Henkitorven kehityshäiriö

Mikä avuksi?

Nyt tarvitsisi tästä vaivasta kaiken mahdollisen tiedon!!! Kyseessä englanninbullin pentu, jolla aluksi epäiltiin kennelyskää, mutta rohinat eivät kuitenkaan alkaneet asettumaan vaan oikeastaan pahenivat koko ajan. Kunnaneläinlääkäri passitti sitten yksityiselle röntgenkuviin, ja paljastui ko. vaiva (hypoplastinen tyrakea). Papereihin laitettu että ennuste varauksellinen....

Lääkkeiden kanssa (avaava astmalääke) elellään nyt sitten päivästä toiseen vaikka ei niistäkään tunnu oikein apua olevan. Pentu on kuitenkin pirteä ja jaksaa leikkiä ja touhottaa vallan hyvin eikä varsinkaan ruokahalussa tunnu olevan vikaa vaan päinvastoin :)

Itse olen asian järkeillyt näin että piikille en lähde toista kovinkaan herkästi viemään, varsinkaan kun (ainakaan vielä) ei ole ongelmia ruokahalussa tai muissa perusasioissa.

Kuitenkin tekee ihan helvetillisen pahaa kuunnella kun toinen vetää henkeä välillä ihan hartiavoimin (välillä menee useita tuntejakin ilman sen suurempia korinoita) ja kakoo "sattumia".

Olen miettinyt, hyödyttäisikö kirurginen kitalaen fiksaus mitään? Tässä tapauksessahan ongelma on siellä henkitorvessa.

Itse en ole tähän hätään muita konsteja keksinyt kuin että koittaa pitää koiralta painon kurissa ettei se enää tekisi hallaa hengitykselle, ja pakkasella vain piipahdetaan pihalla ettei kuiva pakkasilma vaikeuttaisi hengitystä.

Eli kertokaa asiasta tietävät kaikki mahdollinen mitä tiedätte ja mitä tässä voi enää tehdä. Raha ei ratkaise vaan pikkukaveri täytyy saada kuntoon hinnalla millä hyvänsä!!

8

1114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuonne pulinoihin. Siellä nimimerkki Tahmatassun on Bulla kasvattaja ja osaa kertoa varmasti enemmän.

• sieltä löytyy....

....ja pukkasin vielä varmuuden vuoksi tuonne koirien terveys-palstallekin että sattuis mahdollisimman monen silmään tuo teksti :)

• rotu, mutta tuosta jutusta en tiedä mitään. Näitä ollut jo yli 40 vuotta ja ei noita ongelmia. Yhdestä ainoasta olen kuullut mutta ei vastaavaa ongelmaa.

• tahmatassun

sähköpostista!

• tahmatassun

selvää, ennen kuin vastaan... siis astmalääkityksellä koira yleensä pärjää ihan hyvin, myös leikkauksia tehdään, (Helsingissä), eli laitetaan putki henkitorveen.
      Bullit rohisevat usein, mutta sen yleisin syy on löysä kitapurje, joka on myös mahdollista leikata.
      Vaikein aika tulee olemaan kesä, koska bullit ovat ERiTTÄIN herkkiä lämpöhalvaukselle.
      Toivottavasti tästä oli jotain apua, kysy vaan lisää, niin etsin kyllä vastaukset.

• tässä tapauksessa

ei ymmärtääkseni ongelmana ole se kitapurje (joka on näillä kait aika yleinen), vaan nimenomaan tuo henkitorven häikkä, mutta voisikohan siitä kitapurjeen leikkelystä olla jotain apua tähänkin?

Tämä eläinlääkäri, joka tuon diagnoosin teki, puheli kanssa jotain näistä leikkauksista joita tehdään kuulemma "tuolla suuressa maailmassa" (häntä lainatakseni), ja voisi olla tässä tapauksessa ongelmallinen koska henkitorvi on rintaontelon sisällä (!?!?). Mitenköhän sellainen leikkaus käytännössä toteutetaan? En oikein tiedä millä sitä lähtisi googlettamaankaan kun ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen vaivaan.

Tuo putken laitto kyllä kuulostaa aika hurjalle operaatiolle, varsinkin kun cherry eyen poiston yhteydessä jo pelkän rauhoituksen takia tuli tällä pikkukaverilla vähän turhan pitkä tauko hengityksessä.... Jos se kuitenkin on ainut vaihtoehto mitä tässä on tarjolla niin pakkohan sellaista on lähteä yrittämään.

En itse ainakaan katsoisi koiralla olevan kovin nautinnollinen loppuelämä jos koko ikänsä joutuu hengittelemään "mehupillin" läpi kun räkä seilaa edestakaisin :(

Josko taas keskiviikkona saisi uutta toivoa kun soittelin tänään turkuun eläinklinikalle jota ainakin tuttavat kovasti kehuneet. Huomenna lähettelen rtg-kuvat sinne ja kirurgi sitten katsastaa kamaluuden asteen....

• tahmatassun
        tässä tapauksessa kirjoitti:

ei ymmärtääkseni ongelmana ole se kitapurje (joka on näillä kait aika yleinen), vaan nimenomaan tuo henkitorven häikkä, mutta voisikohan siitä kitapurjeen leikkelystä olla jotain apua tähänkin?

Tämä eläinlääkäri, joka tuon diagnoosin teki, puheli kanssa jotain näistä leikkauksista joita tehdään kuulemma "tuolla suuressa maailmassa" (häntä lainatakseni), ja voisi olla tässä tapauksessa ongelmallinen koska henkitorvi on rintaontelon sisällä (!?!?). Mitenköhän sellainen leikkaus käytännössä toteutetaan? En oikein tiedä millä sitä lähtisi googlettamaankaan kun ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen vaivaan.

Tuo putken laitto kyllä kuulostaa aika hurjalle operaatiolle, varsinkin kun cherry eyen poiston yhteydessä jo pelkän rauhoituksen takia tuli tällä pikkukaverilla vähän turhan pitkä tauko hengityksessä.... Jos se kuitenkin on ainut vaihtoehto mitä tässä on tarjolla niin pakkohan sellaista on lähteä yrittämään.

En itse ainakaan katsoisi koiralla olevan kovin nautinnollinen loppuelämä jos koko ikänsä joutuu hengittelemään "mehupillin" läpi kun räkä seilaa edestakaisin :(

Josko taas keskiviikkona saisi uutta toivoa kun soittelin tänään turkuun eläinklinikalle jota ainakin tuttavat kovasti kehuneet. Huomenna lähettelen rtg-kuvat sinne ja kirurgi sitten katsastaa kamaluuden asteen....

leikkauksesta on hyötyä vain, jos se on liian löysä, normaalin kitapurjeen leikkauksesta ei ole hyötyä.
        Onko koira Suomesta? Jos et halua kirjoittaa kasvattajaa tänne, laittaisitko minulle sähköpostiin tietoa? Vanhemmista selviää aika paljon...
        [email protected]

• kysyn

Mihen astmalääke auttaa jos ongelma on henkitorvi mikä on rustoinen ja ahdas?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      223
      4534
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      445
      3288
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2188
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1850
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1198
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1033
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1025
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      25
      994
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      75
      928
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      926
    Aihe