Bokserin äkäisyys

Borzoi-pojun äippä

Hei,
Tässäpä kimurantti kysymys, enkä tahdo sitten kenenkään tästä pahoittavan mieltään.
Taustaa: Meillä on nyt pian 8kk ikäinen borzoi-poju, joka siis on vielä pentu. Lähistöllämme asustaa kaksi bokseri narttua, toinen on 1,5v ja toinen taisi olla parivuotias. Näihin koiriin ollaan törmätty muutamia kertoja remmilenkeillä, pojun ollessa nuorempikin (5kk-lähtien). Molemmat bokserit ovat äkäisiä ja toisen omistaja sanoo, jotta se on hieman salakavala. Oma poju ujostelee näitä enemmän kuin muita enkä enää ihmettelekkään. Tämän "salakavalan" kanssa yritettiin tutustella, mutta yhtäkkiä se kuitenkin hyökkäsi murinoiden kera, onneksi koiraani ei purtu, ehti väistää. Päätös: enää emme ala lähikontaktiin lainkaan kummankaan kanssa.
Onko boksereissa luonteessa tuo äkäisyys toisia koiria kohtaan? Kenties omistajan omaa osaamattomuutta? Vai onko vain huonoa tuuria, jotta tällä omalla tienoollani asustaa kaksi äkäistä bokseria.
Ajattelin kyllä ensi tapaamisella kysäistä omistajilta, jotta onko heillä takanaan ikäviä kokemuksia, joista moinen käytös.
Valaiskaapa asiaa. Vaikka nämä kaksi ovatkin äkäisiä, niin koitan olla yleistämättä ja kun taas uusia boksuja vastaan tulee, niin avoimina, mutta silti varovaisina tutustellaan.

16

5772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lurppis

      Moi

      Mun mielestä tuollaisen tason vaatimus aikuisten koirien täydestä sosiaalisuudesta vieraita koiria kohtaan on kohtuuton ja jopa luonnotonkin.

      Missään nimessä pennun tai nuoren koiran ei kannata antaa mennä nuuskimaan jokaista vastaantulevaa koiraa. Sellainen välinpitämätön "ohitustyyli" on paras, eli totutellaan siihen, että kaduilla ja poluilla kulkee muitakin koiria, eikä se aiheuta omiin suunnitelmiin sen kummempia muutoksia.

      • Borzoi-pojun äippä

        En ole vaatinut mitään tuollaista tasoa, jota esitit. Kysyin boksereiden luonteesta.

        Tiedoksi sinulle:
        Minä pyrin kasvattamaan koirastani sosiaalisen, koska aikuisena (tälle rodulle tyypillisenä käytöksenä)se ei enään ole niin kiinnostunut muista koirista taikka vieraista ihmisistä. Pentuaikana luodaan pohjaa aikuisuuteen.
        Kun koirastamme varttuu kookas, niin on plussaa, kun pienemmät tuntevat sen, eikä tarvi heti alkaa puolustuskannalle. Helpommalla päästään kaikki :)

        Asumalähiössämme suurin osa koiranomistajista haluaa tervehtiä toisiaan, joka on positiivista :)
        Kenenkään luo emme mene, mikäli omistaja sen käytöksellään osoittaa. Harvemmin kuitenkin noin.

        Näiden boksujen omistajat ovat tehneet aloitteen, en minä. Valitettavasti alun pitäen tuo rähinä ei oikein innosta tutustumaankaan.

        Jokaisella on oma kasvatustyylinsä (johon voi vaikuttaa se rotukin), joten siihen ei tarvinne puuttua enää.

        Enpä oikein usko että "välinpitämätön ohitustyyli" onnistuu enemmistöllä sujuvasti, kun vastaan tulee se rähinöivä päällepäsmäri.


      • luonne....
        Borzoi-pojun äippä kirjoitti:

        En ole vaatinut mitään tuollaista tasoa, jota esitit. Kysyin boksereiden luonteesta.

        Tiedoksi sinulle:
        Minä pyrin kasvattamaan koirastani sosiaalisen, koska aikuisena (tälle rodulle tyypillisenä käytöksenä)se ei enään ole niin kiinnostunut muista koirista taikka vieraista ihmisistä. Pentuaikana luodaan pohjaa aikuisuuteen.
        Kun koirastamme varttuu kookas, niin on plussaa, kun pienemmät tuntevat sen, eikä tarvi heti alkaa puolustuskannalle. Helpommalla päästään kaikki :)

        Asumalähiössämme suurin osa koiranomistajista haluaa tervehtiä toisiaan, joka on positiivista :)
        Kenenkään luo emme mene, mikäli omistaja sen käytöksellään osoittaa. Harvemmin kuitenkin noin.

        Näiden boksujen omistajat ovat tehneet aloitteen, en minä. Valitettavasti alun pitäen tuo rähinä ei oikein innosta tutustumaankaan.

        Jokaisella on oma kasvatustyylinsä (johon voi vaikuttaa se rotukin), joten siihen ei tarvinne puuttua enää.

        Enpä oikein usko että "välinpitämätön ohitustyyli" onnistuu enemmistöllä sujuvasti, kun vastaan tulee se rähinöivä päällepäsmäri.

        pari boxeria olen omistanut ja kyllähän niidenkin luonteessa eroja on.
        mutta pää asiassa kaikki tuntemani boxerit joita on monta,ovat olleet todella hyvä luontoisia,vain yksi oli pikkaisen arvaamaton muita koiria kohtaan.
        myös itselläni ollut uros oli hieman epäileväinen pieniä lapsia kohtaan johtuen siitä että kun se oli pentu, niin erään tuttavani pikkulapset hakkasivat sitä leluillaan.yleensä silti kun kylään tuli lapsia niin se kyllä vältteli niitä parhaansa mukaan.
        nurkkaan ahdistettuna se olisi saattanut olla arvaamaton juuri lapsille, mutta koskaan se ei ketään purrut eikä edes yrittänyt.
        muutaman kerran korkeintaan murahti.
        tokihan tämä uros reviiriään puolusti (muilta uroksilta) ja joskus verisestikin,mutta nartut ja pennut ei sitä koskaan kiinnostanut.
        vielä elossa oleva narttu ei ole koskaan ollut ilkeä edes kärpäselle eli kiltimpää ja "rauhallisempaa" koiraa ei oikein enää voi olla....


      • kysyä

        että eikös koira olisi kuitenkin hyvä totuttaa toisiin koiriin jo pienenä, ettei vanhemmiten tulisi juuri tämänlaisia ongelmia. Sosiaalinen koira tulee toimeen muiden koirien kanssa.


      • lurppis
        kysyä kirjoitti:

        että eikös koira olisi kuitenkin hyvä totuttaa toisiin koiriin jo pienenä, ettei vanhemmiten tulisi juuri tämänlaisia ongelmia. Sosiaalinen koira tulee toimeen muiden koirien kanssa.

        Ehdottomasti pentu pitää sosiaalistaa ja totutella erilaisiin ympäristöihin, ihmisiin ja muihin koiriin. Pennun on hyvä saada kontakteja luotettaviin ja "varmatoimisiin" vanhempiin koiriin, ettei se saa huonoja kokemuksia, jotka muokkaavat senkin käyttäytymistä ei-toivottuun suuntaan.

        KESKIMÄÄRIN koirien sosiaalisuudessa on suuria rotukohtaisia eroja. Yksilötasolla voi tapahtua mitä tahansa, mutta väitän, että todennäköisempää on urostiibetinspanielin hyväksyä ongelmitta vastaankävelevä vieras uroskoira kuin urosdobermannin. Tai rotikan. Tai bullterrierin. Tai saksanmetsästysterrierin. Tai kaukasianpaimenkoiran jne.

        Ei kaikkia koiria esim. voi viedä koirapuistoon. Vaikka on kuinka sosiaalistettu pentuna ja nuorena ja tehty vaikka mitä. Kaikki eivät hyväksy vieraita lähelleen ja piste. Se vain kannattaa hyväksyä ja kunnioittaa tuota "mielipidettä" ongelmien välttämiseksi.

        Lurppis


      • ansku
        Borzoi-pojun äippä kirjoitti:

        En ole vaatinut mitään tuollaista tasoa, jota esitit. Kysyin boksereiden luonteesta.

        Tiedoksi sinulle:
        Minä pyrin kasvattamaan koirastani sosiaalisen, koska aikuisena (tälle rodulle tyypillisenä käytöksenä)se ei enään ole niin kiinnostunut muista koirista taikka vieraista ihmisistä. Pentuaikana luodaan pohjaa aikuisuuteen.
        Kun koirastamme varttuu kookas, niin on plussaa, kun pienemmät tuntevat sen, eikä tarvi heti alkaa puolustuskannalle. Helpommalla päästään kaikki :)

        Asumalähiössämme suurin osa koiranomistajista haluaa tervehtiä toisiaan, joka on positiivista :)
        Kenenkään luo emme mene, mikäli omistaja sen käytöksellään osoittaa. Harvemmin kuitenkin noin.

        Näiden boksujen omistajat ovat tehneet aloitteen, en minä. Valitettavasti alun pitäen tuo rähinä ei oikein innosta tutustumaankaan.

        Jokaisella on oma kasvatustyylinsä (johon voi vaikuttaa se rotukin), joten siihen ei tarvinne puuttua enää.

        Enpä oikein usko että "välinpitämätön ohitustyyli" onnistuu enemmistöllä sujuvasti, kun vastaan tulee se rähinöivä päällepäsmäri.

        Nyt on pakko vastata..
        En missään tapauksessa väitä, etteikö olisi hyvä opettaa koiraa sosiaaliseksi, mutta mielestäni myös luopuminen on hyvinkin olenneinen osa pennun koulutusta. Luopumisella tarkoitan sitä kun koira jää tuijottamaan jotain kohdetta esim toista koiraa se katsoisikin esim ohi-sanan kuultuaan pois kohteesta, jolloin namipala napsahtaa välittömasti.Tässä kohdin olen samaa mieltä lenkillä "väliinpitämättömänä" kulkemisesta, että bokseri osaisi myös sen rähjäävän koiran tullessa vastaan, luopua tuijotettavasta kohteesta. Koiran opittua tämän konstin, sen viretaso pysyy matalalla ja äkäistenkin koirien ohittaminen sujuu rauhallisesti.

        Oman arkaluontoisen (pelkää muita koiria, ja on siksi äkäinen niitä kohtaan)bokseripoikani kanssa ymmärsin luopumisen merkityksen hiukan liian myöhään joten välillä lenkillä ollessamme alkaa räyhä. Nyt kuitenkin kun olen uudelleen opetellut luopumista sen kanssa, sujuu ohitukset niin hiljaisten kuin räyhäävienkin koirien kanssa mallikkaasti!!


    • boksu

      Niin eli varmaan aika pitkälti riippuu kokemuksista ja totutuksesta. Osa rähisee kun ei ole tottunut osalla huonoja kokemuksia. Oma urokseni tulee toimeen hyvin muiden kanssa mutta ei anna silmille toisten aikuisten urosten pomppia mutta pennut saavat kyllä tehdä lähes mitä tahansa. Oma urokseni onkin ollut hyvä apu monen isoja koiria pelkäävän totutukseen kun on niin hienovarainen säikkyviä kavereita kohtaan. On toki tilanteita tullut jossa on otettu miehestä mittaa mutta ainoastaan toisen aloittaessa rähinän ja nämäkin tilanteet ovat päättyneet siihen kun poika runttaa toisen maahan jonkä jälkeen välit ovat olleet selvät ja yhdessä on taas voitu ulkoila sulassa sovussa. Koskaan ei ole tavannut salakavalaa bokseria vaikka kokemusta on jo hyvin pitkältä ajalta mutta varmasti niitä joka rodusta löytyy mutta boksereissa vähemmän oman kokemukseni mukaan.

    • :::::::::::::

      Bokseri on luonteeltaan jääräpäinen ja ns. kova. Tämä tarkoittaa sen suuntaista käyttäytymistä, että jos joku muu aloittaa, ei bokseri peräänny.

      Mikään äkäisyys ei bokserin luonteeseen kuulu. Eli ei siis ole luontaisesti mikään riidan haastaja/aloittaja sen enempää, kuin juuri mikään muukaan koirarotu. Sellainen käytös johtuu koiran kokemuksista, omistajan osaamisesta tai osaamattomuudesta.

    • olen

      tavannut monia ärripurri boksereita.
      Nyt ei kannata käsittää väärin, sillä minusta bokseri on lutuisen näköinen ja hieno rotu.
      Mutta on ilmeisesti valitettavasti käynyt niin että useimmat boksut jotka ovat esim. puistoon smaan aikaan sattuneen ovat olleet kovinkin päällekäyviä ja hyökkäileviä.
      Aivan ihania lempeyksiä olen myös tavannut.
      Ja loppupeleissä varmasti kiinni niistä koiran kokemuksista ja koulutuksesta!

    • 12v omistanut

      olen hoidellut bokser urosta lähes pennuststa asti, ei mitään ongemia,kun tulee tyttöjä vataan niitä nuuskutellan kummastakin päästä,ja poikien kanssa lyödään leikki painia että lumi lentää,ei riidan merkkiäkään.nyt olen sitä mieltä että ne toiset koirat eivät ole asian taitajan narun päässä, tai koti elämässä ei ole kaikki hyvin,bokseri reakoi herkästi,ja saattaa seinien ulkopuolella tuoda sen julki.älä mene liian liki,säästytte turhilta puremilta ja pelästymisiltä.mutta sen sanon uskollisempaa ja lutusempaa koiraa ei ole,minun bokserini on MARSALKKA KARL KUSTAV.TUTUILLE MARSKI.

      • tuossa ylempänä.

        Minun tapauksessani räksy-boksut ovat olleety koirapuistossa!
        Eräskin nainen tuli sinne uroksensa kanssa ja heti kävi nuoremman koiramme päälle ja alisti tämän.
        Ei siinä mitään, koira katsoi että kumpi on kumpi ja sen olisi pitänyt jäädä siihen, mutta ei.
        koira rähisten oli omani päällä kokoajan ja sen bokserin fiksu omistaja ei saanut koiraansa pois.
        Tilanne ei sinänsä ollut paha, mutta koska pentuni selvästi jo pelkäsi ja alistaminen ei ollut mukavaa, niin tilanteen oli loputtava.
        Kun nainen sai boksunsa hetkeksi paikoilleen, niin pentuni juoksi häntä koipien välissä jalkojeni taakse.
        Sitten nainen ei saanutkaan pidettyä koiraansa ja se hyökkäsi uudelleen omani kimppuun. ja tätä jatkui pario kertaa kun omistaja ei vain saanut koiraansa hallintaan. Mikään sanominen ei tepsinyt ja toisaalta sen leidin sanominen oli vain lässytystä.. Ei rakas, tule nyt tänne ja sitä rataa.
        ei auttanut vaikka sain oman koirani pois tilanteesta, kun toinen tuli päälle kokoajan
        Muitakin räyhääviä olen nähnyt.
        Mutta koiramme on myös puistossa leikkinyt aivan uskomattomien bokseri-persoonien kanssa!
        Vika tosiaan taisi olla narun toisessa päässä.
        Ainakin tuossa kuvailemassani tilanteessa.


      • +++
        tuossa ylempänä. kirjoitti:

        Minun tapauksessani räksy-boksut ovat olleety koirapuistossa!
        Eräskin nainen tuli sinne uroksensa kanssa ja heti kävi nuoremman koiramme päälle ja alisti tämän.
        Ei siinä mitään, koira katsoi että kumpi on kumpi ja sen olisi pitänyt jäädä siihen, mutta ei.
        koira rähisten oli omani päällä kokoajan ja sen bokserin fiksu omistaja ei saanut koiraansa pois.
        Tilanne ei sinänsä ollut paha, mutta koska pentuni selvästi jo pelkäsi ja alistaminen ei ollut mukavaa, niin tilanteen oli loputtava.
        Kun nainen sai boksunsa hetkeksi paikoilleen, niin pentuni juoksi häntä koipien välissä jalkojeni taakse.
        Sitten nainen ei saanutkaan pidettyä koiraansa ja se hyökkäsi uudelleen omani kimppuun. ja tätä jatkui pario kertaa kun omistaja ei vain saanut koiraansa hallintaan. Mikään sanominen ei tepsinyt ja toisaalta sen leidin sanominen oli vain lässytystä.. Ei rakas, tule nyt tänne ja sitä rataa.
        ei auttanut vaikka sain oman koirani pois tilanteesta, kun toinen tuli päälle kokoajan
        Muitakin räyhääviä olen nähnyt.
        Mutta koiramme on myös puistossa leikkinyt aivan uskomattomien bokseri-persoonien kanssa!
        Vika tosiaan taisi olla narun toisessa päässä.
        Ainakin tuossa kuvailemassani tilanteessa.

        olen vastaavissa tilanteissa puuttunut vieraan koiran toimiin, jos omistaja ei pysty/ halua pitää koiraansa aisoissa ja antaa koiransa hyökätä (jopa toistuvasti) oman koirani päälle. Eli jos omistaja ei hallitse hyökkäävää koiraansa minä tulen ja nappaan vieraan koiran kiinni esim. kaulapannasta tms. Itselläni ollut sellaisia tilanteita, että koirani olisi varmasti hyökkäyksessä kuollut tai ainakin haavoittunut pahasti ellen olisi näin toiminut. Toisaalta aina on suuri riski että vieras koira puree itseäkin, mutta sen olen joutunut ottamaan. Onneksi koirat Suomessa ovat yleensä niin ihmisystävällisiä ette mitään minulle ainakaan tarkoituksellisesti ole tapahtunut. Törkeää tollanen ettei ymmärrä poistua koirapuistosta jos oma koira useasti käy toisen kimppuun peräjälkeen. Vastuuttomuus (vaiko osaamattomuus/tietämättömyys) on lisääntynyt koiraharrastajien keskuudessa valitettavasti.


    • ____

      on tällä hetkellä kaksi bokseri ja molemmat on kasvatettu ihan samalla tavalla. toinen on sellanen että tutustuu mielellään kaikkiin muihin koiriin ja rupeaisi heti leikkimään ja toinen taas murisee eikä halua edes tutustua. joten se on varmaan aika koirasta kiinni minkä luonteisia on niinkuin me ihmisetkin. sulla on varmaan ollu vain huonoa tuuria kun lähellä asuu kaksi vihaista boksua mutta ihanaa että et yleistä tätä kaikkiin boksereihin..

    • yleensä

      Oli se mikä rotu tahansa niin löytyy yksilöitä jotka eivät vain yksinkertaisesti siedä toisia koiria.Eihän ihminenkään aina siedä toista ihmistä..Se piirre löytyy jokaisesta eläinlajista.Mitä sitä turhaan kummastella.Omalla bokserin ja karhukoiran sekoituksella on mielitiettynsä ja sellaiset joita se ei siedä edes kadun toisella puolella.Etköhän kerrasta oppinut,ettet vie koiraasi niiden lähelle.

    • vierailija

      ongelmakäyttäytymisestä johtuu omistajasta! Suosittelisin myös välttämään tällaista koiraparia, joka käyttäytyy noin huonosti, oli rotu mikä vain. Voithan jo omistajaa kehoittaa kauempaa pitämään koiransa kunnolla kiinni, että saatte ohittaa rauhassa. Muistathan että kaikki pentuajan kokemukset painuvat koiralle ikuisesti mieleen ja vaikuttavat koko sen elämän. Eli yksi puremistapaus pentuna voi pilata koko koiran luonteen lopullisesti ja koirasta voi tulla arka tai ns. pelkopurija.

      Itse olen vastaavissa tilanteissa, joissa vieras koira käy koirani kimppuun, pyrkinyt nappaamaan vieraasta koirasta esim. pannasta tiukasti kiinni estääkseni vahingot. Koska jos kiskon omaa koiraani irti toisesta koirasta niin toinen yrittää päälle edelleen niin kauan kunnes vieraan koiran omistaja (ehkä) saa itse vedettyä koiransa irti. Tähän liittyy tietysti aina riski että vieras koira puree myös minua, mutta sen olen joutunut ottamaan, koska monesti kyseessä on ollut oman koirani henki.

      Turhan usein ihmiset ottavat itselleen nykyisin koiran, jota eivät kykene hallitsemaan. Ja ongelmat yleisesti tällä saralla ovat lisääntymässä. Mielestäni koira kuin koira kokoon katsomatta tarvitsee edes jonkinlaisen peruskasvatuksen kehittyäkseen yhteiskuntakelpoiseksi ja mukavaksi perheenjäseneksi.

    • bjetra

      Juuh löysin tuon sinun kysymyksen sattumalta googlesta kun olin etsimässä tietoja boksereista. Minun mielestäni boksereiden luonteeseen ei kuulu toisia koiria kohtaan äkäisyys. vaan se riippuu kasvatuksesta ja siitä onko koira jo syntymänsä jälkeen pikkuhiljaa saanut mielenvian? meillä avomieheni kanssa on kaksi koiraa, sekarotuinen seefferi ja täys bokseri (5kk), bokserimme nimi on luna ja on sitten niin kiltti koira. joskus koirat eivät vain pidä samaa sukupuolta olevista toisista koirista. ei välttämättä aina ihmisen vika. ei minulla muuta, halusin vain kirjoittaa omasta kokemuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe