lapseni hiihtää kilpaa. on väliin epävarma suorituksestaan ja pelkää "sippaavansa" pitemmillä matkoilla. sitten säästelee alkumatkat ja loppu tullaan lujaa. maalissa sitten huomaa, ettei edes väsynyt. olen yrittänyt sanoa, että menisi alusta niin lujaa kuin jaksaa, löysää sitten lopussa, jos tuntuu ettei jaksa. on nyt parissa kisassa tehnyt niin ja tulokset ovat parantuneet ja kärki ei olekaan karannut enää kovin kauaksi. ja on jaksanut matkansa hiihtää.
mutta teenkö väärin? pitäisikö antaa lapsen itsensä huomata vauhdinjakonsa? harmittaa vain lapsen puolesta, kun tiedän hänen pääsevän lujempaa, mutta lapsi vain "säästelee". ja sitten harmittelee maalissa, että "olisi pitänyt..." olen ajatellut, että jos kauheasti hiihtoon puutun, loppuu koko touhu.
mitä mieltä olette? lapsi on poika ja 11 vuotias.
tsemppaanko liikaa?
8
776
Vastaukset
- ksymysten isä.
Siinäpä se ongelma on. Itse olen tuntenut tiettyä katumusta siitä, että tsemppasin omaa poikaani liikaa. Kun oma unelma menestyvästä hiihtäjästä ei toteutunut, tuntui siltä, että poika ei ainakaan kannustuksen ja kaluston puutteesta tule kärsimään.
Mitään yltiöpäistä harjoittelua ei missään vaiheessa toteutettu, mutta kuitenkin jäi lopulta sellainen käsitys, että ehkä viisaammalla ja maltillisemmalla menettelyllä ura olisi jatkunut vielä sen 16 vuoden iän jälkeenkin.
15 vuotiaana poikani oli piirin parhaimmistoa vain noin 700 km vuotuisella hiihtomäärällä. Vuotta vanhempi saman seuran kaveri oli hopeasomman huipentumassa sijalla kuusi. Hänen isänsä vähätteli poikansa harjoitusmäärää. Sanoi olevan "vain" noin 4000 km lenkit yhteensä vuodessa. Poikani hävisi kaverille vajaan minutin vitosella.
Eli se siitä menestymisestä ja harjoittelusta. Ehdottomasti kannattaa vanhempien olla mukana harrastuksessa, mutta ainakin minä jälkiviisaana olen sitä mieltä, että kaikissa vaiheissa kannattaa pitää vähän asenteena, että missään vaiheessa tule ei tuputtamisen tunne.
ps. Poikani valitsi jalkapallon ja parhaimmillaan pelasi ikäluokkansa mestaruussarjassa ja myöhemmin 1-3 divisioonaa miesten sarjoissa. Harmittaa isänä lajivalinta, mutta pääasia, että poika viihtyy ja on urheilullinen. (nyt 34 v.)- Tiini
Minä kuule tunnen poikia (ja tyttöjä) jotka hiihtävät tuon 700 km joka talvi alle 10 vuotiaana. Ja yli 10 vuotiaana alkavat kilometrit olla jo tosiaan kolmella nollalla mitattu.
Oma poikani on 9 vuotias, eli todella lapsi. Emme ole koskaan kilometrejä mitanneet, mutta arvioisin ne tuonne 200 km:n pintaan. Eli kohtalaisen paljon, kun monet käyvät vain koulussa suksilla, mutta vähän jos vertaan näihin "tosikilpahiihtäjiin". Ja näkyy se myös kisoissa. Poikani jää näille kilpailijoille puoli - yhden minuutin verran. Mutta se ei häiritse niin kauan, kuin maaliin jaksaa hiihtää ja saa jonkunlaisen palkinnon. - kysymys...
Mutta mitä aikoja nykyisin hiihtelevät nuo 15-16 vuotiaat vitosella tai kympillä?
Tuli vaan mieleen, kun itse nuorempana hiihtelin semmoisia alle 18min aikoja vitosella ja useasti vielä pari tuollaista peräkkäin. Paras noteeraus vissiin 17min ja rapiat. Usein siis hiihdin kellottamisen jälkeen vielä sen toisen kovan vitosen päälle ja pelkkää nopeata vitosta en varmaan koskaan kellottanut. En hiihtänyt silloin talvessa kuin jotain 400-500km ja senkin ihan harrastuksena. Pidin tuota harjoittelulenkkiä aika kovana, sillä siitä löytyi aivan tajuttoman kovia nousuja ja pitkiä loivia ylämäkiä, toki myös laskuja oli, mutta raskas vitonen se oli kiertää. Yläasteella olin silloin ja harkitsin jos olisi joskus pitänyt alkaa oikeasti harjoittelemaan, mutta enpä ikinä sitten viitsinyt. Nytkin vielä kuntoilumielessä hiihdän ihan normaalia hiihtovauhtia alle 20min vitosella ja en edes pahemmin hengästy.
Vinkkinä pitäisin tuon ikäisen harjoitteluun hiihtää kerralla aina harjoituksissa sellaiset 15-20km melko kovaa. Itse hiihdin ainakin välillä ihan hapoille, jotta löysi rajansa. Sitten välillä hiihdin myös 30-35km lenkkiä sellaista vauhtia, jotta juuri ja juuri jaksaa sen matkan loppuun. Itse en pitänyt tuossa iässä toisten (vanhempien) yli-innokkaasta kannustamisesta hiihtää, vaan hiihdin aina kun siltä tuntui. Tekniikka hioitui oikeastaan ihan omasta takaa, kun vaan huomasi miten suksea sai liukumaan kunnolla. Kaikki wassut ja kuokat olikin ihan tyylipuhdasta hiihtoa ja moni ihmetteli mistä olin oppinut hyvän tekniikan. Eli omalla tekemisellä sitä oppii minusta tuossa iässä parhaiten tai ainakin se taktiikka minulle sopi parhaiten. - sunnuntaina
kysymys... kirjoitti:
Mutta mitä aikoja nykyisin hiihtelevät nuo 15-16 vuotiaat vitosella tai kympillä?
Tuli vaan mieleen, kun itse nuorempana hiihtelin semmoisia alle 18min aikoja vitosella ja useasti vielä pari tuollaista peräkkäin. Paras noteeraus vissiin 17min ja rapiat. Usein siis hiihdin kellottamisen jälkeen vielä sen toisen kovan vitosen päälle ja pelkkää nopeata vitosta en varmaan koskaan kellottanut. En hiihtänyt silloin talvessa kuin jotain 400-500km ja senkin ihan harrastuksena. Pidin tuota harjoittelulenkkiä aika kovana, sillä siitä löytyi aivan tajuttoman kovia nousuja ja pitkiä loivia ylämäkiä, toki myös laskuja oli, mutta raskas vitonen se oli kiertää. Yläasteella olin silloin ja harkitsin jos olisi joskus pitänyt alkaa oikeasti harjoittelemaan, mutta enpä ikinä sitten viitsinyt. Nytkin vielä kuntoilumielessä hiihdän ihan normaalia hiihtovauhtia alle 20min vitosella ja en edes pahemmin hengästy.
Vinkkinä pitäisin tuon ikäisen harjoitteluun hiihtää kerralla aina harjoituksissa sellaiset 15-20km melko kovaa. Itse hiihdin ainakin välillä ihan hapoille, jotta löysi rajansa. Sitten välillä hiihdin myös 30-35km lenkkiä sellaista vauhtia, jotta juuri ja juuri jaksaa sen matkan loppuun. Itse en pitänyt tuossa iässä toisten (vanhempien) yli-innokkaasta kannustamisesta hiihtää, vaan hiihdin aina kun siltä tuntui. Tekniikka hioitui oikeastaan ihan omasta takaa, kun vaan huomasi miten suksea sai liukumaan kunnolla. Kaikki wassut ja kuokat olikin ihan tyylipuhdasta hiihtoa ja moni ihmetteli mistä olin oppinut hyvän tekniikan. Eli omalla tekemisellä sitä oppii minusta tuossa iässä parhaiten tai ainakin se taktiikka minulle sopi parhaiten.omasta maakuntalehdestä piirinmestaruushiihtojen tuloksia ja sattuneesta syystä lukemia jäi mieleen. Pojat 16 vuotta voittaja oli viimetalvena ikäistensä mitalikolmikossa ja hänen aikansa tuossa hiihdossa oli 14.30 seutua. Hiihdettävän radan tunnen hyvin ja tiedän sen olevan melkoisen raskas. Samaa rataa on kierretty SM-kisoissa niin miesten kuin naistenkin sarjassa. Keli oli nihkeä pakkaskeli ja hiihtotapa vapaa.
Itse hiihtelin kilpaa nuorten sarjoissa 1960 -luvun alkupuolella ja muistan tavallaan hupaisan jutun Vuokatin hiihdoissa 1963. Hiihdin 16 v. sarjassa, en voittanut, mutta olin aivan kärkipäässä. Matka 5 km ja hiihtotapa taatusti perinteinen. Aika n. 19 min. Huvittavuus oli siinä, että samoissa kisoissa naistensarjan voittaja oli Irmeli Nieminen (muistaako kukaan). Hän oli silloin Suomen maajoukkuehiihtäjiä. Hupaisaa, että hän hävisi minulle muutamia sekunteja.
