Kävelysauvat

Jäsen2006

Ostin vihdoin ja viimein itselleni ja puolisolleni (ylläri hänelle, toivottavasti kelpaa) kävelysauvat, joita olen aikonut hankkia jo pari vuotta. Josko vihdoin ja viimein tulisi käveltyä ja liikuttua enemmän.

Kuinka moni harrastaa sauvakävelyä? Onko siihen joku tietty tekniikka, että saa täyden hyödyn irti?

19

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • animattiN

      Ei ole sauvoja mutta muistelisin että niitä pitää käyttää oikein, niinkuin epäilitkin, ennen kuin saa kaiken hyödyn irti. Sitä en vain tiedä mistä niitä ohjeita saa.

    • hilma-tantti

      Määrätty lenkki tyttäreni kanssa,tekniikkaa en ole miettinyt mutta kiloja on karissut!

      • Jäsen2006

        karistaa muutama kilo pois, mutta kunnon kohennukseen sauvat ostin. Miten pitkä lenkki on?


      • hilma-tantti
        Jäsen2006 kirjoitti:

        karistaa muutama kilo pois, mutta kunnon kohennukseen sauvat ostin. Miten pitkä lenkki on?

        Ihan kaupunkimaastossa


    • kävelijätär
      • Jäsen2006

        ne ohjeet olivat, kiitos sinulle hyvästä vinkistä.


      • hilma-tantti

        Kiitos sinulle vaivannäöstäsi:)


    • miesvieläkurja

      Olen kulenut sauvojen kanssa yli vuoden ajan, aluksi vain pimeässä, koska suurin osa sauvojen kanssa kulkevista on ollut naisia tai naisten mukaansa houkuttelemia miehiä. Olen arkaillut erottumista joukosta.
      Kun tarpeeksi voimakkaasti sauvoilla työntää ja antaa ylävartalon elää mukana, saa hyvää liikuntaa myös hartianseutuun, jos työ on paljolti vain paikoillaan istumista. Samalla jalkojen työ kevenee ja vauhti paranee, tunnissa ehtii pitkän lenkin tehdä, tai normaalimittaisen kävelylenkin voi pidentää reilusti.

    • Doctor Philip

      tekniikalaji. Rytmi pitää säilyttää. Vasenjalka ja oikea käsi. Siitä se lähtee.

      • Jäsen2006

        Dr Phil. You are very kind.


    • toivontytär

      joululahjaksi itselleni kävelysauvat ja aloitin heti uuden vuoden päivänä huomasin heti vauhti muuttui reippaammaksi ja syke nousi, tosi mukava liikunta muoto..

    • Ekitalo

      ..sauvakävelijöiden joukkoon,joka on kyllä aika iso.
      Itse harrastan todella paljon myös tätä lajia viime vuonna kävelin yli 1000 km. 180 kertaa.
      Kyselit tekniikkaa en mie mikään tekniikan ihme mies ole mutta sen verran olen kokenut ja lukenut tiedotteita,että suunnilleen näin sen pitäisi mennä:
      Oikea jalka eteen ja vasen käsi taakse ja päinvastoin ja käsiliike taakse yhtä paljon kuin eteen. Huom: sauvanmitta n.puolimetriä omaa mittaa lyhempi. Jos osaat hiihtää perinteistä niin osaat myös oikean tekniikan sauvakävelyyn.
      Muista säännöllisyys se on paras tae kunnon-nousulle.
      Mukavia sauvakävely hetkiä olen varma,että tulet pitämään tästä lajista jos otat sen tosissaan.

      • Jäsen2006

        Sulla on jo tekniikka kunnossa tuollaisten kilometrien jälkeen. Kunnioitettavaa.
        Puoliskoni ei nyt sitten hyväksynytkään sauvoja. Hän ei niitä käytä, mutta voi kävellä kyllä vierelläni seurana. Mikäs siinä. Nyt vain nämä sauvat pitäisi saada markkinoitua vaikka jollekin tuttavalle.


      • hilma-tantti
        Jäsen2006 kirjoitti:

        Sulla on jo tekniikka kunnossa tuollaisten kilometrien jälkeen. Kunnioitettavaa.
        Puoliskoni ei nyt sitten hyväksynytkään sauvoja. Hän ei niitä käytä, mutta voi kävellä kyllä vierelläni seurana. Mikäs siinä. Nyt vain nämä sauvat pitäisi saada markkinoitua vaikka jollekin tuttavalle.

        Kuten jo kerroinkin kävelen tyttäreni kanssa ja näistä kävelylenkeistä on tullut samalla meidän yhteiset ajatustentuuletushetket ja olemme saaneet sauvakävelyn ansiosta tosi hyvän kontaktin,tyttäreni kun muuten on aika kiireinen ihminen:(
        Tämä alkoi leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksestani johon hän osallistui ja on jatkunut siitä,toinen tyttäreni kun ei asu Suomessa.


      • Ekitalo
        Jäsen2006 kirjoitti:

        Sulla on jo tekniikka kunnossa tuollaisten kilometrien jälkeen. Kunnioitettavaa.
        Puoliskoni ei nyt sitten hyväksynytkään sauvoja. Hän ei niitä käytä, mutta voi kävellä kyllä vierelläni seurana. Mikäs siinä. Nyt vain nämä sauvat pitäisi saada markkinoitua vaikka jollekin tuttavalle.

        Kiitos kohteliaisuudesta !!

        Mulla on kahdet sauvat toiset talvi käyttöä varten ja toiset kesä käyttöä varten kesällähän tassut kuluu ja niitä pitää sitten uusia tarpeen mukaan ja jos niissä on terävät piikit siellä sisällä niin puhkaisee reiän tassuun niinpä kun piikit on tylsyneet olen laittanut ne sauvat kesäsauvoiksi ja vahvistanut tassujen kulutus pintaa.

        Ja talvella taas pitää piikit olla teräviä,että taakse työntö ei lipsu ja varsinkin kaupunki alueella tahtoo piikit vastailla asfalttiin ja tylsyä jos ei aina ole mahdollista kävellä maapohjaisella reitillä.

        Uskon kyllä,että sinun kaveri vielä innostuu sauvoista kun käy kanssasi lenkillä ja vielä kun kehut sauvoja jopa turvallisiksi vähänkin liukkaalla kelillä.

        Eihän ne nyt niin kalliit tainneet olla,joten pidä varalla jos vaikka vielä tarvitaan.


      • Jäsen2006
        Ekitalo kirjoitti:

        Kiitos kohteliaisuudesta !!

        Mulla on kahdet sauvat toiset talvi käyttöä varten ja toiset kesä käyttöä varten kesällähän tassut kuluu ja niitä pitää sitten uusia tarpeen mukaan ja jos niissä on terävät piikit siellä sisällä niin puhkaisee reiän tassuun niinpä kun piikit on tylsyneet olen laittanut ne sauvat kesäsauvoiksi ja vahvistanut tassujen kulutus pintaa.

        Ja talvella taas pitää piikit olla teräviä,että taakse työntö ei lipsu ja varsinkin kaupunki alueella tahtoo piikit vastailla asfalttiin ja tylsyä jos ei aina ole mahdollista kävellä maapohjaisella reitillä.

        Uskon kyllä,että sinun kaveri vielä innostuu sauvoista kun käy kanssasi lenkillä ja vielä kun kehut sauvoja jopa turvallisiksi vähänkin liukkaalla kelillä.

        Eihän ne nyt niin kalliit tainneet olla,joten pidä varalla jos vaikka vielä tarvitaan.

        Eihän ne sauvat kalliit olleet, vain 10 euroa, mutta liian pitkät ne mulle on. Sanotaan, että 50 cm pitäisi olla lyhyemmät kuin oma pituus. Voihan ne tietysti varasauvoiksi jättää, jos ei saa kaupiteltua.


    • Marion.T

      olla tarpeeksi lyhyet noin navan korkeudelle, ja sauvoilla ei huidota eteenpäin vaan annetaan vauhtia tökkäämällä sauva reippaasti maahan, ilman että joudutaan nostamaan käsiä liian korkealle.

      Joskus näkee ihmisiä joiden sauvat ovat niin pitkät, että kädet ovat ylhäällä koko ajan ja se ei vastaa tarkoitustaan. Parhaat sauvat ovat sellaisia, jotka saa säädettyä jokaisen omalle kohdalleen sopivaksi. Ne sauvat joilla itse hiihtää, eivät koskaan ole sopivan mitaiset kävelyyn.

      Sauvoilla kävelyä kannattaa opiskella ennenkuin aloittaa, kun sen oppii niin kävely on paljon nopeampaa ja hartiat saavat hyvää liikettä. Väärin tai liian pitkien sauvojen kanssa kävellessä hartiat vain kipeytyvät.

      Onnea sauvakävelyyn, se on hyvä harrastus:)


      Nykyään tulee harvoin käveltyä sauvoilla, kun on tuo koira mukana ja se ei tykkää sauvoista.

    • Anonyymi

      Nivala hävittömyys kävelysava nurkka vaihdot,varkaat,pstokuitti vaihto Tölli, totta sauvat latvanen autotalli nosto ovi

    • Anonyymi

      Laita hakun selaimesi sama kysymys. On ohjeita videoita.Minissa kaupungeissa on asukastalot ymm. Joissa kimppa kävelyä ja opastavat oikella teknikalla nitä käyttämään.Jotkut hakaa niitä voimalla asvaltiin pää punasena,kuin kädessä olisi 2 kpl Aidan seivästä.Usein vastaavalla tavalla nähnyt henkilöitä edellä mainituilla tavoilla yksin vartuneimpien naisten kävelevän Myllypuro Helsinki 92.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe