Miten vanhaksi Chihuahua elää?

uusi omistaja

sain yllättäen adoptiokoiran. Ja olisi mukavaa jos joku osaisi sanoa kuinka vanhaksi chihuahuat elävät noin keskimäärin. Itselläni ei kokemusta ole ennestään joten olisin kiitollinen vastauksista.

Voiko chihuahulle syöttää raakaa jauhelihaa? Kuinka vähän/paljon kerrallaan? Ja mitä jauhelihaa, jos voi?

53

17569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shadezz

      Keskimääräinen elinikä on kai n. 8 vuotta, 10 ei ole harvinaista.. Ihana rotu tuo on.

    • tuo toinen oli väärässä!

      Chihuahuan keski-ikä on yleensä noin 15 vuotta. Tiettävästi vanhin Suomessa elänyt chihuahua oli 19-vuotias.. Että näin. Tuo 8-10 vuotta on isommilla koirilla keski-ikänä.

      • vain erittäin

        sitkeä legenda joka jostain syystä elää. Chihun normaali elinikä on kyllä ihan se normaali 10v. Ei mitään 15 vuotta!!! Olen tuota kartoittanut ihmeissäni, koska meillä yksikään chihu (ollut niitä useita ja pentujakin monia) ei ole elänyt yli 11 vuoden. Myöskään kolmessa tuttavakenneleissä ei ole menty yli 11 vuoden kuin kahdessa poikkeustapauksessa.


      • huonoja chihuja
        vain erittäin kirjoitti:

        sitkeä legenda joka jostain syystä elää. Chihun normaali elinikä on kyllä ihan se normaali 10v. Ei mitään 15 vuotta!!! Olen tuota kartoittanut ihmeissäni, koska meillä yksikään chihu (ollut niitä useita ja pentujakin monia) ei ole elänyt yli 11 vuoden. Myöskään kolmessa tuttavakenneleissä ei ole menty yli 11 vuoden kuin kahdessa poikkeustapauksessa.

        mun tuttavien chihut on elänyt sinne 12-14v asti. et silleen. Yksilöllistä


      • Yksilöllistä.
        huonoja chihuja kirjoitti:

        mun tuttavien chihut on elänyt sinne 12-14v asti. et silleen. Yksilöllistä

        Ja yksittäistapauksia. Mutta nuo poikkeukset eivät päde koko rotuun.


      • minelan
        huonoja chihuja kirjoitti:

        mun tuttavien chihut on elänyt sinne 12-14v asti. et silleen. Yksilöllistä

        vain erittäin

        No ei vanhaksi tietenkään elä, jos niitänjatkuvasti pennutetaan.Eläinrääkkäystä.


      • minelan

        Tuo toinen OLI VÄÄRÄSSÄ
        itselläni oli kk-mäyräkoiria ja minulle sanotttiin, että niiden ikä vaihtelee 12-14 vuoteen. Koirani eli ilman sairauksia 18.4 vuotiaaksi, ilman sairauksia, kunnes se eräänäaamuna kuoli kotiin, ilman kipuja.


      • Anonyymi
        minelan kirjoitti:

        Tuo toinen OLI VÄÄRÄSSÄ
        itselläni oli kk-mäyräkoiria ja minulle sanotttiin, että niiden ikä vaihtelee 12-14 vuoteen. Koirani eli ilman sairauksia 18.4 vuotiaaksi, ilman sairauksia, kunnes se eräänäaamuna kuoli kotiin, ilman kipuja.

        Voisiko olla yksittäistapaus


      • Anonyymi
        vain erittäin kirjoitti:

        sitkeä legenda joka jostain syystä elää. Chihun normaali elinikä on kyllä ihan se normaali 10v. Ei mitään 15 vuotta!!! Olen tuota kartoittanut ihmeissäni, koska meillä yksikään chihu (ollut niitä useita ja pentujakin monia) ei ole elänyt yli 11 vuoden. Myöskään kolmessa tuttavakenneleissä ei ole menty yli 11 vuoden kuin kahdessa poikkeustapauksessa.

        Minulla chihuahua,15vuotias askel on käynyt lyhyeksi Nukkuu nykyään paljon.Hän on saanut elää rauhallisen ja rakastavan kodin.Hän on perheen jäsen.Todella viisas ei ole purrut koskaan ketään nuorempana oli kova räksyttää mutta Hyvällä opetuksella sekin jäi pois.Tämä on vaativa rotu tarvitsi paljon akviteetteja opetusta ja rajoja Mutta siitä tulikin sitten maailman paras hauva.Näistäkin saa purioita ymm jos päätyy vääriin käsiin.Rakkautta huolenpitoa kunnioitus sillä pärjää.


    • emmi

      voi ja kannattaa syöttää raakaa jauhelihaa. iästä ja koosta riippuu se kuinka paljon, mutta yleisesti ottaen chihut on pieniruokaisia.

      • Maija

        Chihut elävät aika pitkään jos pysyvät terveenä. Vielä 13-vuotiaana chihu voi olla hyväkuntoinen.


      • sitten

        ottaa huomioon että se raaka jauheliha ei saa olla kylmää. Jääkaappikylmä jauheliha pistää varsinkin pennun mahan sekaisin, enkä usko että aikuisen chihun mahakaan kauhean hyvää tykkää. Eli jos haluaa antaa, niin 15 minsaa ennen ruokkimista jauheliha lämpiämään pöydälle.


      • minelan
        sitten kirjoitti:

        ottaa huomioon että se raaka jauheliha ei saa olla kylmää. Jääkaappikylmä jauheliha pistää varsinkin pennun mahan sekaisin, enkä usko että aikuisen chihun mahakaan kauhean hyvää tykkää. Eli jos haluaa antaa, niin 15 minsaa ennen ruokkimista jauheliha lämpiämään pöydälle.

        Sitten

        näin on


      • minelan

        EMMI

        rakaa jauhelihaa tulee ANTAA N. 1OO GR. P'IVÄSSä . EI JORKIT NYT KAUHEAN PIENIRUOKAISIA OLE.


    • ----

      Kaikki liha koiralle raakana! Kypsentäminen vie vain koiralle tärkeitä ravintoaineita lihasta. Mitä tahansa jauhelihaa, huoneenlämpoisenä.

      Tuohon ikäkysymykseen oma käsitykseni on, että reilusti yli 10 vuotiaiksi pääsevät keskimäärin.

      • uusi omistaja

        kivaa kun jaksoitte vastailla.
        Jauhelihaa annoin sitten sille jo eilen ja tykkäsi siitä tosi kovasti. Olisi syönyt enemmänkin, mutta ei kai sitäkään voi kauheasti sille kerralla syöttää? Vai voiko?
        Juustoa olen kanssa antanut, kun ei suostu muita maitotuotteita syömään, että saa kalkkia eikä tule osteoporoosia koiramummolle. ;) Kai tämä tästä alkaa sujua. Luen välillä täältä netistä "käyttöohjeita" niin kyllä se siitä.


      • chihu 13v
        uusi omistaja kirjoitti:

        kivaa kun jaksoitte vastailla.
        Jauhelihaa annoin sitten sille jo eilen ja tykkäsi siitä tosi kovasti. Olisi syönyt enemmänkin, mutta ei kai sitäkään voi kauheasti sille kerralla syöttää? Vai voiko?
        Juustoa olen kanssa antanut, kun ei suostu muita maitotuotteita syömään, että saa kalkkia eikä tule osteoporoosia koiramummolle. ;) Kai tämä tästä alkaa sujua. Luen välillä täältä netistä "käyttöohjeita" niin kyllä se siitä.

        Hei vaan!
        mulla on 13v chihu....ihan viel reipas, tosin sydänlääkettä annettu vuoden verran ja hampaista noin puolet lähtenyt.
        Lenkillä käydään x 3 vrk, noin 0.5-1 km. Pitempikin matka kesällä menee, talvella on niin viluinen.Terve ollut sydänvikaan asti ja se vanhoilla koirilla aika yleistä.
        Syö lähes kaikkea mitä eteen saa...pieniä annoksia tosin.Nykyään nukkuu ja lepää paljon, muutama vuosi sitten tosi touhukas oli.Pitää komennossa kissat ja muut koirat kotona. Onnea vaam uudelle chihun omistajalle...helppo rotu...ei trimmausta ...tosin nyt vanhana tuo ollut hyvin jääräpää esim. ulkoilureitin valinnassa.


      • ----
        uusi omistaja kirjoitti:

        kivaa kun jaksoitte vastailla.
        Jauhelihaa annoin sitten sille jo eilen ja tykkäsi siitä tosi kovasti. Olisi syönyt enemmänkin, mutta ei kai sitäkään voi kauheasti sille kerralla syöttää? Vai voiko?
        Juustoa olen kanssa antanut, kun ei suostu muita maitotuotteita syömään, että saa kalkkia eikä tule osteoporoosia koiramummolle. ;) Kai tämä tästä alkaa sujua. Luen välillä täältä netistä "käyttöohjeita" niin kyllä se siitä.

        Maitotuotteet ei sovi useimmille koirille, niiden maha ei niitä kestä. Juusto on tietysti herkkua, mutta vähäsuolaista sitten mielellään saisi olla. Voit varmaan antaa myös jotain koirille suunnattua kalkkilisuketta, jos luiden kunto askarruttaa.


      • uusi omistaja
        ---- kirjoitti:

        Maitotuotteet ei sovi useimmille koirille, niiden maha ei niitä kestä. Juusto on tietysti herkkua, mutta vähäsuolaista sitten mielellään saisi olla. Voit varmaan antaa myös jotain koirille suunnattua kalkkilisuketta, jos luiden kunto askarruttaa.

        kun ei oikein tiedä mitä voi antaa ja mitä ei. Ruokintaohjeita kun en mukana saanut. Nappuloilla olen yrittänyt, sellaisinaan ja turvotetuilla. Tuntuu vaan ettei neitille kelpaa oikein mikään. Raakaa jauhelihaa söi vähän pariin kertaan ja juustoa olen antanut kanssa pikkusen. Mutta vähän on pallo hukassa kun ei oikein tiedä mitä tuo reppana syö, taikka on tottunut syömään. Eikä ole ketään jolta voisi kysellä aikaisempia ruokatottumuksia. C-vitamiinia annan vähän joka päivä, ettei ihan sairastu.
        Mistähän tuota kalkkia saisi ja millä lailla sitä annetaan? Itse kyllä käytän kalkkivalmistetta Piimax-kalkkia, mutta ei sitä varmaankaan uskalla antaa, vai miten on?
        Olisipa enemmän aikaa niin tietäisi ja osaisi paremmin, mutta kun työssäkin on pakko välillä käydä ja sitten on niin poikki välillä ettei muista ja jaksa kaikkea. Otan kohta loparit ja alan täysipäiväiseksi koiranhoitajaksi...vitsivitsi.


      • ----
        uusi omistaja kirjoitti:

        kun ei oikein tiedä mitä voi antaa ja mitä ei. Ruokintaohjeita kun en mukana saanut. Nappuloilla olen yrittänyt, sellaisinaan ja turvotetuilla. Tuntuu vaan ettei neitille kelpaa oikein mikään. Raakaa jauhelihaa söi vähän pariin kertaan ja juustoa olen antanut kanssa pikkusen. Mutta vähän on pallo hukassa kun ei oikein tiedä mitä tuo reppana syö, taikka on tottunut syömään. Eikä ole ketään jolta voisi kysellä aikaisempia ruokatottumuksia. C-vitamiinia annan vähän joka päivä, ettei ihan sairastu.
        Mistähän tuota kalkkia saisi ja millä lailla sitä annetaan? Itse kyllä käytän kalkkivalmistetta Piimax-kalkkia, mutta ei sitä varmaankaan uskalla antaa, vai miten on?
        Olisipa enemmän aikaa niin tietäisi ja osaisi paremmin, mutta kun työssäkin on pakko välillä käydä ja sitten on niin poikki välillä ettei muista ja jaksa kaikkea. Otan kohta loparit ja alan täysipäiväiseksi koiranhoitajaksi...vitsivitsi.

        Periaatteessa homma toimii niin, että jos ostat hyvälaatuisia ja koirallesi sopivia nappuloita ei koiralle oikeastaan tarvitse muuta syöttää. Siitä, että koira ei suostu syömään jotakin päästään odottamalla - odottamalla, että se tulee tarpeeksi nälkäiseksi ja syö sen mitä on tarjottu. Jos jokin ei kelpaa, ja se sitten vaihdetaan muuhun tai lisätään siihen jotakin herkumpaa, oppii koira nopeasti pelaamaan näin - eikä kohta suostu syömään, kuin sitä parasta mahdollista herkkua. Jos annat koiran dominoida sinua ruokailuasioissa, kävelee se ylitsesi muissakin kysymyksissä. Tietysti jos näyttää siltä, että koira mieluummin paastoa itsensä hengiltä, kuin syö - on tilanteeseen löydettävä jokin kompromissi?

        Niiden sopivien nappuloiden hakuun kannattaa suunnata johonkin paremmin varusteltuun eläintarvikeliikkeeseen. Osaavat siellä varmasti neuvoa, mikä voisi koirallesi rodun, iän jne. suhteen sopia. Pakkauksesta löytyy sitten yleensä nuo koiran kokoon/painoon/ikään/aktiivisuuteen suhteutetut mittaohjeet siitä, paljonko kyseistä nappulaa pitäisi/voi antaa per päivä. Parempien nappulamerkkien lajikkeista löytyy usein sellaisia versioita, joissa on mukana joitain erityisiä lisukkeita koirien erityistarpeisiin (vanhoille kalkkia jne.). Mutta jos tuntuu siltä, että haluat antaa myös jotain lisävalmisteita, niin niitä löytyy koirille ihan omia apteekista. Mitään ihmisille tarkoitettuja en menisi antamaan, noin paljon pienempään ja erilaiseen elimistöön.

        Sitten nappuloiden lisäksi pistät (kun kuitenkin haluat koiraa välillä hemmotella) vähän jauhelihaa/juustoa yms. herkumpaa - näin ateriat maistuvat koiralle varmasti. Muistutuksena siitä kuka märää, ja kenen ehdoilla ruokaillaan, annat välillä ihan pelkkää nappulaa. Näin lisäherkusta ei tule mikään itsestäänselvyys, jota ilman ruokailu ei enää onnistukaan.


      • uusi omistaja
        ---- kirjoitti:

        Periaatteessa homma toimii niin, että jos ostat hyvälaatuisia ja koirallesi sopivia nappuloita ei koiralle oikeastaan tarvitse muuta syöttää. Siitä, että koira ei suostu syömään jotakin päästään odottamalla - odottamalla, että se tulee tarpeeksi nälkäiseksi ja syö sen mitä on tarjottu. Jos jokin ei kelpaa, ja se sitten vaihdetaan muuhun tai lisätään siihen jotakin herkumpaa, oppii koira nopeasti pelaamaan näin - eikä kohta suostu syömään, kuin sitä parasta mahdollista herkkua. Jos annat koiran dominoida sinua ruokailuasioissa, kävelee se ylitsesi muissakin kysymyksissä. Tietysti jos näyttää siltä, että koira mieluummin paastoa itsensä hengiltä, kuin syö - on tilanteeseen löydettävä jokin kompromissi?

        Niiden sopivien nappuloiden hakuun kannattaa suunnata johonkin paremmin varusteltuun eläintarvikeliikkeeseen. Osaavat siellä varmasti neuvoa, mikä voisi koirallesi rodun, iän jne. suhteen sopia. Pakkauksesta löytyy sitten yleensä nuo koiran kokoon/painoon/ikään/aktiivisuuteen suhteutetut mittaohjeet siitä, paljonko kyseistä nappulaa pitäisi/voi antaa per päivä. Parempien nappulamerkkien lajikkeista löytyy usein sellaisia versioita, joissa on mukana joitain erityisiä lisukkeita koirien erityistarpeisiin (vanhoille kalkkia jne.). Mutta jos tuntuu siltä, että haluat antaa myös jotain lisävalmisteita, niin niitä löytyy koirille ihan omia apteekista. Mitään ihmisille tarkoitettuja en menisi antamaan, noin paljon pienempään ja erilaiseen elimistöön.

        Sitten nappuloiden lisäksi pistät (kun kuitenkin haluat koiraa välillä hemmotella) vähän jauhelihaa/juustoa yms. herkumpaa - näin ateriat maistuvat koiralle varmasti. Muistutuksena siitä kuka märää, ja kenen ehdoilla ruokaillaan, annat välillä ihan pelkkää nappulaa. Näin lisäherkusta ei tule mikään itsestäänselvyys, jota ilman ruokailu ei enää onnistukaan.

        kokeilen sitten tuolla tavalla. Olisi muuten tainnut mennä ihan koiran ehdoilla koko syöminen meillä, jos et olisi tätä ohjettasi tänne kirjoittanut. Suuret kiitokset koirankin puolesta, nyt sujuu varmasti paremmin ruokailut tulevaisuudessa.

        Maanantaina marssimme eläinkauppaan, lääkäri on myöskin samana päivänä varattuna.


      • ----
        uusi omistaja kirjoitti:

        kokeilen sitten tuolla tavalla. Olisi muuten tainnut mennä ihan koiran ehdoilla koko syöminen meillä, jos et olisi tätä ohjettasi tänne kirjoittanut. Suuret kiitokset koirankin puolesta, nyt sujuu varmasti paremmin ruokailut tulevaisuudessa.

        Maanantaina marssimme eläinkauppaan, lääkäri on myöskin samana päivänä varattuna.

        Tuo, että koirat eivät ole luontaisesti kranttuja, mutta oppivat kyllä sellaisiksi, on sellainen perustotuus, jonka suht usein huomaa ihan päteviltäkin koiran omistajilta unohtuneen. Ja sinullahan on tuossa suhteessa jo jonkun muun opettama koira, jonka voit siirtää haluamillesi tavoille, jos "ohjelmointi" ei miellytä.


      • nenna
        uusi omistaja kirjoitti:

        kun ei oikein tiedä mitä voi antaa ja mitä ei. Ruokintaohjeita kun en mukana saanut. Nappuloilla olen yrittänyt, sellaisinaan ja turvotetuilla. Tuntuu vaan ettei neitille kelpaa oikein mikään. Raakaa jauhelihaa söi vähän pariin kertaan ja juustoa olen antanut kanssa pikkusen. Mutta vähän on pallo hukassa kun ei oikein tiedä mitä tuo reppana syö, taikka on tottunut syömään. Eikä ole ketään jolta voisi kysellä aikaisempia ruokatottumuksia. C-vitamiinia annan vähän joka päivä, ettei ihan sairastu.
        Mistähän tuota kalkkia saisi ja millä lailla sitä annetaan? Itse kyllä käytän kalkkivalmistetta Piimax-kalkkia, mutta ei sitä varmaankaan uskalla antaa, vai miten on?
        Olisipa enemmän aikaa niin tietäisi ja osaisi paremmin, mutta kun työssäkin on pakko välillä käydä ja sitten on niin poikki välillä ettei muista ja jaksa kaikkea. Otan kohta loparit ja alan täysipäiväiseksi koiranhoitajaksi...vitsivitsi.

        Hei!

        meillä kotona kaksi chihua ja syövät melkein mitä tahansa. Maitotuotteista etenkin ja juusto ja raejuusto on kelvannut hyvin. Joskus tarpeeksi söpisteltyään ovat saaneet tilkan maitoakin...siitä tykkäävät kovasti..ja maha ei ole mennyt sekaisin.
        Riisiä syövät usein ja sen kanssa lihaa..jauhelihaa, kinkkusuikaleita (sellaisia joita saa valmiina kaupasta kinkkukiusausta varten) Asun Turussa ja Kauppahallista olemme ostaneet pikkuisille naudan pötsistä tehtyjä lihapullia..haisee aivan hirveälle mutta suurta herkkua..toivottavasti auttoivat nämä kokemukset


      • uusi omistaja
        nenna kirjoitti:

        Hei!

        meillä kotona kaksi chihua ja syövät melkein mitä tahansa. Maitotuotteista etenkin ja juusto ja raejuusto on kelvannut hyvin. Joskus tarpeeksi söpisteltyään ovat saaneet tilkan maitoakin...siitä tykkäävät kovasti..ja maha ei ole mennyt sekaisin.
        Riisiä syövät usein ja sen kanssa lihaa..jauhelihaa, kinkkusuikaleita (sellaisia joita saa valmiina kaupasta kinkkukiusausta varten) Asun Turussa ja Kauppahallista olemme ostaneet pikkuisille naudan pötsistä tehtyjä lihapullia..haisee aivan hirveälle mutta suurta herkkua..toivottavasti auttoivat nämä kokemukset

        siitä Kauppahallissa olevasta myymälästä jos saisi vielä, niin olisin kiitollinen. Onko jotain muuta jota voisi ajatella samalla, mitä koiralle voisi antaa, ilman että pitää pelätä että saa kamalan ripulan taikka jotain? Voisin käydä vaikka tällä viikolla hakemassa kunhan tietäisin mistä sieltä. Kiitos tiedoista.


      • nenna
        uusi omistaja kirjoitti:

        siitä Kauppahallissa olevasta myymälästä jos saisi vielä, niin olisin kiitollinen. Onko jotain muuta jota voisi ajatella samalla, mitä koiralle voisi antaa, ilman että pitää pelätä että saa kamalan ripulan taikka jotain? Voisin käydä vaikka tällä viikolla hakemassa kunhan tietäisin mistä sieltä. Kiitos tiedoista.

        toki niitä pullia saa muualtakin. Kauppahalli nyt vain sattuu olemaan tässä lähellä. (en kyllä muista sen kojun nimeä)
        Olen ostanut niitä usein myös Myllyn Prismasta sekä myös jotkin eläinkaupat myyvät niitä. Ovat Prismassa ainakin eläintuotteiden kanssa samassa hyllyvälissä ja sellaisessa pakkaskaapissa. Myllyn vieressä olevasta Bauhausista olen ostanut pikkuisille sellaisia herkkupötköjä...niitäkin saa myös muualta (esim. Prisma)mutta Bauhausissa isompi valikoima erilaisia. =)


      • gsdggsdd
        uusi omistaja kirjoitti:

        kivaa kun jaksoitte vastailla.
        Jauhelihaa annoin sitten sille jo eilen ja tykkäsi siitä tosi kovasti. Olisi syönyt enemmänkin, mutta ei kai sitäkään voi kauheasti sille kerralla syöttää? Vai voiko?
        Juustoa olen kanssa antanut, kun ei suostu muita maitotuotteita syömään, että saa kalkkia eikä tule osteoporoosia koiramummolle. ;) Kai tämä tästä alkaa sujua. Luen välillä täältä netistä "käyttöohjeita" niin kyllä se siitä.

        Monenkaan koiran tai aikuisen eläimen vatsa ei kestä laktoosia. Älä tyrkytä sitä maitoa. Chihuille tarkoitetussa koiranruoassa on tarpeeksi kalkkia ja muita vitskuja, sitä kannattaa siis syöttää chihuahualle - yllättäen ! :D


      • sekasik
        chihu 13v kirjoitti:

        Hei vaan!
        mulla on 13v chihu....ihan viel reipas, tosin sydänlääkettä annettu vuoden verran ja hampaista noin puolet lähtenyt.
        Lenkillä käydään x 3 vrk, noin 0.5-1 km. Pitempikin matka kesällä menee, talvella on niin viluinen.Terve ollut sydänvikaan asti ja se vanhoilla koirilla aika yleistä.
        Syö lähes kaikkea mitä eteen saa...pieniä annoksia tosin.Nykyään nukkuu ja lepää paljon, muutama vuosi sitten tosi touhukas oli.Pitää komennossa kissat ja muut koirat kotona. Onnea vaam uudelle chihun omistajalle...helppo rotu...ei trimmausta ...tosin nyt vanhana tuo ollut hyvin jääräpää esim. ulkoilureitin valinnassa.

        Meijän chihuvanhus Feta piti tänään lopettaa , 14.5 vuotias , oli kuuro , näkö huono , käveli linkaten , mutta viime aikoina alkoi valittaa jotakin , oli pakko päästää kärsimyksistä Feta kulta .


      • minelan
        chihu 13v kirjoitti:

        Hei vaan!
        mulla on 13v chihu....ihan viel reipas, tosin sydänlääkettä annettu vuoden verran ja hampaista noin puolet lähtenyt.
        Lenkillä käydään x 3 vrk, noin 0.5-1 km. Pitempikin matka kesällä menee, talvella on niin viluinen.Terve ollut sydänvikaan asti ja se vanhoilla koirilla aika yleistä.
        Syö lähes kaikkea mitä eteen saa...pieniä annoksia tosin.Nykyään nukkuu ja lepää paljon, muutama vuosi sitten tosi touhukas oli.Pitää komennossa kissat ja muut koirat kotona. Onnea vaam uudelle chihun omistajalle...helppo rotu...ei trimmausta ...tosin nyt vanhana tuo ollut hyvin jääräpää esim. ulkoilureitin valinnassa.

        Tuo itse päättää mihin mennään lenkillä. minulla on nyt pari päivää vielä, hän käy lenkillä samat reitit 3x7 km. Ja kuten Touho nimikin kertoo vaatii sijaiseltakin samat lenkit ja jos ulkoiluttaja ei heti hoksaa, niin pistää tenät päälle.
        Chihun eliniästä en tieidä mitään koska tämä on
        ensinmäinen chihu ,jonka olen olen omistanut. Yorhksinterrieri joka kuoli 7 vuotiaana
        eläinläkärin pöydälle. Kuolin syy oli sydänkohtaus,, eikä koiralle voitu tehdä mitään.
        Siksi pelkäänkin aivan kauheasti, että


        chiulleni käy samoin, koska se on kääpiäkoira
        Vanhin kk-mäyräkoira eli 18,4 vuotiaaksi. ja edellisenä iltana sillä ei näkynyt mitään ennakoitavaa merkkiä,


      • touholiini
        sekasik kirjoitti:

        Meijän chihuvanhus Feta piti tänään lopettaa , 14.5 vuotias , oli kuuro , näkö huono , käveli linkaten , mutta viime aikoina alkoi valittaa jotakin , oli pakko päästää kärsimyksistä Feta kulta .

        Otan osaa. Nyt koirallasi ei ole mitään kipuja. Taas on yksi tähti syttynyt taivaalle. VOIMIA


      • minelan
        chihu 13v kirjoitti:

        Hei vaan!
        mulla on 13v chihu....ihan viel reipas, tosin sydänlääkettä annettu vuoden verran ja hampaista noin puolet lähtenyt.
        Lenkillä käydään x 3 vrk, noin 0.5-1 km. Pitempikin matka kesällä menee, talvella on niin viluinen.Terve ollut sydänvikaan asti ja se vanhoilla koirilla aika yleistä.
        Syö lähes kaikkea mitä eteen saa...pieniä annoksia tosin.Nykyään nukkuu ja lepää paljon, muutama vuosi sitten tosi touhukas oli.Pitää komennossa kissat ja muut koirat kotona. Onnea vaam uudelle chihun omistajalle...helppo rotu...ei trimmausta ...tosin nyt vanhana tuo ollut hyvin jääräpää esim. ulkoilureitin valinnassa.

        uusi omistaja

        En olisi uskonut, että Chihu on niin ihana koir. Kaikkea mitä koiralta voi toivoa


      • minelan
        uusi omistaja kirjoitti:

        kun ei oikein tiedä mitä voi antaa ja mitä ei. Ruokintaohjeita kun en mukana saanut. Nappuloilla olen yrittänyt, sellaisinaan ja turvotetuilla. Tuntuu vaan ettei neitille kelpaa oikein mikään. Raakaa jauhelihaa söi vähän pariin kertaan ja juustoa olen antanut kanssa pikkusen. Mutta vähän on pallo hukassa kun ei oikein tiedä mitä tuo reppana syö, taikka on tottunut syömään. Eikä ole ketään jolta voisi kysellä aikaisempia ruokatottumuksia. C-vitamiinia annan vähän joka päivä, ettei ihan sairastu.
        Mistähän tuota kalkkia saisi ja millä lailla sitä annetaan? Itse kyllä käytän kalkkivalmistetta Piimax-kalkkia, mutta ei sitä varmaankaan uskalla antaa, vai miten on?
        Olisipa enemmän aikaa niin tietäisi ja osaisi paremmin, mutta kun työssäkin on pakko välillä käydä ja sitten on niin poikki välillä ettei muista ja jaksa kaikkea. Otan kohta loparit ja alan täysipäiväiseksi koiranhoitajaksi...vitsivitsi.

        UUSI OMITAJA
        MINULLEVOIT SOITTA P. 0443330247 JA AUTANJOS OSAAN.Koiria minull on ollut yli 30 vuotta


    • Kai te tiedätte että porsaan jauhelihaa ei saa syöttää raakana. Lihassa bakteereita jotka voi koteloitua aivoihin. Näin ainakin ihmisellä, eiköhän sama päde myös koiriin. Sen tietää kaikki joilla hygienia-passi.

      • Taiska

        Kokonaisia pentueita on joskus kuollut kun on annettu possun jauhelihaa
        raakana. Eli antakaa naudan jauhelihaa!


      • chihutar

        Tuskimpa kotimaisessa jauhelihassa on bakteereita. ;) Meillä pikkupentujen ensimmäinen kiinteä ateria on useinkin raaka sika-nauta jauheliha.


    • Chihun omistaja.

      Chihuahuat elävät noin 15-17-vuotiaaksi.
      Chihuille saa antaa jauhelihaa vaikkapa 3-4 kertaa viikossa, muista että sen pitää olla raakaa :) Sitten sinun ei kannata kenenkään ottaa sitä syliin, koska jos koirasi alkaa rimpuilemaan ja tippuu tämän tietyn henkilön sylistä saattaa käydä todella huonosti. Ja chihun pään päällä on aukile joten jos siihen tippuu joku kova tavara, tai kolauttaa vahingossa päänsä jonnekkin saattaa koira kuolla. Koska aukile on chihuille ''arka''paikka.

      Itsellänikin on chihuahua joka on 1 vuoden vanha, sain sen todella vähän aikaa sitten, ja odotin tätä koiraa 3-vuotta... niimpä odotukseni palkittiin :) Chihuni on hyvin pirteä ja hassu. Tykkää leikkiä todella paljon ja hän on väriltään kermanvalkoinen, yksi huonopuoli hänessä on se että hän on aika arka. Ja saattaa näykkästä ventovieraita jotka silittävät sitä...

      No, mutta hauskoja hetkiä chihusi kanssa! Toivottavasti tuli nyt jotain apua.

      • touholiini

        Mistä chihuisi on hankittu´.Oletteko käyneet nättelyissä, Me emme vielä ole,mutta nyt on tarkoitus mennä.
        Chihuahua on yksi älykkäimmistä koirista, jota tiedän, pienestä koostaa huolimatta. On yksi ihanammista roduista, jota ei uskoisi ennen. kuin itse omistaa chihun.


    • Sjddjkflfldndn

      Mulla on 11-vuotias chihuahua ja käy viellä juoksemassa 7km lenkkejä kanssani... Hyvässä kunnossa, mutta nukkuu huomattavasti enemmän kun muutamia vuosia sitten! Ei muuten huomaa ikääntymisen merkkejä

    • MINELAN

      ''´´´´´´
      Minuakin kiinnostaisi tietää chiuhun keski'ikä. Naudan paistijauhelihaa annan n.100 g päivässä ja lisäksi Canacan kuivamuonaa kananmunan keltuaisen, no enpä muutata ja koira on ollut aina terve ja reipas .

    • Jamiko-75

      Meidän Chihuahua eli 16,5 vuotiaaksi. Sai sydänvian 16 vuotiaana kun koirukaveri kuoli. Syönyt aina vain kotiruokaa.

      • chihuahuat

        Joo kyllä chihuahuat on pitkäikäisiä kun hoidetaan hyvin. Hyvin pirteänä pysyvät vanhanakin. Oon miettinyt että tarvisi varmaan chihuahua ystävän perheeseen kun vaikuttaa usein olevan tylsistynyt.


    • minelan

      Chihuahuat
      Mieleni tekisi toista shiuhaa, mutta pelkään, että en onnistu enää saamaan yhtä ihanaa ja hyväluonteista koiraa kun Touho on ollut, Voisiko joku suositela jotain hyvää kenneliä, jolla on terveitä pentuja.
      Näytteelykoiratkaan ei olisi pahasta, koska harrastan näytelyitä ja koirani jälkeläisineen todella
      hyviä näytttelyssä menestyneitä koiria. Viimeinen kasvattini oli 3 näyttelyssä Suomessa
      11-12 vuotiaana vielä BIS 1, eli näyttelyn kaunein koira. Koira netistä voi tarkistaa tiedot haulla kk-mäyräkoirat nomaalit. bis-merkintöjä siellä ei ole, koska NÄYTTEYN KAUNEIN EI OLE KENNELLIITON MUKAAN VIRALINEN TULOS.

      • itsekästäkö

        Hei minelan. Kannattaakohan sinun hankkia toista koiraa kun et itse pysty niitä ulkoiluttamaan, harkitse tarkkaan. Yhdessä koirassa ja kissassa luulisi olevan ihan tarpeeksi hommaa, mutta itsehän ratkaisusi teet.


      • Dgjkiytd

        Pääasia kai että koira(t) pääsee lenkille, eikä se kuka niitä ulkoiluttaa..

        Tosin minelanin tapauksessa kysyisin avustajan mielipiteen toisen koiran hankinnasta, että sopisiko hänelle kävelyttää kahta koiraa.


      • minelan
        itsekästäkö kirjoitti:

        Hei minelan. Kannattaakohan sinun hankkia toista koiraa kun et itse pysty niitä ulkoiluttamaan, harkitse tarkkaan. Yhdessä koirassa ja kissassa luulisi olevan ihan tarpeeksi hommaa, mutta itsehän ratkaisusi teet.

        Itsekäskö
        minulla on itse palkkamani avustaja joka kättä Touhon 2x1,5kkamani avustaja,joka käyttää Touhon 2x1,5 tunnin lenkilä päibbbbbbbbvisi, iltapissalle n 1 tunyi, serkkuni vie. Hyvin tuntuu Touhoe riittävän.


    • Janippa

      Meillä tyttö chihu täyttää joulukuussa 2019 17v. Jos kaikki menee hyvin sinne saakka. Terve ja aktiivinen vähän näkö on huonontunut mutta onnelliselta vaikuttaa.

    • minelan

      Ymmärrän hyvin huolenne ja kiitän siitä. Olen kuitenkin kuulut, että hätätiantessa 4h kerholta saa t
      hätilsntees kullema saa apua, jos tarvitsee, mutta toistaieksi miulla on maailman paras avustja, ollut jo 5 vuotta, joka lnkkilee TOUHON k5 tunyanssa n. 2x1,tuntia päivässä ja illalla serkkuni käyttää vielä iltapissalla.

      • näinonasiat

        Minelanin ei missään nimessä pidä hankkia enää yhtään eläintä! Nykyistenkin olosuhteet pitäisi tarkistaa.


      • Napataara

        Olen aivan samaa mieltä.


      • Anonyymi

        3chihun iloinen omistaja

        Minun chihu oli yksinäisen ja masentuneen oloinen ja hankin
        sille kaveriksi toisen. Hyvin ovat viihtyneet yhdessä ja
        nyt on kolmaskin koira perheessä


    • Eläinlääkäri

      Miksei kukaan puhu siitä, että 30 prosentilla chihuista on synnynnäinen verenvuototauti, johon ne kuolevat?

      Eikä ole kaunis näky, koska verenvuodon alettua elimistössä käynnistyy ketjureaktio ja lukemattomat paikat vuotavat yhtä aikaa. Käytännössä millä hetkellä hyvänsä verta alkaa tursuta joka ruumiinaukosta, silmiä ja korvia mtöden.

    • Anonyymi

      Meidän chihuahua eli 17-vuotiaaksi ja söi kaikkea sitäkin, mitä ei saisi missään nimessä koiralle antaa.

    • Anonyymi

      Muistakaa otta vanhalta koiralta verinäytteet ihan varmuuden vuoksi. Chihun hampaat kannattaa pitää kunnossa. Päivittäinen hampaiden harjaus kannattaa tehä. Eläinlääkärissä ja apteekissa myynnissä koirille tahnaa. Jos on hammaskiveä, hengitys haisee, käyttäkää eläinlääkärissä hammaskiven poistossa. Chihu on pitkäikäinen kun pietetään hyvin huolta. Raakaa sianlihaa ei kannata antaa eikä maitoa todellakaan. Ihmiset puhu tuosta iästä. Chihun keski-ikä on yli 12v. Tiedän perheen jossa 3 chihua elänyt yli 20v. Lääkärikuluihin menee koiran vanhetessa rahaa joten kannattaa ottaa vakuutus tai ainakin varautua. Jos ei oo halua maksaa ei kannata ottaa koiraa. (Hammaskiven poisto, vanhan koiran tarkistukset, verikokeet, yms.) Chihu tarvitsee myös liikuntaa ja takki on hyvä talvisin. Koirat ei kuulu käsilaukkuihin joten antakaa chihulle hyvä koiranelämä ja elää varmasti pitkään. Onnea kaikille chihun omistajille, hyvä valinta. ♡

    • Anonyymi

      Hei,

      Vanha uros chihuni on nyt 14,5 vuotias.

      Yhä topakka vaikka vanhuuden vaivoja on tullut, mutta lääkityksellä nekin hoituvat.

      Tämä poika on mieleltään vielä skarppi ja kova poika vahtimaan 😁 Luulee olevansa tanskandoggia mahtavampi kooltaan.

      Minusta chihu on aivan ihana rotu 😍😍

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe