie-19

Kannattaa tosiaan aloittaa jollakin vähän pienemmällä tavoitteella, kuin heti tuolla 35 kg:lla. Luin tässä juuri yksi päivä yhden artikkelin missä puhuttiin ylipainon vaikutuksesta raskauteen. Siinä kerrottiin, että kun painoindeksi on yli 27, niin raskauden mahdollisuus laskee jonkin verran. Mutta jo 5% painonpudotus helpottaa asiaa.
      Itsellänikin on hieman "ylimääräistä", mutta silti yritämme kihlattuni kanssa vauvaa. Sen olen mielessäni päättänyt, että jos raskaaksi tulen, niin raskauden aikana en anna itseni lihoa liikaa. Raskaudesta tulee normaalisti noin 7-15 kg painoa lisää. Ja ylipainoisilla naisilla ei ole taipumusta lihoa sen enempää raskauden aikana kuin normaalipainoisillakaan.

Onnea painonpudotukseen ja vauvan yrittämiseen :)

• Sisukas-78

Hei!

Lainaapa kirjastosta Fedon A. Lindbergin kirja Syön itseni hoikaksi. On auttanut minut todella hyvin alkuun. Kirjasta selviää miten ja miksi ruoka vaikuttaa hormonitoimintaan ja sitä myötä koko elämänlaatuun.

Lyhyesti: suosi hitaita hiilihydraatteja, paljon proteiinia, kasviksia, hedelmiä. Ei mitään kalorien laskemisia tai pikadieettejä enää, vaan tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio koko elämäksi.

Meilläkin toivotaan vauvaa, mutta ehkä paremmin vasta tämän pudotusurakan jälkeen..! :)

• Laiheliinimamma

Kannattaa tosiaankin vähän pudottaa painoaan ennen kuin yrittää vauvaa. Minullakin oli ylipainoa ennen raskautta ja pudotin sitä noin 10kg. Ajattelin juuri samoin kuin sinä; kun oli silloin jo vaikea olla niin vielä siihen iso maha... Raskausaika on sujunut mukavasti. Ajattelin tuota laihdutusta senkin takia, ettei sitten synnytyksen jälkeen ole niin mahdottomasti liikakiloja, kun on jo ennen raskautta pudottanut painoa...

• möhömaha

Heissan,

luulin olevani taas ainut jolla on sama ongelma. Vauvakuume vaivannut ties kuinka kauan, ja aina sama virsi, "sitten kun saan painoa pois". No en voi vaan loputtomiin hokea, että pitäisi laihduttaa ennen mahdollista raskaaksi tuloa, niin ne vuodet vierähtää sitä hokiessa.

Olen 26 v, pituutta 160 ja painoa nyt 108 kg. Vajaat kymmenen kiloa olen jo pudottanut. Minulle riittää, että pääsisin tuonne 80 kg:n hujakoille niin tohdin alkaa yrittämään tuota raskautumista. Tiedostan, että 12 vuotta pillereitä syöneenä ja koko ikäni reilusti ylipainoisena olleena se ei välttämättä tule olemaan helppoa, ja voihan olla muitakin syitä miksi se ei mahdollisesti tule onnistumaan. Voinhan tuon jälkeen hissukseen vielä yrittää pudottaa painoa ainakin tuonne 70 kilon tietämille, alle 65 kg:n en edes haaveile, enkä koe tarpeelliseksi.

Miehen kanssa puhuttu aika ajoin tästä lapsentekohankkeesta, ei hänelläkään mikään kiire ole, mutta olen ilmoittanut että ennemmin en jätä pillereitä pois, ennen kuin paino laskee reippaasti. On aikoja, kun asiasta (lapsesta) ei edes puhuta, ja aikoja, kun alan epäillä haluaako mies lasta ollenkaan. Ehkä ne on hetkiä, kun oma itsetunto on maassa ja kaikenmaailman epäilykset herää. Mutta sitä hetkeä odotellessa kun mies ei jaksa enää odottaa, sillä välin yritän saada itsestäni niin paljon irti, että asia pääsee lopultakin edistymään.

En tiedä oikein kenelle kirjoitin, ehkä vain itselle, en tiedä. Helpotti kuitenkin kummasti.

Kiitos ja tsemppiä alkuperäiselle! :)

• kannustuksesta

Oli mukavaa kuulla, että muillakin on samanlainentilanne. Nyt kun vielä saisi tsempattua itsensä tuonne normaalipainon & terveellisen elämän puolelle....

• kukkanen

Lohduttava kuulla et joku muukin on samas tilantees. Oon sama ikänenki ku sinä ja saman verran pudotettavaa suunnillee, vaikka sittekin viel oisin ylipainonen, mutta se riitäis mulle. Meillä ei mies oo niin innostunu tuosta vauva jutusta, tai ei ainakaa puhu siitä niinku minä. Ja ku oon aatellu et ois kiva saada lapsia suht nuorena ni alkaa tulla "kiire" ja ahistaa tuo paino homma.. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe