Moikkelis!
Tietääköhän joku, että onko aikuiselle kissalle jotain haittaa jos se syö penturuokaa..?
Meillä on kaksi aikuista ja yksi pentu ikäinen kissa, ja nehän tietysti syö aika pitkälti samaa ruokaa ja on aika vaikeaa alkaa vahtimaan joka kerta että mitä kukin syö! olen antanut sekalaisesti pentu ruokaa ja normi ruokaa. Kuitenkin olisi tervellistä antaa pennulle sen iälle sopivaa murkinaa, mutta mietin että jos annan kaikille kisuille sitä, niin saako toiset mahdollisesti vaarallista yliannostusta esimerkiksi vitamiineja, kivennäisaineita ym.? Aikuiset kissat ovat 2v ja 1,2v.
Olisi tosi kiva saada tästä infoa jos jollakin on kokemusta..?:)
aikuiselle kissalle penturuokaa?
5
5623
Vastaukset
En usko että aikuisillekaan on vaarallista että syövät penturuokaa. Toki siinä on aika paljon proteiineja, joten olisi varmaan hyvä etteivät sitä ihan kokonaan kuitenkaan söisi. Minkä ikäinen pentu on? Jos on laadukasta eläinkaupan ruokaa niin eiköhän jollekin liki puolen vuoden ikäiselle pennulle voi antaa jonkin verran aikuistenkin ruokaa.
Noista yliannostuksista en osaa sanoa, mutta kannattaa ehkä vertailla niitä määriä sieltä ruokapakkauksen kyljestä?- Riikka
Pentu on noin 5 kuukautta vanha, ja se tuli meille aivan liian nuorena, 7 viikkoisena. Senkin takia olen ajatellut, että olisi tärkeää syöttää sille pentu ruokaa. Kyllähän sekin on tosiaan syönytkin jo normaaliakin ruokaa ja on kyllä kasvanut hyvin ja pysynyt terveenä.
juu täytyy tarkkailla tosiaan niitä vitamiini ym. arvoja!
- aikuiselle
kyllä penturuokaa, mutta sisäkissoilla on sitten se vaara, että painoa tulee liikaa. Että sitä kannattaa seurata. Jotkut kasvattajat syöttävät aikuisille kissoille aina penturuokaa, mutta kyllä kissan täytyy saada silloin tarpeeksi aktiviteettia, esim pihalla tarhassa tai valjaissa.. Jos pentukissasi on puolivuotias, voit antaa sille jo aikuisen ruokaa. Mutta mikset tosiaan laittaisi sekaisin aikuisen ja pennun kuivaruokaa? Lisäksi voit antaa pennulle pennuille tarkoitettua purkki-/pussiruokaa ja aikuisille kissoille sitten muuta. Tietysti raaka liha on oiva kaikenikäisille.. :)
- Riikka
Joo tuohan siinä onkin vähän hankala homma, kun yksi meidän kissoista on aika pulleassa kunnossa, se 1,2 vuotias.. ja kun se vielä on semmoinen yösyöppö, ei syö päivällä kun sitä voisi edes vähän valvoa, vaan menee sitten lahmaamaan yöllä kupit tyhjäksi!:D Tai ainakin mä olen sen niin päätellyt, koska päivisin se ei juuri paljoa syö ja aamuisin kupit on tyhjiä, ja kissalla maha pömpöllään:)
Täytyykin kyllä ottaa vaari tuosta sekoitus ideasta!:) ei ole itsellä tullut mieleen.
Mutta mitäs mieltä sitten olet penturuoka-light ruoka sekoituksesta? Tilasin Acanalta nyt penturuokaa ja näytepussin sitä lightia tälle meidän paksukaiselle kokeeksi. Mutta onkohan light ruoka sitten liian "terveellistä" pennulle, vaikka sitä olisikin vain penturuoan seassa..?
Onko sinulla kokemusta semmoisista ruokailu järjestelmistä, että yhdelle toista ja toiselle toista? Ja miten käytännössä toimii?
Juu, raaka liha olisi tosiaan aika ideaalia, mutta tässä ollaan opiskelija budjetilla..että on luksusta jos on lihaan itselle. Annetaan kyllä aina osa jos itsellekkin ostetaan!:) - vaan :)
Riikka kirjoitti:
Joo tuohan siinä onkin vähän hankala homma, kun yksi meidän kissoista on aika pulleassa kunnossa, se 1,2 vuotias.. ja kun se vielä on semmoinen yösyöppö, ei syö päivällä kun sitä voisi edes vähän valvoa, vaan menee sitten lahmaamaan yöllä kupit tyhjäksi!:D Tai ainakin mä olen sen niin päätellyt, koska päivisin se ei juuri paljoa syö ja aamuisin kupit on tyhjiä, ja kissalla maha pömpöllään:)
Täytyykin kyllä ottaa vaari tuosta sekoitus ideasta!:) ei ole itsellä tullut mieleen.
Mutta mitäs mieltä sitten olet penturuoka-light ruoka sekoituksesta? Tilasin Acanalta nyt penturuokaa ja näytepussin sitä lightia tälle meidän paksukaiselle kokeeksi. Mutta onkohan light ruoka sitten liian "terveellistä" pennulle, vaikka sitä olisikin vain penturuoan seassa..?
Onko sinulla kokemusta semmoisista ruokailu järjestelmistä, että yhdelle toista ja toiselle toista? Ja miten käytännössä toimii?
Juu, raaka liha olisi tosiaan aika ideaalia, mutta tässä ollaan opiskelija budjetilla..että on luksusta jos on lihaan itselle. Annetaan kyllä aina osa jos itsellekkin ostetaan!:)No mulla itsellä on kaksi kissaa jotka saa samaa ruokaa koska ikäero ei ole suuri, tosin kokoero on sit sitäkin suurempi. No tuo light versio aikuiselle saattaisi olla ihan hyvä ajatus jos kissasi on lihava. Tosin pennulle se ei ole hyvä vaihtoehto.. Että itse ainakin syöttäisin ihan normaaleita sekaisin. Naapurissani on kasvattaja, jolla on neljä kissaa ja hän antaa allergioiden takia eri ruokia kissoille. Hyvin toimii, mutta vaatii silmällä pitoa siinä mielessä, että anna kaikille samaan aikaan se purkkiruoka ja katso että jokainen syö "omaansa" Jos ruokaa jää yli, voit ottaa ne pois tai antaa sitten niiden vierailla toisten kupeilla kun mahat on täynnä. Se raaka liha esim. kauppahallista ei maksa todellakaan paljoa, kun pyydät sellaisen palan millaisen haluat. Kannattaa pakastaa se ja paloitella pieniksi ja jokaiselle vaan kuppiin, käy kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799