Moottorit 1.6 75kw vs 1.6 FSI

PlussaGolfia olen ostamassa, mutta mietityttää tuo moottorivalinta. FSI on tietysti modernimpi ja hieman tehokkaampi ja säästäväisempi, mutta kannattaako siitä maksaa 2ooo euroa? Tavallinen 1.6 pukkaa ilmeisesti paremmin lämpöä cabiiniin ja on kuulemma miellyttävämpi ajaa taajamassa.
Kertokaa kokemuksia näistä myllyistä, please!

24

11280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      enpä ole tuota FSI:tä ajanut mutta kehittyneempi kone se on ja ketjulla. Säästää remminvaihdossa muutaman lantin jos ei muuta.

      • ketä koskee?

        Nämä nokkahihnan "vaihtajat" eivät taida ymmärtää, että se vaihdetaan ~180km välein. Eli aika harva ensimmäisen auton omistaja sitä joutuu tekemään, joten miksi se aina otetaan perusteluksi moottorivalinnoissa?
        Mutta mitä tulee hintaeroon sitä ei kannata maksaa. Laskeppas paljonko saat polttoainetta tai maksat vakuutusmaksuja tuolla erotuksella? Ja toisekseen, tämä perus 1.6 on todella miellyttävä peruskone ja mieluummin ottaa rahasummalla varusteita autoon...


      • ketä koskee? kirjoitti:

        Nämä nokkahihnan "vaihtajat" eivät taida ymmärtää, että se vaihdetaan ~180km välein. Eli aika harva ensimmäisen auton omistaja sitä joutuu tekemään, joten miksi se aina otetaan perusteluksi moottorivalinnoissa?
        Mutta mitä tulee hintaeroon sitä ei kannata maksaa. Laskeppas paljonko saat polttoainetta tai maksat vakuutusmaksuja tuolla erotuksella? Ja toisekseen, tämä perus 1.6 on todella miellyttävä peruskone ja mieluummin ottaa rahasummalla varusteita autoon...

        näin minäkin asian pähkäilin ja otan vanhan 1.6:n ESPillä...


      • Armas
        BlueRoan kirjoitti:

        näin minäkin asian pähkäilin ja otan vanhan 1.6:n ESPillä...

        SUOMESSA EI OLE HIHNAKONEEN VAIHTOVÄLI 180TKM !!!


      • Jamppa1
        ketä koskee? kirjoitti:

        Nämä nokkahihnan "vaihtajat" eivät taida ymmärtää, että se vaihdetaan ~180km välein. Eli aika harva ensimmäisen auton omistaja sitä joutuu tekemään, joten miksi se aina otetaan perusteluksi moottorivalinnoissa?
        Mutta mitä tulee hintaeroon sitä ei kannata maksaa. Laskeppas paljonko saat polttoainetta tai maksat vakuutusmaksuja tuolla erotuksella? Ja toisekseen, tämä perus 1.6 on todella miellyttävä peruskone ja mieluummin ottaa rahasummalla varusteita autoon...

        no onhan se melkein yksi ja sama jos se vaihtoväli on noin pitkä. Ajattelin että se olisi jotain puolet tosta.

        Toisaalta kun miettii puolen litran kulutuseroa satasella: 100 tkm:n ajossa tämä meinaa 500 litraa, eli 600 euroa nykyhinnoilla. Jos ajaa autolla 300 tkm, säästää hankintahintojen erotuksen, varsinkin kun tuo bensan hinta ei ole tähän mennessä yleensä halventunut.

        13 hp ja 7 Nm ekstraa ei liene mikään erikoinen perustelu mutta jos sen saa "kaupan päälle" niin FSI muuttuu järkeväksi valinnaksi.

        No, kummallekin on ostajansa.


      • Kummallekkin ostajansa!
        Jamppa1 kirjoitti:

        no onhan se melkein yksi ja sama jos se vaihtoväli on noin pitkä. Ajattelin että se olisi jotain puolet tosta.

        Toisaalta kun miettii puolen litran kulutuseroa satasella: 100 tkm:n ajossa tämä meinaa 500 litraa, eli 600 euroa nykyhinnoilla. Jos ajaa autolla 300 tkm, säästää hankintahintojen erotuksen, varsinkin kun tuo bensan hinta ei ole tähän mennessä yleensä halventunut.

        13 hp ja 7 Nm ekstraa ei liene mikään erikoinen perustelu mutta jos sen saa "kaupan päälle" niin FSI muuttuu järkeväksi valinnaksi.

        No, kummallekin on ostajansa.

        Menestyneempi porukka, joilla ei ole elämä viimmeisistä euroista kiinni, valitsevat tuon modernin ja uudenaikaisen FSI:n, paremman jälleenmyytävyytensä ja ominaisuuksiensa vuoksi! Ja voihan auton varustaa rahalla mielensä mukaiseksi. Bensaa voi käyttää mielensä mukaan, joka 95 tai 99 oktaanista, kunhan on rikitöntä.

        Tuon vanhan "museomoottorin" joutuvat ottamaan, no jääkööt nyt sanomatta, ...... tiedättehän itsekkin!

        Ja, jollain hihnanvaihdolla ei todellakaan ole merkitystä normaalille porukalle. Autohan vaihdetaan viimeistään takuuajan umpeuduttua. Sen jälkeiset tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa!


      • "Spede"
        Jamppa1 kirjoitti:

        no onhan se melkein yksi ja sama jos se vaihtoväli on noin pitkä. Ajattelin että se olisi jotain puolet tosta.

        Toisaalta kun miettii puolen litran kulutuseroa satasella: 100 tkm:n ajossa tämä meinaa 500 litraa, eli 600 euroa nykyhinnoilla. Jos ajaa autolla 300 tkm, säästää hankintahintojen erotuksen, varsinkin kun tuo bensan hinta ei ole tähän mennessä yleensä halventunut.

        13 hp ja 7 Nm ekstraa ei liene mikään erikoinen perustelu mutta jos sen saa "kaupan päälle" niin FSI muuttuu järkeväksi valinnaksi.

        No, kummallekin on ostajansa.

        Nyt sattuu vaan olemaan hiukan enemmän tehoa ja vääntöä . . .

        http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit &article=117786&tekpage=8


      • "Spede"
        "Spede" kirjoitti:

        Nyt sattuu vaan olemaan hiukan enemmän tehoa ja vääntöä . . .

        http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit &article=117786&tekpage=8

        pitää kirjautua Tuulilasin nettipalvelun käyttäjäksi,niin pääsee lukemaan "golf-kerhon" sivuja . . .

        Jokatapauksessa olivat mitanneet FSI romusta:92,5kW ja ~162Nm


      • Kummallekkin ostajansa! kirjoitti:

        Menestyneempi porukka, joilla ei ole elämä viimmeisistä euroista kiinni, valitsevat tuon modernin ja uudenaikaisen FSI:n, paremman jälleenmyytävyytensä ja ominaisuuksiensa vuoksi! Ja voihan auton varustaa rahalla mielensä mukaiseksi. Bensaa voi käyttää mielensä mukaan, joka 95 tai 99 oktaanista, kunhan on rikitöntä.

        Tuon vanhan "museomoottorin" joutuvat ottamaan, no jääkööt nyt sanomatta, ...... tiedättehän itsekkin!

        Ja, jollain hihnanvaihdolla ei todellakaan ole merkitystä normaalille porukalle. Autohan vaihdetaan viimeistään takuuajan umpeuduttua. Sen jälkeiset tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa!

        Määrittele paremmat ominaisuudet?

        VV-auton myyjä sanoi, että 1.6 on taajama-ajossa notkeampi ajaa ja FSI taas yli satasen vauhdissa parempi. "Museokoneesta" irtoaa lämpöä paremmin matkustamoon, tuo FSI on haukuttu jääkaapiksi.
        Ja minulla on melkein kaikki ajo taajamassa, joten miksi maksaisin 2000 euroa enemmän...!


      • se museokone,
        BlueRoan kirjoitti:

        Määrittele paremmat ominaisuudet?

