Kovalevyn formatointi

Pamela

juu, tiedän että tätä on kysytty tuhat kertaa aikaisemminkin.
Mutta niistä ei ole ollut meikälle apua.
eli miten saa kovalevyn formatoitua, jos ja kun koneessa ei ole levykeasemaa ja Bios -asetuksista huolimatta se ei buuttaa romppuasemalta.
Onko mitään ohjelmaa (mistä olen jotain kuullut) millä voisi tuon formatoinnin tehdä. Mistä sen saa ja miten toimii.

17

48010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo
      • Pamela

        "Miten tuohon koneeseen saat asennettua käyttöjärjestelmän?"

        Niin "joo", joopa joo.
        Siinäpä se on. siinä koneessa oli ostettaessa käyttis, että enpä tiedä.

        Vanhasta koneesta ollaan yritetty siirtää levykeasemaa (mikä varmuudella oli toimiva) mutta näyttö sen jälkeen meni ihan säpäleiksi. eli asetuksissa oli jotain vikaa. Täytyy yrittää uudelleen.

        Nuo linkit ohjeisiin oli hyviä, joskin entuudestaan tuttuja.
        Osaan formatoinnin, ja olen sitä tehnytkin monelle koneelle aikaisemmin. mutta ongelma on tuossa koneessa kun se ei buuttaa rompulta ja kun levykeasemaa ei ole.

        Ei auta muuta kun yrittää uudelleen kaikennäköistä. Ei kun eteenpäin sano mummu lumessa.

        Kiitti vastauksesta!


      • vanhassa koneessa
        Pamela kirjoitti:

        "Miten tuohon koneeseen saat asennettua käyttöjärjestelmän?"

        Niin "joo", joopa joo.
        Siinäpä se on. siinä koneessa oli ostettaessa käyttis, että enpä tiedä.

        Vanhasta koneesta ollaan yritetty siirtää levykeasemaa (mikä varmuudella oli toimiva) mutta näyttö sen jälkeen meni ihan säpäleiksi. eli asetuksissa oli jotain vikaa. Täytyy yrittää uudelleen.

        Nuo linkit ohjeisiin oli hyviä, joskin entuudestaan tuttuja.
        Osaan formatoinnin, ja olen sitä tehnytkin monelle koneelle aikaisemmin. mutta ongelma on tuossa koneessa kun se ei buuttaa rompulta ja kun levykeasemaa ei ole.

        Ei auta muuta kun yrittää uudelleen kaikennäköistä. Ei kun eteenpäin sano mummu lumessa.

        Kiitti vastauksesta!

        "mutta näyttö sen jälkeen meni ihan säpäleiksi"
        Mitähän tuo tarkoittaa?
        Entä jos siirrät kovalevyn vanhaan koneeseen formatoitavaksi.


      • Pamela
        vanhassa koneessa kirjoitti:

        "mutta näyttö sen jälkeen meni ihan säpäleiksi"
        Mitähän tuo tarkoittaa?
        Entä jos siirrät kovalevyn vanhaan koneeseen formatoitavaksi.

        tätäkin olen ajatellut, mutta taitaa olla liian vaikea homma mun pienille aivoille.


      • auttaisi asennukseen
        Pamela kirjoitti:

        tätäkin olen ajatellut, mutta taitaa olla liian vaikea homma mun pienille aivoille.

        Pitäisihän käyttis kuitenkin vielä asentaa.
        Toisessa koneessa pitäisi alustuksen jälkeen asentaa vaikkapa windows ja kopioida asennustiedostot.
        Jos on xp tai 2000, niin pitäisi lisätä boot valikkoon korjauskonsoli, josta voisi käynnistää asennusohjelman uudessa koneessa.
        Joten helpompaa on asentaa korppuasema tai toinen cd-asema, joka osaa bootata.
        Voisiko toisesta koneesta lainata cd-asemaa kokeeksi?


    • toimii,

      laita asennuslevy koneeseen windowsin ollessa käynnissä ja aloita asennus.
      -Laita asennuslevy cd-asemaan
      -Jos ei käynnisty automaattisesti, tuplaklikkaa levyasemaa resurssienhallinnasta ("Oma tietokone":sta cd-asemaa).
      -Valise Install/asenna -> "New Installation"/"Uusi asennus"
      -Alustuksen (formatoinnin) voit suorittaa siinä vaiheessa asennusta, kun tulee luettelo tietokoneen kovalevyjen osioista.

      • Pamela

        Kiitti vinkistä "toimii". Mutta tuonkin olen jo kerran tehnyt. Ei kuitenkaan poistanut kaikkia vanhoja tiedostoja.


      • alustanut,
        Pamela kirjoitti:

        Kiitti vinkistä "toimii". Mutta tuonkin olen jo kerran tehnyt. Ei kuitenkaan poistanut kaikkia vanhoja tiedostoja.

        niin varmasti on kaikki tiedostot avat poistuneet.


      • oletuksena
        alustanut, kirjoitti:

        niin varmasti on kaikki tiedostot avat poistuneet.

        "jätä ennalleen". Pitää vaihtaa valintaan alusta (tai pika-alustus) NTFS (tai FAT32).
        Onhan sinulla windows XP tai 2000?
        Kumma kun ei voi samantien kertoa käyttistä ym. oleellisia tietoja.


      • Pamela
        oletuksena kirjoitti:

        "jätä ennalleen". Pitää vaihtaa valintaan alusta (tai pika-alustus) NTFS (tai FAT32).
        Onhan sinulla windows XP tai 2000?
        Kumma kun ei voi samantien kertoa käyttistä ym. oleellisia tietoja.

        Minulla XP käyttöliittymä.
        Ja on se kumma kun maallikolta odotetaan että osaa hetikättelyssä "samantien" kertoa "oleellisia tietoja".
        Ja on se kumma kun ei niin "fiksuilta" ihmisiltä kun sinä tunnut olevan saa oleellisia ja kattavia tietoja A:sta Ö:hön, miten tuo onnistuisi parhaiten. Tuosta en tullut hullua hurskaammaksi, joten "jätän ennalleen" tämänkin.
        Tiedoksi vain että kun Windows on auki, niin ohjelma ei tietenkään pysty sitä alustamaan. ja jos/kun menen romppuasemalle windowsin kautta, niin miten sen voisi ennen alustamista sitten lopettaa?? Tuo "alustus" vaihe ilmoittaa suurinpiirtein että "alustamista ei voi suorittaa koska järjestelmä vatii toimiakseen näitä tiedostoja" jotain sen suuntaista. Ihan vaan tiedoksi. Se olisi sama kun kävelevältä ihmiseltä sahais jalat poikki, ja se silti pystyis jatakaa matkaansa kun ei mitään.

        Olen silti kiitollinen avusta, mutta en usko että toimii vaikka yrittäisin toisen kerran. koska mielestäni Windows ei saa olla päällä samaanaikaan, kun sitä formatoi. En tiedä miten se voisikaan olla mahdollista.


      • Pamela
        oletuksena kirjoitti:

        "jätä ennalleen". Pitää vaihtaa valintaan alusta (tai pika-alustus) NTFS (tai FAT32).
        Onhan sinulla windows XP tai 2000?
        Kumma kun ei voi samantien kertoa käyttistä ym. oleellisia tietoja.

        Mikä logiikka on "jätä ennalleen" ja "alustamisen eli formatoimisen" kesken? Eikö nuo ole vastakohtia? vai käsittääkö kone juuri päinvastoin kaiken mitä käsketään, vähän kun tuo mun jälkikasvunikin?

        Miksi sitten kaikkialla opastetaan buuttaamaan rompulta jos tuo alustaminen kävisi yksinkertaisesti Windowsissa. kun sehän olis noin paljon yksinkertaisempaakin.


      • sitten onnistukaan
        Pamela kirjoitti:

        Mikä logiikka on "jätä ennalleen" ja "alustamisen eli formatoimisen" kesken? Eikö nuo ole vastakohtia? vai käsittääkö kone juuri päinvastoin kaiken mitä käsketään, vähän kun tuo mun jälkikasvunikin?

        Miksi sitten kaikkialla opastetaan buuttaamaan rompulta jos tuo alustaminen kävisi yksinkertaisesti Windowsissa. kun sehän olis noin paljon yksinkertaisempaakin.

        niin kuin levyltä asentaessa. Pitäisi olla eri osiolla ne asennustiedostot. Ajattelin että windows osaa ladata cd:ltä tiedostonsa ja lataa tarvittavat ajurit ennen boottausta asennuslevyltä.
        Kaikki pitäisi kokeilla itse ennen neuvomista, niin ei tuli sammakoita päästeltyä.
        En ole koskaan yrittänyt alustaa sitä osiota, jolla on ollut käyttis, josta olen asennuksen aloittanut. Levyltä bootatessa alustus menee niinkuin kerroin (about).


      • samalla tiellä
        sitten onnistukaan kirjoitti:

        niin kuin levyltä asentaessa. Pitäisi olla eri osiolla ne asennustiedostot. Ajattelin että windows osaa ladata cd:ltä tiedostonsa ja lataa tarvittavat ajurit ennen boottausta asennuslevyltä.
        Kaikki pitäisi kokeilla itse ennen neuvomista, niin ei tuli sammakoita päästeltyä.
        En ole koskaan yrittänyt alustaa sitä osiota, jolla on ollut käyttis, josta olen asennuksen aloittanut. Levyltä bootatessa alustus menee niinkuin kerroin (about).

        miete onko formatointi todella tarpeen?

        voit koittaa jotain muuta.


    • KulliJulli

      Tälläisia juttuja 2006 5v vanhoja. Poistettava tai laitettava arkistoon.
      Vista ja W7 ovat korvanneet xpn.

    • lowleveluudestaan

      Jos haluat oikein low-level -formatoinnin tehdä uudestaan, niin DEBUG-ohjelmalla vaikka, ennen mitään käyttöjärjesmän käynnistystä protected modeen.... BIOS alue on mihin sitten vaan laitat DEBUG ohjelmalla laitat hypyn vaikka kirjoittamalla g=xxxx, jossa xxxx on se kovalevyn oma koodi mistä voit sitten tehdä sen..

      Noin.

    • lowleveluudestaan

      Itse sitten kun käynnistät sen kovalevyn BIOS-koodin, siellä voi tulla kummia kysymyksiä, esim: mikä interleave laitetaan jne, jos ei tiedä noista niin vaikeaa voi olla.

      Kovalevyn BIOS-koodi käynnistyy yleensä siitä, osoitteesta, jos muistan oikein niin C800h, en takaa, jos muistan oikein. Kovalevyn BIOS-alueen alkuun hyppy assemblyllä, JOS HALUAT LOW-LEVEL formatoida uudestaan levysi.

      • J9')k}F1

        Low level formatointi on jäänyt tietotekniikan aamunkoiton hämärään. Jostain syystä asia kummittelee vielä joidenkin mielissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe