Kuorma-auton joutokäynti

Omakotitaloalueella

Minulla (ja myös muutamalla muulla naapurilla) on seuraavanlainen ongelma:
Meidän naapurissa käy rekka joka aamu kesät/talvet noin vartin yli viisi joutokäynnillä parikymmentä minuuttia ja joutokäynti aiheuttaa melua ympäristöön ja myös savuhaittoja. Tämä melu herättää säännöllisesti lähes joka aamu. Olen sanonut asiasta naapurille ystävällisesti ja hänen kommentit olivat: Hän on 20 vuotta pöristellyt ja pitäähän sitä rekka lämmmittää ennen ajoa. Myös kuulemma paineet pitää nostaa ylos ennen liikkeelle lähtöä.
- Kysyisin teiltä ammattilaisilta, pitääkö rekkaa joutokäyttää 15-20 min, jotta paineet ym nousevat tarpeeksi ylös.
- Eikö rekassa voi käyttää lämmitintä ( Webasto tms.) tai sähkölämmitintä (lohko tai vastaavaa), jotta sitä ei tarvitsisi joutokäyttää.

Tietysti turha joutokäynti on kyllä kielletty tieliikennelaissa (poikeuksena erikoisajoneuvot etc.), joten pitäisihän sitä myös terveella järjellä käsittää ettei rekan joutokäynti kuulu omakotitaloalueelle. Toivoisin terveen järjen voittavan ja joutokäynnin loppuvan, mutta joutokäynti jatkuu. Asia otettaneen esille taloyhtiön kevät kokouksessa ja sieltä asia etenee kunnan ympäristöviranomaisten (tai poliisi) kautta eteenpäin.

41

11719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineet

      Nousee kyllä nopeammin!

    • pönttö

      Kyllähän tuo 20 minuuttia tuntuu vähän pitkältä ajalta pelkkään paineiden käyttämiseen, mutta sekin voi riippua vielä niin monesta asiasta.

      Vanha 'nyrkkisääntö' Scanian kompressorin tarkistukseen oli, että järjestelmän pitää täyttyä täysin tyhjästä täyteen viidessä minuutissa moottorin käyntinopeuden ollessa 1200 rpm. Mutta jos viiden aikaan aamulla pitää kaksikin minuuttia tuota 1200 kierrosta, niin siitä tulee kyllä täysi sotatila. Itse ainakin mieluummin käytän sitten vaikka seitsemän minuuttia tyhjäkäynnillä (500 rpm).
      Harvoinhan kunnossa olevan auton paineet ihan nollille menevät yön aikana, vähän voivat laskea. Oman lukunsa sitten taas tekee mahdollinen perävaunu, sieltä tulee toinen mokoma verkkoa täytettäväksi. Sitten jos on vielä ilmajouset ja kuormaa päällä, aina lisää käyntiaikaa. Muttei nyt siltikään pitäisi 20 minuuttia mennä.

      Yleensä kuorma-autoissa on lohkolämmitin ja sulaa pöllöyttä on, jos sitä käytettäisi kylmällä. Ja jos autoa pidetään jatkuvasti 'ulkolähdössä', niin ainakin omaan autooni laittaisin Eberin (tai Webaston).
      ADR-autoissa eberin ajastinkäyttö on kielletty, joten niissä joutuu sitten käydä erikseen laittamassa 'lämmöt päälle'.
      Ja kun ei ne lämmöt vallan paljon siinä paikallaan tyhjäkäynnillä ronksottamalla muutenkaan nouse. Itse ainakin lähtisin ennen hissukseen ajelemaan 'työmaalle' päin, paremmin se siinä ajaessa lämpenee...


      Sitten henkilökohtaisena mielipiteenä: nykypäivän kuorma-auto aiheuttaa niin vähän melua, ettei toisen töihinlähdöstä kannattaisi vallan ihmeellistä älämölöä pitää. Monesta henkilöautosta tulee paljon pahemmat savut ja mölyt. Useampaan taloon on tullut öljyä vietyä isäntäväen ollessa hereillä, eikä kukaan ole tiennyt mitään ennen ovikellon soittoa.
      Samaten kunnossa olevasta autosta ei savua tule sen enempää kuin parista 80-luvun lopun henkilöautosta.

      • satanelikakkonen

        Joo, uudet on uusia ja niissä pysyy paineetkin, mutta kun ainakaan Kehä III:n pohjoispuolella läheskään kaikk autot eivät ole uusia.

        Kaikissa maaseutukunnissa kaikenmaailman 2-sarjan sora-Scaniat ovat vielä täydessä aktiivikäytössä. Kun vanhan T142:n tempaisee käyntiin, niin kyllähän siitä savua ja melua lähtee vähintään riittävästi.

        Meidän kunnassa vastaavan ongelmaan puututtiin ympäristönsuojeluviranomaisten toimesta ja apu löytyi kaavasta, joka osoitti alueen olevan asuinkäyttöön tarkoitettu. Mitään kuorma-autoilijoiden parkkialueena sitä ei voinut käyttää ja sora-autoilija kehotettiin siirtämään romunsa muualle.

        Sen verran pitäisi olla kuorma-autoilijoillakin älyä, jottei jatkuvasti pysäköi autojaan omakotialueelle.


