Paljonko R-kioskilla myyjänä olevan on lupa odottaa palkkaa?
R-kioskille töihin, palkka?
53
41583
Vastaukset
- Antti
Katsoppa pamin sivuilta. TESsin mukaista ne maksaa kuitenkin.
- ilmainen työ
Ehkä suurin huolesi ei ole tuntipalkka vaan se, että et saa palkkaa kaikista tekemistäsi työtunneista :(
Rautakijalla on se meininki, että siellä tehdään ilmaista työtä ja ilman taukoja. Kioskissa on niin paljon erilaista työtä ja hommaa. Käytännössä joudut menemään töihin aikaisemmin ennen kuin työvuoro alkaa ja myös työvuoron päätteeksi joudut tekemään ylimääräistä palkatonta työtä. Päivittäinen työtunti on supistettu niin minimiin, että sillä tuntimäärällä et kaikkia pakollisia töitäsi ehdi tekemään.
Jos mietit palkaasi niin mitään ylimääräistä ne eivät sinulle maksa. Joten saat tes mukaista palkkaa. Toivottavasti kuulut liittoon. Mutta ota huomioon sitten myös se, että siellä teet paljon päivässä ilmaista työtä ilman mitään taukoja. Etenkin kiireisessä kioskissa et ehdi edes eväitä syömään.
Sinne otetaan mielellään nuoria joille ei tarvi maksaa isoa liksaa. Paljon on sinulla opittavaa kun menet Ärrälle töihin. Helpolla et pääse. Eikö löytyisi muita työpaikkoja. En suosittele R-kioski a. Ehkä suosittelen silloin jos se onkin jokin kiva hiljainen kauppiaskioski, jossa olisi mukava kauppias ja reilu ja rehellinen meininki työntekijöitä kohtaan. - ärräläinen
ilmainen työ kirjoitti:
Ehkä suurin huolesi ei ole tuntipalkka vaan se, että et saa palkkaa kaikista tekemistäsi työtunneista :(
Rautakijalla on se meininki, että siellä tehdään ilmaista työtä ja ilman taukoja. Kioskissa on niin paljon erilaista työtä ja hommaa. Käytännössä joudut menemään töihin aikaisemmin ennen kuin työvuoro alkaa ja myös työvuoron päätteeksi joudut tekemään ylimääräistä palkatonta työtä. Päivittäinen työtunti on supistettu niin minimiin, että sillä tuntimäärällä et kaikkia pakollisia töitäsi ehdi tekemään.
Jos mietit palkaasi niin mitään ylimääräistä ne eivät sinulle maksa. Joten saat tes mukaista palkkaa. Toivottavasti kuulut liittoon. Mutta ota huomioon sitten myös se, että siellä teet paljon päivässä ilmaista työtä ilman mitään taukoja. Etenkin kiireisessä kioskissa et ehdi edes eväitä syömään.
Sinne otetaan mielellään nuoria joille ei tarvi maksaa isoa liksaa. Paljon on sinulla opittavaa kun menet Ärrälle töihin. Helpolla et pääse. Eikö löytyisi muita työpaikkoja. En suosittele R-kioski a. Ehkä suosittelen silloin jos se onkin jokin kiva hiljainen kauppiaskioski, jossa olisi mukava kauppias ja reilu ja rehellinen meininki työntekijöitä kohtaan.Itse olen työskennellyt R-kiskalla kauppiaskiskalla nyt noin vuoden verran. Työstäni tykkään kovasti, mutta ei meilläkään ihan reilu meininki nyt ole. Itse kävin juuri setvimässä asioita PAMissa ja täytyy taas sanoa kauppiaalle miten asiat oikeasti on. Työ on mielestäni mukavaa, ja viihdyn työssäni. Minua ei kiire haittaa, mutta tosi asia on se, että aina ei ehdi edes vessassa käydä. Meillä laitetaan kyllä kaikki ylityötunnit ylös ja kauppias kiltisti niistä maksaa.
Työ on ihan mielenkiintoisa ja mukavaa, etenkin jos tykkää itse hektisestä työstä. Paljon on kuitenkin opeteltavaa ja omista oikeuksiistaan saa pitää kiinni kynsin ja hampain. - mitä ihmettä
ilmainen työ kirjoitti:
Sinne otetaan mielellään nuoria joille ei tarvi maksaa isoa liksaa. Paljon on sinulla opittavaa kun menet Ärrälle töihin. Helpolla et pääse. Eikö löytyisi muita työpaikkoja. En suosittele R-kioski a. Ehkä suosittelen silloin jos se onkin jokin kiva hiljainen kauppiaskioski, jossa olisi mukava kauppias ja reilu ja rehellinen meininki työntekijöitä kohtaan.Kukaan ei pakota tekemään omalla ajalla töitä! Jollet ehdi työaikana töitäsi tekemään, seuraavaan vuoroon tulija jatkaa. Jos olet tehnyt töitä omalla ajallasi, voit syyttää vain itseäsi!
Nuoria tai vanhoja työntekijöitä, iällä ei ole merkitystä. Totuus vaan taitaa olla se, että suurin osa hakijoista ON nuoria.
Rankka paikka tehdä töitä, mutta palkka ainakin tulee ajallaan ja ylitöistäkin maksetaan, jos niistä on sovittu. Se joka pärjää/jaksaa Ärrällä myyntityössä, pärjää kyllä sitten monessa muussakin paikassa! - työvuorot ?
mitä ihmettä kirjoitti:
Kukaan ei pakota tekemään omalla ajalla töitä! Jollet ehdi työaikana töitäsi tekemään, seuraavaan vuoroon tulija jatkaa. Jos olet tehnyt töitä omalla ajallasi, voit syyttää vain itseäsi!
Nuoria tai vanhoja työntekijöitä, iällä ei ole merkitystä. Totuus vaan taitaa olla se, että suurin osa hakijoista ON nuoria.
Rankka paikka tehdä töitä, mutta palkka ainakin tulee ajallaan ja ylitöistäkin maksetaan, jos niistä on sovittu. Se joka pärjää/jaksaa Ärrällä myyntityössä, pärjää kyllä sitten monessa muussakin paikassa!Miten teillä on Ärrällä työvuorot ? Täällä kioskissa jokaisella työntekijällä työpäivä menee ylityötunneiksi omalla ajallaan. Siis kioski ei pysy myyntikunnossa jos käytännössä työvuorot tekisi annetun työvuorolistan mukaan. Aamuvuorossa ja iltavuorossa ei 15 min riitä kun kiireisessä kioskissa on niin paljon erilaista tekemistä. Niin ja kun on vuorojen vaihto myyjien kesken niin sekin on käytännössä ihan minimaallinen aika.
Onko kioskien työvuoroissa paljonkin eroja ? - Kokemusta on
työvuorot ? kirjoitti:
Miten teillä on Ärrällä työvuorot ? Täällä kioskissa jokaisella työntekijällä työpäivä menee ylityötunneiksi omalla ajallaan. Siis kioski ei pysy myyntikunnossa jos käytännössä työvuorot tekisi annetun työvuorolistan mukaan. Aamuvuorossa ja iltavuorossa ei 15 min riitä kun kiireisessä kioskissa on niin paljon erilaista tekemistä. Niin ja kun on vuorojen vaihto myyjien kesken niin sekin on käytännössä ihan minimaallinen aika.
Onko kioskien työvuoroissa paljonkin eroja ?Joillakin ärrillä on myös puoli tuntia ennen ja jälkeen sulkemisajan työaika.
Itse oon ollut vuosia työssä ärrällä (esimiehenä) ja tottahan nuo äskeiset ovat, mutta kyllä itse ainakin ehdin kiireisellä ärrällä tekemään kaiken mitä pitää ja olen jo kiskasta ulkonakin 10 minuuttia sulkemisesta usein..rutiini kun tulee tuohon hommaan, niin ei siinä kauan sitten loppujen lopuksi mene.
Ylitöitä ei juuri tule tehtyä ja jos tulee, niin nehän voin sitten pitää vapaana takaisin.
Mukavaa hommaa ärrätyö on jos tykkää kiireisestä, vaihtelevasta, vauhdikkaasta työstä. Itse en kaipaa ruokataukoja ja vessassa käyn, onhan siellä kiskassa se keltainen lappu (hetkinen, palaan pian) ja sitähän saa käyttää! Joten istun ihan rauhassa pöntöllä :)
Kaiken muun teen vahdilla asiakkaiden välissä (hyllytykset, kuorman purkamiset, lehtien purkamiset, siivouksen jne) ja sitten on vielä nämä esimiehen monet tehtävät tehtävänä ja kaikki ehdin yleensä tehdä. Asennettahan se vaati, mutta sitä on!
Työ ei tosiaankaan ole heikkohermoisille ja liikaa jaarittelevalle tarkoitettu.
Tsemppiä! - entinen esimies
Kokemusta on kirjoitti:
Joillakin ärrillä on myös puoli tuntia ennen ja jälkeen sulkemisajan työaika.
Itse oon ollut vuosia työssä ärrällä (esimiehenä) ja tottahan nuo äskeiset ovat, mutta kyllä itse ainakin ehdin kiireisellä ärrällä tekemään kaiken mitä pitää ja olen jo kiskasta ulkonakin 10 minuuttia sulkemisesta usein..rutiini kun tulee tuohon hommaan, niin ei siinä kauan sitten loppujen lopuksi mene.
Ylitöitä ei juuri tule tehtyä ja jos tulee, niin nehän voin sitten pitää vapaana takaisin.
Mukavaa hommaa ärrätyö on jos tykkää kiireisestä, vaihtelevasta, vauhdikkaasta työstä. Itse en kaipaa ruokataukoja ja vessassa käyn, onhan siellä kiskassa se keltainen lappu (hetkinen, palaan pian) ja sitähän saa käyttää! Joten istun ihan rauhassa pöntöllä :)
Kaiken muun teen vahdilla asiakkaiden välissä (hyllytykset, kuorman purkamiset, lehtien purkamiset, siivouksen jne) ja sitten on vielä nämä esimiehen monet tehtävät tehtävänä ja kaikki ehdin yleensä tehdä. Asennettahan se vaati, mutta sitä on!
Työ ei tosiaankaan ole heikkohermoisille ja liikaa jaarittelevalle tarkoitettu.
Tsemppiä!Ihanaa lukea kerrankin jonkun asiallista tekstiä! Päällekkäisajat samoin kuin työvuorolistat vaihtelevat kioskeittain.
Ja kyllä olen sitä mieltä, että kaiken ehtii tekemään vuoronsa aikana kun niin haluaa. Syödäkin ehtii, jos on tarvetta. Kaikki on aivan kiinni omasta organisointikyvystä!
Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään. Ja jostain kumman syystä yleinen käsitys Ärrän työstä tuntuu olevan, että siellä vaan seistään tiskin takana myymässä. Kannattaa ehkä seuraavan kerran jo haastattelussa kuunnella hieman tarkemmin mihin on hakeutumassa, jos kiire ja oikea työnteko ei nappaa! - Pia
entinen esimies kirjoitti:
Ihanaa lukea kerrankin jonkun asiallista tekstiä! Päällekkäisajat samoin kuin työvuorolistat vaihtelevat kioskeittain.
Ja kyllä olen sitä mieltä, että kaiken ehtii tekemään vuoronsa aikana kun niin haluaa. Syödäkin ehtii, jos on tarvetta. Kaikki on aivan kiinni omasta organisointikyvystä!
Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään. Ja jostain kumman syystä yleinen käsitys Ärrän työstä tuntuu olevan, että siellä vaan seistään tiskin takana myymässä. Kannattaa ehkä seuraavan kerran jo haastattelussa kuunnella hieman tarkemmin mihin on hakeutumassa, jos kiire ja oikea työnteko ei nappaa!"Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään."
Valitettavasti suurin osa paskatyönantajista (R-Kioski mukaanlukien, mutten yleistä) haluavat työntekijöistä irti enemmän mihin he kykenevät ja mistä yritys heille maksaa. Palkkaa ei haluttaisi maksaa juuri mistään, mutta kuitenkin työtä (ja nimenomaan päällekäistä) on tuhottomasti. Reilu peli olisi että rankasta työstä kunnon rahallinen korvaus, eikö? Mutta sehän ei työnantajalle taas sovi... Olkaa te maksavinaan, niin me ollaan tekevinään... - Ärrä
Pia kirjoitti:
"Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään."
Valitettavasti suurin osa paskatyönantajista (R-Kioski mukaanlukien, mutten yleistä) haluavat työntekijöistä irti enemmän mihin he kykenevät ja mistä yritys heille maksaa. Palkkaa ei haluttaisi maksaa juuri mistään, mutta kuitenkin työtä (ja nimenomaan päällekäistä) on tuhottomasti. Reilu peli olisi että rankasta työstä kunnon rahallinen korvaus, eikö? Mutta sehän ei työnantajalle taas sovi... Olkaa te maksavinaan, niin me ollaan tekevinään...Totta! Kolme vuotta ärräläisenä voin sanoa että niin se juuri on. Työntekijät ovat nuoria, joita on helppo käyttää hyväksi. Palkkaa ei makseta yli työajan menevästä työstä ja työehtoja poljetaan. Työnantaja laskee sen varaan ettei nuoret teinit edes tiedä omia oikeuksiaan, tai saati sitten sitä miten niitä voisi itselleen vaatia.
Epäreilua peliähän se on, tuskin sitä kukaan voi kiistää!! Mutta ei ole Ärrä ainoa lajissaan. Samaa tehtailevat mm. kaikki huoltoasemat: Shell, Esso ja Tebikka. Ihan yhtä rosvoja ja samasta syystä. - .....
Ärrä kirjoitti:
Totta! Kolme vuotta ärräläisenä voin sanoa että niin se juuri on. Työntekijät ovat nuoria, joita on helppo käyttää hyväksi. Palkkaa ei makseta yli työajan menevästä työstä ja työehtoja poljetaan. Työnantaja laskee sen varaan ettei nuoret teinit edes tiedä omia oikeuksiaan, tai saati sitten sitä miten niitä voisi itselleen vaatia.
Epäreilua peliähän se on, tuskin sitä kukaan voi kiistää!! Mutta ei ole Ärrä ainoa lajissaan. Samaa tehtailevat mm. kaikki huoltoasemat: Shell, Esso ja Tebikka. Ihan yhtä rosvoja ja samasta syystä.olen ollut viimeisen parin kuukauden aikana töissä neljälllä eri ärrällä ja nuorin työntekijä on ollut kolmekymppinen ja vanhin päälle viidenkymmenen..Tällä seudulla ei ainakaan "teinejä" ole otettu ärrälle..Itse olen tuossa ikähaitarissa..
- 18 vuotiaita
..... kirjoitti:
olen ollut viimeisen parin kuukauden aikana töissä neljälllä eri ärrällä ja nuorin työntekijä on ollut kolmekymppinen ja vanhin päälle viidenkymmenen..Tällä seudulla ei ainakaan "teinejä" ole otettu ärrälle..Itse olen tuossa ikähaitarissa..
Käyppä sivuilla www.mol.fi ja laita hakusanaksi rautakija niin huomaat että töihin etsitään täysi-ikäistä eli siis vähintään 18 vuotiaita.
Siis tietysti nuoria täysi-ikäisiä kun ala-ikäisiä ei voi ottaa sinne töihin kaljaa ja tupakkaa myymään ;) - entinen esimies
Ärrä kirjoitti:
Totta! Kolme vuotta ärräläisenä voin sanoa että niin se juuri on. Työntekijät ovat nuoria, joita on helppo käyttää hyväksi. Palkkaa ei makseta yli työajan menevästä työstä ja työehtoja poljetaan. Työnantaja laskee sen varaan ettei nuoret teinit edes tiedä omia oikeuksiaan, tai saati sitten sitä miten niitä voisi itselleen vaatia.
Epäreilua peliähän se on, tuskin sitä kukaan voi kiistää!! Mutta ei ole Ärrä ainoa lajissaan. Samaa tehtailevat mm. kaikki huoltoasemat: Shell, Esso ja Tebikka. Ihan yhtä rosvoja ja samasta syystä.että Rautakirja toimii juuri tasan tarkkaan työehtosopimusten mukaisesti. Noin isossa firmassa ei ole varaa "polkea mitään työehtoja".
Ja edelleen toistan itseäni: jos teet töitä omalla ajallasi, voit syyttää siitä vain ja ainoastaan itseäsi!!! Palkankin saat ylimenevästä ajasta, jos niistä ylitöitä on sovittu!!! Minä en ainakaan tehnyt kioskilla ilmaiseksi töitä, vaan jokaisesta tekemästäni tunnista olen aina saanut Rautakirjalta palkan. Tosin pidin kioskilla ollessani itse huolen, että ylitöitä ei tullut tehtyä. Ehdin meinaan tehdä kaikki työt vuoroni aikana ja jollen ehtinyt, seuraava jatkoi!
Miksi ihmeessä te täällä sivuilla valitatte, kun ette ITSE EHDI tekemään töitänne työajalla. Ei se työnantajan vika ole, jos olette hitaita tai muuten vaan saamattomia! Tai kertokaa nyt edes mistä se KÄSKY tehdä töitä omalla ajalla on tullut, että minäkin ymmärrän!!! - Vakiolause ?
että Rautakirja toimii juuri tasan tarkkaan työehtosopimusten mukaisesti. Noin isossa firmassa ei ole varaa "polkea mitään työehtoja".
Ja edelleen toistan itseäni: jos teet töitä omalla ajallasi, voit syyttää siitä vain ja ainoastaan itseäsi!!! Palkankin saat ylimenevästä ajasta, jos niistä ylitöitä on sovittu!!! Minä en ainakaan tehnyt kioskilla ilmaiseksi töitä, vaan jokaisesta tekemästäni tunnista olen aina saanut Rautakirjalta palkan. Tosin pidin kioskilla ollessani itse huolen, että ylitöitä ei tullut tehtyä. Ehdin meinaan tehdä kaikki työt vuoroni aikana ja jollen ehtinyt, seuraava jatkoi!
Miksi ihmeessä te täällä sivuilla valitatte, kun ette ITSE EHDI tekemään töitänne työajalla. Ei se työnantajan vika ole, jos olette hitaita tai muuten vaan saamattomia! Tai kertokaa nyt edes mistä se KÄSKY tehdä töitä omalla ajalla on tullut, että minäkin ymmärrän!!!Kuitenkaan melu ei koskaan synny tyhjästä. Kyllä sitä ilmaista työtä on tehty. Kioskeissa on näköjään eroja ja joissakin isossa kioskissa ei ehdi tekemään tarvittavia pakollisia työtehtäviä annetulla ajalla, koska työaikaa ei ole annettu tarpeeksi. Työaikaa annettaan liian vähän joissakin kioskeissa suhteutettuna työ- ja asiakasmäärään.
90-luvulla vähennettiin kioskeissa radikaalisesti työntekijöiden työaikoja. Heti sen perään alkoi R-kioskin laajentamisbuumi. Kioskeja laajennettiin laajoiksi kioskimyymälöiksi ja tuotevalikoimaa ja -lajitelmaa lisättiin huomattavasti mm. tuli paistopiste yms. Samalla työmäärä kasvoi mutta työtunteja ei annettu yhtään lisää. Myyjät saivat työskennellä kauheassa kiireessä ilman taukoja ja myös omalla ajallaan, koska pakollisia työtehtäviä ei ehditty tekemään annetulla ajalla.
Pitkään on ollut puhetta puutteellisista taukotiloista ja lakisäätellisistä tauoista. Vaikka hetkinen lappu on kioskissa niin sitä on vaikea käyttää käytännössä. Siis miten saat kioskissa olevat asiakkaat ( mm. pelaajat ) pois taon ajaksi. Jos asiakasvirta on jatkuvaa niin käytännössä se on mahdotonta. Ehkä saatat muutaman kerran haukkasta eväsleipääsi takahuoneessa ja sitten asiakkaat huutelevat sinua tiskin taakse myymään. Myöskin myyjän täytyy vahtia asiakkaitaan ettei synny hävikkiä. Joten vessassa käynti ei ole helppoa ja mutkatonta.
Yksintyöskentelyssä on varmaan aina hyviä puolia, mutta myös huonoja. Hyvänä puolena on se, että yksintyöskentely ei missään nimessä ole yksinäistä myyjälle, koska aika menee nopeasti ja asiakkaita riittää ;) Tosin yksin työskennellessä voivat asiakasjonot kiireisenä aikana kasvaa pitkiksi ja välissä pitäsi muutakin ehtiä tekemään. Yksintyöskentely kioskissa saattaa olla turvatonta.
Tosin moni pitää monipuolisesta työstä ja siihen ei pääse kyllästymään koska R-kioskin myyjän työ on todella monipuolista ja haastavaa. Jokainen työpäivä on taatusti erilainen ;) R-kioskin myyjän työ on vastuullista koska vastaat koko kioskin toiminnasta ollessasi siellä yksin töissä. Sen lisäksi kioskit kehittyvät koko ajan eteenpäin, jolloin uutta opittavaa löytyy aina. Kukaan ei pääse valittamaan, että on turhautunut työnsä kun työ aina samaa rutiinia eikä mitään uutta ei tapahdu ;)
Mutta silti moni myyjä on sitä valittanut kun kiireessä täytyy ehtiä tekemään moni asioita yhtaikaa ja työpäivän jälkeen oli vielä stressiä siitä, että muistiko tehdän kaiken tarvittavan työn ja ehtikö sitä sanoa työkaverille kaiken tarvitavan kun päällekkäisaikaa ei ole paljon annettu.
Myöskin uuden työtekijän perehdyttäminen täytyy hoitua kunnolla ja harjoitteluaikaa pitää löytyä riittävästi, koska kioskissa on niin paljon erilaista asiaa opeteltavana. Niin se on shokki uudelle työntekijälle kun kylmiltään jätetään yksin työskentelmään muutaman harjoittelukerran jälkeen.
Niissä kioskeissa joissa on ongelmaa siitä, että työaikaa ei ole tarpeeksi niin silloin sitä työaikaa on pyydettävä lisää. Jos se ei onnistu niin silloin ei pidä olla niin tunnollinen eli yksinkertaisesti on jätettävä töitä tekemättä esim. aamulla jätetään pullat paistamatta yms. Niin on vaan tehtävä vaikka siitä sitten kioskin yleisilme ja koko henkilökunnan työviihtyvyys kärsii.
"Että Rautakirja toimii juuri tasan tarkkaan työehtosopimusten mukaisesti. Noin isossa firmassa ei ole varaa "polkea mitään työehtoja".
Varmaankin pitää paikkansa. Kyllä kioskissa palkka tulee ajallaan ja varmaankin tuntipalkat ja lisät maksetaan pääsääntöisesti työntekijöille oikein. Mutta niin ovat liitossa sanoneet, että kyllä niissä tuntipalkoissa on yritetty joskus huijata, mutta enää ei niin uskalleta tehdä. - ärräläinen
Vakiolause ? kirjoitti:
Kuitenkaan melu ei koskaan synny tyhjästä. Kyllä sitä ilmaista työtä on tehty. Kioskeissa on näköjään eroja ja joissakin isossa kioskissa ei ehdi tekemään tarvittavia pakollisia työtehtäviä annetulla ajalla, koska työaikaa ei ole annettu tarpeeksi. Työaikaa annettaan liian vähän joissakin kioskeissa suhteutettuna työ- ja asiakasmäärään.
90-luvulla vähennettiin kioskeissa radikaalisesti työntekijöiden työaikoja. Heti sen perään alkoi R-kioskin laajentamisbuumi. Kioskeja laajennettiin laajoiksi kioskimyymälöiksi ja tuotevalikoimaa ja -lajitelmaa lisättiin huomattavasti mm. tuli paistopiste yms. Samalla työmäärä kasvoi mutta työtunteja ei annettu yhtään lisää. Myyjät saivat työskennellä kauheassa kiireessä ilman taukoja ja myös omalla ajallaan, koska pakollisia työtehtäviä ei ehditty tekemään annetulla ajalla.
Pitkään on ollut puhetta puutteellisista taukotiloista ja lakisäätellisistä tauoista. Vaikka hetkinen lappu on kioskissa niin sitä on vaikea käyttää käytännössä. Siis miten saat kioskissa olevat asiakkaat ( mm. pelaajat ) pois taon ajaksi. Jos asiakasvirta on jatkuvaa niin käytännössä se on mahdotonta. Ehkä saatat muutaman kerran haukkasta eväsleipääsi takahuoneessa ja sitten asiakkaat huutelevat sinua tiskin taakse myymään. Myöskin myyjän täytyy vahtia asiakkaitaan ettei synny hävikkiä. Joten vessassa käynti ei ole helppoa ja mutkatonta.
Yksintyöskentelyssä on varmaan aina hyviä puolia, mutta myös huonoja. Hyvänä puolena on se, että yksintyöskentely ei missään nimessä ole yksinäistä myyjälle, koska aika menee nopeasti ja asiakkaita riittää ;) Tosin yksin työskennellessä voivat asiakasjonot kiireisenä aikana kasvaa pitkiksi ja välissä pitäsi muutakin ehtiä tekemään. Yksintyöskentely kioskissa saattaa olla turvatonta.
Tosin moni pitää monipuolisesta työstä ja siihen ei pääse kyllästymään koska R-kioskin myyjän työ on todella monipuolista ja haastavaa. Jokainen työpäivä on taatusti erilainen ;) R-kioskin myyjän työ on vastuullista koska vastaat koko kioskin toiminnasta ollessasi siellä yksin töissä. Sen lisäksi kioskit kehittyvät koko ajan eteenpäin, jolloin uutta opittavaa löytyy aina. Kukaan ei pääse valittamaan, että on turhautunut työnsä kun työ aina samaa rutiinia eikä mitään uutta ei tapahdu ;)
Mutta silti moni myyjä on sitä valittanut kun kiireessä täytyy ehtiä tekemään moni asioita yhtaikaa ja työpäivän jälkeen oli vielä stressiä siitä, että muistiko tehdän kaiken tarvittavan työn ja ehtikö sitä sanoa työkaverille kaiken tarvitavan kun päällekkäisaikaa ei ole paljon annettu.
Myöskin uuden työtekijän perehdyttäminen täytyy hoitua kunnolla ja harjoitteluaikaa pitää löytyä riittävästi, koska kioskissa on niin paljon erilaista asiaa opeteltavana. Niin se on shokki uudelle työntekijälle kun kylmiltään jätetään yksin työskentelmään muutaman harjoittelukerran jälkeen.
Niissä kioskeissa joissa on ongelmaa siitä, että työaikaa ei ole tarpeeksi niin silloin sitä työaikaa on pyydettävä lisää. Jos se ei onnistu niin silloin ei pidä olla niin tunnollinen eli yksinkertaisesti on jätettävä töitä tekemättä esim. aamulla jätetään pullat paistamatta yms. Niin on vaan tehtävä vaikka siitä sitten kioskin yleisilme ja koko henkilökunnan työviihtyvyys kärsii.
"Että Rautakirja toimii juuri tasan tarkkaan työehtosopimusten mukaisesti. Noin isossa firmassa ei ole varaa "polkea mitään työehtoja".
Varmaankin pitää paikkansa. Kyllä kioskissa palkka tulee ajallaan ja varmaankin tuntipalkat ja lisät maksetaan pääsääntöisesti työntekijöille oikein. Mutta niin ovat liitossa sanoneet, että kyllä niissä tuntipalkoissa on yritetty joskus huijata, mutta enää ei niin uskalleta tehdä.ite oon ollu ärrällä nyt n. puol vuotta töissä. Tykkään tosi paljon ja työajan kanssa ei ole kyllä ollut mitään ongelmia, 15min vuoron alussa ja lopussa on melkeinpä liikaakin. Yleensä pääsen kotiin lähtemään viimeistään 10min sulkemisajan jälkeen. Kyseessä on kuitenkin suht rauhallinen kauppiaskioski. Pidän huomattavasti ennemmän kuin kaupan kassalla olosta, paljon vaihtelevampaa ja tuttujen asiakkaiden kanssa ehtii jutella :)
- miimuliini
ärräläinen kirjoitti:
ite oon ollu ärrällä nyt n. puol vuotta töissä. Tykkään tosi paljon ja työajan kanssa ei ole kyllä ollut mitään ongelmia, 15min vuoron alussa ja lopussa on melkeinpä liikaakin. Yleensä pääsen kotiin lähtemään viimeistään 10min sulkemisajan jälkeen. Kyseessä on kuitenkin suht rauhallinen kauppiaskioski. Pidän huomattavasti ennemmän kuin kaupan kassalla olosta, paljon vaihtelevampaa ja tuttujen asiakkaiden kanssa ehtii jutella :)
hei!
työskentelen tällä hetkellä vilkkaan marketin kassalla, jossa työntekijöitä kohdellaan kuin pa*kaa suoraan sanoen ja joka asiassa yritetään kusettaa. meitä vain haukutaan ja ilmapiiri on kamala. töitä on niin paljon ettei niitä kukaan ehdi koskaan tehdä. ja taas haukutaan. olen niin lopen kyllästynyt tähän, että hain r-kioskille töihin, sillä haluan työskennellä yksin ja rautakirjalle, en todellakaan ahneelle paska kauppiaalle joka yrittää kusettaa sairausloma-ajan palkatkin!
onko siis r-kioskeissa tuo sama tes:in mukainen myyjän palkka kuin tavallisen kaupan kassallakin? se kuitenkin ratkaisee aika paljon. olen myös kiinnostunut uusista haasteista ja vaihtelevista tehtävistä,en pelkästä kassan jatkeena istumisesta. auttakaa minua kiitos! olenko tekemässä virheen? - ärräläinen n. vuoden
miimuliini kirjoitti:
hei!
työskentelen tällä hetkellä vilkkaan marketin kassalla, jossa työntekijöitä kohdellaan kuin pa*kaa suoraan sanoen ja joka asiassa yritetään kusettaa. meitä vain haukutaan ja ilmapiiri on kamala. töitä on niin paljon ettei niitä kukaan ehdi koskaan tehdä. ja taas haukutaan. olen niin lopen kyllästynyt tähän, että hain r-kioskille töihin, sillä haluan työskennellä yksin ja rautakirjalle, en todellakaan ahneelle paska kauppiaalle joka yrittää kusettaa sairausloma-ajan palkatkin!
onko siis r-kioskeissa tuo sama tes:in mukainen myyjän palkka kuin tavallisen kaupan kassallakin? se kuitenkin ratkaisee aika paljon. olen myös kiinnostunut uusista haasteista ja vaihtelevista tehtävistä,en pelkästä kassan jatkeena istumisesta. auttakaa minua kiitos! olenko tekemässä virheen?Olen ollut kohta vuoden ärrällä restappina ja olen tykännyt kovasti. Töitä voisi olla tosin enemmänkin. Palkan näet pamin palkkataulukoista http://www.pam.fi/mp/db/file_library/x/IMG/46588/file/Rautakirjanpalkat2006-2007.pdf
- ärrä-täti
Ihanaa lukea kerrankin jonkun asiallista tekstiä! Päällekkäisajat samoin kuin työvuorolistat vaihtelevat kioskeittain.
Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään. Ja jostain kumman syystä yleinen käsitys Ärrän työstä tuntuu olevan, että siellä vaan seistään tiskin takana myymässä. Kannattaa ehkä seuraavan kerran jo haastattelussa kuunnella hieman tarkemmin mihin on hakeutumassa, jos kiire ja oikea työnteko ei nappaa!Kumma kun ei kukaan restappi valita avainten hakemisesta ja palauttamisesta. Siinähän sitä vasta tehdäänkin työtä omalla ajalla!
Aina kun pitäisi vessaan päästä se on hirveetä säätämistä, kun ensin on odotettava että kioski on tyhjä, ja kun viimeinenkin pelikoneen pelaaja on lähtenyt juokset ovelle lapun kanssa ja yleinsä juuri silloin joku on tulossa sisään, etkä oikein voi paiskata ovea nenän edessä kiinnikään. Mutta kyllä sitä useimmiten parin tunnin vääntämisen jälkeen pääsee takahuoneeseen asti. Ja kun taas avaat kioskin siellä on kärttysiä asiakkaita valittamassa.
Syödäkin voit, jos asiakkaiden edessä kehtaat, ja siihenkin voi mennä jokunen hetki. Minusta jokaisella työntekijällä pitäisi olla oikeus kunnon taukoon takahuoneessa. Mikä ihme sa teidät ihmiset omistautumaan työllenne noin! Monet jäävät vapaaehtoisesti töiden jälkeen ylitöihen palkatta, ei taida muuta elämää olla.
Eikai tuo mikään kutsumusammatti kuitenkaan ole... - ei enää ärrälle
mitä ihmettä kirjoitti:
Kukaan ei pakota tekemään omalla ajalla töitä! Jollet ehdi työaikana töitäsi tekemään, seuraavaan vuoroon tulija jatkaa. Jos olet tehnyt töitä omalla ajallasi, voit syyttää vain itseäsi!
Rankka paikka tehdä töitä, mutta palkka ainakin tulee ajallaan ja ylitöistäkin maksetaan, jos niistä on sovittu. Se joka pärjää/jaksaa Ärrällä myyntityössä, pärjää kyllä sitten monessa muussakin paikassa!Jos ei kerkee tehdä omaan vuoroon kuuluvia tehtäviä oman vuoron aikana, joutuu jäämään niitä tekemään. On vain joitain tehtäviä mitkä on pakko saada tehtyä sen päivän aikana. Jos ei kiireisessä kiskassa jää tekemään palkatonta yliaikaa ja lähtee minuutillee ku vuoro loppuu ni saa muilta työntekijöiltä kunnon huudot. Ja ihan syystäki ku toisella vuorolla on taas tuhat tehtävää muutenki ja sit pitäis tehä viel extraa.
Voihan sitä puolustaa omia oikeuksiaan mutta saa kyllä vihat päällensä ja huonon työntekijän leiman. - vihainenz
ärrä-täti kirjoitti:
Kumma kun ei kukaan restappi valita avainten hakemisesta ja palauttamisesta. Siinähän sitä vasta tehdäänkin työtä omalla ajalla!
Aina kun pitäisi vessaan päästä se on hirveetä säätämistä, kun ensin on odotettava että kioski on tyhjä, ja kun viimeinenkin pelikoneen pelaaja on lähtenyt juokset ovelle lapun kanssa ja yleinsä juuri silloin joku on tulossa sisään, etkä oikein voi paiskata ovea nenän edessä kiinnikään. Mutta kyllä sitä useimmiten parin tunnin vääntämisen jälkeen pääsee takahuoneeseen asti. Ja kun taas avaat kioskin siellä on kärttysiä asiakkaita valittamassa.
Syödäkin voit, jos asiakkaiden edessä kehtaat, ja siihenkin voi mennä jokunen hetki. Minusta jokaisella työntekijällä pitäisi olla oikeus kunnon taukoon takahuoneessa. Mikä ihme sa teidät ihmiset omistautumaan työllenne noin! Monet jäävät vapaaehtoisesti töiden jälkeen ylitöihen palkatta, ei taida muuta elämää olla.
Eikai tuo mikään kutsumusammatti kuitenkaan ole..."Syödäkin voit, jos asiakkaiden edessä kehtaat, ja siihenkin voi mennä jokunen hetki"
Asiakaspalvelutyössähän ei saisi syödä tai juoda asiakkaitten edessä. se on "epäsoveliasta". Jos periaatteessa noudattaisi KAIKKIA sääntöjä kuolisi vakituisena kiireisessä kiskassa yksin työskentelevä nälkään ja virtsarakon räjähtämiseen hermoromahduksen kera. Missä on lakisääteiset tauot?? jos kioskin saa laittaa kiinni vain hetkeksi (kuulemma max 10 min). Ja se tosiaan on hankalaa pistää kiinni eikä joskus onnistu ollenkaan Paitsi jos työntää asiakkaat ulos. Miksei ärrällä ole palkattu tauottajia? kioskeilla missä on vain yksityöntekijä pitäisi käydä kiertämässä työntekijä kuka käy päästämässä hermoraunio, robotti myyjät lakisääteisille tauoille. Kyllä kusee työntekijöiden oikeudet Rautakirjalla. - ÄRRÄTÖN ÄRRÄPÄÄ
ei enää ärrälle kirjoitti:
Jos ei kerkee tehdä omaan vuoroon kuuluvia tehtäviä oman vuoron aikana, joutuu jäämään niitä tekemään. On vain joitain tehtäviä mitkä on pakko saada tehtyä sen päivän aikana. Jos ei kiireisessä kiskassa jää tekemään palkatonta yliaikaa ja lähtee minuutillee ku vuoro loppuu ni saa muilta työntekijöiltä kunnon huudot. Ja ihan syystäki ku toisella vuorolla on taas tuhat tehtävää muutenki ja sit pitäis tehä viel extraa.
Voihan sitä puolustaa omia oikeuksiaan mutta saa kyllä vihat päällensä ja huonon työntekijän leiman.Löytyipä paljon asiaa ja tosi huonosti on nämä ärrän asiat olleet jo iät ajat. Niin joku kehui sitä, että on sitä uutta oppimista paljon, että se olisi hyvä. Sekin on niin, että sitä on ihan LIIKAA kun kaikenlaista pitää osata, myydä ja palvella. Askeleita tulee tosi paljon päivässä ja nuppi on työpäivän jälkeen sekaisin. Siinä palaa loppuun ihan tosissaan henkisesti ja fyysisesti ja huono palkka ei paljoa lohduta kärsimyksistä. En suosittele R-kioskia.
Kiireisessä kioskissa on ikävää jättää työt toiselle kun työaikaa on liian vähän ja siksi moni tekee työtä omalla ajallaan, ettei jokin homma jäisi puolitiehen tai kioski jäisi sotkuiseksi yms. Rautakirja tienaa hyvät rahat tällä systeemillä kun on liian tunnollisia työntekijöitä. :( Ylityöstä ilmoittaminen on tehty vielä hyvin vaikeaksi siis tarkoituksella tietysti :( - Se kun ärrältä
ÄRRÄTÖN ÄRRÄPÄÄ kirjoitti:
Löytyipä paljon asiaa ja tosi huonosti on nämä ärrän asiat olleet jo iät ajat. Niin joku kehui sitä, että on sitä uutta oppimista paljon, että se olisi hyvä. Sekin on niin, että sitä on ihan LIIKAA kun kaikenlaista pitää osata, myydä ja palvella. Askeleita tulee tosi paljon päivässä ja nuppi on työpäivän jälkeen sekaisin. Siinä palaa loppuun ihan tosissaan henkisesti ja fyysisesti ja huono palkka ei paljoa lohduta kärsimyksistä. En suosittele R-kioskia.
Kiireisessä kioskissa on ikävää jättää työt toiselle kun työaikaa on liian vähän ja siksi moni tekee työtä omalla ajallaan, ettei jokin homma jäisi puolitiehen tai kioski jäisi sotkuiseksi yms. Rautakirja tienaa hyvät rahat tällä systeemillä kun on liian tunnollisia työntekijöitä. :( Ylityöstä ilmoittaminen on tehty vielä hyvin vaikeaksi siis tarkoituksella tietysti :(emme me restapit tunnu saavan vuoroja :/
Minä tahtoisin tehdä töitä ja PALJON ja joka päivä soittelen ja pommitan :( ei kivaa, kyllä viihdyn työssä, palkka sopii minulle ja vaikka paljon on tekemistä niin monesti teen aivan oma aloitteisesti sen 20-30 minuuttia töitä ylimääräistä nurisematta ja kurisematta. Moni vakkari on jättänyt minulle omia töitänsä mutta enempi olen kohdannut vakkareita jotka ovat todella reiluja ja antaneet hyviä vinkkejä näin aloittelevalle ärrälläiselle, puolivuotta olen nyt ollut töissä :) - kiireinen19
Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään. Ja jostain kumman syystä yleinen käsitys Ärrän työstä tuntuu olevan, että siellä vaan seistään tiskin takana myymässä. Kannattaa ehkä seuraavan kerran jo haastattelussa kuunnella hieman tarkemmin mihin on hakeutumassa, jos kiire ja oikea työnteko ei nappaa!Totta puhut! Itse olen erittäin kiireisessä kioskissa enkä ole koskaan joutunut tekemään töitä omalla ajallani. Kun päivän organisoi ja noudattaa viikkorutiineja (usein kioskien seinällä), selviää päivästä oikein näppärästi.
Jos jotkut työt harmillisesti jäävät tekemättä, voi ne tietysti jättää seuraavan vuoron hoidettavaksi. Omaa kommunikointikykyä kannattaa kuitenkin hyödyntää, jotta seuraava vuoro tietää mistä on kysymys. On nimittäin todella noloa jättää omat työt muiden niskaan vain oman laiskuuden vuoksi!! Ja on työpaikka mikä tahansa ei niissä koskaan pääse helpolla. Jos joku löytää helpon työn, josta saa paljon palkkaa ILMAN KOULUTUSTA niin ilmottakaa ihmeessä!
Nuo nuorten hyväksikäyttö puheet ovat nyt ihan kukkua. Olen itse myös nuori ja pärjään aivan hyvin nykyisellä palkallani. Palkka on verrattaessa moniin muihin kauppoihin/myymälöihin jopa kohtuullisen hyvä. Rautakirja on myös työnantajana erittäin joustava mm. työvuorojen suhteen.
Jos Ärrälle nyt joku haluaa töihin niin hakemuksia vaan! Ainahan sieltä pois pääsee jos työ/palkka tms. ei miellytä. - ärräläinen
Pia kirjoitti:
"Valitettavasti moni tämän päivän nuorista (en yleistä, ei koske kaikkia) haluavat rahansa helpolla ja suurin piirtein tekemättä mitään."
Valitettavasti suurin osa paskatyönantajista (R-Kioski mukaanlukien, mutten yleistä) haluavat työntekijöistä irti enemmän mihin he kykenevät ja mistä yritys heille maksaa. Palkkaa ei haluttaisi maksaa juuri mistään, mutta kuitenkin työtä (ja nimenomaan päällekäistä) on tuhottomasti. Reilu peli olisi että rankasta työstä kunnon rahallinen korvaus, eikö? Mutta sehän ei työnantajalle taas sovi... Olkaa te maksavinaan, niin me ollaan tekevinään...kurjaa lukea, että joillakin on tälläisiä mielipiteitä/kokemuksia ärrältä. minulle ärrä on parasta, mitä on ikinä eteeni tullut. jos kiirettä on, jätä työt seuraavalle. jos ei sekään riitä, juttele esimiehesi/kauppiaan kanssa ja hoitakaa asiat kuntoon. turha täällä on narista. ja tottahan toki työ on välillä rankkaa, mutta antoisaa. jos helpolla haluaa päästä niin tehkööt kukin jotain muuta, jossa ei tarvitse rassata omaa jaksamistaan. ja ärrän tuntipalkat ovat vuosien varrella nousseet kovasti, nykyään ovat mielestäni työtä vastaavat. "pelkkänä" myyjänä ei tarvitse enempää tietatakaan. esimies/luotto -tehtävissä luonnollisesti parempi palkka, mutta vastuuta ja töitä vielä enemmän, joten "raskasta duunia" -pelkäävät: ei kannata vaivautua siihen hommaan ;).
- ärräläinen
vihainenz kirjoitti:
"Syödäkin voit, jos asiakkaiden edessä kehtaat, ja siihenkin voi mennä jokunen hetki"
Asiakaspalvelutyössähän ei saisi syödä tai juoda asiakkaitten edessä. se on "epäsoveliasta". Jos periaatteessa noudattaisi KAIKKIA sääntöjä kuolisi vakituisena kiireisessä kiskassa yksin työskentelevä nälkään ja virtsarakon räjähtämiseen hermoromahduksen kera. Missä on lakisääteiset tauot?? jos kioskin saa laittaa kiinni vain hetkeksi (kuulemma max 10 min). Ja se tosiaan on hankalaa pistää kiinni eikä joskus onnistu ollenkaan Paitsi jos työntää asiakkaat ulos. Miksei ärrällä ole palkattu tauottajia? kioskeilla missä on vain yksityöntekijä pitäisi käydä kiertämässä työntekijä kuka käy päästämässä hermoraunio, robotti myyjät lakisääteisille tauoille. Kyllä kusee työntekijöiden oikeudet Rautakirjalla.hohhoijaa.. itse kohta 8 vuotta ärrällä olleena tiedän kyllä nuo kaikki "vessa-ruokailu-kiire" hommat, mutta hei: se on vain elämää ja jos et kestä paineita töissä, ala tekemään jotain helpompaa. itse nautin tekemisen fiiliksestä ja siitä, ettei tarvitse pyöritellä peukaloita.
- tyytyväinen ärrän työhön
ÄRRÄTÖN ÄRRÄPÄÄ kirjoitti:
Löytyipä paljon asiaa ja tosi huonosti on nämä ärrän asiat olleet jo iät ajat. Niin joku kehui sitä, että on sitä uutta oppimista paljon, että se olisi hyvä. Sekin on niin, että sitä on ihan LIIKAA kun kaikenlaista pitää osata, myydä ja palvella. Askeleita tulee tosi paljon päivässä ja nuppi on työpäivän jälkeen sekaisin. Siinä palaa loppuun ihan tosissaan henkisesti ja fyysisesti ja huono palkka ei paljoa lohduta kärsimyksistä. En suosittele R-kioskia.
Kiireisessä kioskissa on ikävää jättää työt toiselle kun työaikaa on liian vähän ja siksi moni tekee työtä omalla ajallaan, ettei jokin homma jäisi puolitiehen tai kioski jäisi sotkuiseksi yms. Rautakirja tienaa hyvät rahat tällä systeemillä kun on liian tunnollisia työntekijöitä. :( Ylityöstä ilmoittaminen on tehty vielä hyvin vaikeaksi siis tarkoituksella tietysti :(Kamalaa luettavaa tällänen!! Ite oon ollu ärrällä töissä yhen kesän ja aattelin taas hakee opiskelun ohelle töitä. En ollut millään kiireisemmällä ärrällä, mutta todella ystävällisiä olivat mua kohtaan. En halua arvostella, mut nyt vähän tuntuu siltä, että ne jotka valittavat, niin eivät vaan kestä kunnon/normaalia työn tekoo.. ei se raha puussa kasva, eikä tiskin takana seisoskellessa...
- ppp3
ärräläinen kirjoitti:
ite oon ollu ärrällä nyt n. puol vuotta töissä. Tykkään tosi paljon ja työajan kanssa ei ole kyllä ollut mitään ongelmia, 15min vuoron alussa ja lopussa on melkeinpä liikaakin. Yleensä pääsen kotiin lähtemään viimeistään 10min sulkemisajan jälkeen. Kyseessä on kuitenkin suht rauhallinen kauppiaskioski. Pidän huomattavasti ennemmän kuin kaupan kassalla olosta, paljon vaihtelevampaa ja tuttujen asiakkaiden kanssa ehtii jutella :)
itsekin paljon mielummin ärrän tiskin takana kuin kaupan kassan.Asiakkaat paljon mukavampia
- r76nn5
Itse olen nyt ollut pari kk töissä kauppiasärrällä, eikä juuri valittamista ole. Työvuorot joskus vähän harmittavat, kun usein on esim. iltavuoron jälkeen aamuvuoro ja en pysty iltavuoron jälkeen nukahtamaan kuin aikaisintaan puoliltaöin, mutta sehän on minun oma ongelmani. Sitten olen aamuvuorossa ihan zombiena, mutta pärjään :) Lisäksi palkkaus on normaalia pienempi, koska R-kioskilla on oma TES. Esim. iltavuorot ovat vain jotain 80 snt/tunti ja lauantailisät samaa luokkaa.
Meidän kioskilla ei todellakaan ole liikaa tekemistä, usein siellä tylsistyy :) Toivoisin lisää tekemistä, mutta työnantajani ei sellaista oikein osaa osoittaa. Niinpä olen esim. pyyhkinyt kaikista hyllyistä ja nurkista pölyt tylsien arki-iltojen aikoina. Töitä ei käytännössä joudu omalla ajallaan tekemään, sillä joka päivä maksetaan 15 min ylimääräistä. Iltavuorossa kuitenkin tavallaan joutuu tekemään 0,5 h ylimääräistä, mutta sen sijaan päivävuorossa taas pääsee vartin aiemmin sovittua aikaa, joten työajat menevät tasan.
Kioskini sijaitsee köyhällä ja pahamaineisella alueella, joten asiakkaat nyt välillä ovat mitä ovat. Välillä hyvin ilkeitäkin, mutta ei se minua haittaa. Yksi aspan työtehtävistä on ottaa paskaa niskaan asiallisesti :)- Sailu01
Itse juuri päätin työsopimuksen 1,5 vuoden jälkeen Rautakirjalta. Kesäisin olin määräaikaisena ja muuna aikana reserviläisenä. Tykkäsin paljon R-kioskin vaihtelevista työtehtävistä ja pienestä kiireestä kokoajan, eipähän päässyt tylsistymään työpäivän aikana.
Tottahan se on, että kioskien työajat on typistetty mahdollisimman lyhyeen varsinkin tuuraajilla, jotta vakituiset työntekijät saisivat täydet tunnit. Mutta itse olin tyytyväinen niin kauan kun tunteja riitti, mutta nyt joulukuu oli aivan liian hiljainen, eikä vuoroja ollut avoimena, joten jouduin vaihtamaan työpaikkaa.
Työpaikka oli minulle ensimmäinen pitempi aikainen työpaikka, ja mielestäni se oli siinä erittäin hyvä ja antoi paljon valmiuksia tulevaisuutta varten. Ei palkka ollut mikään päätä huimaava, mutta riitti minulle. - Mietin vain...
Sailu01 kirjoitti:
Itse juuri päätin työsopimuksen 1,5 vuoden jälkeen Rautakirjalta. Kesäisin olin määräaikaisena ja muuna aikana reserviläisenä. Tykkäsin paljon R-kioskin vaihtelevista työtehtävistä ja pienestä kiireestä kokoajan, eipähän päässyt tylsistymään työpäivän aikana.
Tottahan se on, että kioskien työajat on typistetty mahdollisimman lyhyeen varsinkin tuuraajilla, jotta vakituiset työntekijät saisivat täydet tunnit. Mutta itse olin tyytyväinen niin kauan kun tunteja riitti, mutta nyt joulukuu oli aivan liian hiljainen, eikä vuoroja ollut avoimena, joten jouduin vaihtamaan työpaikkaa.
Työpaikka oli minulle ensimmäinen pitempi aikainen työpaikka, ja mielestäni se oli siinä erittäin hyvä ja antoi paljon valmiuksia tulevaisuutta varten. Ei palkka ollut mikään päätä huimaava, mutta riitti minulle.Tietääkö joku onko jotain ongelmia vaihtaa työpaikkaa rautakirjalta kauppiaskioskiin? Olen ollut vähän aikaan restappina ja nyt sain työn kauppiaskioskilta. Kauppias haluaisi että lopetan työn rautakirjalla, ja se sopii hyvin koska rautakirjalla on hyvin vähän vuoroja. Mietin vain että voiko rautakirja vaatia että en mene kauppiaskiolle töihin esimerkiksi puolen vuoden ajan lopettamisesta? Saattaisivatko he rautakirjalla ajatella kauppiaskioskeja kilpailijoina? Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta tuli nyt vaan mieleen.. :P Onko jollakin kokemuksia?
- valitkaa oikea palst
myyntityötä?!?!?! hä!
- HYVIN MINULLE
KIITOS EI!
Tuollaiseen firmaan en lähde töihin :( Hermothan tollaisessa työssä menee ja oikein "ärrättää" tollainen meinki YÖK! - snobit
HYVIN MINULLE kirjoitti:
KIITOS EI!
Tuollaiseen firmaan en lähde töihin :( Hermothan tollaisessa työssä menee ja oikein "ärrättää" tollainen meinki YÖK!siis uskomatonta mitä skeidaa tulee puhuttua ärrästä. parempi palkka kun muissa aloittamissani palvelutöissä, työtehtävät eivät todellakaan ole vaikeita ja jos ei pysty joustamaan varttia suuntaan tai toiseen avatessa tai sulkiessa niin voi hyvin mennä sossun luukulle. itse vastaan tilauksista ja aloitan tilattavien tuotteiden tarkistuksen jo ainakin päivää ennen ja hyvin on kerennyt kaiken tehdä. ei ole jäänyt tekemättömiä töistä _koskaan_. jos noin kymmenen euron tuntipalkka on huono, niin et todellakaan tiedä missä firmassa ollaan oltu töissä aijemmin????!?!?!?!? hyvin ärsyttävää lukea tälläistä tekstiä hyvästä työnantajasta.
- kesä-ärräläinen
snobit kirjoitti:
siis uskomatonta mitä skeidaa tulee puhuttua ärrästä. parempi palkka kun muissa aloittamissani palvelutöissä, työtehtävät eivät todellakaan ole vaikeita ja jos ei pysty joustamaan varttia suuntaan tai toiseen avatessa tai sulkiessa niin voi hyvin mennä sossun luukulle. itse vastaan tilauksista ja aloitan tilattavien tuotteiden tarkistuksen jo ainakin päivää ennen ja hyvin on kerennyt kaiken tehdä. ei ole jäänyt tekemättömiä töistä _koskaan_. jos noin kymmenen euron tuntipalkka on huono, niin et todellakaan tiedä missä firmassa ollaan oltu töissä aijemmin????!?!?!?!? hyvin ärsyttävää lukea tälläistä tekstiä hyvästä työnantajasta.
Itse olen ollut nyt 2 kuukautta kesätyöntekijänä ärrällä, ja olen tykännyt tosi paljon. Minulle ainakin palkka on tullut ajallaan eikä siitä ole puuttunut senttiäkään.
Se pitää kyllä paikkansa, että joinain päivinä on niin paljon tekemistä että yksi tai pari hommaa täytyy jättää esim. saman päivän iltavuorolaiselle, itsekin olen niin tehnyt ja olen kyseiselle henkilölle siitä sanonut ja eikä ole sen ihmeellisempiä hässäköitä siitä tullut. Olen itsekin mennyt iltavuoroon töihin ja aamuvuorossa oleva vakkari on saattanut sanoa että ei ole ehtinyt esim. käymään lehtihyllyä läpi tänään vielä ollenkaan, että jos kävisin sen tässä illalla läpi yms. Sitä sattuu eikä sille mahda mitään. Joskus tuntuu että hommat kaatuu niskaan kun tekemistä on niin paljon, mutta kertaakaan en ole vielä luovuttanut ja aina olen saanut aloittamani hommat tehtyä.
Joillekkin se voi olla ahdistus ja kauhistus jos kaikki ei menekkään kaavan mukaan, mutta asioita voi soveltaa ja puhua toisten työntekijöiden kanssa niiden tekemisestä.
Ihan hyvä työnantaja Rautakirja on, ainakin minun mielestäni. Itsekkin olen vasta 19 vuotias, ja ihmettelen silti nykynuorten tapaa tehdä töitä, rahaa pitäisi olla kuin maanomistajalla ja töitä ei tehtäisi millään. Itse paiskin hiki hatussa koko kesän ja ehkä vielä koulunkin ohessa ja ansaitsen joka ikisen sentin tekemällä työtä. - kesä-ärräläinen
kesä-ärräläinen kirjoitti:
Itse olen ollut nyt 2 kuukautta kesätyöntekijänä ärrällä, ja olen tykännyt tosi paljon. Minulle ainakin palkka on tullut ajallaan eikä siitä ole puuttunut senttiäkään.
Se pitää kyllä paikkansa, että joinain päivinä on niin paljon tekemistä että yksi tai pari hommaa täytyy jättää esim. saman päivän iltavuorolaiselle, itsekin olen niin tehnyt ja olen kyseiselle henkilölle siitä sanonut ja eikä ole sen ihmeellisempiä hässäköitä siitä tullut. Olen itsekin mennyt iltavuoroon töihin ja aamuvuorossa oleva vakkari on saattanut sanoa että ei ole ehtinyt esim. käymään lehtihyllyä läpi tänään vielä ollenkaan, että jos kävisin sen tässä illalla läpi yms. Sitä sattuu eikä sille mahda mitään. Joskus tuntuu että hommat kaatuu niskaan kun tekemistä on niin paljon, mutta kertaakaan en ole vielä luovuttanut ja aina olen saanut aloittamani hommat tehtyä.
Joillekkin se voi olla ahdistus ja kauhistus jos kaikki ei menekkään kaavan mukaan, mutta asioita voi soveltaa ja puhua toisten työntekijöiden kanssa niiden tekemisestä.
Ihan hyvä työnantaja Rautakirja on, ainakin minun mielestäni. Itsekkin olen vasta 19 vuotias, ja ihmettelen silti nykynuorten tapaa tehdä töitä, rahaa pitäisi olla kuin maanomistajalla ja töitä ei tehtäisi millään. Itse paiskin hiki hatussa koko kesän ja ehkä vielä koulunkin ohessa ja ansaitsen joka ikisen sentin tekemällä työtä.ja se suht pieni palkka mitä tästä työstä saan kuukaudessa (olen tuntipalkalla) saa minut hyppimään seinille onnesta, köyhälle opiskelijalle sekin määrä on jo paljon rahaa.
- testes
tes
- ärräläinen minäkin
Mitä ihmettä? Miksi ihmiset tekevät ilaista työtä? Minä olen ainakin aina, kun on tarttenut, jäänyt vuoronvaihtuessa ylitöihin, mikäli on ollut tarvetta, mutta joka kerta olen soittanut konttorille ja ilmoittanut, että koska pääsin lähtemään töistä ja saanut palkankin siltä ajalta. Ei se ole, kuin joku vartti per kerta, mutta periaatteesta, soitan joka kerta. Toki jos omaa laiskuutta jää työt tekemättä, niin se on eri asia, tai pari minuuttia sinne tai tänne, mutta jos menee yli 10 min yliaikaa, niin soitan. Illalla otan sitten niitä "pareja minuutteja" takaisin. Olen töissä kioskissa, joka menee kiinni 21, ja usein olen jo viittä yli pihalla, kun eihän siinä tarvitse kuin rahat laskea ja laittaa paikat ja koneet kiinni ja lähteä pois.
Eli ihmiset, jos joudutte jäämään syystä tai toisesta ylitöihin, niin soittakaa ihmeessä henkilöstöpalveluihin, niin saatte palkkaakin siltä ajalta. Oma moka ihan täysin, jos ei soita, mutta sitten ei kannata valittaakaan mistään kusetuksesta tai siitä, miten joutuu palkatta jäämään ylitöihin. EI JOUDU.
- tuleva ärräläinen
Paikkakunnalle avataan ilmeisesti uutta ärrää, paljonko ärrämyyjä tienaa tänäpäivänä? Tarkoitan nyt lisineen kaikkineen, paljonko tulee iltahommaa? Ja paljonko se ärrän oma tes on? Miten niitä vuoroja jaetaan, saako ite vaikuttaa vuorolistaan?
- ehkä tuleva restappi
Itse olen ollut ärrällä töissä jonkusen kuukauden nyt.
Itselleni ärrä on myös kauhein työpaikka mitä on ollut.
Mutta se ei johdu työtehtävistä vaan esimiehestä.
Jos jättäisin työni seuraavalle vuorolaiselle saisin nuhtelut ja maahan polkemisen esimieheltä.
5 päivän työharjoittelukin oli täyttä helvettiä.
Minulle opetettiin pari kertaa näyttämällä miten asiat tehdään ja sitten minun olisi pitänyt osata kaikki täydellisesti, jos tein virheen niin jo olin maassa poljettavana.
Joten minunlaiselle uudelle työntekijälle ei noi aamu ja ilta ajat riitä kaikkeen tekoon. Enkä kyllä rutiinillakaan ehtisi niitä tehdä, joten jos en halua huutoja kioskin myöhään avaamisesta, niin paras mennä töihin tekemään ylityötunteja. Minä mieluummin otan 15 minuuttii ylitöitä, kun sen että esimies soittaa töihin ja haukkuu minut lyttyyn.
Ja totta ärrällä on ihan sikanaa opeteltavaa, koko ajan tulee uusia juttuja ja ohjelmia joita pitää opetella.
Sinänsä ei se minua haittaa, mutta kun vakio työtehtäviä alkaa tulemaan liikaa, niin ei työajassa kaikkea ehdi tehdä.
Minun kokemusteni mukaan Ärrä on aika kohtuuton uusia työntekijöitä kohtaan, koska ei kukaan opi sellaista työtehtävä määrää 5 päivässä.
Tosin voisin sanoa että nauttisin työstäni täysin rinnoin, jos minulla olisi kivempi esimies.
Voin kyllä sanoa, että en siinä kioskissa kauaa ole, koska yllämainituissa asioissa ei ole vielä kaikkea mitä hän on tehnyt/kohtelee työntekijöitään.
Voi sanoa että suoranaisesti työpaikkakiusantaa kyseessä. - mansikki vm 86
uskomatonta potaskaa - työnantaja palkkaa ihmisen tekemään töitä = ihmisen pitää töitä tehdä, ei itkeä kaikesta.
mee hetkeks maatilalle duuniin, niin ehkä tajuut kuinka iisii ärrän hommat on - Ärräläinen Turust...
Kyllä te jaksatte marista kaikesta. Itse olen 2 kauppiaalla töissä Rautakirjalla ja kumpaakaan osapuolta ei haittaa että teen molemmissa töitä. Koskaan en ole jäänyt ylitöihin ja aina saanut hommat hoidettua AJALLANI! Aloitin restappina maaliskuussa ja nyt vakiotyö paikka muutamia restappikeikkoja, mutta olen tyytyväinen työmäärääni ja palkkaani. Rautakirja on ollut hyvä työnantaja ja tulee olemaan nyt ja tulevaisuudessa!
- Marnia
Itsekin olen ärräläinen, restappi tällä hetkellä ja ollut nyt kohta puolisen vuotta. Hommasta olen tykännyt ihan paljon, välillä on haastavia asiakkaita, mutta työkaverit ovat suurimmaksi osaksi olleet supermukavia ja aika on aina riittänyt (paitsi jossain ihan ekoissa omissa vuoroissa, jolloin saatoin olla kioskissa yliaikaa siivoamassa/muuta sähläämässä...).
Ärrällä palkka on tullut aina ajallaan, pomot ovat olleet ymmärtäväisiä ja uutta on oppinut paljon. Pieniä epäkohtiakin toki on, yksin ollessaan on tosiaan joskus vaikea ehtiä sulkea kioski vessatauon ajaksi (lopulta tämä kuitenkin yleensä onnistuu, koskaan ei ole rakko meinannut pidättelystä haljeta...), mutta useamman myyjän kioskeissa ehtii pitää ihan kunnolliset tauotkin ja muutenkin homma pelaa. Kokeilkaa ihmeessä hommaa, jos se teistä kuulostaa semmoiselta, että kiinnostaisi tehdä. :) - Pings
Vanha ketju, mutta pakko sanoa.
Olen ollut kaksi ja puoli vuotta ärrällä, joista 1,5 vuotta yhdessä kaupungissa vakkarina, sitten puoli vuotta toisessa kaupungissa vakkarina ja nyt puolisen vuotta restappina. Alussa aika ei tuntunut millään riittävän, mutta kun asian osaa, niin helposti riittää yleensä aika ja jos menee ylitöiksi, niin puhelin käteen ja soitto henkilöstöpalveluihin, että saa palkan siltä ajalta kun on ollut ylitöissä. Ei kukaan pakota ilmaiseksi niitä töitä tekemään, mutta omaa tyhmyyttä on, jos ei osaa puhelinta ottaa käteen ja soittaa yhtä nopeaa puhelua, jotta sen palkan saa.
Itse tykkään ärrän monipuolisesta ja vaihtelevasta työstä. Tykkään siittä, että on paljon tekemistä ja pieni kiire ja siittä, että siellä tiskin takana pitää oikeasti tietää asioita kun asiakkaat saattaa kysyä _ihan_ mitä tahansa. Musta ei olisi istumaan tyhjänpantiksi kaupan kassalle (mitä kaupan kassan työ välillä on, jos on palkattu vain kassaksi). Enkä mää osaa kaivata suuria taukoja. Muualla töissä ollessa kun on niitä taukoja ollut, niin oon vaan oottanut, että koskas pääsis jatkaan.
Toiset tykkää äidistä, toiset tyttäristä ;)- Kauppa parempi!
"Musta ei olisi istumaan tyhjänpantiksi kaupan kassalle (mitä kaupan kassan työ välillä on, jos on palkattu vain kassaksi)."
Tiedoksesi vaan, että se kaupan kassa tienaa enemmän kuin R-kioskin myyjä! Iltalisät ja lauantailisät ovat kaupassa paljon paremmat kuin kioskeilla. Kaupassa on TES:in mukaiset, lakisääteiset tauot, josta saat palkkaa! Jos et voi pitää kioskissa lakisääteisiä taukoja, työnantajasi toimii vastoin lakia. Joten miksi siis hakea kioskille tai huoltoasemalle töihin???
Tavaratalon kassana Sinulla on työkavereita, joilta voit kysyä tarvittaessa apua ja neuvoja. Ja mikä parasta - vaarallista yksintyöskentelyä ei ole lainkaan. Tämä on iso etu jo työturvallisuudenkin kannalta. Myös vartijat ovat paikalla joka työvuorossa. Joten kannattaa harkita, kumpi on parempi työpaikka - kauppa vai kioski!
- chubachuba
Käyn koulun ohella töissä ärrällä restappina. Nämä edelliset mainitut ongelmat on oikeesti olemassa! Vaikka kuinka kauan oot ollut ärrällä töissä tai kuinka kova oot organisoimaan, jossain vaiheessa törmäät sellaiseen kiskaan missä jonoa on kirjaimellisesti koko ajan ja et ehi edes vettä juoda. Toisaalta jos onnistut varaamaan työvuoron hiljaiseen paikkaan, voit rauhassa haukata leipää ja jopa lähteä ajoissa. Vaiha kiskaa jos susta tuntuu teet kahden edestä työtä. Joka tapauksessa oon melko tyydyväinen tähän työpaikkaan, sillä työvuoroista ja -ympäristöstä voit päättää itse. Työvuoroa on muuten mahdotonta perua esim. koulun/tentin takia. Puol tuntia jauhasin äsken puhelimessa hepan kanssa eikä mitään tulosta. Tiedän et nää pitäis ilmoittaa 2 viikkoa etu ajassa, mut mitä mä sille siirretylle opetustunnille voi...
Anyways, onnea uudelle ja työn iloa. - työehtosopimukset
Onko meininki nyt parempi kun omistajana on Norjalaiset?
- konttorilta
No ei todellakaan ole!
En suosittele ärrää kenellekään.
-ei taukoja
-huono palkka
-huonot työajat
-ylitöistä ei makseta
-joudut tekemään vähintään 9h päiviä, että saat kaiken tehtyä
-tämän vuoden loppuun mennessä kaikki kioskit tulee olemaan kauppiaskioskeja, joten väkeä laitetaan pihalle surutta
Terv. tyttö Ärrävaarasta
- Ärräntäti
Niin paljon silkkaa p*skaa taas tässä, ettei mitään rajaa.
Jos jostain omituisesta syystä ei ehdi tehdä vuoroon kuuluvia asioita työajalla, niin sitten ei tee niitä. Seuraava jatkaa. Jos ei onnistu. niin sitten vain ilmoitus ylitöistä eteenpäin, ne maksetaan kyllä (tai saa vapaana).
Tauot kuuluu meillekin ja ne saa pitää. Ovi vaan kiinni ja lappu siihen.
Aamuun ennen avaamista saa lisää aikaa, jos normaali aika ei riitä. Meillä on puoli tuntia palkallista aikaa, se riittää. Ennen oli vartti, mutta sanottiin, että tarvitsee lisää ja se saatiin.
En ole joutunut tekemään ilmaiseksi töitä näiden 20 ärrävuoteni aikana kertaakaan. - mäkin oon ärrällä
Ainakin alueen 4 aluemyyntipäällikkö on kieltänyt sulkemasta ovea.
Oven saa sulkea ainoastaan poikkeustapauksessa esim. sairastuminen.
Kai se on ovi pakko laittaa lukkoon, jos toinen vaihtoehto on kusta housuun.
Meillä sai työntekijä varoituksen, kun oli toistuvasti laittanut lapun oveen vessassa käynnin ajaksi. - Ärrällä kans
Minä kysyin tätä ihan vähän aikaa sitten henkilöstöasioiden vastaavalta, ja sanottiin, että tottakai saa sulkea oven. Uskon häntä ennemmin kuin ampia. Vessaan saa mennä ja jos amp puhuu omiaan, vie asia eteenpäin.
- koirakivi
en kysele palkasta vaan onko r-kioskin tiskin takana lupa myydä omaa tavaraa.täällä itä-suomessa tapahtuu sitä sitten vielä petetään.tavara ei ole sitä mitä on luvattu tai sitä on vähennetty yli puolet mitä on luvattu.lapsikin tuodaan takahuoneeseen työajaksi.
- Anonyymi
Uudempia kokemuksia jollakulla jaettavana?
Oletko tyytyväinen ja mihin erityisesti?
Tai et ole ja miksi? - Anonyymi
Aika huono liksa
- Anonyymi
ei iso liksa mut iha kivaa asiakaspalvelu hommaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764