        VV-auton myyjä sanoi, että 1.6 on taajama-ajossa notkeampi ajaa ja FSI taas yli satasen vauhdissa parempi. "Museokoneesta" irtoaa lämpöä paremmin matkustamoon, tuo FSI on haukuttu jääkaapiksi.
        Ja minulla on melkein kaikki ajo taajamassa, joten miksi maksaisin 2000 euroa enemmän...!

        se on varmasti sinunkaltaisillesi nappivalinta! Ja, mikä tärkeintä, säästyyhän 2000 euroa, se varmasti on hirrrrveän iso säästö. Kas, köyhille kaikki on kallista, se sama myyjä sanoi niin. Että, usko jo ihmeessä!


      • se museokone, kirjoitti:

        se on varmasti sinunkaltaisillesi nappivalinta! Ja, mikä tärkeintä, säästyyhän 2000 euroa, se varmasti on hirrrrveän iso säästö. Kas, köyhille kaikki on kallista, se sama myyjä sanoi niin. Että, usko jo ihmeessä!

        Joo ei mulla sitä rahaa liikaa ole, jos sulla on niin anna mulle ja ostan sen FSI:n sun mieliksi. Olis mielenkiintoista tietää, millä itse ajelet keravaviiksinesi...Toyotan takavetokorollallako?
        Vituttaa tuollaiset vastaukset!


      • Kerro...
        Armas kirjoitti:

        SUOMESSA EI OLE HIHNAKONEEN VAIHTOVÄLI 180TKM !!!

        HUUTAMINEN ei ole vastaus? Jos se on 120tkm, niin SEKIN on pirun paljon ja se ei koske autonsa uutena ostaneita seuraavaan viiteen vuoteen...


    • peruskoneita

      Koneiden välinen ero on aika pieni. FSI:ssä on jokinlainen tehopiikki yli 4000rpm:llä jota peruskoneessa ei ole, sen alle vedossa on vain vähän eroa ja se ennemminkin wanhan hyväksi.

      Plussa on aika painava, perus TDI sopisi näitä 1.6:sia paremmin siihen alavääntönsä puolesta. Saksassa se maksaakin saman kuin FSI, suomessa ei. Kierroksia käyttämällä 1.6:sten suorituskyky kyllä riittää. Minusta 2000 euroa on liikaa 13hv:sta koska alarekisterin väännössä ei ole eroa. Ocussa hintaero on muuten vain 1200.

      • Forest Gump

        Elämä on kuin suklaa rasia, muta kuka haluaa ostaa sen 8v-moottorin ??
        Jettassa hintaero on niin pieni, ettei tarvi mietttiä . . .


    • 1.6 FSI

      Viime vuoden kesäkuusta asti Plussa Golf alla ja täytyy sanoa, että en parempaa valintaa olisi voinut tehdä. Tietenkin se on aina tarpeesta kiinni, mutta meidän perheelle todella hyvin sopii. Kulutus jopa taajamassa todella pieni ja ainakin itsellä ne kilometrit tulevat juuri taajamassa. 15 000km takana ilman mitään ongelmia. Loistava auto!

      • Oma plussa meni tilaukseen, tosin "museokoneella". Kiva siis kuulla positiivista kommenttia autosta.
        Ja niille, kenen mielestä köyhät ostavat museokoneen ja ne, joilla ei ole pikkurahasta puutetta ostavat FSI:n...kenelle se 2.0 FSI on tarkoitettu? ;)


      • Peke
        BlueRoan kirjoitti:

        Oma plussa meni tilaukseen, tosin "museokoneella". Kiva siis kuulla positiivista kommenttia autosta.
        Ja niille, kenen mielestä köyhät ostavat museokoneen ja ne, joilla ei ole pikkurahasta puutetta ostavat FSI:n...kenelle se 2.0 FSI on tarkoitettu? ;)

        Hyvä valinta BlueRoan. Itse ajoin 3vuotta 1.6 8V aut. Boralla ja kone pelasi todella hyvin. Kulutus kohtuullinen ja voimaakin riittää normaaliin ajoon.Nyt sain uuden Golf Plussan alleni ja valitsin samanlaisen koneen kuin Borassa oli. Ensi kokemukset ovat olleet todella hyvät.Ja tietenkin automaatilla.Ei kait sen tarvii olla aina rahasta kiinni minkä moottorin autoonsa ottaa. Kyllä minäkin olisin voinut ostaa vaikka sen 2.0 fsi mutta kun en vain tarvii sellaista, kyllä kerkee 1.6 koneella.