Eli tarinan juoni. Laitetaanpa tämän päivän piirin tason 16 vuotias poika vastaan Virpi Kuitunen ja kumppanit. Onpa naiset kehittyneet! - vastauksesta
sunnuntaina kirjoitti:
omasta maakuntalehdestä piirinmestaruushiihtojen tuloksia ja sattuneesta syystä lukemia jäi mieleen. Pojat 16 vuotta voittaja oli viimetalvena ikäistensä mitalikolmikossa ja hänen aikansa tuossa hiihdossa oli 14.30 seutua. Hiihdettävän radan tunnen hyvin ja tiedän sen olevan melkoisen raskas. Samaa rataa on kierretty SM-kisoissa niin miesten kuin naistenkin sarjassa. Keli oli nihkeä pakkaskeli ja hiihtotapa vapaa.
Itse hiihtelin kilpaa nuorten sarjoissa 1960 -luvun alkupuolella ja muistan tavallaan hupaisan jutun Vuokatin hiihdoissa 1963. Hiihdin 16 v. sarjassa, en voittanut, mutta olin aivan kärkipäässä. Matka 5 km ja hiihtotapa taatusti perinteinen. Aika n. 19 min. Huvittavuus oli siinä, että samoissa kisoissa naistensarjan voittaja oli Irmeli Nieminen (muistaako kukaan). Hän oli silloin Suomen maajoukkuehiihtäjiä. Hupaisaa, että hän hävisi minulle muutamia sekunteja.
Eli tarinan juoni. Laitetaanpa tämän päivän piirin tason 16 vuotias poika vastaan Virpi Kuitunen ja kumppanit. Onpa naiset kehittyneet!Onhan nuo ihan hyviä aikoja, mitä nykyisin hiihtävät (tai mistäs minä tiedän). Olisi sitä kait itsekin paremmilla välineillä ja kunnon voitelulla nimenomaan jo paljon aikoinaan parantanut, oikeata harjoittelua tietysti unohtamatta. No köyhällä ei ole valittamista :)
Huvikseen tuli hiihdettyä silloin kuten nytkin ja harrastuksista parhaimpana pidän hiihtoa edelleen. Harmi kun tänä talvena kelit on ollut melko pakkasvoittoisia niin hiihdot on nyt jäänyt vähemmälle. Onhan se kiva jossitella näin jälkeenpäin, mitä olisi voinut saada aikaan, mutta peli on menetetty jo tässä iässä, kun taulussa kohta 24v. Ei sen puoleen olisi ikinä löytynyt aikaakaan harjoitella kunnolla, koska opiskeluihin panostin jo silloin enemmän.
- hiihtelijä2
lapsista ei koskaan tiedä mitä ajettelevat tai miten neuvoihin suhtautuvat. mutta minusta kannattaa rohkaista poikaa aloittamaan kovaa ja tulemaan lopun minkä jaksaa. Painostaa ei kuitenkaan pidä yhtään. Eikä tietenkään moittia jos sippaakin lopussa ja aika/sijoitus on huono. Joka hiihdon jälkeen kehuja ja kannustusta. Kyllä se siitä. 11v on vielä tosi nuori eikä tulevaisuuden kannalta ole mitään merkitystä onko ikäryhmänsä paras vai häntäpään hiihtäjä. Kovat treenivuodet, jotka menestyksen murrosiässä ja sen jälkeen ratkaisee, on vielä edessä. Nyt on tärkeintä, että innostus hiihtoon säilyy. Tai johonkin muuhun urheiluun, jos poika haluaa lajia vaihtaa. Monipuolisuus nuorena on vain hyvä juttu.
- M48
Vaikea kysymys. Kannattaa varmaan jutella pojan kanssa että tehdäänkö eri kilpailuihin eri taktiikka. Vaihtelua sillä että vedetään niin paljon ku lähtee, alusta asti, tai sitten varovaisemmin aloittaen. Voisi pojastakin tuntua mukavalta kokeilla. Ja jos täysillä vetäminen tuo verenmaun suuhun niin kannattaa ehdottomasti heivata. On paljon parempi että harrastus säilyisi mieluisana ja pitempään, kuin että menee maku koko hommasta.
- M48
Ja vielä. Älä ole pettynyt vikka hyvältä näyttävä kilpahiihto lopahtaisikin. Omat pojat harrasti jonkin verran kilpahiihtoa, mutta n. 14 vuotiaana lautailu yms. vei mukanaan. Mutta ei harmita. Ovat nyt 23 ja 25 v, ja molemmat juosseet maratonin ja harrastavat kaikenlaista (lainelautailu, laskuvarjohyppy...)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511467- 639940
- 1505619
- 1443794
- 753760
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243193- 652835
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792623