PRK vai LASIK

leikkaus

Olen menossa Medilaseriin silmien laser leikkauk-seen 23.02.2006.Silmieni näkö on toisessa silmässä
-4.50 ja toisessa -4.25.add: 1.00,mitähän tuo add
tarkoittaa.Mikä leikkaus on minulle parempi,PRK- vai LASIK-leikkaus?Voiko lopputulos olla PRK:ssa
yhtä hyvä kuin LASIK:issa?

5

2529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

"Add" tarkoittaa sitä, että silmälasien alaosassa on "lukulisää". Silmälasiesi yläosassa on oikealla vahvuutta -4,5 ja vasemmalla -4,25. Lasien alaosassa vahvuutta on vain -3,5 ja vasemmalla -3,25.
      Tämä siksi, että tarvitset lähelle katsoessasi (lukiessa, lähityössä) tarkennusapua jonka tarve johtuu ikääntymisestä. Mykiön elastisuus vähenee iän myötä, jolloin sen taittovoimaa ei voi muuttaa niin paljoa kuin nuorena eli silmä ei pysty enää tarkentamaan niin lähelle kuin aiemmin. Addin määrän perusteella arvelen, että sinulla on ikää noin 40-45 vuotta.

Mikäli laserleikkauksessa likinäköisyys poistetaan eli näet molemmalla silmällä leikkauksen jälkeen hyvin kauas, tulet todennäköisesti tarvitsemaan lukulaseja lukiessasi tai tarkkaa lähityötä tehdessäsi. Kun ikää tulee lisää, tarvitaan "add":ia enemmän (enimmillään yleensä noin 2,5).

Mikäli leikkaukseen menon tavoite on päästä kokonaan laseista eroon, kannattanee leikkausta harkita uudelleen. Yksi mahdollisuus voi olla jättää yksi silmä hieman likinäköiseksi ja korjata toinen siten, että sillä näkee hyvin kauas. Kaikille tämä ei kuitenkaan ole toimiva ratkaisu (silmien eriparisuus saattaa haitata).

• tosiaan yli

45-vuotta ja olen menossa laser-leikkaukseen mutta
        en tiedä vielä kumpi olisi parempi suorittaa?PRK
        leikkauksia suositellaan alle -4.00 diopterin nä-
        kökyvyn omaaville ja LASIKIA yli -6.00 diopteria omaaville.Olen siinä puolenvälin paikkeilla.Mää-
        rääkö tuon leikkauksen sarveiskalvon paksuus vai mikä?

• kira
        tosiaan yli kirjoitti:

45-vuotta ja olen menossa laser-leikkaukseen mutta
        en tiedä vielä kumpi olisi parempi suorittaa?PRK
        leikkauksia suositellaan alle -4.00 diopterin nä-
        kökyvyn omaaville ja LASIKIA yli -6.00 diopteria omaaville.Olen siinä puolenvälin paikkeilla.Mää-
        rääkö tuon leikkauksen sarveiskalvon paksuus vai mikä?

Sarveiskalvon paksuus vaikuttaa tosiaan siihen, millainen leikkaus silmälle sopii, mutta toki asiaan vaikuttaa moni muukin asia. PRK sopii parhaiten "plussa"- ja "miinus"-näköjen korjaamiseen, kun taas hajataitteisuuden korjaamiseen suositellaan optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi lasikkia.
        Minulle tehtiin Epi-Lasik, mikä on kaikkein kallein, mutta myös tarkin leikkaus, koska se oli ainoa minun silmilleni sopiva.
        Mutta esitutkimuksessa lääkäri kyllä selvittää nämä seikat ja kertoo sinulle vaihtoehtosi.

• suositteli
        kira kirjoitti:

Sarveiskalvon paksuus vaikuttaa tosiaan siihen, millainen leikkaus silmälle sopii, mutta toki asiaan vaikuttaa moni muukin asia. PRK sopii parhaiten "plussa"- ja "miinus"-näköjen korjaamiseen, kun taas hajataitteisuuden korjaamiseen suositellaan optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi lasikkia.
        Minulle tehtiin Epi-Lasik, mikä on kaikkein kallein, mutta myös tarkin leikkaus, koska se oli ainoa minun silmilleni sopiva.
        Mutta esitutkimuksessa lääkäri kyllä selvittää nämä seikat ja kertoo sinulle vaihtoehtosi.

minulle LASIK-leikkausta ja aion ottaa sen leik-kauksen.Tosin hän ehdotti että leikattaisiin toi-
        nen silmä täydellisesti ja toinen osittain niin että siihen jäisi noin -1.00 näköä että lähinäkö pysyisi kohtuullisena ja syntyisi ns mono näkö.
        Itse kyllä aion leikkauttaa molemmat silmät -0
        diopteriin.Onko se järkevää ja kumpi kannattaa tehdä?

• kokemukseni
        suositteli kirjoitti:

minulle LASIK-leikkausta ja aion ottaa sen leik-kauksen.Tosin hän ehdotti että leikattaisiin toi-
        nen silmä täydellisesti ja toinen osittain niin että siihen jäisi noin -1.00 näköä että lähinäkö pysyisi kohtuullisena ja syntyisi ns mono näkö.
        Itse kyllä aion leikkauttaa molemmat silmät -0
        diopteriin.Onko se järkevää ja kumpi kannattaa tehdä?

Riippuu siitä hyväksytkö lukulasit vai et.
        Jos haluat pärjätä ilman mahdollisimman pitkään
        ja uskot tottuvasi pieneen eroon vahvuuksissa niin
        Monovision voisi olla järkevämpi.
        Muussa tapauksessa molemmat nollaan.
        Minulla on toinen vähän miinuksella enkä tarvitse
        lukulaseja kuin aivan pienelle tekstille hämärässä.
        Aivot käyttävät aina sitä tarkempaa kuvaa kullakin
        etäisyydellä.
        Päätä kuitenkin itse kumpi on sinulle parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      47
      4097
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      62
      3753
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3288
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3190
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2154
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2108
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1959
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1939
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1921
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1844
    Aihe