      • eikös siinä
        Peke kirjoitti:

        Hyvä valinta BlueRoan. Itse ajoin 3vuotta 1.6 8V aut. Boralla ja kone pelasi todella hyvin. Kulutus kohtuullinen ja voimaakin riittää normaaliin ajoon.Nyt sain uuden Golf Plussan alleni ja valitsin samanlaisen koneen kuin Borassa oli. Ensi kokemukset ovat olleet todella hyvät.Ja tietenkin automaatilla.Ei kait sen tarvii olla aina rahasta kiinni minkä moottorin autoonsa ottaa. Kyllä minäkin olisin voinut ostaa vaikka sen 2.0 fsi mutta kun en vain tarvii sellaista, kyllä kerkee 1.6 koneella.

        eikös siinä 1,6:ssa oo nykyään kuitenkin kassa 16v ?

        minä pitäisin valintakriteerinä lähinnä tuota vaihteistoa, eli automaatin kanssa tulee fsi


      • 1.6l
        eikös siinä kirjoitti:

        eikös siinä 1,6:ssa oo nykyään kuitenkin kassa 16v ?

        minä pitäisin valintakriteerinä lähinnä tuota vaihteistoa, eli automaatin kanssa tulee fsi

        1.6l (ei-FSI) moottoreita on kaksi eri versiota 102hv ja 105hv. Joista ensimmäinen on 8v ja jälkimmäinen 16v.

        Golfin ja Golf Plussaa myydään noista vain tuolla 102hv moottorilla. Golf IV Varianttia myydään taas molemmilla - manuaali on 105hv ja automaatti 102hv.

        102hv moottoria pidetään mielyttävämpänä ajossa, kun 105hv on alaväännöltään todella surkea ja kierroskone tyyppinen.


    • ei-FSI

      Kokeilkaapa sitä FSi:ä taajamassa. Saa olla koko ajan vaihtamassa kun välitykset on 6-lovisessa laatikossa liian kapeat. Perus-1.6 vääntää alhaalta kaiken lisäksi paremmin ja liikeelle pääsee vaikka kolmosella.
      Järjen käyttö on sallittua myös autokaupassa (vaikka siinä ei sitä yleensä olekaan).
      Kuka muuten oikeasti brassaa että osti 1.6 FSI:n :-)
      Hankkikaa elämä!

      • tainnut ajaa

        FSI:llä voin vaihtaa 1:seltä 3:selle ja sieltä suoraan 6:selle


      • tainnut ajaa kirjoitti:

        FSI:llä voin vaihtaa 1:seltä 3:selle ja sieltä suoraan 6:selle

        Eli vaihdatko käytännössä sillä lailla vai ajatko, kuten 99 prosenttia suomalaisista eli kelaa koko vaihdekaavion läpi...?!?

        Tavallisessa 1.6:ssa voit lähteä liikkeelle 2-vaihteella ja vaihtaa sen jälkeen 4-vaihteelle, muuta ei taajamassa tarvitsekaan.


    • Anonyymi

      Hauska lukea näin jälkiviisaana tätäkin ketjua.

      "edistykselliset valitsevat nykyaikaisen ja taloudellisen FSI -moottorin"

      Voiko sitä ihminen enemmän olla väärässä. Ne jotka valitsi sen perinteisen moottorin aikoinaan, ovat säästäneet tuhansia euroja ja heidän autoillaan on vielä jokin arvo.

      FSI -moottorin valinneet on tehneet surkean valinnan

    • Anonyymi

      Nämä nokkahihnan "vaihtajat" eivät taida ymmärtää, että se vaihdetaan ~180km välein.

      FSIn ketju vaihdetaan 100 km välein.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4858
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3159
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      202
      2043
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      28
      1808
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1631
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe