Mitenkäs on, jos haluan lahjoittaa irtainta omaisuutta ainoalle perilliselleni, niin tarvitaanko lahjakirjaan todistajat vai onko asiakirja riittävä pelkillä molempien osapuolten allekirjoituksilla? (Siis vahvistamaan se, että toisella on halu antaa ja toisella halu vastaanottaa.)
(Kyseessä on sen kokoinen lahja, että menee lahjaverotettavaksi.)
Lahjakirjan todistajat?
5
5161
Vastaukset
- - - !
Kaiken varalta on todistajat oltava lahjakirjassa ja maininta ettei ole ennakkoperintöä.
- lisuke
Lahjakirja on vapaamuotoinen oikeustoimi, johon ei taida laki vaatia todistajia. Lahjan saajan kannalta todistajat ovat toki "lisäturvana".
Lähisukulaisten irtaimen lahjan takaisinsaannin takia voi tehdä ilmoituksen Maistraatille, niin kolmen vuoden kuluttua velkojat eivät saa lahjaa peräytettyä lahjanantajan velkojen maksuksi. - Tosi on
Hei,
lahjakirjassa ei tarvita kahta todistajaa, jos lahjansaajan puolison (tai tulevan puolison) avio-oikeutta lahjaan ei rajoiteta. Jos taas näin tehdään, tarvitaan kaksi todistajaa. Muistathan myös tehdä lahjaveroilmoituksen 3kk:n sisällä. - voikuntietäis
Olen samassa vanhempieni (isä kuollut, äiti hoivakodissa) asunto-osakkeen ns.'lahjana'.
Minulla on lahjaverolomakkeet mutta mitä muita toimenpiteitä/papereita pitää täyttää?
Tarvitaanko lahjakirja?
Tarvitaanko asunnon isännöitsijän todistus?
Kuka arvioi osakkeen arvon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857535- 995447
- 2634698
- 484612
- 643322
- 502738
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222388- 532384
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412224