Kyselin tuossa aijemmin vihaisista koirista. Sain asiallisia vastauksia, kiitos niistä.
Nyt vastakohta. Mitkä koirarodut tulevat lähes poikkeuksetta toimeen kenen kanssa vain, lapsista kissoihin asti? Tarkoitan luonnostaan ystävällisiä koirarotuja, jotka tulisivat toimeen oman- ja vastakkaisenkin koira sukupuolen kanssa? Näissäkin varmasti poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen?
Ihmettelette varmaan mikä kyselyikä minulla oikein on, mutta jossain vaiheessa jos ottaisin rotukoiran, niin tahtoisin ehdottomasti sellaisen sosiaalisen pakkauksen =)
Kiltit koirat
57
4390
Vastaukset
- Maya81
nyt ainakin,lapukat ja kultsit nyt tuli ekana mieleen.
- gatogato
niin minullekkin :) tunnen tapauksia ja ihania ja ystävällisiä ovat kaikki.
olisiko muita? - serop1
Kaverilla on luonnevikainen kultainennoutaja. Mutta se vissiin on aika harvinaista, että on luonnevikaa noutajissa?
Kaverilla on lisäksi kolme muuta kultaistanoutajaa ja kaikki muut ovat oikein säyseitä ja kilttejä :) Eli ei sitä koiraa oli huonosti kohdeltu, jos joku epäili =) - Maya81
gatogato kirjoitti:
niin minullekkin :) tunnen tapauksia ja ihania ja ystävällisiä ovat kaikki.
olisiko muita?tuli myös mieleen bokseri. Ainakin kaikki mun tapaamani bokserit ovat todella ystävällisiä ja leikkisiä :)
- Maya81
serop1 kirjoitti:
Kaverilla on luonnevikainen kultainennoutaja. Mutta se vissiin on aika harvinaista, että on luonnevikaa noutajissa?
Kaverilla on lisäksi kolme muuta kultaistanoutajaa ja kaikki muut ovat oikein säyseitä ja kilttejä :) Eli ei sitä koiraa oli huonosti kohdeltu, jos joku epäili =)mä tiedän kans. meidän lähellä asuu kultsi mikä tosiaan ei ole ihan terve sieltä päänupista.
Olen kuullut että kultseilla kyllä esiintyy jonkun verran noita luonnevikaisia yksilöitä nykyään.
Mutta varmaan kaikissa roduissa niitä joskus esiintyy,toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. - serop1
Maya81 kirjoitti:
mä tiedän kans. meidän lähellä asuu kultsi mikä tosiaan ei ole ihan terve sieltä päänupista.
Olen kuullut että kultseilla kyllä esiintyy jonkun verran noita luonnevikaisia yksilöitä nykyään.
Mutta varmaan kaikissa roduissa niitä joskus esiintyy,toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.Juu, niin mäkin luulen, että vähän jokaisessa rodussa esiintyy noita luonnevikaisia...
Enon hirvikoirissa näytti tulevan pentueeseen aina yksi sellainen, mikä vaikutti heti alkuunsa, että ei kaikki ollut kunnossa pääkopassa...Katsoivat kyllä tarkaan kenelle myivät pennun. Ikävä kyllä viimeksi pentu meni sellaiseen paikkaan, missä ei osattukaan pitää sellaista koiraa ja se annettiin vuoden iässä eteenpäin, sellaiselle joka osasi sitä käsitellä. Onneksi sillä on nyt hyvä elämä...Hyvä metsästyskoira, vaikka päässä ei kaikki kunnossa. - ,-£36{
Maya81 kirjoitti:
mä tiedän kans. meidän lähellä asuu kultsi mikä tosiaan ei ole ihan terve sieltä päänupista.
Mutta varmaan kaikissa roduissa niitä joskus esiintyy,toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.mitä minä tunnen niin bicon on ainakin kaikille koirille ja ihmisille rotuun tai ikään katsomatta todella herttainen ja kiltti koira ei ole kohdalleni sattunut yhtään äkäistä yksilöä
mutta totta kyllä joka rodusta poikkeuksia löytyy
Ja samaa mieltä muiden kanssa kultseja kiltimpää silti ei taida ollakkaan jos ei sitte tanskandokit lepsuja mutta niin kookkaita
itselläni ei näistä mitään rotua tutuilla kyllä ja kaikki yksilöt todella sosiaalisia
vaihtoetoja taiisi tulla reilusti
- mamacita
westie, akt jne jne..
- gatogato
tarkoitatko akitaa? Tuli vaan ekana mieleen :S Ne on kyllä nättejä mutta yhtäkään en ole tavannut. Sanottiinkohan westiestä aikaisemmin että olisi aika sairasteleva rotu..?
- mamacita
gatogato kirjoitti:
tarkoitatko akitaa? Tuli vaan ekana mieleen :S Ne on kyllä nättejä mutta yhtäkään en ole tavannut. Sanottiinkohan westiestä aikaisemmin että olisi aika sairasteleva rotu..?
vaan amerikankääpiöterrieriä (toyfoxterrier). Westie sairasteluista en tiedä, tuli vaan mieleeni että kiltti rotu taitaa olla. Tien enemmän cairneista ja akt:stä kun itselläni sellaiset kotona on:)
- sudenkorento75
mamacita kirjoitti:
vaan amerikankääpiöterrieriä (toyfoxterrier). Westie sairasteluista en tiedä, tuli vaan mieleeni että kiltti rotu taitaa olla. Tien enemmän cairneista ja akt:stä kun itselläni sellaiset kotona on:)
Onhan se, mutta ei todellakaan mikään suvaitsevaisuuden perikuva. Toki riippuen luonteesta, mutta meillä koirat kyllä antaa kissoille kyytiä. Westie ei myöskään tappeluntiimellyksessä väistä vaan on terrierinä vahva puolustaja. Näin ollen en todellakaan pidä westietä mitenkään "kaikille kilttinä" koirana.
Luulisin, että seurakoirat yleensä (mopsit, spanielit ym), noutajista varmaan nuo labradorit ja kultaiset. - sudenkorento75
gatogato kirjoitti:
westeillä se on tuo allergisuus, joka on valitettavan yleistä.
- puheenollen
mamacita kirjoitti:
eräs ystäväni oli Cairnin omistaja.
Perheeseen syntyi vauva ja koirasta tuli äärettömän mustasukkainen ja vihainen, joten joutuivat hävittämään koiransa pois.
Oli rähissyt uudelle perheenjäsenelle ja varmasti olisi saattanut tappaa, jos silmä olisi välttänyt.
Koira oli rakas omistajalle, mutta rajansa kaikella. - mamacita
puheenollen kirjoitti:
eräs ystäväni oli Cairnin omistaja.
Perheeseen syntyi vauva ja koirasta tuli äärettömän mustasukkainen ja vihainen, joten joutuivat hävittämään koiransa pois.
Oli rähissyt uudelle perheenjäsenelle ja varmasti olisi saattanut tappaa, jos silmä olisi välttänyt.
Koira oli rakas omistajalle, mutta rajansa kaikella.kyllä tykkää lapsista, ehkä johtuu siitä että koira on tottunut alusta asti olemaan lapsien kanssa kun itselläni tytär on. Ja en ole kyllä kuullut muidenkaan cairnien "inhoavan" lapsia.. Mutta kaikkihan on ihan tapauskohtasia.
- gatogato
mamacita kirjoitti:
Ei tullut mieleenkään että amerikankääpiöterrieri xP. No, tulipa sekin selväksi. Aina oppii jotain uutta =)
- Mopsi fani
Westie syö jyrsijät eli jos omistää jyrsiöitä tai muita lemmikeitä EI hyvä vaihtoehto räksyttää ja ei tykkää lapsista
on yksi näistä kaikkien kaveri roduista,kautta aikojen tiedän vain muutaman poikkeuksen ja nekin uroksia isolla egolla(turhan isolla) =)
- majorica1961
että toi kultanen on aika kultanen. myöskin labratorit on hyväluonteisia. ja myös muut noutajat.
sitten spanielit,villakoirat,mopsit.
(kaikki nyt ei ehkä oo puhtaasti suomeksi) - majorica1961
collien unohin. unohin varmaan monta muutakin rotua mutta täss oli joitakin.
- sopuli
ranskanbulldoggi
- SilverFox
wels corgi pembroke, mainostan toki corgia, kun itselläni on sellainen.. etenkin nämä pemut ovat valtavan avoimia ja sellaisia koko kylän koiria (yleensä) että tuli vastaan kuka tahansa vauvasta vaariin ja rikollisesta poliisiin, niin jo on häntä heilumassa ja naamalla ilme "rakastakaa minua"
Oma koirani pitää lapsista, hevosista, kissoista, jne jne..
Corgit ovat kuitenkin hyvin omanarvon tuntevia koiria, saattavat käskeä kovin toisia koiria, mutta kouluttamisella ja sosialistamisella tulee kyllä juttuun koirien kanssa ..- gatogato
mukavan näköisiä, ja muutamat mitä olen tavannut ovat ihastuttanut suuresti =)
- SilverFox
gatogato kirjoitti:
mukavan näköisiä, ja muutamat mitä olen tavannut ovat ihastuttanut suuresti =)
..käydä kasvattajilla tutustumaan kiinnostaviin rotuihin..
- ässät
Setterit on äärimmäisen kilttejä ja "suvaitsevaisia" koiruuksia. En tunne yhtäkään luonnevikaista setteriä, vaikka tietenkin niitäkin jossakin on, niin kuin kaikissa roduissa.
- tulee hyvin
toimeen ainakin kaksi omaani narttua on kaikkien kaveri...:)
Lienee paljon totuttamis/koulutuskysymys tässä rodussa.- serop1
Meillä ei ollut ainakaan se kiltein aikoinaan. Vihasi yli kaiken muita koiria. Etenkin toisia uroksia, kun oli itse uros. Mutta kyllä se oli ihmisystävällinen. Todella touhukas tapaus oli. Kävi itsekseen tappamassa ojasta piisameja...Tietty söi muistaakseni takapään ja jätti etupään syömättä..
- on lempureita
serop1 kirjoitti:
Meillä ei ollut ainakaan se kiltein aikoinaan. Vihasi yli kaiken muita koiria. Etenkin toisia uroksia, kun oli itse uros. Mutta kyllä se oli ihmisystävällinen. Todella touhukas tapaus oli. Kävi itsekseen tappamassa ojasta piisameja...Tietty söi muistaakseni takapään ja jätti etupään syömättä..
varsinkin nykyinen; edellinen oli hyvän vietin omaava ja tykkäsi isoista koirista eniten, schäferit ja lapukat ja nykyisen mielestä pienet on kivoimpia varsinkin tipsut ja japaninspanielit. :) Molemmat tuli kuitenkin kaikkien kanssa toimeen..kumpikaan ei ollut metsästyskäytössä eikä kumpikaan metsästänyt oma-aloitteisesti (kuten naapurin kääpiösnautserikin), edellinen kettikseni kyllä kaivautui mökkerön alle muttei se sieltä mitään tuonut ja sukelsi kyllä kiviä järvenpohjasta ;))
- että lenkeillä
on lempureita kirjoitti:
varsinkin nykyinen; edellinen oli hyvän vietin omaava ja tykkäsi isoista koirista eniten, schäferit ja lapukat ja nykyisen mielestä pienet on kivoimpia varsinkin tipsut ja japaninspanielit. :) Molemmat tuli kuitenkin kaikkien kanssa toimeen..kumpikaan ei ollut metsästyskäytössä eikä kumpikaan metsästänyt oma-aloitteisesti (kuten naapurin kääpiösnautserikin), edellinen kettikseni kyllä kaivautui mökkerön alle muttei se sieltä mitään tuonut ja sukelsi kyllä kiviä järvenpohjasta ;))
en yleensä sen kummempia kysele jos vastaan tulee kavaljeeri tai labbis; ne on yleensä varmoja kilttejä rotuja jotka heiluttaa häntää kaikille....
- Neljä koiraa?+pennut.
Labradorin noutaja narttuja on ollut kaksi ja ne ovat sellaisia.Kaikille kavereita.Ihminen saa vaikka solmuun laittaa.
- Marja.S
on yhtälö. Kovin sinä taas puliset täällä gatogato. Milloin meinaat poistaa ketjusi????? Onko ilkeily kiintiösi tullut täyteen. Olen lukenut näitä kirjoittamiasi juttuja täällä ja kissanomistajana myös siellä. Aloitit valtaisilla hyökäämisillä kirjoittajia vastaan. Et kestänyt muiden tietämystä tai keskusteluja. Nikittömänä teit paljon muutakin.
Osaatko nyt käyttäytyä vai onko taas odotettavissa repeäminen. Keskustelen nyt samoin kuin sinä yleensä. Ei tunnu mukavalta. En aloita uutta riitaa, mutta vastaan sinulle kuten sinä muille. Pian meitä on enemmän.- silmä silmästä
toi oli hyvä tosi juitsku. empä oliskaa huomannu itte. vois mennä muuall täält haisuliks.
- gatogato
Kun aloitin keskustelemaan täällä, rekkasin heti itselleni nimimerkin, ja sitä olen käyttänyt, ja valehtelematta en kertaakaan ole "puskista huudellut" eli jättänyt kirjautumatta sisään. Uskallan sanoa mielipiteeni ihan avoimesti, ei minun tarvitse piilotella sitä.
En meinaa poistaa ketjua, jos ei tule lisää tuollaisia kiukkuisia katkeria mäkättäjiä tänne.
Taidan tietää kuka olet, rekattu, mutta nyt itse huudat puskasta. Etkö kehtaa suoraan sanoa? Kyllä minä kritiikin kestän, älä pelkää.
Olen sanonut hyvinkin avoimesti, joskus jopa kärkkäästi mielipiteeni, koska joissain asioissa olen ehdoton, joistain taas minulla on tietoa, ja jos olen varma tiedoistani, niin en kestä sitä että joku vänkää vastaan.
Sanot että et aloita uutta riitaa, mutta sitähän sinä nyt yrität. Mutta voit olla varma etten sitä iloa sinulle suo. - sulla mättää
gatogatolla on tod asialliset alotukset ja kysyy asiallisesti asioist,kokemuksista,mielipiteistä jne..varmaan yx palstan asiallisempia rekattuja.
- asiallisuus
sulla mättää kirjoitti:
gatogatolla on tod asialliset alotukset ja kysyy asiallisesti asioist,kokemuksista,mielipiteistä jne..varmaan yx palstan asiallisempia rekattuja.
kylllä noi gatogaton aloitukset on ihan sieltä ittestään, löpinää löpimisen jatkeeksi. Ei asiaa edes siteeksi.
- gatogato
sulla mättää kirjoitti:
ollut sellaisia tilanteita joissa turhan kärkkäästi olen mielipiteeni ilmaissut, siksi nyt räkyttävät nuo puskajussit. Kestän sen kyllä, enköhän ole ansainnutkin. Yritän parantaa tapani mutta mielipiteeni sanon, oli asia mikä tahansa, mutta yritän sanoa sen vähän "rauhallisemmin" =D
- serop1
asiallisuus kirjoitti:
kylllä noi gatogaton aloitukset on ihan sieltä ittestään, löpinää löpimisen jatkeeksi. Ei asiaa edes siteeksi.
Miksi sinun pitää sitten lukea näitä viestejä, jos tämä kerran on turhaa löpinää. Ei tarvitse lukea eikä vastata...
- voihan vinkku
tollasel tyypil. Hahhahhaaaaaaaa
- gatogato
Kirjautukaa nyt sisään, turha puskista on huudella.
- meinaat
harrastaa koiran kanssa,varmaan räksytystä joten ota suomenpystykorva,se räkyttää melkein yhtäpaljo kun sinä
- hihhihhihhihhii hohhohhohhoo
on kansalliskoira. tuo gatogato ei ole mikkään, pystäril pääsis yrjöt sen hokatessa. ei pystäri räkötä ite räkötät ko tollasen poulel olet. Se haisee valheel.
- kun..
hihhihhihhihhii hohhohhohhoo kirjoitti:
on kansalliskoira. tuo gatogato ei ole mikkään, pystäril pääsis yrjöt sen hokatessa. ei pystäri räkötä ite räkötät ko tollasen poulel olet. Se haisee valheel.
hienoo koiraa tuohon vertaan.Oisko hyeena hyvä?
- gatogato
Nykyisten koirieni kanssa harrastan tokoa ja agilityä. Toisen kanssa enemmän, toisen kanssa vähän vähemmän. Sinulle puskista pullistelialle voisin suositella jotain egon kasvatuskoiraa, uskaltaisit sitten varmaan kirjautua sisään ja sanoa mielipiteesi ihan avoimesti...
- HAHhahhahhahhaa
gatogato kirjoitti:
Nykyisten koirieni kanssa harrastan tokoa ja agilityä. Toisen kanssa enemmän, toisen kanssa vähän vähemmän. Sinulle puskista pullistelialle voisin suositella jotain egon kasvatuskoiraa, uskaltaisit sitten varmaan kirjautua sisään ja sanoa mielipiteesi ihan avoimesti...
puskista huuteleva hyökivä. Sellainen olet itse vähän väliä.
- belggarit
.. tuli nyt ekana mieleen, ittellä ollut se ensimmäinen koira :) Ainakin meillä tottui lapsiin vielä vanhemmallakin iällä. Kyllä belgianpaimenkoiratkin ainaki groenendael muunnos (itsellä siitä kokemusta)tulee lasten kanssa toimeen, varsinkin jos pennusta saakka saaneet kasvaa lasten kanssa.
- gatogato
belgianpaimenkoirat kovia haukkumaan? Tulisi (sitten joskus) kerrostaloon..
- ..........................
gatogato kirjoitti:
muut kuin gatogato kovia haukkumaan? Tulisi (sitten joskus) kerrostaloon..
- hah hah haa
gatogato kirjoitti:
Kun omistajaltaan oppii ja että oikeen kerrostaloon!!!!Hah hahhhhhhaaaaaaa
- Meeri86
hah hah haa kirjoitti:
Kun omistajaltaan oppii ja että oikeen kerrostaloon!!!!Hah hahhhhhhaaaaaaa
En voi muuta kuin nauraa, voiko jukoliste noin lapsellisia ihmisiä edes olla??? Kasvakaa aikuisiks ja tulkaa sitten takasin keskustelemaan, jos osaatte keskustella aikuisten lailla?? Tai jos ei se aikuiseksi kasvaminen onnistu niin kirjautukaa edes sisälle :)
Kyl hävettää ihka oikeesti teitien puolesta, jänishousut. Menkää ny hyvä luoja vähä itteenne. - Lizzie013
Meeri86 kirjoitti:
En voi muuta kuin nauraa, voiko jukoliste noin lapsellisia ihmisiä edes olla??? Kasvakaa aikuisiks ja tulkaa sitten takasin keskustelemaan, jos osaatte keskustella aikuisten lailla?? Tai jos ei se aikuiseksi kasvaminen onnistu niin kirjautukaa edes sisälle :)
Kyl hävettää ihka oikeesti teitien puolesta, jänishousut. Menkää ny hyvä luoja vähä itteenne.Joku teini leikkii jolla on koulussa tylsää:P
- belggarit
gatogato kirjoitti:
Kyllähän ne varmasti haukkuvatkin, eivät ihan hiljasia ole! Mutta tiedän monia belggareita, jotka asuvat kerrostalossa. Ne pitää vaan pennusta opettaa, ettei joka risahdusta haukuta ;)
Me asumme rivitalossa, jossa iso oma aidattu piha, kyllähän ne joitakin kulkijoita vähän haukahtelevat, mutta kiellä ja loppuu siihen. Jos meille tulee vieraita ja tulevat ilman ovikellon soittoa, pikkusen saattavat haukkua, mutta loppuu siihen, mutta jos sama vieras tulee ja soittaa ovikelloa, semmoinen haukku, että saattaisi väärällä asialla tulijalla esim jäädä tulematta meille =). Mutta sekin loppuu, kun käyvät kurkkaamassa kuka tuli.
Niin ja liikuntaahan ym aktiviteettejahan belgi tarvii purkaakseen energiaansa, vapaana kun saa juosta voi sitä riemua, en näe estettä vaikka asuisitte kerrostalossa, jos teillä kuitenkin mahdollisuus lenkittää vapaanakin, esim. lähimetsässä tms. Meillä on talvisin kiva, kun pääsemme suoraan jäälle pihaltamme ja myöskin metsä suht lähellä. - gatogato
belggarit kirjoitti:
Kyllähän ne varmasti haukkuvatkin, eivät ihan hiljasia ole! Mutta tiedän monia belggareita, jotka asuvat kerrostalossa. Ne pitää vaan pennusta opettaa, ettei joka risahdusta haukuta ;)
Me asumme rivitalossa, jossa iso oma aidattu piha, kyllähän ne joitakin kulkijoita vähän haukahtelevat, mutta kiellä ja loppuu siihen. Jos meille tulee vieraita ja tulevat ilman ovikellon soittoa, pikkusen saattavat haukkua, mutta loppuu siihen, mutta jos sama vieras tulee ja soittaa ovikelloa, semmoinen haukku, että saattaisi väärällä asialla tulijalla esim jäädä tulematta meille =). Mutta sekin loppuu, kun käyvät kurkkaamassa kuka tuli.
Niin ja liikuntaahan ym aktiviteettejahan belgi tarvii purkaakseen energiaansa, vapaana kun saa juosta voi sitä riemua, en näe estettä vaikka asuisitte kerrostalossa, jos teillä kuitenkin mahdollisuus lenkittää vapaanakin, esim. lähimetsässä tms. Meillä on talvisin kiva, kun pääsemme suoraan jäälle pihaltamme ja myöskin metsä suht lähellä.kotona on jo kaksi sekarotuista, koirapuisto lähellä jossa käyvät juoksemassa ja leikkimässä. Agilityä ja tokoa harrastetaan. Agilityssä olen Belkkareita kyllä nähnytkin ja hyvin pärjäävät :) Ei mikään huono rotukoira-idea sekään! Aktiviteettejä kyllä olisi. Päivisin vaan käyn töissä.
- belggarit
gatogato kirjoitti:
kotona on jo kaksi sekarotuista, koirapuisto lähellä jossa käyvät juoksemassa ja leikkimässä. Agilityä ja tokoa harrastetaan. Agilityssä olen Belkkareita kyllä nähnytkin ja hyvin pärjäävät :) Ei mikään huono rotukoira-idea sekään! Aktiviteettejä kyllä olisi. Päivisin vaan käyn töissä.
..käyn töissä, koirat ovat kotona kaksistaan sen ajan. Olen kysellyt naapureilta, että onko kuulunut mitään, ei kuulemma, nukkuvat sen ajan. Meillä on myös verhot ikkunoista kiinni ihan varmuudeksi, ettei aleta ikkunasta katselemaan ja haukkumaan ;)
Jos belgiä olet laittamassa, valitse tarkkaan mistä otat, on niitäkin hermoheikkoja jne.
Itsellä merkitsi pentua ottaessa paljon, millainen emä on (ja myös kasvattaja, ovatko sisällä muun perheen parissa tms.) ja olen saanut tavata myös molempien koirieni isät myös.
Valitettavasti tästäkin rodusta löytyy sitä negatiivistakin, ole tarkkana kasvattajasta, maltti on valttia. Belgianpaimenkoira yhdistyksen kotisivuilta löydät lisätietoa, galleriastani suora linkki sinne :) Agilityssä belgit ovatkin menestyneet kivasti ja tokoissa ym.
- Lizzie013
Noitten puoleen minäkin kallistun ja kun on omakohtaisia kokemuksia. Etenkin kultsut.
Tässä yks kerta vastaan tuli aika ärhäkkä labbis, oli irti ja kun huomasi mut koiran kanssa niin lähti juoksemaan meitä kohti, vaikka emäntä huusi sille naama punasena... Aluksi nuuhki mun koiraa ihan rauhassa, mutta sitten alko ärisemään, uroksia kun molemmat on...noh, labbis kaulapannasta kiinni ja pidin sitä kauempana mun koirasta ja oma koira tietty toisessa kädessä. Labbiksen omistaja tuli siihen sitten ja otti koiran kiinni, ei erityisemmin ees anteeks pyydelly...Eiköhän tuota melkein kaikissa roduissa ole niitä lutusia ja ei niin lutusia yksilöitä.- Shinka/Tasankosusi
Tässä muutama rotuehdotus :)
Japaninpystykorvat,iloisia ja leikkisiä. Huumorintajuisia ja kivan kokoisia. Ei liian pieniä,ei liian isoja. Herkkähaukkuisuutta tosin löytyy... Oppivat varsin helposti.
Eurasier,chow chowin tapainen karvainen koiruus joka on tosi enkeli! Niin lutumussukka rotu kun vaan voi olla. Todella oppivainen ja kiintyy syvästi perheeseensä. Ei hauku turhia,ja on lempeä koira. Suosittelen ehdottomasti!
Cockerspanieli,yleensä vähän kovapäinen mutta mitä minä tunnen omaa koiraani (Sekarotuinen,kaksi kolmasosaa cockerspanielia) ja mitä tunnen serkkujeni äitipuolen koiraa,niin lutunen ja iloinen koira,lapsiystävällinen :)
Ja niinkuin mainitsin niin sitä itsepäisyyttä saattaa olla,mutta koulutushan sen pois karsii.
Coton de tuléar,tätäkin on koirassani kans ja tulee paljon esille. Näyttämisenhaluinen ja huumorintajuinen koira,jolle ei voi olla nauramatta ja jolta ei virtaa puutu.Ei hauku turhia,ja sellanen pikkunen koiruus. Hyvä lapsiperheen koira varsinkin. Tottelee,riippuen kasvatuksesta,lempeitä ja ihmisystävällisiä koiria nuo cottonit ovat :)
Bordercollie,palvelunhaluinen ja vilkas koira. Ei kerrostalokoiraksi,sen verran on aktiivinen ja riehakas rotu. Tarvitsee paljon tilaa liikkuakseen. Bordercollieilla tarvitsee olla paljon tekemistä ja harrastus,jottei se ala kärsiä eroahdistuksesta... Bordercollieilla hyvin usein tapahtuu se,kun sen kanssa ei harrasteta esim. agilityä niin paikat on rikki kun tulet töistä.
Pitkäkarvainen mäyräkoira on sitten mäyräkoirista kiltein ja ystävällisin,nimittäin karkeakarvaisilla on kamalasti herkkähaukkuisuutta ja kovapäisyyttä,sileäkarvaisilla on kamalasti metsästysviettiä mutta pitkis on sellanen lapsirakas kaveri. Kyllähän siltäkin,niinkuin muilta mäyräkoirilta,niin kovapäisyyttä löytyy mutta vähäistä se on kun vertaa vaikka karkeaan. Suosittelen tätäkin rotua :)
Nofwich- ja norfolkinterrierit. Kummitätini kasvattaa niitä Turussa. Oikein energisiä kavereita,vaikka niiltäkin itsepäisyyttä löytyy. Miellyttämisenhaluisia otuksia,joskin saattavat olla pidättyväisiä viaraita kohtaan. Tässä sinulle linkki kummitätini kenneliin,niin saat enemmän tietoa www.truestaranise.net
Siinäpä niitä rotuja. Toivottavasti annoin tarpeeksi infoa koirarodun hankintaan :)
- Mesta
En lukenut noita välissä olevia viestejä, joten en tiedä, onko italianvinttikoiraa vielä ehdotettu. Se on todella kiltti koira, tulee toimeen hyvin myös muiden koirien kanssa - ei ole yleensä koskaan agressiivinen. Kissojen kanssa tulee myös toimeen, kunhan tottuu niihin pienestä pitäen. Ihan pikkueläinten (jyrsijöiden) kanssa en jättäisi kuitenkaan italianvinttikoiraa valvomatta, sillä useimmalla italiaanolla on kuitenkin metsästysvaistoa.
Lapsien kanssa melkeinpä rotu kuin rotu tulee toimeen. Toki kannattaa mikä tahansa rotu tutustuttaa jo pienestä pennusta lähtien lapsiin mahdollisimman paljon sen maksimoimiseksi, että se oppii pitämään lapsista. Jos itsellä ei ole lapsia eikä pentu totu lapsiin, voi jokin huono lapsikokemus aiheuttaa sen, että koira ei pidä lapsista - siis tässä puhun nyt mistä tahansa rodusta. Italianvinttikoira tuskin on vaarallinen lapsille vaikkei se niistä pitäisikään. Se ennemmin väistyy sitten takavasemmalle. Sama juttu yleensä koirien kanssa; jos italiaanoa pelottaa jokin isompi koira, on se ennemmin täysin välinpitämätön kuin agressiivinen.
Sosiaalisuuteen (minkä tahansa rodun) vaikuttaa erityisen paljon pennun ensimmäiset 16 viikkoa ja paljon koko ensimmäinen vuosi. Kun pentu saapuu kotiin, kannattaa pentua viedä päivittäin erilaisiin paikkoihin ja tapahtumiin, jotta siitä saa mahdollisimman sosiaalisen yksilön.
Täällä tietoa italiaanoista:
http://sic.fi/fi/- gatogato
soman näköinen =)
- Mopsi fani
Joo labradorinnoutaja on (mut pentyuna aika ADHD) Kultainen noutaja voi näykkii pentuna mut muuten hyvä. Bokseri on älykäs ja kiltti (isoäitini bokseri ilmoitti kun ulko-ovi jäi auki yöllä) Mutta on voimaa vetää pentu iässä ja vähän aikuisena.
Mopsi on kiltti en keksi muuta huonoutta että kursaa vähän vanhempina (On sisäsiistit ja ei järsi, mutta kuorsa lyttykuonon takia) ruttunaama on aika söpö
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1063001Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri1542116IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl632082Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al391764- 1471444
Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624996- 100896
- 50754
- 78734
- 56719