      • faktat
        satanelikakkonen kirjoitti:

        Joo, uudet on uusia ja niissä pysyy paineetkin, mutta kun ainakaan Kehä III:n pohjoispuolella läheskään kaikk autot eivät ole uusia.

        Kaikissa maaseutukunnissa kaikenmaailman 2-sarjan sora-Scaniat ovat vielä täydessä aktiivikäytössä. Kun vanhan T142:n tempaisee käyntiin, niin kyllähän siitä savua ja melua lähtee vähintään riittävästi.

        Meidän kunnassa vastaavan ongelmaan puututtiin ympäristönsuojeluviranomaisten toimesta ja apu löytyi kaavasta, joka osoitti alueen olevan asuinkäyttöön tarkoitettu. Mitään kuorma-autoilijoiden parkkialueena sitä ei voinut käyttää ja sora-autoilija kehotettiin siirtämään romunsa muualle.

        Sen verran pitäisi olla kuorma-autoilijoillakin älyä, jottei jatkuvasti pysäköi autojaan omakotialueelle.

        millä perusteella kielletään jokapäiväisessä ajossa olevan k-auton pysäköinti omalla tontilla??


      • raivostuttavat naapurit
        satanelikakkonen kirjoitti:

        Joo, uudet on uusia ja niissä pysyy paineetkin, mutta kun ainakaan Kehä III:n pohjoispuolella läheskään kaikk autot eivät ole uusia.

        Kaikissa maaseutukunnissa kaikenmaailman 2-sarjan sora-Scaniat ovat vielä täydessä aktiivikäytössä. Kun vanhan T142:n tempaisee käyntiin, niin kyllähän siitä savua ja melua lähtee vähintään riittävästi.

        Meidän kunnassa vastaavan ongelmaan puututtiin ympäristönsuojeluviranomaisten toimesta ja apu löytyi kaavasta, joka osoitti alueen olevan asuinkäyttöön tarkoitettu. Mitään kuorma-autoilijoiden parkkialueena sitä ei voinut käyttää ja sora-autoilija kehotettiin siirtämään romunsa muualle.

        Sen verran pitäisi olla kuorma-autoilijoillakin älyä, jottei jatkuvasti pysäköi autojaan omakotialueelle.

        On se hel..., jos ei ihminen saa autojaan omalla pihallaan pitää. Muuttakaa keskelle metsää, niin ei tartte valittaa!


      • stycke
        satanelikakkonen kirjoitti:

        Joo, uudet on uusia ja niissä pysyy paineetkin, mutta kun ainakaan Kehä III:n pohjoispuolella läheskään kaikk autot eivät ole uusia.

        Kaikissa maaseutukunnissa kaikenmaailman 2-sarjan sora-Scaniat ovat vielä täydessä aktiivikäytössä. Kun vanhan T142:n tempaisee käyntiin, niin kyllähän siitä savua ja melua lähtee vähintään riittävästi.

        Meidän kunnassa vastaavan ongelmaan puututtiin ympäristönsuojeluviranomaisten toimesta ja apu löytyi kaavasta, joka osoitti alueen olevan asuinkäyttöön tarkoitettu. Mitään kuorma-autoilijoiden parkkialueena sitä ei voinut käyttää ja sora-autoilija kehotettiin siirtämään romunsa muualle.

        Sen verran pitäisi olla kuorma-autoilijoillakin älyä, jottei jatkuvasti pysäköi autojaan omakotialueelle.

        Siinä voi käydä niinkin, että jos kunta alkaa yrittäjää hätistellä, yrittäjä kerää lelunsa ja muuttaa naapurikuntaan. Ohho, meni verorahoja naapurikylään. No, sattuuhan sellaista, pääasia että oma kylä on rauhan tyyssija...


      • hombres
        raivostuttavat naapurit kirjoitti:

        On se hel..., jos ei ihminen saa autojaan omalla pihallaan pitää. Muuttakaa keskelle metsää, niin ei tartte valittaa!

        Ei ne ainoastaan kuorma-autot käydä hyrskytä tyhjää, vaan eritoten diesel-autot, joita ei myöskään raskita sammuttaa, kun kävästään kaupassa. On ihan yleinen kulttuuri, ettei diesel autoa sammuteta. Itsellänikin on diesel-auto, mutta aina sen sammutan, kun poikkean jonnekkin muutamaksi minuutiksi. Kyllä se lähtee käyntiin samalla tavalla, vaikka sammuttaakin. Erityisen irvokasta on jättää se kosla käymään pitkiksi ajoiksi. Kun lapsia viedään tarhaan ja kouluun, niin siinä ne käydä hyrskyttää melkein kaikilla ja ollaan niin huolettomia, että jätetään virta-avaimet päälle, että auton luvatta käyttäjä pääsisi lainaamaan autoanne. On turha itkeä pöljyyttänne silloin, kun auton lainaaja ottaa autonne kuin tarjottimelta käyttöönsä ja lähtee pienelle huviajelulle.

        Ihmetyttää kauheasti tuo tämän kaltainen liikenne kulttuuri, että pitää aina se auto jättää tyhjä käynnille, ikäänkuin laki ei heitä mitenkään koskisi.

        Palkatkaa lisää pysäköinnin valvojien lisäksi myös tyhjäkäyttäjien sakottajia, koska siinä olisi oiva tulon lähde. Mitään lakia ei kunnioiteta, jos sitä ei valvota ja eikä kyllä ole valvottukaan. Saa siinä ihmetellä, kun näitä tyhjäkäynti saastuttajia on joka paikassa, kun lain laatijat eivät ole älynneet laittaa tyhjäkäynnin valvojia lakia noudattamaan.

        Eikä näille tyhjä käyttäjille riitä vielä sekään, että auto käy tyhjää, sitten jätetään vielä ajovalot päälle häikäisemään. Miten sitä ei noin yksinkertaista asiaa voi tajuta, että silloin kun auto on pysähdyksissä eli parkkeerattu, niin älyttäisi laittaa ne parkkivalot päälle.

        Nurinkurista on se, että sitten kun ajellaan monesti vain parkit päällä muka säästää valoissa.
        Paljon olisi oppimista näillä parkkivaloilla ajavilla ja tyhjäkäyttäjillä.
        Minä en periaatteesta halua tyhjäkäyttää, koska se on laitonta ja haluan noudattaa lakia ja lisäksi käytän parkkivaloja silloin, kun olen seisomassa, koska tiedän, että se häiritsee edessä olevaa. Jos taas on kova pakkanen ja joudun odottamaan, niin toimin niin kuin laki sallii, eli saan paikallaan käyttää muutaman minuutin ja sitten välillä sammutan ja taas kun auto alkaa kylmetä, käynnistä lain sallimaksi ajaksi.


    • tuli..kalustolle

      paikalliset asukkaat saivat pari kuorma-autoa
      häädettyä pois.No meni vuospari,kaupunki
      sijoitti samalle alueelle päideriippuvaisten ja
      narkkarien ruiskujakamon...Nyt on hyvä olla
      ..hahaha!

      • tarkemmin

        miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?
        onko se ruiskujakamo (mikähän se sitten taas onkaan...) siinä rekkojen entisellä parkkipaikalla?


      • kaupunki
        tarkemmin kirjoitti:

        miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?
        onko se ruiskujakamo (mikähän se sitten taas onkaan...) siinä rekkojen entisellä parkkipaikalla?

        kunnosti yhen talonsa.Käyppä tutustumassa
        tällaiseen.Kyllä ne jakaa uudet puhtaat piikit
        narkkareille.Ja toisessa päässä on alkoholisteil-
        le joku turva/hoivakoti.Ainakin asuntojen myynti
        hiukan vaikeampaa.


    • sam

      ei tarvitse noin kauaa riippuu auton kompuran tuotosta mut muutama minuutti riittää et paineet nousee ja jarrut vapautuu ja webasto sanomatttakin selvä asia...

      • nähtiin

        sinä 7-4 töissä oleva et voi käsittää kun miehet tekee töitö pikkasen pitempään.


    • yritän

      ajatella myös muita silloin kun työauton tuon pihaan yöksi, ts. aamulla ennen sianpieremää lähtiessä siirryn välittömästi pihasta pois notkistelemaan autoa. Jos auto tarvitsee kahdenkymmenen minuutin mittaisen joutokäynnin ennenkuin sen saa liikkeelle, suosittelen pajalla käyntiä. Toki myös suvaitsevaisuutta kaikille osapuolille toivotan, kaikilla sitä vain ei ole kun on se oma napa..

      • puukuskin poeka

        minä ainakin koitan autoa käyttää aamuisin jos on seisonut koko yän niin noin 20 min yli tai ali.saa suunniteltua vähän ajoja ja sen semmosta...ja onhan se parempi autolle kun pakkasilla käyttää vähän ennen kö lähtee..näin talviu aikana


      • pikkumän
        puukuskin poeka kirjoitti:

        minä ainakin koitan autoa käyttää aamuisin jos on seisonut koko yän niin noin 20 min yli tai ali.saa suunniteltua vähän ajoja ja sen semmosta...ja onhan se parempi autolle kun pakkasilla käyttää vähän ennen kö lähtee..näin talviu aikana

        äkkiä pois pihasta vaan kun pääsee. ja on paineita sen verran että auto lähtee liikkeelle.

        jos on kuorma päällä ja kova pakkanen -20 ei sitä tarvitse lämä pohjassa heti revitellä.

        pois pihasta ja "ekat 5 kilsaa rennosti pienellä puolella pikku kieroksilla" että se mosa lämpenee ja se on takuu varmaa jos kone on -20C ja lämä tiskissä heti ajamaan se paukahtaa kohta puolin se mylly. vaihteisto tai perä vahingoittuu samalla ja tietty navat jos on napa välitys

        ja tällä tarkoitin jos joka aamu kuorma päällä lähtee vedättää


    • Junior-Trucker

      Vastaava oli tilanne meilläkin, ja nykyään pitää naapurin rekkakuski autoansa vähän sivummalla, kun asiasta asiallisesti huomautettiin. Ei se tee pahaa, jos vaikka puoli kilometriä kävelee, niin siinä herää kuski itsekin, ja vastaavasti muut saavat nukkua.. Eihän se melu kaikkia häiritse, mutta on niitä herkkäunisiakin. Ja kyllä se kone meteliä pitää, kun sen laittaa kovalla pakkasella käyntiin.. Sitten jos vielä on esim kylmäkone jne..

    • auto jätetään

      asuinalueen ulkopuolelle,esim huoltamo ym.Mutta,
      mutta, kun sitä parkkipaikka ei yksinkertaisesti
      löydy.Tietysti lähdetään rauhallisesti ja niin pian kuin voi..

      • naapurit.

        taas neljältä tänä aamuna kun tulin humalassa rappuun.örvelsin vartin verran humalassa ja lähdin sitten nukkumaan.


      • naapurit. kirjoitti:

        taas neljältä tänä aamuna kun tulin humalassa rappuun.örvelsin vartin verran humalassa ja lähdin sitten nukkumaan.

        ... :D


    • vanku

      mä vein frigo kuorman kotiin odottaa aamun purkua. LOL

      siinähän naapurit kuunteli vähän väliä kun kone pärähti käymään. olin automaatille säätänyt kun en viitsinyt jatkuvaa käyntiä käyttää NAAPUREIDEN takia.

      ei morjestelleet kyllä sen jälkeen. eipä anneta sen haitata meirän työn tekoa.

    • vaan poliisille

      ei se mitään kokouksia tarvii.

      • humalaisia

        saa rapuista pois kunnan asunnoissa,kun ne asuu näissä taloissa.


      • helppoa löytää

        sopivaa parkkipaikkaa esim. puoliperäyhdistelmälle jostain kaupungista. Varsinkaan jos on vielä lasti päällä niin ei sitä minnekään syrjään parane jättää yöks, se on aika äkkiä tyhjä se vaunu.
        Eikä sitä autoa nyt mitään 20min tarvitse käyttää, 10min voi olla siinä ja siinä, jos ilmat on kaikki huvenneet yön aikana. Eikä noista nykyautoista nyt niin kauheeta melua synny tyhjäkäynnillä et se nyt koko tienoon herättää.


      • ja aina
        helppoa löytää kirjoitti:

        sopivaa parkkipaikkaa esim. puoliperäyhdistelmälle jostain kaupungista. Varsinkaan jos on vielä lasti päällä niin ei sitä minnekään syrjään parane jättää yöks, se on aika äkkiä tyhjä se vaunu.
        Eikä sitä autoa nyt mitään 20min tarvitse käyttää, 10min voi olla siinä ja siinä, jos ilmat on kaikki huvenneet yön aikana. Eikä noista nykyautoista nyt niin kauheeta melua synny tyhjäkäynnillä et se nyt koko tienoon herättää.

        se jaksaa jotain naapuria ottaa päähän, siis naapuri on kateellinen kun sinä tienaat jo aamusta asti ja hän joutuu nukkumaan.
        mun naapuri valitti ihan samasta asiasta, mutta vain mun autosta ei siitä toisesta joka pihassa seisoi. mua kanssa häirii kun tuo naapuri joka ikinen ilta haukuttaa koiraansa klo 21 jälkeen, tai sillä on tapana haukkua jokainen joka ohi kulkee.
        sit häirii kanssa se taloyhtiön viimisessä asunnossa asuva joka ajaa volvonsa (ha) ihan siihen ovensa eteen, ei jaksa kävellä parkkikselta. tämä taas ei mitenkään häirii tuota mun seinänaapuria eikä se oman koiran haukkuminen.
        onhan se vaan niinkin että kun joku alkaa ottaa päähän, vaikka siitä nyt ei sitten periaatteessa olisikaan mitään oikeaa haittaa kenellekään, pitää vaan narista, ja saada välit poikki.
        naapuri myös tempaisee mun tolppaan joskus harvoin unohtuneen lämppärin piuhan pois, solmii ja viskaa muutaman metrin päähän, sitten sen oma piuha ei kyllä sitä mitenkään häiritse siinä roikkuessa.
        tässä taloyhtiössä on yksi naapuri pitänyt scaniaa tuossa henkilöautojen parkkiksella ainakin jo kymmenen vuotta, minä vasta tänne muuttanut muutama vuosi sitten, pidin samalla parkkiksella omaa scaniaani, siihen ilmestyi ikunaan äkkiä isännöitsijän lappu rekkojen pito parkkiksella on kielletty. soitin ja kysyin että montako lappua toinen samanlainen kuorma-auto on saanut, vastasi ei yhtään kun kukaan ei ole valittanut kuin minun autosta.
        ilmoitin että jos asia ei ole tasapuolinen kaikille niin raastuvassa tavataan, tämä on naapurin syrjintää.
        naapuri oli tai on vain vainoharhainen, herää aina aamulla samaan aikaan muka mun kuorkin ääneen, vaikka en sitä olisikaan vielä käynnitänyt.
        ei se naapuri kuitenkaan herää tuohon roska-auton ääneen vaikka käy pihassa jo viideltä, kyllä minä kuulen kun vetää pöntöt ja kippaa. ei se häiritse kaveri tekee vain työtään.

        mukavaa kevättä kuitenkin naapurilleni.


      • Pukuskin akka
        ja aina kirjoitti:

        se jaksaa jotain naapuria ottaa päähän, siis naapuri on kateellinen kun sinä tienaat jo aamusta asti ja hän joutuu nukkumaan.
        mun naapuri valitti ihan samasta asiasta, mutta vain mun autosta ei siitä toisesta joka pihassa seisoi. mua kanssa häirii kun tuo naapuri joka ikinen ilta haukuttaa koiraansa klo 21 jälkeen, tai sillä on tapana haukkua jokainen joka ohi kulkee.
        sit häirii kanssa se taloyhtiön viimisessä asunnossa asuva joka ajaa volvonsa (ha) ihan siihen ovensa eteen, ei jaksa kävellä parkkikselta. tämä taas ei mitenkään häirii tuota mun seinänaapuria eikä se oman koiran haukkuminen.
        onhan se vaan niinkin että kun joku alkaa ottaa päähän, vaikka siitä nyt ei sitten periaatteessa olisikaan mitään oikeaa haittaa kenellekään, pitää vaan narista, ja saada välit poikki.
        naapuri myös tempaisee mun tolppaan joskus harvoin unohtuneen lämppärin piuhan pois, solmii ja viskaa muutaman metrin päähän, sitten sen oma piuha ei kyllä sitä mitenkään häiritse siinä roikkuessa.
        tässä taloyhtiössä on yksi naapuri pitänyt scaniaa tuossa henkilöautojen parkkiksella ainakin jo kymmenen vuotta, minä vasta tänne muuttanut muutama vuosi sitten, pidin samalla parkkiksella omaa scaniaani, siihen ilmestyi ikunaan äkkiä isännöitsijän lappu rekkojen pito parkkiksella on kielletty. soitin ja kysyin että montako lappua toinen samanlainen kuorma-auto on saanut, vastasi ei yhtään kun kukaan ei ole valittanut kuin minun autosta.
        ilmoitin että jos asia ei ole tasapuolinen kaikille niin raastuvassa tavataan, tämä on naapurin syrjintää.
        naapuri oli tai on vain vainoharhainen, herää aina aamulla samaan aikaan muka mun kuorkin ääneen, vaikka en sitä olisikaan vielä käynnitänyt.
        ei se naapuri kuitenkaan herää tuohon roska-auton ääneen vaikka käy pihassa jo viideltä, kyllä minä kuulen kun vetää pöntöt ja kippaa. ei se häiritse kaveri tekee vain työtään.

        mukavaa kevättä kuitenkin naapurilleni.

        Olen samaa mieltä kanssasi,useinkaan naapurit eivät huomaa omia virheitään jos kaikki valittaisivat toisistaan asukkaat olisivat ilmi riidoissa keskenään.Mieheni pitää omakotitalomme pihalla puuautoaan vain silloin kun kun ei ole palkattua kuskia muutoin autoa pidetään niin sanotussa rekkaparkissa.Kun muutimme tänne siitä melkein heti valitettiin kun autoa oli käytetty liian kauan pihassa tyhjäkäynnillä kuulemma tulee liikaa päästöjä naapurit tukehtuu nukkuessaan aamulla omissa sängyissään. Uudessa autossa on niin pienet päästöt eu säädösten myötä ettei niistä putkesta puhise juuri muuta kuin vesihöyryä.
        seuraavaksi valitteet ympäristö päästöistä kun isäntä pesi nuppia pihallamme.autoa saa pestä jos huolehtii että tontti imee paskat omalle pihalle ja varmasti imee kun on jouduttu tekemään kunnon pohjat sepelillä että parkki kestää.joskus oikein mietin mitä nuitten ihmisten päässä liikkuu jokaisen meidän ontehtävä töitä eikä kukaan tahallaan toisia kiusaa.meillä ainakin kun isäntä lähtee töihin sillä on vepasto päällä ja auto lämmössä se on noin 3-5 minuuttia kun se on pihasta lähtenyt eikä uudet autot ole mitenkään iso äänisiä.minullakin auto käy 15 minuuttia että saan ikkunat sulamaan ennen kuin pääsen mihinkään. Naapuri käyttää vanhaa pakuaan paljon kauemmin ja vau mitkä savut siitä nousee ja auto huutaa imu täysillä,toinen taas hakkaa puita joka ilta kymmenen aikaan saunaa lämmittäessään niin että vitriinissä lasit helisee,muuan taas kusettaa koiransa aina pihan puolelle ja kulma naapuri päästää joka yö moutuavan kissansa ulos ja aamu yöstä se hyppii meidän ikkunan laudoilla siisään pyrkiessään.puhumattakaan niistä roskakuskeista joka näyttää olevan joka talolla eri firma ,kolistelevat aamuyöllä tai aura autista jotka jurruuttavan kolmen aikaa yöstä. eiköhän se tämänkin jutun alkuun panijalla olisi syytä mennä kauppaan ja ostaa korvatulpat.aika naurettavaa ruveta hakemaan syntipukkia yhdestä autokuskista.Jos rauhaa haluaa täytyy muuttaa tosi kauas mettän keskelle.Ääniä maailmasta löytyy.


    • kuor

      Kuorma-autot varikolle.Meillä on kolme torjunta-autoa Hyvinkäällä.Saa talon edustan vapaaksi.Kaupunkiin oltu montakertaa yhteydessä.Samoin vihreiden edustajaan ei mitään kuulunut.Tämä on toiminut.

    • Torjunta_Auto

      Mikä on torjunta-auto? Mitä sillä torjutaan ja missä?

    • KylänVanhin

      Nimimerkki kuor. Tyypillistä nykyajattelua sinulla. En itse hyväksy kuorma-autojen joutokäyntiä,savuttamista,melua tai korjaamista saati sitten pesemistä keskellä asuinaluetta keskellä asutusta. Nyky kuorma-autot ovat kuitenkin hyvin yhteiskuntakelpoisia kun puhumme Euro 5 tai 6 malleista.Ne lähtevät nätisti käyntiin eivätkä savuta .Melukin on hyvin alhaisella tasolla. Ihmisille on tullut nykymaailmassa ihmeellinen käsitys toimivasta asuinyhteisöstä. Kaikki häiritsee silmää. Siisti puhdas kuorma-auto häiritsee silmää, jos lähileipomon päädyssä on trukkilavoja ne häiritsevät silmää. Autokorjaamoyrittäjän korjausta odottavat autot häiritsevät silmää. Lähileipomo ,autokorjaamo jne edelleen halutaan pois silmistä eristetylle teollisuusalueelle mahdollisimman kauas pois silmistä. Näin syntyy se kovin parjattu nukkumalähiö. Eihän se ole enää "se vanhan ajan kyläyhteisö" jossa kaikilla oli hyvä olla. Jokainen arvosti toistensa työtä ja joutavat asiat eivät häirinneet ketään. Minä ainakin haluaisin jatkossakin hakea oman henkilöauton ihan kävelemällä siitä läheltä kulman takaa omasta asuinpiiristä enkä ruikuttaa naapuria kuskaamaan jonnekin hemmetin korpeen teollisuusalueelle. Pitää muistaa aina,että ei joka kuorma-autolle löydy Suomesta sitä varikkoa. Lisäksi turha ajelu henkilöautolla jonnekin kaukaiselle varikolle jotta pääsee ajamaan kuorma-autoa kasvattaa entisestään sitä hiilijalanjälkeä.Ja siihen meillä suomalaisilla ei ole todellakaan varaa. Siksi ne vihreätkään eivät ryhtyneet asuinpaikallasi nimim. kuor. mihinkään toimenpiteisiin.Heillä on järki päässä tässä asiassa.

    • KylläSeÄrsyttää

      Torjunta-auto on loppuunajettu auto joka ajetaan parkkiin kadun varteen siihen kohtaan jossa yleensä seisoo kuorma-auto. Raskaan työnraatajan,väsyneen keski-ikäisen työmiehen menopeli. Hänhän on yhteiskunnan pohjasakkaa ja paskoo vielä hengitysilman piloille pakoputkesta tulevalla savulla.Mikä ilo ja kunnia kun voi tehdä tämän kunniatehtävän ihan vaan kiusaksi tälle väsyneelle tallustajalle kuski poloiselle.Häipyköön helvettiin sillä ajettiin ennenkin hepalla ja reellä kaikki tavarat ihmisille ja hevosen kakalla ruusutkin kasvaa paljon paremmin.Itse olen kokenut kaiken mahdollisen kiusanteon tällä sektorilla vaikka kaikki asiat olivat mallikkaasti hoidettu. Auto siististi omakotitalon pihalla metsän laidassa autotallin takana. Silti ärsytti. Voi että. Ei pesty ei vahattu,ei korjattu. Hyvin vähin äänin aamuyöllä töihin. Naapurit eivät pahoittaneet mieltään vaan ne ohikulkijat kerrostalojen viherpiiperot ja koiran kusettajat jotka asuivat kilometrien päässä.
      En voi ymmärtää missä kuplassa ihmiset elävät? Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia.Olisi kiva kuulla.

    • PoikaMaaseudulta

      Sehän se on suuntaus joka asiassa nykyään. Työnteko tai työvälineet eivät saa näkyä missään muodossa asuinalueilla. Kaikki palvelut ruokakauppoja ja ravintoloita lukuunottamatta pitää viedä kauas jonnekin hornantuuttiin pois silmistä. Kaikki ärsyttää nykyihmistä,ärsyttää vaikka ei edes asuisi lähimaillakaan kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti. Tämä suuntaus alkaa näkyä myös ihan maaseudulla. Entisestä tiivistä kyläyhteisöstä jossa kaikki palvelut autokorjaamoita myöten oli kävelyetäisyydellä kylän keskustassa halutaan nykykaavoituksessa matkia isoja kaupunkeja sijoittamalla kaikki elinkeinotoiminta mahdollisimman kauas asutuksesta. Siihen se sitten loppuu elämä kirkonkylillä kun kaikki palvelut on hajautettu sinne tänne. Nopeasti vain piipahdetaan Sale kaupassa ja kiiresti kotiin.Ketään ei näy missään ja kuulumisia ei vaihdeta.

    • OmatSopat

      Aloituksen tekijä voi ottaa asian esille . Ei se haittaa , mikään ei haittaa ei edes poliisi . Sitä pelkäämme vähiten .

    • HissunKissunLiikkeelle

      Nyt ei ihan avautunut tämä viimeinen kommentti minulle mitä oikein tarkoitat kirjoituksellasi nm. OmatSopat.
      Nykyaikaista kuorma-autoa ei tarvitse edes talvella tyhjäkäyttää ennen liikkeelle lähtöä. Myöskään paineet eivät putoa mihinkään kun auto on parkissa. Jos paineet on pudonneet jostain syystä niin kompura kyllä nostaa ne ylös alle 2 minuutin. Jos kuorma-autoilija tai kuljettaja ottaa muut ihmiset huomioon kun on lähdössä liikkeelle niin liikkeelle lähtö nykyaikaisella Euro 3-6 koneella on siistiä ja melko äänetöntä. Ei pitäisi ärsyttää ketään. (joka asiahan kyllä ärsyttää aina jotain ihmistä ,mutta sille emme voi mitään) Viestiketjun aloittajan tapauksessa todennäköisesti kyseessä on joku loppuun ajettu raasku jossa paineet ei pysy ylhäällä ja pakoputki tunkee sinistä kitkerää savua ympärilleen. Varsinkin jos on matalapaineilma niin savu jää leijailemaan laajalle alueelle auton ympärille pitkäksi aikaa vielä kun auto on jo poistunut paikalta.Tilannetta pahentaa jos kuljettajalla on hälläväliä asenne muihin ihmisiin. Näissä tällaisissa tapauksissa on huonopuoli se,että yhden tapauksen perusteella leimataan kaikki kuorma-autot häiriköiksi ja halutaan ne pois silmistä. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta pitää autoa varikolla tai terminaalissa.Silloin se ainoa vaihtoehto on kadun varsi tai oma piha. Kyllä jokainen kuljettaja mielellään pitää autonsa sellaisella etäisyydellä kodistaan ,että pystyy valvomaan sivusilmällä ettei ilkivaltaa tehtäisi.

      • Tyhmäkäyttö

        Tulipalopakkasilla muutaman minuutin lämmityskäyttö on perusteltua eteenkin jos on säästetty öljylaadussa eikä ole käytetty täyssynteettistä öljyä. Se että kuorma-autoa käytetään huoltoaseman pihalla sen ajan kun kuski käy kahvilla on kyllä typerää. Tätä esiintyy ihan kesäkeleillä ettei pitäisi olla kylmästä ilmastakaa kyse. On typerää jättää iso dieselmoottori käryämään pihalle ja vaikka kuinka on katalysaattorit ja muut hiukkassuodattimet niin pakokaasu käryää silti. Kuorma päällä kovan kuormituksen jälkee ei tietenkää pidä heti moottoria sammuttaa vaan antaa turbon jäähtyä ja lämpökuormituksen tasaantua moottorissa pari kolme minuuttia. Kaikki muu tyhjäkäyttö on turhaa. Hytti lämpiää nopeasti kahvipaussin jälkeen tai ilmastointi jäähdyttää sen kesähelteellä kyllä että sen takia ei tarvitse moottorilla ilmastointia käyttää. Tyhjäkäyttö on ikivanha ja typerä tapa aikakaudelta jolloin moottorit omivat herkempiä rikkoontumaan jos ne liian nopeasti sammutti. Jos paineilmat putoaa totaalisesti muutamassa hetkessä niin kannattaa korjata vuodot ettei tarvitse kompuraa taukojen aikana isolla dieselillä pyörittää.


    • AhhRaikasIlma

      Täyttä asiaa tämä kirjoitus.Jos paineilmat putoavat niin sellainen auto jossa on ilmavuoto ei mene
      katsastuksessa lävitse.Huoltoaseman pihalle käyntiin jättäminen on menneiltä vuosikymmeniltä
      periytyvä järjetön tapa joillakin kuskeilla ja Baltian kuskeilla ihan maantapa edelleen. Se on sellaista äijä-pullistelua joka ei kuulu nykymaailmaan. Nykyisin ainakin Volvoissa ja Scanioissa yrittäjät saa viikkoraportin halutessaan sähköpostiin. Viikkoraportissa on keskikulutus, ylinopeudet,voimakkaat jarrutukset ja tyhjäkäynnin määrä prosentteina. Sen pohjalta voi sitten kiitellä ja antaa risuja kuljettajalle.Pieni bonus palkkaan hyvästä tuloksesta ei ole ollenkaan huonompi idea ja kannustaa taloudelliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan. Viestiketju on aloitettu 12 vuotta sitten eli 2006. Kuka lie on sen sieltä taas kaivanut esiin. Ajat olivat silloin erilaiset ja ongelmaa tässä tapauksessa tuskin enää on siellä kyseisellä omakotialueella.

      • Idiootti_tarra

        Hyvä tapa muistuttaa tyhjäkäyttäjää olisi tarra jonka joku sivullinen voisi liimata kuskin oveen jos kuorma-auto olisi jätetty käymään tarpeettomasti pidemmäksi aikaa. Sellainen tarra vielä jossa olisi niin voimakas liima että sen irroittamiseen joutuisi tekemään ihan reilusti töitä. Kyllä se laittaisi miettimään että kannattaako se moottori jättää käymään ruoka/kahvitauon ajaksi kun kerran pari viikossa joutuu tarroja raapimaan ovipellistä irti.


      • TarraTyttö

        Mistä saa ko. tarroja


      • TarratJakoon
        TarraTyttö kirjoitti:

        Mistä saa ko. tarroja

        Ei niitä mistään saa kun ei sellaisia ole. Toivottavasti joku alkaisi tekemään...


    • Takalasitarramies

      Tarra idea on huono. Katsos jos auton omistaja haluaa olla hankala ja saa selville kuka tarran on laittanut niin rikosasia on kyseessä jos asianomainen tekee rikosilmoituksen poliisille. Rikosnimike on ilkivalta ja totta mooses autoilija vie sen kalleimpaan fiksausfirmaan jossa tarra poistetaan ja vahataan vielä koko auto. Tarran liimaaja saa sakot ja maksaa puhdistuskulut.
      Tällainen tarra tapaus (ihan helposti poistettava malli) olisiko olleet joitain luontoaktivisteja oli muutamia vuosi sitten Helsingissä ja ihan käräjille asti pääsivät ja myös lehtien sivuille,mikä lieneekin se päätarkoitus.
      Kyse silloin oli henkilöautoista,mutta joku veti herneet nenään oikein kunnolla,kun hänen upeaan ainutlaatuiseen Bemariin oli tällätty tarra tuulilasiin kadun varressa.

      • TarratJakoonJaLiimaamaan

        Ensinmäkin esim. isojen huoltoasemien parkkipaikoilla on sen verran paljon kalustoa parkissa että autojen välissä on erittäin helppoa liimailla tarroja tyhjäkäynnillä pakokaasuja tupruttavien kuorma-autojen kylkeen. Toisaalta millä auton omistaja selvittää tarran liimaajan henkilöllisyyden vaikka sellaisen valvontakamerassa näkyisikin? Ja aika vaikea on tarran liimamisesta ilkivallan määritteet löytää. Sakkolapun tuulilasiin, pyyhkijän sulkaan kiinnittävä parkkivalvoja syyllistyisi sitten samaan ilkivaltaan.


      • EiTärvelläMitään

        Kyllä jos rysän päältä kiinni saadaan joku joka liimailee jotain tarroja autoon tai tekee jotain muuta hyvinkin vähäpätöistä jäynää ja tämän seurauksena auton omistaja haluaa nähdä vaivaa kutsumalla poliisit tai tekemällä rikosilmoituksen. Niin kyllä siinä silloin sakko tulee ilkivallasta.
        Tästä oli ennakkotapaus Helsingissä vuosia sitten kun nämä aktivistit mielenosoitusmielessä
        liimailivat tarroja kymmeniin autoihin kadun varressa ja he eivät edes yrittäneet peitellä omaa henkilöllisyyttään.Halusivat siis maksimaalisen huomioarvon asialleen. Tästähän tuo Takalasitarramies juurikin kirjoitti. Tiedän myös tapauksen jossa ärsyyntynyt kuorma-autonkuljettaja kosti väärin pysäköidyn henkilöauton kuljettajalle laittamalla perälaudan
        nivelistä oikein mustunutta vanhaa vaseliinia auton ovenkahvojen sisäpuolelle. Joku eläkeläinen oli nähnyt ikkunasta ja ottanut rekisterinumeron ylös ja kun henkilöautokuski tuli paikalle niin riensi kertomaan tämän jäynän. Sakot tuli ilkivallasta ja puhdistuksenkin joutui maksamaan.Tämä juttu on ihan tosielämästä ja tämä kuuma Kalle itse kertoi minulle ,että maksumieheksi oli joutunut. Ei näiden asioiden kanssa kannata pelleillä,sillä maksumieheksi voi joutua,riipuen tietysti siitä millaisella asenteella tutkiva poliisi suhtautuu asiaan.
        Pysäköinnin valvoja suorittaa laissa määriteltyä tehtävää ja kiinnittää maksulapun ajoneuvoon
        siihen ainoaan mahdolliseen paikkaan eli pyyhkijän sulan alle. Ei näitä kahta asiaa voi verrata mitenkään toisiinsa. Pysäköinninvalvoja tekee arvokasta työtä ja pitää huolen siitä ettei väärin pysäköityjä henkilöautoja ole väärissä paikoissa kuorma-autojen haittana.


      • TarroissaOnEroja
        TarratJakoonJaLiimaamaan kirjoitti:

        Ensinmäkin esim. isojen huoltoasemien parkkipaikoilla on sen verran paljon kalustoa parkissa että autojen välissä on erittäin helppoa liimailla tarroja tyhjäkäynnillä pakokaasuja tupruttavien kuorma-autojen kylkeen. Toisaalta millä auton omistaja selvittää tarran liimaajan henkilöllisyyden vaikka sellaisen valvontakamerassa näkyisikin? Ja aika vaikea on tarran liimamisesta ilkivallan määritteet löytää. Sakkolapun tuulilasiin, pyyhkijän sulkaan kiinnittävä parkkivalvoja syyllistyisi sitten samaan ilkivaltaan.

        Jos siinä tarrassa on se todella sitkeä liima jonka seurauksena se jysähtää peltiin kiinni kuten
        tämä nimimerkki idiootti_tarra ehdotti. Poisto vaatii kuumapuhaltimia sun muuta niin kyllä silloin ilkivallan merkit on hyvin vahvat. Se on eriasia jos on helposti irroitettava ja ei vaurioita maalipintaa tarra. Silloin se sellainen mielenilmaus ilmanpaskaajalle,että täällä on joukko ihmisiä jotka ovat erimieltä kanssasi ja he haluavat hengittää puhdasta ilmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe