Milloin kävelytuoliin??

muumiska

Heips! Minkä ikäisenä vois alkaa miettiä kävelytuoliin laittamista?? Onkos kokemuksia??Meillä ois pian 5kk jäntevä ja potra poika,joka jäkittää koko ajan itseään istumaan.
Kiitos jo etukäteen vastauksista

28

20507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kävelytuoli???

      Et voi olla tosissas.

    • ei ikinä

      Ei ikinä eikä minkään ikäisenä kävelytuoliin. Ei oo sulla kauaa jäntevää poikaa jos sen vehkeen otat käyttöön. Paras paikka lapselle harjoitella ja oppia uusia taitoja on lattia.
      Ei muuta ku lattialle lapsi leikkimään. Siellä leikkiessä ne motoriset taidot kehittyy.
      Nää kävelytuolit ja hyppykiikut on ihan hölynpölyä!

      • moni on jo

        sanonut, kävelytuoli ei oo kauheen hyvä juttu. Jotain puolenvuoden paikkeilla siihen voi laittaa, mutta pidä huoli, että siitä ei tuu teille sellanen väline, jossa lapsi on jatkuvasti. Laitat vaan siihen, korkeintaan tunnix päivässä, niin vaan että kerkeet vaikka imuroida sillon. Kävelutuolissa selän asento tulee vääräx kävelyä ajatelle. Usein myös kävelytuolissa paljon olleet lapset kävelevät varpailla ja oppimat myöhemmin kävelemään. Heidän kun ei tarvi yrittää itse liikkua, kun kävelytuolissa on niin helppo mennä eteenpäin.


      • jkblk
        moni on jo kirjoitti:

        sanonut, kävelytuoli ei oo kauheen hyvä juttu. Jotain puolenvuoden paikkeilla siihen voi laittaa, mutta pidä huoli, että siitä ei tuu teille sellanen väline, jossa lapsi on jatkuvasti. Laitat vaan siihen, korkeintaan tunnix päivässä, niin vaan että kerkeet vaikka imuroida sillon. Kävelutuolissa selän asento tulee vääräx kävelyä ajatelle. Usein myös kävelytuolissa paljon olleet lapset kävelevät varpailla ja oppimat myöhemmin kävelemään. Heidän kun ei tarvi yrittää itse liikkua, kun kävelytuolissa on niin helppo mennä eteenpäin.

        Vanha viesti, mut en silti voi olla kommentoimatta. Juu ei puolivuotiasta tunniksi kävelytuoliin, tai minkään ikäistä. Napakasti ilman tukea istuvaa lasta voinee pitää kävelytuolissa minuutteja (esim. max 10min.) jos hän ei varvasta, mutta mitään syytä moiselle vempeleelle ei ole.


    • %%%

      saa alkaa käyttämään lapsella:)

      • mummu

        Jos panet lapsen painon jaloille, jotka eivät ole vielä valmiit painoa kannattamaan, saat lapsellesi väärät sääret.
        Kyllä hän nousee itse pystyyn, kun jalat kantavat.


    • emiiro

      Mä laitoin noin 6kk .n iässä.Kyllä siinä lasta on ihan hyvä välillä pitää,kunhan muistaa ettei siinä nyt ihan jatkuvasti voi olla.Ja että lapsen pitää saada olla myös lattialla.Eikä siinä mitään vääriä sääriä tule,eihän se paino edes ole lapsen jaloilla.Meillä ainakin oli sellanen malli,josta sai korkeutta säädettyä.Ja lapsi viihtyi siinä.Aluksi vaan katsellen toisten tekemisiä ja sitten kun oppi potki itseään paikasta toiseen.Ja meillä kyllä silti lapsi ryömi 6kk.n iässä,konttasi 7.5kk.n ikäisenä,käveli tukea pitkin 9.5kk ja kävelemään lähti tasan 1-vuotiaana.Että ei se muuta kehitystä ainakaan meillä haitannut.Ja meillä kun lapsi lattialla ollessaan laittoi kaiken mahdollisen suuhunsa tai meni häiritsemään isompien lasten leikkejä niin oli hyvä laittaa välillä tuoliin vaan katselemaan mitä äiti tai toiset lapset tekee.

      • Anonyymi

        Minä käytän vaan sillon kun siivoon en minä muuten


    • Aikku

      Meille jumppari sanoi muutama vuosi sitten että kävelytuoli ja hyppykiikku voi olla enemmän pahasta kuin hyvästä. Myös pieniä onnettomuuksia voi sattua kyseisillä vehkeillä!!

      • jufet

        kysy neuvolasta(terkkarin kautta) ja saat fysioterapeutilta saman vastauksen; EI tuollaisia jenkkihöpötyksiä!


      • Adelheide
        jufet kirjoitti:

        kysy neuvolasta(terkkarin kautta) ja saat fysioterapeutilta saman vastauksen; EI tuollaisia jenkkihöpötyksiä!

        ..olen minäkin kuullut! Ei turhia hökötyksiä!


    • Pahentaa

      Ei todellakaan koskaan. Siitä ei ole mitään apua lapsen fysiikalle, todennäköisesti vaan joudutte myöhemmin fysioterapiassa käymään sen vuoksi.

    • hommaa

      Älä vaan hommaa ko. laitetta. Mieheni siskon tytär kävelee edelleen 2,5 vuotiaana varpaillaan. Ja naapurin poika ei juuri kävely kiinnosta. Ikää on kohta rapiat 1,5 vuotta.

      Kuten aikaisemmista viesteistä on tullut ilmi, niin lattia on lapsen paras paikka. Eikä kävelemäänkään tarvitse opettaa. Lapsi opettelee sen ihan itse.

    • ihanpop

      Meidän likka laitettiin kävelytuoliin tuossa 7 kk iässä. Tykkäsi kovasti liikuskella ympäri kämppää...
      Alkoi kävelemään ilman tukea 10 kk iässä. Mitään varvaskävelyjä tai vääntyneitä sääriä en ole havainnut. Ja syntyyhän noita varvaskävelijöitä ilman kävelytuoliakin.

    • kävelytuoliin

      hoh hoijaa.... itselläni neljä lasta ja kaikki olleet kävelytuolissa alkaen 5-7kk ikäisinä, riippuen jäntevyydestä. Kaikki oppineet kävelemään noin 10kk ikäisinä eikä kukaan ole varvastellut!!! Sillähän lapsi pääsee paikasta toiseen ja äiti pystyy tekemään kotihommia sillä välin, toki seuraillen lapsensa puuhia. Meillä olleet useita tunteja päivässä ko tuolissa. Nyt kaikki jo kouluikäisiä ja minkäänlaista motoriikanpuutetta ei kenelläkään ole...kaikki liikunnallisia baletista judoon harrastavia lapsia

      • Anonyymi

        Meillä sama juttu. Ei mitään ongelmia.
        Mukava kapistus ja lapsi pääsee eteenpäin. Minun muksut jo 25-30
        Lapsenlapsia seurailen ja voi niitä kieltoja ja ohjeita, mitä tänä päivänä nuoret vanhemmat saavat.


    • Höpönlöpön

      Kasvattanut 2 lasta kouluun ja kolmas kohta istumaikäinen. Voin sanoa että jos pitää lasta istumassa muuallakin kui sylissä tai sitterissa, hiero, hypittää, touhu, on lattialla, niin lapsesta kehittyy tarkkaileva, hyvin kehittyvä ja iloinen lapsi. Normaalikasvua voi hidastaa tai vääristää vain väärinkäytöllä. Tuoteissa yleensä aikasuositukset, voi pitää vaikka 5 tuntia päivässä, kerralla kuitenkin 15-20 min. Kävelytuoli on hyvä leikki/välipalapaikka, eikä pelkkä kävelyteline. Hyppykiikku toimii alussa keinuna ja myohemmin pomppupaikkana. Pomppiminen kasvataa pitkiä luita ja on lapsille suositeltava.

    • momy

      ne joka vittuillee niil ei ole vaa mtn tekemistä, toinen kysy eikö silloin pitäisi vastata asiallisesti. ootte jo aikuisia.

    • *^*^*^*^*^*^*

      ettei mitään kävelytuoleja koska lonkat saattavat mennä sijoiltaan tms ja on kuulemma tällaisia tapauksia hoitanut.
      Noh minä sitten utelin lisää noista tapuksista ja pian sitten ilmeni ettei vika suinkaan ollut kävelytuolissa vaan siinä että lapsi on laitteu siihen liian aikaisin tai pidetty siinä liian pitkiä aikoja ja yksi tavallisimmista syistä oli se että lasta ei ola valvottu kävelytuolissa ollessaan ja sitten on niitä tapaturmia sattunut kun lapsi on esim. koittanut vääntäytyä pois tuolista.

      Esikoinen taisi olla 7-8 kk kun ekan kerran tuohon kävelytuoliin pääsi.
      ei ole tullut mitään vääriä saariä/muita ongelmia, mutta se tuli koettua että todellakin saa olla silmä tarkkana sen vempeleen kanssa.

      • kjasdfhalkjhflakhfla

        Olisi kyllä hyvä saada tietää, onko hyppykiikku ja kävelytuoli oikeasti hyviä juttuja lapselle. Meillä ollaan miettitty molempien ostamista, mutta kun mielipiteet jakautuvat ihan kahtia. Toisten mielestä ne on hyviä ja toisten mielestä niistä on pelkkää haittaa. Sukulaisen lapsi tykkää tosi paljon juoksennella kävelytuolin kanssa ja nauttii siitä "vapauden tunteesta" kun pääsee itse eteenpäin. Meillä ei vielä vauva niin iso, että kyseiset välineet olisivat ajankohtaisia, mutta kohta sitä pitää tosiaan miettiä, ostetaanko vai ei.


      • asmc
        kjasdfhalkjhflakhfla kirjoitti:

        Olisi kyllä hyvä saada tietää, onko hyppykiikku ja kävelytuoli oikeasti hyviä juttuja lapselle. Meillä ollaan miettitty molempien ostamista, mutta kun mielipiteet jakautuvat ihan kahtia. Toisten mielestä ne on hyviä ja toisten mielestä niistä on pelkkää haittaa. Sukulaisen lapsi tykkää tosi paljon juoksennella kävelytuolin kanssa ja nauttii siitä "vapauden tunteesta" kun pääsee itse eteenpäin. Meillä ei vielä vauva niin iso, että kyseiset välineet olisivat ajankohtaisia, mutta kohta sitä pitää tosiaan miettiä, ostetaanko vai ei.

        Mulla on viisi lasta joista neljä jo isompia. Kävelytuolissa ja hyppykiikussa olleet ja viihtyneet. Ei tosiaankaan ole haitannut kehitystä eikä ole tullu vääriä säääriä. Kolme heistä yleisurheilee ja tyttö voittanut juoksuissa sm-kultaa. Nyt viides on puolivuotias ja viihtyy tosi hyvin molemmissa. Minä en voi muuta kuin suositella.


      • ...
        asmc kirjoitti:

        Mulla on viisi lasta joista neljä jo isompia. Kävelytuolissa ja hyppykiikussa olleet ja viihtyneet. Ei tosiaankaan ole haitannut kehitystä eikä ole tullu vääriä säääriä. Kolme heistä yleisurheilee ja tyttö voittanut juoksuissa sm-kultaa. Nyt viides on puolivuotias ja viihtyy tosi hyvin molemmissa. Minä en voi muuta kuin suositella.

        Meillä ei paljoa tarvittu ylimääräisiä systteemejä sitteri jäi käyttämättä kun en ymmrrä koska siihen pitäisi lapsi laittaa.. Lattialla leikitään ja sängyssä nukutaan.. Koska sitteriin? Hyppykiikku oli ilonpitoa ja "riehumista" varten. Lapsi oli valvottuna noin max10 min kerralla ja silloin keinutin häntä ja pelattiin jalkapalloa siinä. Kävelytuolia ei edes harkittu. Tiedän paljon vahinkoja niissä sattuneen. Pyörä osuu johonkin ja tuoli nurin ja lapsi päällään lattialla.


    • ninnunannu

      on ihan turha laittaa mitää kysymyksiä. loppujen lopuksi päätös on teidän. kannattaa mielummin kysyä neuvolasta/ lääkäriltä jos haluaa tietää.. me kaikki olemme yksilöitä ja kaikille ei sama tapahdu jos toiselle on tapahtunu. :) jos lapselle tulee vääristymiä niin se on yksin vanhempien vika jos ei ole noudattanut ohjeita.

    • äpäkkä

      Meille neuvolasta suositeltiin hyppykiikkua mutta kävelytuolia ei.

    • ämmätin

      Mite helkkarissa kävelytuolin kanssa lapsi pääsee nurin? Siinähän on painopiste niin alhaalla että siis häh! Ja ne "pyörätki" on kyllä niin pienet ja vauhtia pitäs olla ja voimaa oikeasti ihan helkutisti että sen saa ympäri, haloo hei!!?? Ja turvallinen semeillä ainakin on ollut kun ei pääse sillä mihinkään portaikkoon putoomaan tms. Mut se on kyllä totta että kaikella on rajansa, ei sitä tuntikaupala kannate siin pitää eikä ihan liian pieenä laittaa...

    • ttttt2

      Olen kuullut että jotkin lapset räjähtävät kävelytuolissa. Älkää ihmeessä käyttäkö sitä. Naapurissa just räjähti.

    • Anonyymi

      Minä aloin käyttää vasta 8kk ikäisenä. Mutta vaan sillon kun siivoon ja se on auttanut paljon kävelytuoli ja eikä ole tullut mitään ja kyllä se poitsu aina ilmaisee jos ei viihdy siinä

    • Anonyymi

      Jos kovin ponteva on tulee säätää jalustaa askel korkeammaksi😂🤣😅

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe